Hoppa till sidinnehåll

Svenska som andraspråk

Konferens i Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Under två dagar får du ta del av föreläsningar om den senaste forskningen som rör ditt ämne, utvecklas i din yrkesroll och möta kollegor från hela landet. Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasieskolan, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.

Tycker det är så bra att ni söker upp doktorander och aktuell forskning.

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Avkodningsträning för elever med svenska som andraspråk – aktuell forskning och praktiska verktyg.
  • Hur inkluderande är ditt klassrum? Få syn på dina egna normer och värderingar.
  • Analfabetism – att bemöta elever vars föräldrar inte kan läsa och skriva.
  • Olika sätt att organisera svenskämnena – möjligheter och utmaningar.
  • Uttalsundervisning – aktiviteter för klassrummet.
  • Muntlig kompetens – vilket ansvar har lyssnaren?
  • Bedömning av muntliga nationella prov – handfasta råd och konkreta exempel.

På konferensen medverkar:

Sara Bruun

LÄRARE OCH SKOLUTVECKLINGSLEDARE

Susanne Duek

UNIVERSITETSLEKTOR

Helén Egerhag

UNIVERSITETSLEKTOR

Charbel Gabro

TALARE

Gulistan Kavak

SOCIONOM OCH JOURNALIST

Anna Lindholm

UNIVERSITETSLEKTOR

Liv Linjer

LOGOPED

Sofia Löwenhielm

PROVKONSTRUKTÖR

Andreas Nuottaniemi

UNIVERSITETSLEKTOR

Kim Rubensson

PROVKONSTRUKTÖR

Jenny Uddling

UNIVERSITETSLEKTOR

Program dag 1

08.15 Registrering med kaffe och smörgås

09.00 Skolporten hälsar välkommen

09.10Hur inkluderande är ditt klassrum?

Som lärare i svenska som andraspråk är din målsättning säkert att vara en tydlig ledare som uppmuntrar till både mångfald och inkludering. Men ibland fastnar vi i tanke- och beteendemönster som är svåra att bryta, och det kan uppstå missförstånd mellan dig och dina elever, eller mellan elever från olika kulturer. Ta del av en fartfylld och berörande föreläsning med många aha-upplevelser, som hjälper dig att få syn på dina egna normer och värderingar och ger dig ökad förståelse för människors olikheter.

Charbel Gabro

TALARE

Charbel Gabro kom till Sverige som flykting från Syrien som fyraåring. Livet i Sverige blev tuffare än familjen tänkt sig, och Charbels tonår präglades av frustration och besvikelse på det svenska samhället. Som vuxen valde han att ägna sitt liv åt att avdramatisera kulturmöten och skapa förståelse för människors olikheter. Charbel har vunnit flera priser för sin talarkonst, bland annat Årets talare 2019.

10.40 Kaffe

11.00 Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk

Elever som läser på svenska som andraspråk behöver stöd i läsning i högre grad än elever som läser på svenska som förstaspråk. En aktuell avhandling visar att tidiga insatser för att utveckla ordavkodning gynnar läsutvecklingen för sva-eleverna. Föreläsningen beskriver studien och dess resultat.

  • Så kan läsningens komplexitet delas upp och förstås.
  • Differentierad undervisning och tidiga insatser i läsundervisningen.
  • Samverkan mellan olika kompetenser i kartläggning och undervisning.

Helén Egerhag

UNIVERSITETSLEKTOR

Helén Egerhag är grundskollärare 4–9 i ämnena svenska, svenska som andraspråk och tyska, samt speciallärare med inriktning mot språk-, skriv- och läsutveckling. Hon arbetar sedan 2017 på Linnéuniversitetet i Växjö och undervisar främst på speciallärar- och specialpedagogprogrammen. I oktober 2023 disputerade Helén med avhandlingen Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk – undervisning och tidiga insatser.

 

 

12.00 Gemensam lunch

13.00 Avkodningsträning i helklass – så gör du 

Att kunna läsa och skriva är en fråga om demokrati, men alldeles för många elever kan idag inte läsa åldersadekvat. För sva-elever kan läsningen vara extra utmanande, och speciallärare har sällan tid att ta hand om alla som behöver hjälp. Som ensam lärare med många elever per klass kan det ibland kännas omöjligt att ge alla den stöttning i lästräningen som de behöver, och kanske har du i stället fått rådet att låta digitala verktyg kompensera? Det räcker inte. Ta del av forskning, frustration och förhoppning, samt en enkel, evidensbaserad och konkret modell för avkodningsträning i helklass som du som lärare kan genomföra själv.

