Svenska för högstadiet och gymnasiet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska på högstadiet eller i gymnasieskolan! Programmet kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen. Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens, och nätverka med kollegor från hela Sverige.
Jag känner mig påfylld och inspirerad!
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Om pojkar och läsning – så kan pojkar utveckla positiva läsaridentiteter.
- Workshop i kreativt skrivande – praktiska övningar och inspiration till klassrummet.
- Vässa din bedömarkompetens – en effektiv modell för analys och bedömning av elevtext.
- Elevers kritiska läsning av multimodala texter på nätet – utmaningar och förslag på arbetssätt.
- Selektiv mutism – så kan du stötta de ofrivilligt tysta eleverna.
- Vetenskapligt skrivande – det här behöver studenterna ha med sig från gymnasiet.
- Lockande litteraturhistoria – så blir klassikerna levande.
- Författarintervju med Ann-Helén Laestadius – få inspiration till undervisning om nationella minoriteter.
08.30 Registrering med kaffe och smörgås 09.15 Skolporten hälsar välkommen 09.30 Om pojkar och läsning – nuläge, myter och förslag Återkommande studier och forskningsrapporter vittnar om en negativ utveckling vad gäller pojkars läsförmåga och läsintresse, särskilt hos de som kommer från mer resurssvaga hem. Mot bakgrund av de ökade kraven i samhället på att kunna läsa, förstå och bearbeta olika typer av texter är en sådan utveckling bekymmersam. Men är läget verkligen så akut? Föreläsningen uppmärksammar alternativa berättelser om pojkar och läsning, för att på så sätt nyansera och utmana den bild av icke-läsande pojkar som vi ofta möter. Med utgångspunkt i dessa berättelser presenteras förslag på vad du som svensklärare kan göra för att bedriva en läsundervisning där pojkar kan utveckla positiva läsaridentiteter. Stig-Börje Asplund är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och historia och har varit anlitad som föreläsare och vetenskaplig expert inom frågor som rör läsning och läsundervisning av exempelvis Skolverket, Skolinspektionen och Kulturrådet. För närvarande driver Stig-Börje ett forskningsprojekt om rurala arbetarmäns läspraktiker över generationer. 10.30 Kaffe och smörgås 11.00 Elevers kritiska läsning av multimodala texter Idag möter elever ständigt digitala texter i och utanför skolan. I texter som publiceras för att läsas på skärm är oftast flera modaliteter viktiga, såsom bilder, filmer, ljud och skriven text. Dessutom kan det vara svårt att avgöra vem och vad som ligger bakom en digital text, liksom hur man ska navigera i den. Dessa utmaningar ställer krav både på elever och på lärare som ska undervisa om läsning och texter. I en avhandlingsstudie har elevers läsning av multimodala digitala och samtidigt argumenterande texter undersökts. Föreläsningen beskriver resultaten av studien, samt ger förslag på hur lärare kan arbeta för att stötta elever i att utveckla sin kritiska läsning av texter på nätet. Marie Wejrum är doktor i pedagogiskt arbete och universitetsadjunkt i svenska språket vid Karlstads universitet. Hon forskar om läsning och läsundervisning och har ett särskilt intresse för elevers läsning av digitala texter. Marie har en bakgrund som högstadielärare i svenska och engelska, som läromedelsförfattare och som kommunikatör, och har även arbetat med Skolverkets satsning Läslyftet. 12.00 Gemensam lunch 13.00 Selektiv mutism– den ofrivilliga tystnaden I svenskämnet ställs höga krav på muntlig förmåga. Eleverna förväntas delta i gruppdiskussioner och hålla tal inför klassen, vilket för många ungdomar känns svårt och nervöst. Men för vissa elever är svårigheterna att tala inför andra så stora att de inte får fram några ord alls, trots att de egentligen vill. Selektiv mutism är en ångestdiagnos som kan leda till betydande sociala och akademiska svårigheter. Föreläsningen presenterar forskningsbaserad kunskap och praktiska strategier för hur svensklärare kan identifiera, förstå och stödja elever som lever med ofrivillig tystnad. Fokus ligger på hur undervisningen kan tillgängliggöras och hur språkutveckling kan främjas, även när det talade språket uteblir. Liselott Glassel är rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Hon har fördjupade kunskaper kring selektiv mutism och har lång erfarenhet som föreläsare i ämnet. Liselott har en bakgrund som legitimerad gymnasielärare i svenska och historia, och har även en specialpedagogexamen. Annette Ekenberg är rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och är sakkunnig inom selektiv mutism. Hon har en masterexamen i specialpedagogik med fokus på selektiv mutism, och har lång erfarenhet som föreläsare kring diagnosen. Annette har en bakgrund som legitimerad gymnasielärare i svenska och historia. Hon är också specialpedagog och har en speciallärarexamen mot språk,- läs och skrivutveckling. 14.00 Eftermiddagsfika 14.30 Akademisk kompetens för högre studier – vad förväntas studenten ha med sig från gymnasiet? Svenskämnet på gymnasiet ska bland annat lära eleverna att skriva texter av vetenskaplig karaktär. Det innebär att de i slutet av nivå 3 ska kunna bearbeta texter med komplex struktur genom att läsa, sovra, referera och källkritiskt granska dem. De ska även kunna disponera sin akademiska text, behärska det akademiska språket och använda de stildrag som eftersöks inom högre utbildning. Detta ska dessutom kunna göras självständigt genom en effektiv skrivprocess. Men hur vet du om dina elever har med sig tillräckliga kunskaper för att klara vidare studier? Vad krävs egentligen på universitetet? Föreläsningen diskuterar hur du inom en utbildningsform kan förbereda för en annan. Den riktar sig främst till dig som arbetar på gymnasiet, men kan vara av intresse även för dig som arbetar på högstadiet. Vi diskuterar bland annat Maria Axinge har arbetat som skrivhandledare på Örebro universitet under många år. Där handledde hon både studenter och lärare i det akademiska språket inom många discipliner och utbildningsprogram. Nu arbetar Maria som forsknings- och utbildningsadministratör, där hon möter nya studenter och deras utmaningar. Maria är legitimerad gymnasielärare i svenska och historia med många års uppdrag som förstelärare. 15.30 Konferensens första dag avslutas 09.00 Lockande litteraturhistoria – så blir klassikerna levande Våra klassiker utgör en sorts magisk hålighet i tiden där människors tankar, idéer, drömmar och berättelser kan sparas – intakta – för oss som kommer efter. Tyvärr är många ungdomar motvilliga läsare, och äldre litteratur brukar inte mötas av klang och jubel. Men, med rätt förberedelser och ingångar kan undervisningen skapa aha-upplevelser, insikter och intresse som eleverna bär med sig i livet. Under föreläsningen ges förslag på konkreta, inspirerande övningar till ett par av det förflutnas litterära godbitar! Camilla Lindskoug är sedan 25 år verksam som lärare i svenska och engelska, för närvarande på Pauliskolan i Malmö. Under elva år har Camilla även arbetat som förstelärare med ansvar för språkutveckling. Hon är aktuell med läromedlet Möt texten – Möt tiden (2025), ett läromedel i litteraturhistoria för svenskämnet på gymnasiet. 10.00 Kaffe med smörgås 10.30 Bedömning och textanalys för framgångsrik skrivundervisning Bedömning av elevtexter är centralt i svensklärarens arbete, men bedömning handlar inte bara om att sätta ett betyg utan också om analys av elevernas texter. En sådan analys ger viktig information om vad eleverna behärskar och vad de behöver utveckla i sitt skrivande. Hur kan du använda bedömning både för klassrummets skrivundervisning och för examinationer? Ta del av en föreläsning som presenterar en modell för analys och bedömning av elevtexter, och där du som deltagare får tillämpa modellen på autentiska argumenterande texter från årskurs 9 och gymnasiet. Anne Palmér, docent och universitetslektor, är verksam vid Uppsala universitet som forskare och lärarutbildare. Hon är utbildad ämneslärare och har tidigare varit vetenskaplig ledare för de nationella proven i svenska. Tillsammans med Saga Bendegard har Anne skrivit boken Bedömning av elevtext i årskurs 9 och gymnasiet (2025), där även berättande och utredande texter analyseras utifrån Lgr22 och Gy25. Saga Bendegard, universitetslektor i svenska, är verksam vid Uppsala universitet som forskare samt vetenskaplig ledare för de nationella proven i svenska. Hon är utbildad ämneslärare och har tidigare undervisat inom lärarutbildningen. Tillsammans med Anne Palmér har Saga skrivit boken Bedömning av elevtext i årskurs 9 och gymnasiet (2025), där även berättande och utredande texter analyseras utifrån Lgr22 och Gy25. 12.00 Gemensam lunch 13.00 Workshop i kreativt skrivande I grundskolans svenskundervisning skriver eleverna noveller och berättelser, men i gymnasieskolan har fokus länge legat på utredande och argumenterande texter. I Gy25 får det kreativa skrivandet större utrymme i ämnesplanen för svenska, och kanske behöver du lite inspiration inför lektionsplaneringen? Ta del av en workshop där du får prova konkreta skrivövningar som du kan ta med dig in i klassrummet. Övningarna passar både på högstadiet och gymnasiet. Vi diskuterar också: Linda Åhgren är legitimerad gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och historia med mångårig erfarenhet av undervisning på gymnasium, folkhögskola och studieförbund, samt på skrivarkurser i egen regi. Hon har författat läromedel, senast Kreativt skrivande (2025) och skönlitteratur, senast Kafé Kyiv (2023) som handlar om kriget i Ukraina och människors flykt. 14.30 Eftermiddagsfika 15.00 Författarintervju med Ann-Helen Laestadius I Lgr22 stärktes svenskämnets innehåll om nationella minoriteter, och även i gymnasiets ämnesplan för svenska ingår undervisning om de nationella minoritetsspråkens ställning, däribland samiska. Att läsa skönlitteratur tillsammans med eleverna kan vara en ingång till att diskutera samernas historia, språk och livsvillkor. Ta del av ett samtal med Ann-Helén Laestadius, författaren som utifrån sitt eget samiska ursprung skildrar samernas historia i flera romaner för både ungdomar och vuxna. Få boktips och inspiration till din undervisning, och passa på att ställa dina egna frågor till en av Sveriges mest uppskattade författare! Ann-Helén Laestadius, född i Kiruna, är journalist och författare. Hon debuterade med Sms från Soppero (2007), den första i en serie ungdomsböcker om tonåriga Agnes. Hon tilldelades Augustpriset för ungdomsromanen Tio över ett (2016). Ann-Helén har också skrivit böcker för vuxna läsare, den uppskattade Sápmitrilogin: Stöld (2021) Straff (2023) och Skam (2025). 15.45 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Medverkande

