Hoppa till sidinnehåll

Svenska som andraspråk

Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av den senaste forskningen som rör ditt ämne, utvecklas i din yrkesroll och nätverka med kollegor från hela landetWebbkonferensen riktar sig till lärare i både grundskolan och gymnasieskolan, och kan även vara av intresse för dig som undervisar vuxna.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Det finns möjlighet att pausa och fundera lite, spola tillbaka och få höra resonemang och fakta igen. Superbra tycker jag!

Sagt av tidigare deltagare

Konferensens berör:

  • Avkodningsträning för elever med svenska som andraspråk – aktuell forskning och praktiska verktyg.
  • Hur inkluderande är ditt klassrum? Få syn på dina egna normer och värderingar.
  • Analfabetism – att bemöta elever vars föräldrar inte kan läsa och skriva.
  • Olika sätt att organisera svenskämnena – möjligheter och utmaningar.
  • Uttalsundervisning – aktiviteter för klassrummet.
  • Muntlig kompetens – vilket ansvar har lyssnaren?
  • Bedömning av muntliga nationella prov – handfasta råd och konkreta exempel.

På konferensen medverkar:

Sara Bruun

LÄRARE OCH SKOLUTVECKLINGSLEDARE

Susanne Duek

UNIVERSITETSLEKTOR

Helén Egerhag

UNIVERSITETSLEKTOR

Charbel Gabro

TALARE

Gulistan Kavak

SOCIONOM OCH JOURNALIST

Anna Lindholm

UNIVERSITETSLEKTOR

Liv Linjer

LOGOPED

Sofia Löwenhielm

PROVKONSTRUKTÖR

Andreas Nuottaniemi

UNIVERSITETSLEKTOR

Kim Rubensson

PROVKONSTRUKTÖR

Jenny Uddling

UNIVERSITETSLEKTOR

Program

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1.Hur inkluderande är ditt klassrum?

Som lärare i svenska som andraspråk är din målsättning säkert att vara en tydlig ledare som uppmuntrar till både mångfald och inkludering. Men ibland fastnar vi i tanke- och beteendemönster som är svåra att bryta, och det kan uppstå missförstånd mellan dig och dina elever, eller mellan elever från olika kulturer. Ta del av en fartfylld och berörande föreläsning med många aha-upplevelser, som hjälper dig att få syn på dina egna normer och värderingar och ger dig ökad förståelse för människors olikheter.

Charbel Gabro kom till Sverige som flykting från Syrien som fyraåring. Livet i Sverige blev tuffare än familjen tänkt sig, och Charbels tonår präglades av frustration och besvikelse på det svenska samhället. Som vuxen valde han att ägna sitt liv åt att avdramatisera kulturmöten och skapa förståelse för människors olikheter. Charbel har vunnit flera priser för sin talarkonst, bland annat Årets talare 2019.

Charbel Gabro

TALARE

Charbel Gabro kom till Sverige som flykting från Syrien som fyraåring. Livet i Sverige blev tuffare än familjen tänkt sig, och Charbels tonår präglades av frustration och besvikelse på det svenska samhället. Som vuxen valde han att ägna sitt liv åt att avdramatisera kulturmöten och skapa förståelse för människors olikheter. Charbel har vunnit flera priser för sin talarkonst, bland annat Årets talare 2019.

2. Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk

Elever som läser på svenska som andraspråk behöver stöd i läsning i högre grad än elever som läser på svenska som förstaspråk. En aktuell avhandling visar att tidiga insatser för att utveckla ordavkodning gynnar läsutvecklingen för sva-eleverna. Föreläsningen beskriver studien och dess resultat.

  • Så kan läsningens komplexitet delas upp och förstås.
  • Differentierad undervisning och tidiga insatser i läsundervisningen.
  • Samverkan mellan olika kompetenser i kartläggning och undervisning.

Helén Egerhag

UNIVERSITETSLEKTOR

Helén Egerhag är grundskollärare 4–9 i ämnena svenska, svenska som andraspråk och tyska, samt speciallärare med inriktning mot språk-, skriv- och läsutveckling. Hon arbetar sedan 2017 på Linnéuniversitetet i Växjö och undervisar främst på speciallärar- och specialpedagogprogrammen. I oktober 2023 disputerade Helén med avhandlingen Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk – undervisning och tidiga insatser.

