Specialpedagogik i förskolan Webbkonferens

29 november – 13 december 2021

Webbkonferens

Välkommen till en webbkonferens för dig som möter barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Föreläsningarna berör aktuell forskning och praktiska metoder, med fokus på möjligheter och utveckling.

Ta del av sju förinspelade föreläsningar när det passar dig, under två veckor. Nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige online! Föreläsningarna är mellan 60 och 90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

  • Plats
    Webbkonferens
  • Datum
    29 november – 13 december 2021
  • Tid
    00:00–00:00
  • Pris
    3395 kr

Konferensen berör:

  • Så kan vi hjälpa barn med autism att öka sin sociala motivation.
  • Träning av hjärnan hos barn som växer upp i otrygga miljöer.
  • Våld mot barn – förskolans viktiga roll att upptäcka och agera.
  • Ätsvårigheter hos barn – så kan förskolan stötta.
  • Lär av hur döva föräldrar interagerar med sina små barn.
  • Förskolan som skyddsfaktor vid kris och trauma.
  • Barnkonventionen – så synliggörs den i förskolans verksamhet.

På konferensen medverkar:

Lars Klintwall, leg. psykolog

Eric Pakulak, universitetslektor

Kajsa Lamm, logoped och doktorand

Carin Roos, senior professor

Anna Hellberg Björklund, leg. psykolog

Åsa Ekman, författare och konsult

Anna Jinghede, kriminaltekniker, rättsodontolog och doktorand


Cirka en vecka innan konferensen får du ett informationsmail och kl. 8.00 på konferensens första dag får du inloggningsuppgifter. Föreläsningarna finns tillgängliga senast 09.00.

 

1. Social motivation hos barn med autism

Barn med autismdiagnoser uppvisar brister i sociala färdigheter, som de flesta andra barn har lärt sig utan synbar ansträngning. Forskning visar att en möjlig förklaring till detta ligger i den sociala motivationen, som antas vara medfött lägre hos vissa barn. Över tid leder detta till att barnet övar upp andra färdigheter än just de sociala. Genom att fokusera på underskottsbeteenden (vad barnet behöver bli bättre på) snarare än överskottsbeteenden (exempelvis försöka minska specialintressen), kan vi hjälpa barnet att öka sin sociala motivation och därmed utveckla samspelet med andra.

 

Lars Klintwall är leg psykolog, PhD, och undervisar vid Karolinska Institutet. Tillsammans med Liv Svirsky driver han podden ”Barnpsykologerna”, och han har skrivit böckerna Veterinären som var rädd för hundar (2020) och Leka, prata, äta – övningar för barn med särskilda behov (2020).

 

2. Barn som utsätts för våld i hemmet

Förskolepersonal möter barn under en stor och betydelsefull period i barnets liv. De följer ofta barnet över en längre tid, möter vårdnadshavarna och får inblick i barnets livssituation. Numera uppmärksammas barn som far illa oftare, men fortfarande är det många som lider i det tysta. Ta del av en föreläsning som hjälper dig att upptäcka och agera vid missförhållanden och våld i hemmet.

  • På vilka sätt kan barn utsättas för våld i hemmet, och vilka är konsekvenserna?
  • Vilka fysiska kännetecken kan indikera våld och hur kan man skilja dessa från olycksfall?
  • Hur påverkas ett barns anpassningsmönster och vilka är riskerna när ett barn upplever våld i sin hemmiljö?
  • Hur kan slarv med tandborstning vara del av ett större och ibland livsfarligt våld?
  • Är dödligt våld mot barn slutstadiet av ett systematiskt upprepat våld eller en enskild våldshändelse?

 

Anna Jinghede Sundwall är rättstandläkare, polis/kriminaltekniker och doktorand i våldsforskning vid Karolinska Institutet. Anna är för närvarande anställd vid Polismyndigheten. Hon skriver också böcker, poddar och föreläser om våld och våldsutsatthet för en rad olika yrkesgrupper.

 

 

3. Träning av hjärnan för barn som växer upp i otrygga miljöer

Hjärnan har en fantastisk förmåga att anpassa sig till sin omgivning. Detta är inte enbart positivt för barn som växer upp i en otrygg miljö. Relationen mellan kronisk stress tidigt i livet och utvecklingen av viktiga hjärnsystem, får negativa konsekvenser för barnens lärande, psykiska hälsa och sociala relationer senare i livet. Vid University of Oregon i USA har ett forskarteam utvecklat en metod för att träna hjärnan hos barn i socialt utsatta familjer. Genom lekar och övningar lär sig barnen fokusera på självreglering, känsloreglering och uppmärksamhet. Metoden innehåller också ett program för föräldrar, som hjälper familjerna att skapa en trygg, konsekvent och förutsägbar miljö. Föreläsningen beskriver metoden och dess konsekvenser för barnens utveckling i förskola och skola.

 

Eric Pakulak är lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Han var tidigare verksam vid Brain Development Lab i Oregon, USA, där han forskade inom kognitiv neurovetenskap och intresserade sig för hjärnans formbarhet.

 

4. Ätsvårigheter hos barn – så kan förskolan stötta

Barn med ätsvårigheter finns i alla förskolor i varierande grad. Att hantera barn som äter på ett annorlunda sätt, eller inte alls, hör till personalens vardag. Pediatric Feeding Disorder (PFD) är en ny samlande diagnos för dessa barn, som kan ha stora svårigheter att äta varierat och tillräckligt mycket. För att stötta barnen på bästa sätt behövs fördjupad kunskap om tillståndet samt konkreta verktyg och metoder.

