Språkstörning/DLD
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som möter elever med språkstörning/DLD! Ta del av den senaste forskningen som rör språkstörning/DLD och utvecklas i din yrkesroll. Webbkonferensen riktar sig till speciallärare, specialpedagoger och lärare i både grundskolan och gymnasieskolan, och kan även vara av intresse för dig som undervisar vuxna.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 5 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 45–60 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Missa inte! Vill du även ta del av vår webbkonferens om Läs- och skrivsvårigheter? 20% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT20 (koden anges på båda bokningarna). Programmet för Läs- och skrivsvårigheter hittar du här!
En mycket givande konferens, en av de bättre jag har deltagit i faktiskt!
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Språklig tillgänglighet i klassrummet, aktuell forskning och vikten av self-advocacy hos elever med språkstörning/DLD.
- Flerspråkiga elever med språkstörning – upptäckt, stöttning och ordförrådsutveckling.
- Språkstörning/DLD i matematikundervisningen – SPSM presenterar elevexempel och handfasta stödstrategier.
- Äldre elever med språkstörning – kognitiva funktioner och konsekvenser av mer avancerad syntax i högstadiet och gymnasiet.
- Att leva med språkstörning/DLD – en personlig berättelse.
Medverkande

Jessica Borglund
RÅDGIVARE SPSM

Anna Eva Hallin
LEG. LOGOPED OCH BITRÄDANDE LEKTOR

Hanna Helttunen
LEG. LOGOPED

Sofia Nyman
RÅDGIVARE SPSM

Christina Reuterskiöld
PROFESSOR

Albert Telon
ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet. Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill. 1. Språklig tillgänglighet och vikten av self-advocacy hos elever med språkstörning (ca 45 min.) Språkstörning är en av de vanligaste utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningarna, men har inte fått samma uppmärksamhet som till exempel autism eller adhd. Men den samlade forskningen gör att vi nu har evidensbaserad kunskap om bland annat upptäckt, konsekvenser och insatser. Föreläsningen lyfter aktuell forskning ur ett flertal perspektiv, och beskriver hur den kunskapen kan användas konkret i klassrummet. Du får också veta mer om self-advocacy (självförespråkande), vad det innebär och varför det är en så viktig förmåga att utveckla för elever med språkstörning. Anna Eva Hallin är leg. logoped och biträdande lektor vid Karolinska Institutet där hon forskar och undervisar om språk- läs- och skrivutveckling, samt om språksvårigheter hos barn och ungdomar; ett område där hon även har mångårig klinisk erfarenhet. Från juli 2025 är hon Visiting Fellow vid Southern Cross University i Australien. Anna Eva driver även webbsidan språkforskning.se och har bland annat skrivit böckerna Förstå och arbeta med språkstörning (2019) och Värt att veta om språkstörning (2021) tillsammans med Christina Reuterskiöld. 2. Språkstörning och ordförrådsutveckling hos flerspråkiga barn (ca 60 min.) Vissa aspekter av andraspråksutveckling överlappar med svårigheter som kan ha sin grund i språkstörning/DLD. Kunskap om vilka faktorer som påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga elever hjälper oss att förstå när språkliga svårigheter behöver utredas vidare, så att rätt stöd kan sättas in i ett tidigt skede. Ta del av en föreläsning som går igenom konkreta metoder och strategier för att upptäcka och stötta flerspråkiga elever med språkstörning. Föreläsningen kommer också belysa hur vi kan arbeta med ordförrådsutveckling i klassrummet. Hanna Helttunen är leg. logoped och en del av elevhälsoteamet på Hällsboskolan Kungsholmen i Stockholm, en statlig specialskola för elever med språkstörning. Hon har flerårig erfarenhet av att utreda och arbeta med flerspråkiga barn, både på logopedmottagning och inom specialskolan. I sitt masterprojekt vid Karolinska Institutet har hon fördjupat sig i dynamisk bedömning av ordförråd hos elever med grav språkstörning. 3. Arbeta med språkstörning/DLD i matematikundervisningen (ca 60 min.) Matematik är ett språkintensivt ämne med flera språkliga nivåer att förhålla sig till, vilket kan medföra att elever med språkstörning/DLD får problem. Ta del av en föreläsning där rådgivare från Specialpedagogiska skolmyndigheten presenterar elevexempel på hur matematiksvårigheter kan yttra sig hos elever med språkstörning/DLD. Du får också konkreta förslag på hur du kan ge stöd till dessa elever. Jessica Borglund är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon är lärare, specialpedagog och speciallärare i matematikutveckling och har lång erfarenhet av undervisning av elever på både högstadiet, gymnasiet och inom vuxenutbildning. Sofia Nyman är lärare i matematik och specialpedagog med många års erfarenhet av arbete med elever med språkstörning. Sofia har bland annat arbetat som matematiklärare på Hällsboskolan, en statlig specialskola för elever med språkstörning. I dag arbetar hon som rådgivare på Resurscenter tal och språk. 4. Kognitiva funktioner och språkstörning i högre årskurser – hur stöttar vi de äldre eleverna? (ca 60 min.) En språkstörning kan kvarstå från skolåren till vuxenlivet, men svårigheterna visar sig på olika sätt i olika åldrar. Ett område som är relativt obeforskat i svensk kontext är hur språkstörning/DLD yttrar sig i de högre årskurserna, från högstadiet till gymnasiet. Ju högre upp i skolan du kommer desto mer avancerat språk krävs för att klara målen. Hur kan vi arbeta för att stötta elever även i högre årskurser? Föreläsningen belyser internationell forskning om mer avancerade språkliga förmågor som inkluderar grammatik, textproduktion och bearbetning av information, samt ger handfasta råd. Christina Reuterskiöld är professor i logopedi vid Linköpings universitet. I nära två decennier har hon forskat och undervisat vid The Department of Communicative Sciences and Disorders vid New York University (NYU). Christina är medförfattare till ett flertal böcker, bland annat Grundbok i logopedi (2024) och Värt att veta om språkstörning (2021) tillsammans med Anna Eva Hallin. 5. Att leva med språkstörning – en personlig berättelse (ca 45 min.) Albert Telon har generell språkstörning och har haft svårigheter med det mesta som handlar om språk. Ta del av en berättelse där han delar med sig av hur det är att växa upp med en språkstörning, och hur hans liv ser ut idag. I föreläsningen fokuserar Albert till stor del på hur språkstörningen påverkat honom under skoltiden, och delar med sig av råd och insikter om hur lärare, specialpedagoger och annan skolpersonal kan tillgodose behoven hos elever med samma typ av svårigheter. Albert Telon är ordförande i föreningen Unga med Språkstörning (UMS). Han studerar till socionom, och föreläser om sina erfarenheter vid sidan av studierna för att sprida kunskap om diagnosen. Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Program

Anna Eva Hallin
LEG. LOGOPED OCH BITRÄDANDE LEKTOR

Hanna Helttunen
LEG. LOGOPED

Jessica Borglund
RÅDGIVARE SPSM

Sofia Nyman
RÅDGIVARE SPSM

Christina Reuterskiöld
PROFESSOR

Albert Telon
ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN UNGA MED SPRÅKSTÖRNING
PRAKTISK INFORMATION



