9–10 februari 2023
Stockholm
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska på högstadiet eller gymnasiet! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen som rör svenskundervisning, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet. Programmet kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Karin Herlitz, Nacka gymnasium
Jonas Johansson, Uppsala universitet
Gunlög Åkerstedt Lindell, Stockholms universitet
Kristina Alexandersson, Internetstiftelsen
Suzanne Parmenius Swärd, Linköpings universitet
Charlotta Rönn, Mittuniversitetet
Ola Karlsson, Språkrådet
Simon Ceder, Konstfack
08.15 registrering med kaffe och smörgås
09.00 Skolporten hälsar välkommen
09.10 Uppgiftsinstruktioner som stöttar elevers skrivutveckling
Många gånger är skrivuppgifter i svenska komplext uppbyggda och består av flera led, där varje led i sig kräver både kunskaper om området som behandlas och färdigheter i hur kunskapen ska formuleras i skrift. Uppgifterna kan också vara vaga och ha en undertext som kan vara svårgripbar. Föreläsningen ger verktyg för att skapa tydliga uppgiftsinstruktioner som stöttar eleverna, så att de lyckas skriva de texter du som lärare förväntar dig.
Suzanne Parmenius Swärd är fil.dr i svenska med didaktisk inriktning vid Linköpings universitet. I sin forskning studerar hon skrift- och textpraktiker, främst i gymnasieskolan och i högre utbildning. Suzanne har lång erfarenhet både av undervisning på lärarprogrammet och av fortbildning för yrkesverksamma lärare. Hon har tillsammans med Birgitta Bommarco skrivit Läsning, skrivande, samtal – textarbete i svenska på gymnasiet.
10.30 Kaffe
11.00 Vad väcker elevernas intresse för litteraturhistoria?
Att väcka tonåringars intresse för litterära epoker och klassiska verk kan vara en utmaning, och svensklärare hanterar litteraturhistoria på ganska olika sätt i klassrummet. En aktuell forskningsstudie har undersökt hur undervisningen i litteraturhistoria introduceras av lärarna och tas emot av eleverna på gymnasiets kurs svenska 2.
Jonas Johansson är legitimerad gymnasielärare i svenska och fil.lic. i didaktik. Han arbetar som universitetsadjunkt på ämneslärarutbildningen vid Uppsala universitet. Jonas forskningsintressen rör svensklärares litteraturundervisning och frågor om hur lärare leder undervisningen i helklass. Hans licentiatuppsats Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons, presenterades i mars 2022.
12.00 Lunch
13.00 Sexualitet, samtycke och relationer i svenskundervisningen
Kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer skapar engagemang i både samhälle och skola, och undervisningen ska enligt Lgr 22 vara ämnesintegrerad. Svenskämnet hanterar redan idag ett flertal kompetenser relevanta för kunskapsområdet, bland annat när det gäller att utveckla sitt språk, att uttrycka känslor samt att förstå omvärlden och sin egen identitet. Hur svenskundervisningen kan utvecklas ytterligare i relation till kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer diskuteras genom nedslag i ett aktuellt forskningsprojekt.
Simon Ceder är lektor i utbildningsvetenskap vid Konstfack och har en bakgrund som svensklärare. Han deltar i ett praktiknära forskningsprojekt vid Stockholms universitet, med fokus på högstadiets undervisning i sexualitet, samtycke och relationer. Tillsammans med sin forskargrupp har Simon författat boken Sexualitet och relationer: Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan (2021).
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Praktisk retorik för högstadiet och gymnasiet
Dagens skola ställer höga krav på elevernas förmåga att uttrycka sig muntligt i olika sammanhang. Att undervisa i retorik kräver att du fyller på ditt förråd av klassrumsövningar och goda exempel, men också att du blir medveten om din egen roll som retorisk förebild. Ta del av en praktiknära föreläsning som ger dig inspiration och verktyg för att förnya din retorikundervisning.
Gunlög Åkerstedt Lindell är retorik- och kommunikationskonsult och håller retorikutbildningar för företag och organisationer, universitet samt förskolor och skolor. Hon är utbildad skådespelare och pedagog samt adjunkt i retorik vid Stockholms universitet. Gunlög har också skrivit läromedel i retorik och medverkat som sakkunnig i UR:s satsning Retorikmatchen.
16.00 Avslutning dag 1
9.00 Källhantering i skrivundervisningen
En central del av undervisningen i skrivande är att lära eleverna att förhålla sig till andras texter och bilder. Tillgången till digitala källor väcker frågor om fusk, plagiat och referenshantering. Vi uppmanar eleverna att ”skriva med egna ord”, men vad får de egentligen kopiera enligt upphovsrätten, och hur noga är det med referenserna? Föreläsningen behandlar svensklärarens perspektiv på källkritik och ger dig handfasta förslag på hur du kan stärka elevernas förmåga att välja och hantera digitala källor.
Kristina Alexanderson är leg. svensklärare och en av landets ledande experter i arbetet med digital kompetens i skolan. Kristina ansvarar för Internetstiftelsens skolsatsningar och har hjälpt skolor och lärare att utveckla digital kompetens i över tio år, bland annat genom skoltävlingen Webbstjärnan, föreläsningar, utbildningar och lärresursen Digitala lektioner.
10.00 Kaffe och smörgås
10.30 Samarbete eller plagiat? Elevstrategier vid individuella skrivuppgifter.
Det står i läroplanen att elever ska samarbeta, men vad får det för effekt på lärande och bedömning när elever skriver individuella inlämningsuppgifter tillsammans? Elever som förlitar sig på stöd av högpresterande klasskamrater får sällan på egen hand bearbeta information eller uttrycka egna åsikter i text. Detta riskerar att förstärka existerande ojämlikheter och förhindra att läraren upptäcker elever i behov av stöd. En aktuell forskningsstudie har undersökt vilka strategier eleverna använder för att revidera varandras texter via mobiler, chattar och delade skolkonton. Föreläsningen beskriver studien och bjuder in till diskussion kring vad som sker utan lärarens vetskap i och utanför det digitala klassrummet.
Charlotta Rönn är doktorand i pedagogik vid Mittuniversitetet. Hon undervisar även i pedagogik vid lärarutbildningen vid Högskolan i Gävle. Charlottas avhandlingsarbete handlar om hur högstadieelever förhåller sig till att bli bedömda och att få betyg, och hur detta påverkar vilka strategier de använder i skolarbetet. Hon har publicerat en vetenskaplig artikel om sin forskning i den internationella tidskriften Educational Review. Läs den här.
11.30 Lunch
12.30 Läsning på lektionstid – metoder och arbetssätt
Oron för ungdomars minskade läsning är stor och larmen avlöser varandra. I en tid när underhållning går att få helt utan ansträngning via telefonen, är det viktigt att skolan blir en plats där elever läser och bearbetar litteratur. Skönlitteratur behövs inte enbart för att förbättra elevernas ordförråd och läsförståelse, utan bidrar också till att säkerställa att unga människor kan ta del i och utveckla vårt demokratiska samhälle. Föreläsningen är praktiskt orienterad och ger konkreta tips till svensklärare på högstadiet och gymnasiet om bland annat
Karin Herlitz är lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium. Hennes arbete med läsning av skönlitteratur i undervisningen har utmynnat i läromedel för gymnasiet, Läs mera (2017) samt i metodboken Skönlitteratur i undervisningen – mod och metod för läsning i klassrummet (2021).
13.30 Eftermiddagsfika
14.00 Coronabubbla och Putinpriser – nyorden speglar svenskans utveckling
Språkrådets nyordslista speglar utvecklingen av ordförråd och ordbildningsmönster, samtidigt som den sammanfattar samtiden och året som gått. För svensklärare kan nyorden vara ett sätt att väcka intresse för språkhistoria och uppmana till språklig kreativitet i klassrummet. Föreläsningen beskriver vilka tendenser vi kan se i svenskans nyaste ord, och vilka teman som har präglat de senaste årens listor.
Ola Karlsson är språkvårdare på Språkrådet, där han bland annat är nyordsredaktör och huvudredaktör för Svenska skrivregler.
15.00 Konferensen avslutas
”Jag är otroligt glad att jag var där! Kan fortfarande tänka på känslan av att få mingla med 149 andra svensklärare!”
”Det var min tredje gång. Jag kommer tillbaka!”
”En mycket givande konferens, en av de bättre jag har deltagit i faktiskt!”
Föredrar du att delta på webbkonferensen? Boka här!
Avbokning och byte fram till 30 dagar före konferensstart!*
*Administrationsavgift 500 kr
Pris: 5 795 kr ex moms
I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Läs intervju med föreläsare!
Läs vår intervju med Jonas Johansson, gymnasielärare och universitetsadjunkt, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet. Han kommer att tala om undervisningen i litteraturhistoria.
Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här!
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal.
Vår ambition är att informera i god tid, men en förändrad situation kan innebära att det sker med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: nina.fahlen@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
Du kan avboka fram till 30 dagar före konferensstart.
Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.
Vid sjukdomssymptom uppmanar vi dig att stanna hemma. Kontakta Skolporten så flyttas du utan kostnad över till webbkonferensen.
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas.
Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att t ex frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
Hotell Birger Jarl, Birger Jarlsgatan 61A, Stockholm.
Kommunikationer: Närmaste T-banestation är Rådmansgatan. Det tar ca 20 minuter att promenera från centralen.
Konferensens deltagare får 15% rabatt på rumspriset på Hotell Birger Jarl. Boka via hotellets hemsida och ange kod SKOL.
Frågor om programmet
Nina Fahlén: 076-321 62 99 nina.fahlen@skolporten.se