Studie- och yrkesvägledare
Välkommen till Skolportens konferens för studie- och yrkesvägledare! Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som kan inspirera och utveckla dig i din yrkesroll. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från hela landet!
Alla föreläsningar får fem plus, allt var jätteintressant och det var duktiga föreläsare som fångade min uppmärksamhet till 100%
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- GY25 – aktuella frågor för studie- och yrkesvägledare.
- STEM – en värld av möjligheter inom naturvetenskap.
- Så kan du som vägledare använda AI – stöd och praktiska arbetssätt.
- Att arbeta med motivation i praktiken.
- Hur kan vi systematiskt göra utbildnings- och yrkesval mer jämlika och jämställda?
- Studie- och yrkesvägledares roll vid problematisk skolfrånvaro.
- Skolans arbete med studie- och yrkesvägledning – vems ansvar?
Medverkande

Elisabeth Berg
STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARE OCH DOKTORAND

Joakim Cao
STUDIE- OCH KARRIÄRVÄGLEDARE

Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Magnus Lindwall
PROFESSOR I PSYKOLOGI

Julia Nederberg
UTREDARE OCH ARBETSMARKNADSEXPERT

Karl Wennberg
PROFESSOR I FÖRETAGSEKONOMI
08.30 Registrering med kaffe och smörgås 09.15 Skolporten hälsar välkommen 09.30 GY25 – aktuella frågor för studie- och yrkesvägledare GY25 innebär stora förändringar som påverkar arbetet för studie- och yrkesvägledare, med ämnesbetyg istället för kursbetyg, nya och uppdaterade ämnesplaner, nya programstrukturer, programmål och examensmål samt yrkesutgångar och yrkespaket. Som studie- och yrkesvägledare har du en central roll i implementeringen av reformen. Ta del av en föreläsning som fokuserar på de nya riktlinjerna i GY25 ur ett studie- och yrkesvägledarperspektiv. Under föreläsningen kommer vi också att beröra kommande förändringar, utifrån det aktuella dagsläget. Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkanden 2020 och 2025. Anna har lång erfarenhet av att arbeta med rektorer och huvudmän gällande systematiskt kvalitetsarbete och förbättringsarbete. 10.45 Kaffe 11.15 Skolans arbete med studie- och yrkesvägledning – vems ansvar? Läroplanen för grundskolan slår fast att alla som arbetar i skolan ska bidra till att elevernas studie- och karriärval inte begränsas. Skolan ska dessutom utveckla kontakter med andra verksamheter utanför klassrummet. Men vem ansvarar egentligen för att detta blir verklighet? Det är en fråga som ofta saknar ett tydligt svar. Föreläsningen grundar sig i en pågående forskningsstudie som undersöker vad som påverkar hur skolan organiserar det studie- och yrkesvägledande arbetet. Elisabeth Berg är studie- och yrkesvägledare och doktorand i pedagogik på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon tillhör forskarskolan Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram). 12.15 Gemensam lunch 13.15 STEM – en värld av möjligheter inom naturvetenskap Efterfrågan på naturvetenskaplig kompetens ökar i allt fler sektorer, från energiomställning och digitalisering till livsmedelsproduktion och samhällsplanering. Men bilden av vad en naturvetare gör är ofta begränsad hos eleverna. Genom att synliggöra bredden inom naturvetenskap kan fler elever hitta vägar som passar deras drivkrafter och intressen. Välkommen att delta i en föreläsning om Julia Nederberg är utredare och arbetsmarknadsexpert på fackförbundet Naturvetarna. Hon följer arbetsmarknadens utveckling för naturvetare och arbetar med frågor som rör kompetensförsörjning, utbildning och framtidens arbetsliv. 14.15 Kaffe 14.45 Hur kan vi systematiskt göra utbildnings- och yrkesval mer jämlika och jämställda? Sverige är ett av världens mest jämställda länder, men paradoxalt har vi en av de mest könssegregerade arbetsmarknaderna där unga män och kvinnor i hög utsträckning väljer könsstereotypa utbildningar och yrken. Hur kan experimentell forskning underlätta för studie- och yrkesvägledare att hjälpa alla elever hitta en utbildning och yrke som passar dem – oavsett familjebakgrund och kamratkretsar? En evidensbaserad intervention undersöker nu hur information om yrken – eller kontakt med yrkesverksamma – kan användas i Sverige. Karl Wennberg är professor och föreståndare vid Center for Educational Leadership and Excellence vid Handelshögskolan och leder en forskargrupp kring utbildnings- och karriärval, med fokus på hur yrkesvägledning kan förbättra jämlikhet och jämställdhet. Han har undervisat i England, Spanien, USA och Sverige och vunnit flera internationella och nationella priser för sin forskning om teknik, innovation, och jämställdhet i yrkesval. 15.45 Avslutning dag 1 09.00 Så kan du som vägledare använda AI – stöd och praktiska arbetssätt Generativ AI som ChatGPT och andra språkmodeller, förändrar redan vårt sätt att lära, arbeta och kommer också att påverka vägledaryrket framöver. Vad innebär det för dig som studie- och yrkesvägledare – och för de elever och studenter som du möter? I denna workshop får du en praktisk introduktion till AI och chattbottar. Vi diskuterar hur AI kan användas i vägledningsverksamhet och som stöd för administration, lärande och framtidsorienterade samtal. Du får också reflektera över etiska aspekter och hur AI kan bli ett verktyg, eller till och med en ”kollega”, i ditt arbete. OBS: Medtag egen dator eller mobiltelefon. Förbered dig gärna! Skapa ett konto och testa att ställa frågor till AI redan nu: https://chat.openai.com/ eller http://copilot.microsoft.com/ Joakim Cao är studie- och karriärvägledare vid Lunds tekniska högskola. Han har en master i pedagogik och en fil.mag. i arbetsvetenskap. Han driver digitaliseringsprojekten www.digicao.nu och www.digisyv.online 10.30 Kaffe med smörgås 11.00Studie- och yrkesvägledares roll vid problematisk skolfrånvaro Problematisk skolfrånvaro är ett multifaktoriellt problem där flera faktorer påverkar varandra. För att nå framgång med ett skolnärmande behövs därför ofta tvärprofessionell kompetens och samverkan. Motivation är en viktig friskfaktor liksom delaktighet från elev, vårdnadshavare och professionella. Studie- och yrkesvägledares roll kan på flera sätt bidra i det viktiga skolnärmandearbetet, inte minst i motivationsarbete. Föreläsningen ger en grundlig bild av hur frånvaroproblematik utvecklas och du får konkreta och praktiknära exempel på verktyg och strategier för att lyckas få en elev tillbaka till skolan. Max Hjorton är specialpedagog och arbetar övergripande som professionsutvecklare för specialpedagoger i Göteborg, bland annat i frågor om problematisk skolfrånvaro och samverkan. Han är delprocessledare för frånvaroprocessen och SIP (Samordnad Individuell Plan) -utbildare. Max är även, tillsammans med Sirkka Persson, redaktör och kapitelförfattare till antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro (2024). 12.00 Gemensam lunch 13.00 Att arbeta med motivation i praktiken Den bild vi har av motivation i vardagen skiljer sig ofta från den som finns inom forskningen. Vad är egentligen motivation och hur kan vi skapa den på riktigt, och vilka myter finns det kring motivation? Ta del av en föreläsning som lyfter fram ett antal viktiga principer om motivation, som utgår från 50 års forskning på området. Föreläsningen presenterar också metoder och konkreta redskap för att jobba med motivation i praktiken. Magnus Lindwall är professor i psykologi med inriktning hälsopsykologi. Hans forskning är framförallt inriktad mot fysisk aktivitet, träning och hälsa samt beteendeförändring och hållbar motivation. 14.15 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta ossProgram dag 1

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Elisabeth Berg
STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARE OCH DOKTORAND

Julia Nederberg
UTREDARE OCH ARBETSMARKNADSEXPERT

Karl Wennberg
PROFESSOR I FÖRETAGSEKONOMI
Program dag 2

Joakim Cao
STUDIE- OCH KARRIÄRVÄGLEDARE

Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG

Magnus Lindwall
PROFESSOR I PSYKOLOGI
PRAKTISK INFORMATION