Stig-Börje Asplund
PROFESSOR

Maria Axinge
FORSKNINGS- OCH UTBILDNINGSADMINISTRATÖR

Saga Bendegard
UNIVERSITETSLEKTOR

Annette Ekenberg
RÅDGIVARE SPSM

Liselott Glassel
RÅDGIVARE SPSM

Ann-Helén Laestadius
FÖRFATTARE OCH JOURNALIST

Camilla Lindskoug
LEG. GYMNASIELÄRARE

Anne Palmér
UNIVERSITETSLEKTOR

Marie Wejrum
UNIVERSITETSADJUNKT

Linda Åhgren
LEG. GYMNASIELÄRARE OCH FÖRFATTARE
Program dag 1

Stig-Börje Asplund
PROFESSOR

Marie Wejrum
UNIVERSITETSADJUNKT

Liselott Glassel
RÅDGIVARE SPSM

Annette Ekenberg
RÅDGIVARE SPSM

Maria Axinge
FORSKNINGS- OCH UTBILDNINGSADMINISTRATÖR
Program dag 2

Camilla Lindskoug
LEG. GYMNASIELÄRARE

Anne Palmér
UNIVERSITETSLEKTOR

Saga Bendegard
UNIVERSITETSLEKTOR

Linda Åhgren
LEG. GYMNASIELÄRARE OCH FÖRFATTARE

Ann-Helén Laestadius
FÖRFATTARE OCH JOURNALIST
PRAKTISK INFORMATION