  • Vad innebär det egentligen att ”kunna läsa”? 
  • Så genomför du avkodningsträning i helklass.

Sara Bruun

LÄRARE OCH SKOLUTVECKLINGSLEDARE

Sara Bruun är en erfaren språklärare och skolutvecklingsledare, verksam i Hässleholms kommun. Hon är även författare och en uppskattad föreläsare som de senaste åren haft uppdrag både i Sverige och runt om i världen. Sara har fått flera utmärkelser för sitt arbete som språklärare och medverkade som sommarpratare i radions P1 sommaren 2021.

 

14.00 Eftermiddagsfika

14.30 Analfabetism – det osynliga funktionshindret

Ungefär 780 000 svenskar har inte tillräcklig läs- och skrivförmåga för att klara sig i samhället. Av dessa är många utrikesfödda, och kanske träffar du dem eller deras barn i klassrummet. Att växa upp i en familj där föräldrarna inte kan läsa och skriva påverkar barn och ungdomar på många olika sätt. Det blir svårt att få hjälp med skolarbetet hemma, och många barn tar ett stort ansvar genom att tolka, betala räkningar eller följa med på föräldrarnas läkarbesök. Ta del av en föreläsning där en vuxen dotter till två analfabeter beskriver hur hon och andra med erfarenhet av analfabetism har upplevt sin barndom och skolgång. Du får också förslag på hur du kan uppmärksamma och stötta de här eleverna och deras föräldrar.

Gulistan Kavak

SOCIONOM OCH JOURNALIST

Gulistan Kavak är utbildad journalist och socionom, och har arbetat som skolkurator. Hon är också författare till Analfabetism – det osynliga funktionshindret (2022) samt barnboken Min mamma kan inte läsa och skriva (2022). Gulistan fick Dyslexipriset 2023, och för närvarande arbetar hon som journalist på Sveriges Television.

 

15.30 Konferensens första dag avslutas

Program dag 2

09.00Olika sätt att organisera svenskämnena – möjligheter och utmaningar

I svensk skola finns två svenskämnen, svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva), som på många sätt är likvärdiga och ger samma behörighet till högre studier. Flera rapporter visar att organiseringen av de två svenskämnena skiljer sig mycket åt mellan skolor. I den här föreläsningen diskuteras resultat från ett forskningsprojekt som handlar om hur lärare och skolledare i grundskolan reflekterar kring svenskämnenas organisering, med anledning av de reviderade kursplanerna i Lgr 22. Vilka möjligheter och utmaningar finns med de olika sätten att organisera undervisningen?

Jenny Uddling

UNIVERSITETSLEKTOR

 

Jenny Uddling är lektor i språkdidaktik med inriktning mot svenska som andraspråk vid Högskolan i Borås. Hennes forskning behandlar ofta ämneslitteracitet i språkligt heterogena klassrum, och i synnerhet interaktionens betydelse för elevers språk- och kunskapsutveckling. Jenny har en bakgrund som lärare på Språkintroduktionsprogrammet och sfi.

Susanne Duek

UNIVERSITETSLEKTOR

Susanne Duek är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Sedan ett antal år är hon verksam som utbildningsledare vid rektorsutbildningen. Susanne har mångårig erfarenhet som lärare i svenska som andraspråk i grundskolan, på sfi och inom lärarutbildning. Hennes forskningsintresse handlar om skolutveckling med fokus på språkligt heterogena skolor och klassrum.

 

Anna Lindholm

UNIVERSITETSLEKTOR

Anna Lindholm är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och hennes forskningsintresse handlar om läsning, läsutveckling och andra didaktiska frågor kopplade till svenska som andraspråksämnet. Hon har en bakgrund som grundskollärare.

10.00 Kaffe med smörgås

10.30Kompetenta andraspråkstalare behöver solidariska lyssnare

Att lära sig ett nytt språk tar ofta lång tid. Även under gynnsamma omständigheter kan det krävas flera år för att uppnå avancerad behärskning av ett andraspråk. Samtidigt finns det någonting som är ännu svårare än att lära sig tala ett andraspråk, nämligen att lära sig lyssna på det. Studier visar att vad medlemmar av majoritetsbefolkningen hör när synliga minoriteter talar, kan baseras mer på talarens utseende än på vad som faktiskt sägs.

Mot en sådan bakgrund argumenterar föreläsningen för att en likvärdig skola inte bara behöver utbilda kompetenta andraspråkstalare, utan också solidariska lyssnare. Med stöd i aktuell forskning får du ta del av exempel på hur solidariska lyssnandepraktiker kan utvecklas över de båda svenskämnenas gränser. 

Andreas Nuottaniemi

UNIVERSITETSLEKTOR

Andreas Nuottaniemi forskar och undervisar om flerspråkighet i samhället vid Umeå universitet. Han har tidigare arbetat som lärare i svenska som andraspråk i både grundskola och vuxenutbildning. 2023 disputerade Andreas med avhandlingen Flerspråkighetens gränser: Språkdidatik på (o) jämlik grund i migrationens tid. Avhandlingen valdes till Skolportens favorit av vår lärarpanel.

11.30 Gemensam lunch

12.30 Bedömning av muntligt framförande – perspektiv från nationella prov och aktuell forskning 

Muntliga framföranden inför klasskamrater och lärare är en utmanande kommunikationssituation för många elever, inte minst för de med ett annat modersmål än svenska. För lärare i svenska som andraspråk är bedömning av muntliga prestationer därmed en både viktig och krävande uppgift. I föreläsningen berörs aktuell forskning och retoriska perspektiv på bedömning av muntlighet. Vi fördjupar oss också i bedömningsmodellen som används i de nationella proven, med sva-exempel från muntliga delprov i årskurs 9 och i årskurs 1 på gymnasiet.

Kim Rubensson

PROVKONSTRUKTÖR

Kim Rubensson är provkonstruktör för de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9 vid Uppsala universitet. Hon har erfarenhet av fortbildning av lärare och lärarstudenter. Kim är i grunden grundskollärare för årskurs 4-9 i svenska och svenska som andraspråk.

Sofia Löwenhielm

PROVKONSTRUKTÖR

Sofia Löwenhielm är provkonstruktör för de nationella proven i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 vid Uppsala universitet. Hon har erfarenhet av fortbildning av lärare och lärarstudenter. Sofia är i grunden gymnasielärare i svenska, historia och svenska som andraspråk och har även skrivit läromedel för svenska som andraspråk 1 i gymnasiet.

13.30 Eftermiddagsfika

14.00 Praktiska verktyg för uttalsundervisningen

Uttalet är en viktig del av den muntliga kommunikationen, och det finns mycket du som lärare kan göra för att hjälpa eleverna att hitta ett lättbegripligt svenskt uttal. Ta del av visuella modeller, praktiska övningar och verktyg som kan användas i uttalsundervisningen i såväl grundskola som gymnasium och vuxenutbildning.

  • Hur presenterar du vokalljuden på ett logiskt och överskådligt sätt?
  • Hur hjälper du eleverna att uttala svåra konsonantljud?
  • Vad kännetecknar den svenska språkrytmen och hur kopplas dubbeltecknad konsonant till uttalet?

Liv Linjer

LOGOPED

Liv Linjer är legitimerad logoped och har specialiserat sig på uttalsundervisning inom svenska som andraspråk. Hon möter elever individuellt och i grupp, anlitas som konsult inom vuxenutbildningen och håller kurser för lärare och lärarstudenter. Som läromedelsförfattare har Liv bland annat skapat Uttalsarkivet, ett digitalt undervisnings- och träningsprogram, och hon medverkar i Skolverkets lärportal.

15.30 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.

  • Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

    Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

  • Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!

  • Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.

  • På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!

  • Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.

  • Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.

  • Cirka en vecka innan konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du själv kan skriva ut och ta med till konferensen. Vi delar inte ut kopior på plats.

  • Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.

  • Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Plats
    Stockholm
  • Lokal
    IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
    Hitta hit
  • Datum
    22–23 okt 2024
  • Tid
    09:00–15:30
  • Pris (exkl. moms)
    4 195,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-09-22
    4 495,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-10-21
    5 945,00 kr

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.

 

 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev