Hoppa till sidinnehåll

Specialpedagogik i gymnasiet

Konferens i Stockholm

Specialpedagogik i gymnasiet

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i gymnasieskolan! Ta del av föreläsningar som berör praktiska exempel och aktuell forskning om specialpedagogik, och nätverka med kollegor från hela Sverige! Programmet kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen.

Alla var duktiga talare och hade innehåll som var både fördjupande och brett. Tyckte överlag att det var väldigt konkret, samtidigt som det fanns en tydlig vetenskaplig grund.

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll

  • En förbättrad elevhälsa – förslag från regeringens utredning.
  • Relationers betydelse för lärandet – så bygger du trygghet och tilltro i klassrummet.
  • Selektiv mutism – SPSM presenterar forskningsbaserad kunskap och praktiska strategier.
  • Samverkan vid problematisk skolfrånvaro – en viktig framgångsfaktor.
  • Autism och adhd – aktuellt forskningsläge och framgångsrika verktyg.
  • Att leva med språkstörning – en personlig berättelse.
  • Studiestrategier på yrkesutbildning – praktiska exempel för stärkt lärande.
  • AI som specialpedagogiskt stöd – nya möjligheter och utmaningar.

Medverkande

Sven Bölte

PROFESSOR

Annette Ekenberg

RÅDGIVARE

Liselott Glassel

RÅDGIVARE

Max Hjorton

SPECIALPEDAGOG

Martin Karlberg

UNIVERSITETSLEKTOR

Åsa Lundkvist

UTREDARE

Diana Storvik

SPECIALPEDAGOG

Albert Telon

ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING

Tina Trollefur

SPECIALPEDAGOG

Erik Winerö

DOKTORAND

08.30 Registrering med kaffe och smörgås

09.15 Skolporten hälsar välkommen

09.30 En förbättrad elevhälsa – förslag från regeringens utredning

Dagens elevhälsa har ibland svårt att räcka till. Det förebyggande och främjande arbetet fungerar inte alltid, stödinsatser sätts ofta in för sent och tillgången till elevhälsa kan variera stort mellan skolor. Regeringen har därför beslutat att utreda elevhälsan, med syfte att analysera och ta ställning till vad syftet och uppdraget ska vara, vilka insatser som kan stärkas och vilka kompetenser som ska ingå. Ta del av en föreläsning som beskriver och går igenom de förslag som utredningen har kommit fram till, med fokus främst på följande:

  • Regleringarna för extra anpassningar, särskilt stöd och särskild undervisningsgrupp.
  • En ny elevhälsogaranti som ska säkerställa likvärdig tillgång till elevhälsa.
  • Utformningen av elevhälsans huvudmannaskap och ledning.
  • Förbättrad samverkan mellan elevhälsan och andra aktörer, som hälso- och sjukvården, BUP, barn- och ungdomshabiliteringen och socialtjänsten.

Åsa Lundkvist

UTREDARE

Åsa Lundkvist är barn- och utbildningsdirektör i Västerås stad, och regeringens särskilda utredare för Utredningen om en förbättrad elevhälsa (U 2024:01).

10.30 Kaffe

11.00 Relationers betydelse för lärandet

På senare tid har en debatt om relationer väckt starka känslor i skolsverige, och begreppet ”relationskompetens” har både ifrågasatts och försvarats. Hör relationer med eleverna till det privata, eller är de en förutsättning för att skapa ett fungerande lärandeklimat? Vad säger egentligen forskning om relationers betydelse för skolprestationer, motivation och trivsel, och hur kan du som specialpedagog stötta lärarna i att bygga tillit och tilltro i klassrummet?

Martin Karlberg

UNIVERSITETSLEKTOR

Martin Karlberg är universitetslektor och excellent lärare vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Hans undervisning och forskning handlar främst om ledarskap i klassrummet, effektiv undervisning, frånvaro och fortbildning av lärare. För närvarande är Martin projektledare för forskningsprojektet IBIS (Inkluderande Beteendestöd I Skolan), som syftar till att stärka lärares ledarskapsförmåga och relationskompetens.

12.00 Gemensam lunch

13.00 Selektiv mutism – den ofrivilliga tystnaden

I gymnasieskolan ställs höga krav på muntlig förmåga. Eleverna förväntas delta i gruppdiskussioner och hålla tal inför klassen, vilket för många ungdomar känns svårt och nervöst. Men för vissa elever är svårigheterna att tala inför andra så stora att de inte får fram några ord alls, trots att de egentligen vill.

Selektiv mutism är en ångestdiagnos som kan leda till betydande sociala och akademiska svårigheter. Föreläsningen presenterar forskningsbaserad kunskap och praktiska strategier för hur specialpedagoger och lärare kan identifiera, förstå och stödja elever som lever med ofrivillig tystnad. Fokus ligger på hur undervisningen kan tillgängliggöras och hur språkutveckling kan främjas, även när det talade språket uteblir.

Annette Ekenberg

RÅDGIVARE

Annette Ekenberg är rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och är sakkunnig inom selektiv mutism. Hon har en masterexamen i specialpedagogik med fokus på selektiv mutism, och har lång erfarenhet som föreläsare kring diagnosen. Annette har en bakgrund som legitimerad gymnasielärare i svenska och historia. Hon är också specialpedagog och har en speciallärarexamen mot språk,- läs och skrivutveckling.

Liselott Glassel

RÅDGIVARE

Liselott Glassel är rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Hon har fördjupade kunskaper kring selektiv mutism och har lång erfarenhet som föreläsare kring ämnet. Liselott har en bakgrund som legitimerad gymnasielärare i svenska och historia, och har även en specialpedagogexamen.

 

14.00 Eftermiddagsfika

14.30 Samverkan vid problematisk skolfrånvaro

När en elev befinner sig i en problematisk skolfrånvaro kan samverkan mellan olika aktörer ibland vara nödvändig för att nå framgång. I samverkan får vi en större helhetsbild och förhoppningsvis en större gemensam förståelse för elevens situation. Insatser kan tydligare kopplas till hela ungdomens tillvaro. Delaktighet från elev, vårdnadshavare och professionella är en viktig framgångsfaktor, likväl som samsyn och systematik. Föreläsningen ger konkreta och praktiknära exempel på verktyg och strategier för att lyckas med samverkan.

Max Hjorton

SPECIALPEDAGOG

Max Hjorton är specialpedagog och arbetar övergripande som professionsutvecklare för specialpedagoger och kring frågor om problematisk skolfrånvaro och samverkan i Göteborg. Bland annat är han delprocessledare för frånvaroprocessen och SIP (Samordnad Individuell Plan) -utbildare. Han är, tillsammans med Sirkka Persson, redaktör och kapitelförfattare till antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro (2024).

15.30 Konferensens första dag avslutas

09.00 Slät kopp kaffe

09.30 Autism och adhd – aktuellt forskningsläge och framgångsrika verktyg

Det ökade antalet diagnoser av autism och adhd ställer krav på att skolan kan möta dessa elevers behov vad gäller måluppfyllelse, socialt samspel och trygghet. Ta del av en föreläsning som beskriver det aktuella forskningsläget kring autism och adhd, och presenterar verktyg som underlättar vardagen för elever med diagnoserna. Föreläsningen berör följande:

  • En kort tillbakablick om forskning kring adhd och autism.
  • Aktuell forskning och framtida utmaningar.
  • ICF (internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa) – ett digitalt verktyg för att dokumentera, sätta mål, bedöma behov och följa resultat. 
  • Skolkontakt – en vetenskapligt utvecklad metod för att träna sociala färdigheter i skolmiljö. 

Sven Bölte

PROFESSOR

Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Han är en av världens högst rankade autismforskare och har arbetat med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i forskning, klinik och undervisning i mer än 30 år.

 

10.30 Kaffe och smörgås

11.00 Att leva med språkstörning – en personlig berättelse

Albert Telon har generell språkstörning och har haft svårigheter med det mesta som handlar om språk. Ta del av en berättelse där han delar med sig av hur det är att växa upp med en språkstörning, och hur hans liv ser ut idag. I föreläsningen fokuserar Albert till stor del på hur språkstörningen påverkat honom under skoltiden, och delar med sig av råd och insikter om hur lärare, specialpedagoger och annan skolpersonal kan tillgodose behoven hos elever med samma typ av svårigheter.

  • Hur är det att leva med språkstörning/DLD i en språktung värld?
  • Hur gör man sin röst hörd vid språkstörning/DLD?
  • Vad kan skolan och omgivningen göra?

Albert Telon

ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING

 

Albert Telon är ordförande i föreningen Unga med Språkstörning (UMS). Han studerar till socionom, och föreläser om sina erfarenheter vid sidan av studierna för att sprida kunskap om diagnosen.

12.00 Gemensam lunch

13.00 Studiestrategier på yrkesutbildning

Yrkesutbildning på gymnasiet eller komvux ska ge eleverna en sammanhållen och meningsfull utbildning med goda studieresultat, välmående och ett positivt möte med arbetslivet. För att nå dit behöver eleverna rustas med en verktygslåda fylld av studiestrategier, samtidigt som lärarna samverkar kring gemensamma mål. Föreläsningen presenterar en rad praktiska exempel på värdefulla studiestrategier för elever på yrkesprogram, framför allt i de yrkesförberedande ämnena.

  • Varför är studiestrategier avgörande för elevers skolframgång?
  • Hur kan vi stödja eleverna i att utveckla goda studiestrategier?
  • Vilka studiestrategier är betydelsefulla på yrkesprogram?
  • Hur kan elever med stödbehov gynnas av studiestrategier?
  • Hur kan vi arbeta med studiestrategier inför, under och efter APL?
  • Hur vi kan arbeta kollegialt med studiestrategier för att stärka elevernas lärande?

Diana Storvik

SPECIALPEDAGOG

Diana Storvik är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Diana är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Tina Trollefur. Diana driver även bloggen Specialpedagog på gymnasiet och är författare till böckerna Studiestrategier i gymnasiet (2022) och Studiestrategier i högstadiet (2023).

Tina Trollefur

SPECIALPEDAGOG

Tina Trollefur är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Tina är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Diana Storvik. Tina arbetar i dagsläget på Magelungens resursgymnasium, där samtliga elever har behov av särskilt stöd.

 

14.30 Eftermiddagsfika

15.00 AI som specialpedagogiskt stöd

Artificiell intelligens förändrar inte bara arbetssätt i skolan, utan påverkar även vår syn på vad som är viktig kunskap. För elever i behov av stöd kan den nya tekniken öppna upp för nya möjligheter, och som speciallärare/specialpedagog behöver du ha en grundläggande förståelse för vad teknologin faktiskt är, vad den kan och inte kan göra, och för vad kunskap och lärande i grunden innebär. Ta del av en föreläsning med konkreta exempel på hur elever i behov av stöd och deras lärare kan dra nytta av AI i olika ämnen. Vi diskuterar också vad som är ett rimligt stöd för lärandet, och vad som kan betraktas som fusk.

Erik Winerö

DOKTORAND

Erik Winerö är gymnasielärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om hur generativ AI påverkar lärares bedömningsarbete. Han är aktuell med antologin Bedömarkompetens – Prov, bedömning och betyg i skolan (2025), samt boken AI för rektorer (2025).

16.00 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
  • Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
  • Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
  • Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
  • På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
  • Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
  • Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
  • Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
  • Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
  • Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.
Dela via: 

Bokningsinfo

  • Plats
    Stockholm
  • Lokal
    IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
    Hitta hit
  • Datum
    12–13 mar 2026
  • Tid
    09:00–15:30
  • Pris (exkl. moms)
    4 995,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-02-12
    4 995,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-03-12
    5 995,00 kr

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.

Välj om du vill ha fakturan 2025 eller 2026!

 

Intervju med en föreläsare

Läs Skolportens intervju med Annette Ekenberg, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon och hennes kollega Liselott Glassel ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet, där de kommer att tala om hur undervisningen kan tillgängliggöras för elever med selektiv mutism.

Annette Ekenberg

Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här

Frågor om konferensen?