 

  • Vad är PFD och hur yttrar det sig hos det enskilda barnet?
  • Hur hanterar man bäst oralmotoriska och sensoriska svårigheter?
  • Går det att ha roligt runt bordet med barn som inte äter?
  • Hur kommunicerar vi på bästa sätt med föräldrarna?

 

Kajsa Lamm är logoped och doktorand vid Lunds universitet, samt författare till flera böcker om barn med ätsvårigheter. Kajsa har lång erfarenhet av kliniskt arbete som logoped, och utbildar personal inom sjukvården, förskolor samt föräldrar.

 

5. Lär av döva föräldrar för arbetet med alla barn

Ta del av forskning där teckenspråkiga familjer studerats med syfte att öka kunskapen om hur döva föräldrar interagerar med sina små barn. Vilka förväntningar har de på sina barn, och hur visar de det? Begreppet ”visuellt inriktad didaktik” presenteras, och du får exempel på vad det kan innebära för det pedagogiska bemötandet av döva barn och barn med hörselnedsättning i förskolan, och för övriga barn i gruppen.

 

Carin Roos är senior professor i specialpedagogik, med en bakgrund som förskollärare och speciallärare för döva barn och barn med hörselnedsättning. Hennes forskning har bland annat handlat om döva barns läs- och skrivlärande, utveckling av social kognition och mentaliseringsprocesser. Hon har varit verksam på lärarutbildningar och specialpedagogutbildningar vid bland annat Karlstads universitet och Högskolan Kristianstad.

 

6. Förskolan som skyddsfaktor vid kris och trauma hos barn

I förskolan möter vi barn som är med om olika typer av påfrestningar. Det kan handla om olyckor, förluster och stora förändringar, men även försummelse, våld i hemmet och upplevelser av krig och flykt. Kriser och trauman skapar känslomässiga behov hos barn och förskolan har en viktig roll i att möta dessa behov för att utgöra en skyddsfaktor och ett stöd för barnet. När förskolan lyckas ger vi barnet möjlighet till återhämtning och läkning och skapar förutsättningar för utveckling, hälsa och lärande. Specialpedagogen är central utifrån sitt uppdrag att handleda och stötta pedagogerna i detta arbete. I denna föreläsning fördjupar vi oss kring:

 

  • Hur känner vi igen kris och trauma hos barn?
  • Vad ska vi satsa på i verksamheten för att förskolan ska utgöra en skyddsfaktor för barn i kris och med trauma?
  • Vilken betydelse har ett specialpedagogiskt perspektiv vid kris och trauma?

 

Anna Hellberg Björklund är leg. psykolog och ST-psykolog i pedagogisk psykologi. Anna arbetar med handledning, fortbildning och skrivande i sitt eget företag (www.forskolepsykologi.se) och har bland annat skrivit böckerna Traumamedvetenhet i förskolan (2017) och När krisen drabbar förskolan (2018). Anna har tidigare arbetat som utbildare i Traumamedveten omsorg (TMO) för Rädda Barnen.

 

7. Att synliggöra barnets rättigheter i förskolan

FN:s konvention om barnets rättigheter har funnits i över 30 år, och sedan 1 januari 2020 är den lag i Sverige. Vad innebär det för förskolan och dig som arbetar där? Ta del av en föreläsning som redogör för de krav som ställs på verksamheten och hur barnkonventionen kan synliggöras i det dagliga arbetet.

 

  • Vad betyder det egentligen att barn har egna rättigheter?
  • Hur kan vi arbeta med barnkonventionen tillsammans med barnen i förskolan?
  • I vilka sammanhang blir konventionen viktig för barnet?
  • Vad innebär barnkonventionen för dig som specialpedagog?

 

Åsa Ekman har närmare 20 års erfarenhet av arbete med FN:s konvention om barnets rättigheter. Hon har varit ungdomssamordnare, demokratiutvecklare och barnstrateg. Åsa har varit styrelseledamot i Rädda Barnens riksförbund, sitter i styrelsen för Bris och driver podden Barnrättssnack. Hon skriver även böcker och arbetar som barnrättskonsult.

 

15.00 Konferensen avslutas


Föredrar du att delta på plats i Stockholm? Boka här!

Avbokning fram till 30 dagar innan konferensstart.*

*Administrationsavgift 500 kr.


Boka-tidigt-pris:
3 395 kr exkl. moms
(gäller t.o.m. 31 oktober 2021)
Ord. pris: 3 995 kr exkl. moms.

I priset ingår 7 föreläsningar à 60-90 minuter samt dokumentation

Den rådande situationen innebär att talare kan bli sjuka eller få reseförbud. Det betyder att delar av programmet kan förändras eller bytas ut. Vår ambition är att informera med god marginal, men förändrade restriktioner kan göra att det sker med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.

För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: nina.fahlen@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning.

Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Cirka en vecka innan konferensen startar får du ett informationsmail. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
  • 8.00 på konferensens första dag får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är Invite people.
  • Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga senast kl. 9.00 konferensens första dag och stänger kl. 24.00 konferensens sista dag.
  • Föreläsningarna är förinspelade och finns publicerade under tre veckor.
  • Konferensen innehåller 8 föreläsningar á 40-60 minuter. Tillsammans med tid för reflektion motsvarar detta 2 dagars fortbildning.
  • Du kan stoppa filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se samma film flera gånger.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga dygnet runt och du kan se dem när det passar dig.
  • Åhörarkopior och annat material finns på konferensens webbsida och kan skrivas ut.
  • Du kan kommunicera med andra deltagare, utställare och talare via en chatt samt en meddelandefunktion.
  • Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
  • Utvärdera föreläsningarna direkt på webbplattformen.



Frågor om programmet
Nina Fahlén: 076-321 62 99
nina.fahlen@skolporten.se