Studie- och yrkesvägledare
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som är studie- och yrkesvägledare! Via filmade föreläsningar kan du ta del av den senaste forskningen, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela landet.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 7 föreläsningar när det passar dig, under konferensperioden. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Relevant och angeläget innehåll. Uppskattar det forskningsfokus som finns på Skolportens evenemang.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- GY25 – aktuella frågor för studie- och yrkesvägledare.
- STEM – en värld av möjligheter inom naturvetenskap.
- Så kan du som vägledare använda AI – stöd och praktiska arbetssätt.
- Att arbeta med motivation i praktiken.
- Hur kan vi systematiskt göra utbildnings- och yrkesval mer jämlika och jämställda?
- Studie- och yrkesvägledares roll vid problematisk skolfrånvaro.
- Skolans arbete med studie- och yrkesvägledning – vems ansvar?
Medverkande

Elisabeth Berg
STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARE OCH DOKTORAND

Joakim Cao
STUDIE- OCH KARRIÄRVÄGLEDARE

Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Magnus Lindwall
PROFESSOR I PSYKOLOGI

Julia Nederberg
UTREDARE OCH ARBETSMARKNADSEXPERT

Karl Wennberg
PROFESSOR I FÖRETAGSEKONOMI
Föreläsningar
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. GY25 – aktuella frågor för studie- och yrkesvägledare
GY25 innebär stora förändringar som påverkar arbetet för studie- och yrkesvägledare, med ämnesbetyg istället för kursbetyg, nya och uppdaterade ämnesplaner, nya programstrukturer, programmål och examensmål samt yrkesutgångar och yrkespaket. Som studie- och yrkesvägledare har du en central roll i implementeringen av reformen. Ta del av en föreläsning som fokuserar på de nya riktlinjerna i GY25 ur ett studie- och yrkesvägledarperspektiv. Under föreläsningen kommer vi också att beröra kommande förändringar, utifrån det aktuella dagsläget. Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkanden 2020 och 2025. Anna har lång erfarenhet av att arbeta med rektorer och huvudmän gällande systematiskt kvalitetsarbete och förbättringsarbete.
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
2. Skolans arbete med studie- och yrkesvägledning – vems ansvar?
Läroplanen för grundskolan slår fast att alla som arbetar i skolan ska bidra till att elevernas studie- och karriärval inte begränsas. Skolan ska dessutom utveckla kontakter med andra verksamheter utanför klassrummet. Men vem ansvarar egentligen för att detta blir verklighet? Det är en fråga som ofta saknar ett tydligt svar. Föreläsningen grundar sig i en pågående forskningsstudie som undersöker vad som påverkar hur skolan organiserar det studie- och yrkesvägledande arbetet. Elisabeth Berg är studie- och yrkesvägledare och doktorand i pedagogik på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon tillhör forskarskolan Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram).
Elisabeth Berg
STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARE OCH DOKTORAND
3. STEM – en värld av möjligheter inom naturvetenskap
Efterfrågan på naturvetenskaplig kompetens ökar i allt fler sektorer, från energiomställning och digitalisering till livsmedelsproduktion och samhällsplanering. Men bilden av vad en naturvetare gör är ofta begränsad hos eleverna. Genom att synliggöra bredden inom naturvetenskap kan fler elever hitta vägar som passar deras drivkrafter och intressen. Välkommen att delta i en föreläsning om
- hur studie- och yrkesvägledningen kan bidra till att fler ser bredden av möjligheter inom STEM
- hur vi kan inspirera fler att se STEM som något för alla
- vilka kompetenser som efterfrågas framöver
- hur arbetsmarknaden för naturvetare utvecklas inom olika branscher

Julia Nederberg
UTREDARE OCH ARBETSMARKNADSEXPERT
Julia Nederberg är utredare och arbetsmarknadsexpert på fackförbundet Naturvetarna. Hon följer arbetsmarknadens utveckling för naturvetare och arbetar med frågor som rör kompetensförsörjning, utbildning och framtidens arbetsliv.
4. Hur kan vi systematiskt göra utbildnings- och yrkesval mer jämlika och jämställda?
Sverige är ett av världens mest jämställda länder, men paradoxalt har vi en av de mest könssegregerade arbetsmarknaderna där unga män och kvinnor i hög utsträckning väljer könsstereotypa utbildningar och yrken. Hur kan experimentell forskning underlätta för studie- och yrkesvägledare att hjälpa alla elever hitta en utbildning och yrke som passar dem – oavsett familjebakgrund och kamratkretsar? En evidensbaserad intervention undersöker nu hur information om yrken – eller kontakt med yrkesverksamma – kan användas i Sverige.
- Vilka mekanismer ligger bakom ”jämställdhetsparadoxen” i Sverige?
- Hur kan studie- och yrkesvägledare bredda elevernas perspektiv på möjliga utbildnings- och yrkesvägar?
- Vad görs i andra länder, och vad kan göras utan kostnad i Sverige?
- Hur kan ’den vetenskapliga metoden’ och digitala verktyg underlätta utveckling och utvärdering av studie- och yrkesvägledning lokalt i Sverige?

Karl Wennberg
PROFESSOR I FÖRETAGSEKONOMI
Karl Wennberg är professor och föreståndare vid Center for Educational Leadership and Excellence vid Handelshögskolan och leder en forskargrupp kring utbildnings- och karriärval, med fokus på hur yrkesvägledning kan förbättra jämlikhet och jämställdhet. Han har undervisat i England, Spanien, USA och Sverige och vunnit flera internationella och nationella priser för sin forskning om teknik, innovation, och jämställdhet i yrkesval.
5. Så kan du som vägledare använda AI – stöd och praktiska arbetssätt
Generativ AI som ChatGPT och andra språkmodeller, förändrar redan vårt sätt att lära, arbeta och kommer också att påverka vägledaryrket framöver. Vad innebär det för dig som studie- och yrkesvägledare – och för de elever och studenter som du möter? I denna workshop får du en praktisk introduktion till AI och chattbottar. Vi diskuterar hur AI kan användas i vägledningsverksamhet och som stöd för administration, lärande och framtidsorienterade samtal. Du får också reflektera över etiska aspekter och hur AI kan bli ett verktyg, eller till och med en ”kollega”, i ditt arbete.
- Hur kan AI och digitala verktyg komplettera traditionell vägledning?
- Vilka möjligheter och utmaningar innebär tekniken för vårt yrke?
- Hur kan du redan nu börja använda AI på ett sätt som ger nytta för både dig och dina elever?
OBS: Medtag egen dator eller mobiltelefon. Förbered dig gärna! Skapa ett konto och testa att ställa frågor till AI redan nu: https://chat.openai.com/ eller http://copilot.microsoft.com/ Joakim Cao är studie- och karriärvägledare vid Lunds tekniska högskola. Han har en master i pedagogik och en fil.mag. i arbetsvetenskap. Han driver digitaliseringsprojekten www.digicao.nu och www.digisyv.online
Joakim Cao
STUDIE- OCH KARRIÄRVÄGLEDARE
6. Studie- och yrkesvägledares roll vid problematisk skolfrånvaro
Problematisk skolfrånvaro är ett multifaktoriellt problem där flera faktorer påverkar varandra. För att nå framgång med ett skolnärmande behövs därför ofta tvärprofessionell kompetens och samverkan. Motivation är en viktig friskfaktor liksom delaktighet från elev, vårdnadshavare och professionella. Studie- och yrkesvägledares roll kan på flera sätt bidra i det viktiga skolnärmandearbetet, inte minst i motivationsarbete. Föreläsningen ger en grundlig bild av hur frånvaroproblematik utvecklas och du får konkreta och praktiknära exempel på verktyg och strategier för att lyckas få en elev tillbaka till skolan. Max Hjorton är specialpedagog och arbetar övergripande som professionsutvecklare för specialpedagoger i Göteborg, bland annat i frågor om problematisk skolfrånvaro och samverkan. Han är delprocessledare för frånvaroprocessen och SIP (Samordnad Individuell Plan) -utbildare. Max är även, tillsammans med Sirkka Persson, redaktör och kapitelförfattare till antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro (2024).
Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG
7. Att arbeta med motivation i praktiken
Den bild vi har av motivation i vardagen skiljer sig ofta från den som finns inom forskningen. Vad är egentligen motivation och hur kan vi skapa den på riktigt, och vilka myter finns det kring motivation? Ta del av en föreläsning som lyfter fram ett antal viktiga principer om motivation, som utgår från 50 års forskning på området. Föreläsningen presenterar också metoder och konkreta redskap för att jobba med motivation i praktiken. Magnus Lindwall är professor i psykologi med inriktning hälsopsykologi. Hans forskning är framförallt inriktad mot fysisk aktivitet, träning och hälsa samt beteendeförändring och hållbar motivation.
Magnus Lindwall
PROFESSOR I PSYKOLOGI
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
- Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss. Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen. Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig. Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym. Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
- Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
- Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
- Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
- I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
- Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
- Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
- Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
- Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
- Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
- Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
- Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
- Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
- Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
- Ja, det går bra att pausa och spola.
- Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.


