Hoppa till sidinnehåll

Specialpedagogik i grundskolan

Webbkonferens

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan! Ta del av digitala föreläsningar som berör praktiska exempel och aktuell forskning om specialpedagogik. Du kan kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela Sverige!

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Fantastiska föreläsare med ett mycket intressant och åhöraranpassat innehåll!

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll:

  • En förbättrad elevhälsa – förslag från regeringens utredning.
  • Lärares arbete med anpassningar – olika tolkningar och svåra dilemman.
  • Specialdidaktik – värdefulla verktyg i mötet med alla elever.
  • Relationsfokus – förhållningssätt och strategier för att nå elever som utmanar.
  • Elever med svag teoretisk begåvning – så möter vi bättre deras behov.
  • Sensomotorik – så påverkar motorisk utveckling barns lärande.
  • Matematikångest – verktyg för att upptäcka och bemöta i klassrummet.
  • Idrottsundervisning för elever med funktionshinder – arbetssätt för ökad delaktighet och självtillit.

Medverkande

Karin Bertills

UNIVERSITETSLEKTOR

Sofia Boo

UTBILDNINGSLEDARE

Stefan Boström

LEG. PSYKOLOG

Anna Bromark

LEG. GRUNDSKOLLÄRARE

Johanna Lindgren Chin

SPECIALPEDAGOG

Åsa Hagdahl

SENSOMOTORISK TRÄNARE

Emma Leifler

LEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK

Åsa Lundkvist

SÄRSKILD UTREDARE

Rimma Nyman

UNIVERSITETSLEKTOR

Pernilla Unevik

SPECIALPEDAGOG

Jenny Vidarsson

LEG. PSYKOLOG

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. En förbättrad elevhälsa – förslag från regeringens utredning

Dagens elevhälsa har ibland svårt att räcka till. Det förebyggande och främjande arbetet fungerar inte alltid, stödinsatser sätts ofta in för sent och tillgången till elevhälsa kan variera stort mellan skolor. Regeringen har därför beslutat att utreda elevhälsan, med syfte att analysera och ta ställning till vad syftet och uppdraget ska vara, vilka insatser som kan stärkas och vilka kompetenser som ska ingå. Ta del av en föreläsning som beskriver och går igenom de förslag som utredningen har kommit fram till, med fokus främst på följande:

  • Regleringarna för extra anpassningar, särskilt stöd och särskild undervisningsgrupp.
  • En ny elevhälsogaranti som ska säkerställa likvärdig tillgång till elevhälsa.
  • Utformningen av elevhälsans huvudmannaskap och ledning.
  • Förbättrad samverkan mellan elevhälsan och andra aktörer, som hälso- och sjukvården, BUP, barn- och ungdomshabiliteringen och socialtjänsten.

Åsa Lundkvist

SÄRSKILD UTREDARE

Åsa Lundkvist är barn- och utbildningsdirektör i Västerås stad, och regeringens särskilda utredare för Utredningen om en förbättrad elevhälsa (U 2024:01).

2. Utmanande anpassningar – lärares arbete med att anpassa undervisningen

På senare tid har en diskussion om anpassningar i skolan tagit stor plats i media. Uppgivna lärare ifrågasätter hur de ska kunna möta alla elevers behov i en heterogen elevgrupp – är det praktiskt görbart, och hur gör andra? I föreläsningen presenteras forskning om hur lärare, speciallärare och specialpedagoger tolkar, formar och omformar innehållet i styrdokumenten för att få anpassningarna att fungera inom ramen för den egna skolans förutsättningar. Vilka dilemman kan uppstå i arbetet med att få alla elever att nå minst godkända resultat?

  • Hur formas och omformas policy om anpassningar i praktiken?
  • Hur hanterar professionerna dilemman och gör prioriteringar?
  • Hur påverkas samarbete och ansvarsfördelning av skolors olika resurser?

Sofia Boo

UTBILDNINGSLEDARE

Sofia Boo är filosofie doktor i pedagogik, forskare samt programansvarig utbildningsledare för Grundlärarprogrammet vid Linköpings universitet. Hon disputerade 2024 med avhandlingen Utmanande anpassningar – policyprocesser och dilemman i lärares speciallärares och specialpedagogers arbete med att anpassa undervisningen i grundskolan.

3. Specialdidaktik – värdefulla verktyg i mötet med alla elever

I skolan finns ämneskompetens och kunskap om olikheter hos elever, men ibland kan det vara svårt att omsätta kunskapen till praktikens alla detaljer. Specialdidaktik är ett teoretiskt område i skärningspunkten mellan ämnesdidaktik och special­pedagogik, som berör undervisning och förutsättningar för lärande. Specialdidaktik är inte extra anpassningar eller något vid sidan av undervisningen. Det är ledning och stimulans i grunden, och utgår från att elever är och får lov att vara olika. Föreläsningen presenterar syftet med specialdidaktik, och hur du som speciallärare/specialpedagog kan handleda lärare i specialdidaktiska strategier och metoder.

  • Vad är specialdidaktik?
  • Hur undanröjs hinder i förväg, genom stödstrukturer i undervisning?
  • Hur stärks det specialpedagogiska förhållningssättet i verksamheten?

Johanna Lindgren Chin

SPECIALPEDAGOG

Johanna Lindgren Chin är specialpedagog med lång erfarenhet av att arbeta med elever i behov av stöd i både grundskola och gymnasieskola. För närvarande arbetar hon som specialpedagog på en skola i Stockholm, och hon är också aktuell med boken Specialdidaktik- en handbok (2025), som hon har skrivit tillsammans med Emma Leifler. Johanna driver även det populära Instagramkontot specialpedagog_i_skolan.

 

Emma Leifler

LEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK

Emma Leifler är leg. specialpedagog, med.dr och lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Emmas forskningsintressen berör hur skolor organiserar stöd till elever, tillgängliga lärmiljöer, samt didaktik för elever i behov av stöd. Hon har skrivit flera vetenskapliga artiklar och populärvetenskapliga böcker, bland Specialdidaktik – en handbok (2025) tillsammans med Johanna Lindgren Chin.

 

4. Relationsfokus – förhållningssätt och strategier för att nå elever som utmanar

Att skapa goda relationer till eleverna är en av grundstenarna i att hjälpa dem att utvecklas, men det relationsfokuserade arbetet är många gånger svårt och frustrerande. Ibland kan det också vara ett ensamt arbete, särskilt med elever som utmanar. I den här föreläsningen presenteras förhållningssätt, strategier och metoder för hur ni kan utveckla det relationsfokuserade arbetet på er skola, bland annat genom:

  • Relationstriangeln – en strukturerad modell för att synliggöra skolans resurser och behov vad gäller relationer.
  • Förhållningssätt och metoder för hur du genom samtal kan komma vidare med elever som till en början är negativt inställda till dig och till skolan.
  • Förslag på hur du kan vara tydlig med dina förväntningar och samtidigt bygga relation med eleven.
  • Strategier för hur ni i arbetslaget tillsammans kan hantera och förebygga kaotiska situationer.

Anna Bromark

LEG. GRUNDSKOLLÄRARE

Anna Bromark är förstelärare på en f-6-skola och har arbetat som klass- och ämneslärare samt i särskilda undervisningsgrupper med elever i grundskolans alla årskurser. Hon har gedigen erfarenhet av att arbeta med elever som har ett komplext behov av stöd och utmanande beteende – och en stark drivkraft att bidra till att fler av dessa elever får det stöd och bemötande de behöver för att lyckas i skolan. Tillsammans med Stefan Boström har hon skrivit boken Relationsfokus i skolan – så når du elever som utmanar (2025).

 

Stefan Boström

LEG. PSYKOLOG

 

Stefan Boström är legitimerad psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Han har arbetat både i lokal och central elevhälsa samt i särskilda undervisningsgrupper. Idag är han verksam i Uppsala kommuns centrala Barn- och elevhälsa som projektledare, samt i egen regi som föreläsare och handledare.Tillsammans med Anna Bromark har han skrivit boken Relationsfokus i skolan – så når du elever som utmanar (2025).

5. Stöd och utmaningar för elever med svag teoretisk begåvning

I skolan arbetar vi för att alla elever ska nå målen, men det finns en grupp elever som trots betydande insatser inte lever upp till de förväntningar som finns på dem. Dessa elever klarar inte kraven för grundskolan, men de har inte tillräckligt stora svårigheter för att bli inskrivna i anpassad grundskola.

Elever med svag teoretisk begåvning har ofta svårt med det abstrakta tänkandet, att generalisera och organisera information, samt att hänga med i undervisningstempot. Vad kan vi göra för att varje individ ska utvecklas så långt som möjligt utifrån sin egen förmåga? Och hur kan vi ge elevgruppen de kunskaper de behöver för att bli självständiga samhällsmedborgare, med en god psykisk hälsa?

  • Vad innebär svag teoretisk begåvning?
  • Vilka behov har elevgruppen och hur kan vi möta dem?
  • Hur kan vi organisera elevhälsan för att främja lärande och utveckla undervisningen för dessa elever?

Jenny Vidarsson

LEG. PSYKOLOG

Jenny Vidarsson är legitimerad psykolog med fördjupade kunskaper i pedagogisk psykologi. Hon har lång erfarenhet av arbete i skolan, men också med gruppen svagt teoretiskt begåvade inom andra områden.

6. Motorik, sinnen och hjärnans utveckling – grunden för barns framtida förmågor

De tidiga åren är avgörande för barns motoriska, sensoriska och kognitiva utveckling. Hjärnans nervbanor formas snabbt och motoriska och sensoriska erfarenheter skapar grunden för såväl fysisk aktivitet som koncentration, inlärning och socialt samspel. Men långt ifrån alla barn följer den typiska motoriska utvecklingen, vilket kan påverka flera förmågor. Forskning visar att elever med sensomotoriska utmaningar ofta möter svårigheter även inom områden som till exempel läs- och skrivutveckling. Föreläsningen belyser sensomotorikens betydelse för elevers framgång i skolan, och ger handfasta råd för hur specialpedagoger och lärare kan arbeta för att stärka alla elevers sensomotoriska förmågor.

  • Hur utvecklas och samspelar hjärna, motorik och sinnen under de första åren, och varför är denna period så avgörande?
  • Vilka tecken kan tyda på att ett barn har sensomotoriska utmaningar?
  • På vilket sätt kan motorisk utveckling påverka elevers deltagande i lärande och sociala sammanhang?

Pernilla Unevik

SPECIALPEDAGOG

Pernilla Unevik är specialpedagog, förskollärare och utbildad sensomotorisk tränare. Hon arbetar som strategisk kvalitetsutvecklare i Österåkers kommun och har skrivit boken Motorik med alla sinnen – grund för barns lärande (2023) tillsammans med Åsa Hagdahl. Pernilla är också aktuell med boken Specialpedagogik i förskolans systematik och praktik (utgivning okt 2025), som hon har skrivit tillsammans med Anna Samsioe.

 

 

Åsa Hagdahl

SENSOMOTORISK TRÄNARE

Åsa Hagdahl är utbildad sensomotorisk tränare och civilekonom, och har arbetat med flera skolprojekt som rör sensomotorik. Hon har skrivit boken Motorik med alla sinnen – grund för barns lärande (2023) tillsammans med Pernilla Unevik.

7. Matematikångest – hur bemöter vi det i klassrummet?

I varje klassrum finns elever som kämpar med att förstå och tillägna sig grundläggande matematiska begrepp. För en del av dessa elever kan matematiklektionerna leda till så kallad matematikångest, en känsla av oro eller rädsla som kan påverka kognitiva förmågor och blockera deras potential att lära sig matematik. Ta del av aktuell didaktisk forskning och beprövade metoder som visar hur vi kan hantera matematikångest i klassrummet. Vi utforskar konkreta exempel och strategier för att identifiera elever som upplever matematikångest, och fokus ligger på hur matematiskt innehåll kan användas för att förebygga och motverka dessa känslor. Du får verktyg och insikter som kan göra skillnad i undervisningen, och bidra till att skapa en tryggare och mer stimulerande lärmiljö för alla elever.

Rimma Nyman

UNIVERSITETSLEKTOR

Rimma Nyman är lektor vid Göteborgs universitet, där hon forskar om lärande och undervisning i matematik. Rimma är gymnasielärare i grunden och har lång erfarenhet av undervisning i didaktik och praktisk metodik för blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasieskolan.

 

8. Likvärdig idrott för elever med funktionsnedsättningar

Delaktighet i idrott och hälsa kan innebära ökad självtillit men kan också vara utmanande, särskilt för elever med funktionsnedsättningar. I puberteten blir detta extra påtagligt, och i högstadiet blir anpassningar och stöd avgörande för att närvaron på idrottslektionerna ska kännas meningsfull.

Många idrottslärare uppger att de saknar tillräcklig kunskap om både fysiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och som specialpedagog har du en viktig roll i att ge råd och verktyg gällande de utmaningar som kan uppstå i idrottsämnet. Föreläsningen ger handfasta förslag på hur vi kan anpassa högstadiets idrottsundervisning i inom- och utomhusmiljöer, och hur vi kan arbeta med social rättvisa och inkludering i ett ämne som traditionellt sett är präglat av prestation och tävling.

  • Hur kan idrottslärare öka delaktigheten för elever med funktionsnedsättning?
  • Vilka faktorer är avgörande för att skolinterventioner med syfte öka elevers fysiska aktivitet ska bli framgångsrika?
  • Hur skulle idrottslärare och specialpedagoger kunna samverka?

Karin Bertills

UNIVERSITETSLEKTOR

Karin Bertills är lektor i pedagogik och doktor i handikappvetenskap vid Linköpings universitet. Hon har lång erfarenhet som idrottslärare i grundskola och gymnasium och tjänstgör för närvarande som lärarutbildare och forskare.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.   Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.   Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.   Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.   Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
     
  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 
  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
  • Ja, det går bra att pausa och spola.
  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    15 maj – 12 jun 2026
  • Tid
    08:00–00:00
  • Pris (exkl. moms)
    3 995,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-04-15
    3 995,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-06-12
    4 595,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

Välj om du vill ha fakturan 2025 eller 2026!

 

GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

 

Frågor om konferensen?