 

 

3. Avkodningsträning i helklass – så gör du 

Att kunna läsa och skriva är en fråga om demokrati, men alldeles för många elever kan idag inte läsa åldersadekvat. För sva-elever kan läsningen vara extra utmanande, och speciallärare har sällan tid att ta hand om alla som behöver hjälp. Som ensam lärare med många elever per klass kan det ibland kännas omöjligt att ge alla den stöttning i lästräningen som de behöver, och kanske har du i stället fått rådet att låta digitala verktyg kompensera? Det räcker inte. Ta del av forskning, frustration och förhoppning, samt en enkel, evidensbaserad och konkret modell för avkodningsträning i helklass som du som lärare kan genomföra själv.

  • Vad innebär det egentligen att ”kunna läsa”? 
  • Så genomför du avkodningsträning i helklass.

Sara Bruun

LÄRARE OCH SKOLUTVECKLINGSLEDARE

Sara Bruun är en erfaren språklärare och skolutvecklingsledare, verksam i Hässleholms kommun. Hon är även författare och en uppskattad föreläsare som de senaste åren haft uppdrag både i Sverige och runt om i världen. Sara har fått flera utmärkelser för sitt arbete som språklärare och medverkade som sommarpratare i radions P1 sommaren 2021.

 

4. Analfabetism – det osynliga funktionshindret

Ungefär 780 000 svenskar har inte tillräcklig läs- och skrivförmåga för att klara sig i samhället. Av dessa är många utrikesfödda, och kanske träffar du dem eller deras barn i klassrummet. Att växa upp i en familj där föräldrarna inte kan läsa och skriva påverkar barn och ungdomar på många olika sätt. Det blir svårt att få hjälp med skolarbetet hemma, och många barn tar ett stort ansvar genom att tolka, betala räkningar eller följa med på föräldrarnas läkarbesök. Ta del av en föreläsning där en vuxen dotter till två analfabeter beskriver hur hon och andra med erfarenhet av analfabetism har upplevt sin barndom och skolgång. Du får också förslag på hur du kan uppmärksamma och stötta de här eleverna och deras föräldrar.

Gulistan Kavak

SOCIONOM OCH JOURNALIST

Gulistan Kavak är utbildad journalist och socionom, och har arbetat som skolkurator. Hon är också författare till Analfabetism – det osynliga funktionshindret (2022) samt barnboken Min mamma kan inte läsa och skriva (2022). Gulistan fick Dyslexipriset 2023, och för närvarande arbetar hon som journalist på Sveriges Television.

 

5. Olika sätt att organisera svenskämnena – möjligheter och utmaningar

I svensk skola finns två svenskämnen, svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva), som på många sätt är likvärdiga och ger samma behörighet till högre studier. Flera rapporter visar att organiseringen av de två svenskämnena skiljer sig mycket åt mellan skolor. I den här föreläsningen diskuteras resultat från ett forskningsprojekt som handlar om hur lärare och skolledare i grundskolan reflekterar kring svenskämnenas organisering, med anledning av de reviderade kursplanerna i Lgr 22. Vilka möjligheter och utmaningar finns med de olika sätten att organisera undervisningen?

Anna Lindholm

UNIVERSITETSLEKTOR

Anna Lindholm är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och hennes forskningsintresse handlar om läsning, läsutveckling och andra didaktiska frågor kopplade till svenska som andraspråksämnet. Hon har en bakgrund som grundskollärare.

Susanne Duek

UNIVERSITETSLEKTOR

Susanne Duek är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Sedan ett antal år är hon verksam som utbildningsledare vid rektorsutbildningen. Susanne har mångårig erfarenhet som lärare i svenska som andraspråk i grundskolan, på sfi och inom lärarutbildning. Hennes forskningsintresse handlar om skolutveckling med fokus på språkligt heterogena skolor och klassrum.

 

Jenny Uddling

UNIVERSITETSLEKTOR

 

Jenny Uddling är lektor i språkdidaktik med inriktning mot svenska som andraspråk vid Högskolan i Borås. Hennes forskning behandlar ofta ämneslitteracitet i språkligt heterogena klassrum, och i synnerhet interaktionens betydelse för elevers språk- och kunskapsutveckling. Jenny har en bakgrund som lärare på Språkintroduktionsprogrammet och sfi.

6. Kompetenta andraspråkstalare behöver solidariska lyssnare

Att lära sig ett nytt språk tar ofta lång tid. Även under gynnsamma omständigheter kan det krävas flera år för att uppnå avancerad behärskning av ett andraspråk. Samtidigt finns det någonting som är ännu svårare än att lära sig tala ett andraspråk, nämligen att lära sig lyssna på det. Studier visar att vad medlemmar av majoritetsbefolkningen hör när synliga minoriteter talar, kan baseras mer på talarens utseende än på vad som faktiskt sägs.

Mot en sådan bakgrund argumenterar föreläsningen för att en likvärdig skola inte bara behöver utbilda kompetenta andraspråkstalare, utan också solidariska lyssnare. Med stöd i aktuell forskning får du ta del av exempel på hur solidariska lyssnandepraktiker kan utvecklas över de båda svenskämnenas gränser. 

Andreas Nuottaniemi

UNIVERSITETSLEKTOR

Andreas Nuottaniemi forskar och undervisar om flerspråkighet i samhället vid Umeå universitet. Han har tidigare arbetat som lärare i svenska som andraspråk i både grundskola och vuxenutbildning. 2023 disputerade Andreas med avhandlingen Flerspråkighetens gränser: Språkdidatik på (o) jämlik grund i migrationens tid. Avhandlingen valdes till Skolportens favorit av vår lärarpanel.

7. Bedömning av muntligt framförande – perspektiv från nationella prov och aktuell forskning 

Muntliga framföranden inför klasskamrater och lärare är en utmanande kommunikationssituation för många elever, inte minst för de med ett annat modersmål än svenska. För lärare i svenska som andraspråk är bedömning av muntliga prestationer därmed en både viktig och krävande uppgift. I föreläsningen berörs aktuell forskning och retoriska perspektiv på bedömning av muntlighet. Vi fördjupar oss också i bedömningsmodellen som används i de nationella proven, med sva-exempel från muntliga delprov i årskurs 9 och i årskurs 1 på gymnasiet.

Kim Rubensson

PROVKONSTRUKTÖR

Kim Rubensson är provkonstruktör för de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9 vid Uppsala universitet. Hon har erfarenhet av fortbildning av lärare och lärarstudenter. Kim är i grunden grundskollärare för årskurs 4-9 i svenska och svenska som andraspråk.

Sofia Löwenhielm

PROVKONSTRUKTÖR

Sofia Löwenhielm är provkonstruktör för de nationella proven i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 vid Uppsala universitet. Hon har erfarenhet av fortbildning av lärare och lärarstudenter. Sofia är i grunden gymnasielärare i svenska, historia och svenska som andraspråk och har även skrivit läromedel för svenska som andraspråk 1 i gymnasiet.


8. Praktiska verktyg för uttalsundervisningen

Uttalet är en viktig del av den muntliga kommunikationen, och det finns mycket du som lärare kan göra för att hjälpa eleverna att hitta ett lättbegripligt svenskt uttal. Ta del av visuella modeller, praktiska övningar och verktyg som kan användas i uttalsundervisningen i såväl grundskola som gymnasium och vuxenutbildning.

  • Hur presenterar du vokalljuden på ett logiskt och överskådligt sätt?
  • Hur hjälper du eleverna att uttala svåra konsonantljud?
  • Vad kännetecknar den svenska språkrytmen och hur kopplas dubbeltecknad konsonant till uttalet?

Liv Linjer

LOGOPED

Liv Linjer är legitimerad logoped och har specialiserat sig på uttalsundervisning inom svenska som andraspråk. Hon möter elever individuellt och i grupp, anlitas som konsult inom vuxenutbildningen och håller kurser för lärare och lärarstudenter. Som läromedelsförfattare har Liv bland annat skapat Uttalsarkivet, ett digitalt undervisnings- och träningsprogram, och hon medverkar i Skolverkets lärportal.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.

    Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

    Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.

     

    Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.

     

    Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.

     

    Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.

     

    Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.

     

  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.

  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.

  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.

  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 

  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.

  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.

  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.

  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.

  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.

  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.

  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.

  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.

  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.

  • Ja, det går bra att pausa och spola.

  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    29 okt – 19 nov 2024
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 395,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-09-22
    3 795,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-11-19
    4 495,00 kr

I priset ingår 8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

 

 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev