Tyska Webbkonferens

19 april – 3 maj 2021

Webbkonferens "Andra chansen"


Missade du konferensen i tyska hösten 2020? Här får du en andra chans att ta del av aktuell forskning och praktiska verktyg för att hålla undervisningen uppdaterad och relevant. Du får även gott om språklig input för egen del. Välkommen!

Programmet innehåller ett urval av föreläsningarna från konferensen i tyska hösten 2020. Konferensen riktar sig till dig som undervisar i tyska från årskurs 6 till gymnasiet och vux.

Med deltagarlicens för webbkonferens tar du del av fem inspelade föreläsningar under 14 dagar. Du kan titta när du vill och så många gånger du vill. Föreläsningarna är 40-60 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.

  • Plats
    Webbkonferens ”Andra chansen”
  • Datum
    19 april – 3 maj 2021
  • Tid
    00:00–00:00
  • Pris
    2895 kr

Konferensen berör:

  • Förändringar i centralt innehåll och kunskapskrav för moderna språk årskurs 6-9 och steg 1-7.
  • Bedömning i moderna språk – vilket stödmaterial finns?
  • Hur kan du använda aktuell tyskspråkig litteratur i undervisningen?
  • De tyskspråkiga ländernas realia – aktuella trender inom forskningen och konkreta förslag på hur du kan arbeta i klassrummet.
  • Hur påverkas inlärningen av tyska av likheten mellan tyska och svenska?
  • Möjligheterna med digitala verktyg i språkundervisningen.

På konferensen medverkar:

Daniel Rosén, 
Skolverket
Roger Persson, 
Skolverket
Christine Becker, 
Stockholms universitet

Susan Sayehli,
Stockholms universitet
Caroline Merkel, 
Stockholms universitet
Johan Sköld,
Forshagaakademin

 Logga in via länken och lösenordet i det mail du får kl 8.00 den 19 april. Föreläsningarna publiceras senast kl 09.00.

 

1. Moderna språk: Skolverket informerar om styrdokument, stödmaterial och bedömning
Styrdokumenten för ämnet moderna språk revideras under 2020 i syfte att ännu tydligare fungera som stöd för lärares planering av undervisning och bedömning av elevers kunskaper. Ta del av en föreläsning där Skolverkets representanter beskriver och förklarar de förändringar som kommer att genomföras i centralt innehåll och kunskapskrav för moderna språk årskurs 6-9 och steg 1-5, samt vilket stödmaterial som finns att tillgå i fråga om bedömning.

Daniel Rosén är undervisningsråd på Skolverket med ansvar för Språksprånget – Att leda kollegialt lärande och nätverk för karriärlärare. Roger Persson är undervisningsråd på Skolverket med ansvar för revidering av kursplanerna i språk.

 

2. Gleich und gleich gesellt sich gern – Über den Nutzen struktureller Ähnlichkeit beim Spracherwerb
Deutsch und Schwedisch haben viele Gemeinsamkeiten. Große Teile des Wortschatzes sind verwandt und auch grammatisch weisen beide Sprachen viele Ähnlichkeiten auf. Trotzdem scheint es schwedischen Schülern oftmals schwer zu fallen Strukturen zu erlernen, die das Deutsche und Schwedische teilen. Ist dem wirklich so? Und wenn ja, woran mag das liegen? In diesem Vortrag werde ich anhand einer Studie, die Schüler der Jahrgangsstufen 6-9 einer schwedischen Grundschule beim Erlernen des Deutschen begleitete, folgende Fragen diskutieren:

  • Wie verläuft der Erwerb von morpho-syntaktischen Strukturen im Deutschen bei schwedischen Schülern?
  • Welche Vorteile bringen ähnliche Strukturen in beiden Sprachen?
  • Sind sich Schüler über sprachliche Ähnlichkeiten und Unterschiede bewusst?
  •  Welche Faktoren muss man aus psycholinguistischer Sicht beim Spracherwerb berücksichtigen?

 

Susan Sayehli ist Dr.phil der Allgemeinen Sprachwissenschaft und bildet am Zentrum für Zweisprachigkeitsforschung der Stockholmer Universität Lehrer aus. Sie ist auch in der Lehrerfortbildung tätig und forscht derzeit über den Erwerb von modernen Sprachen im schwedischen Schulkontext innerhalb des TAL-projektes: www.tal.lu.se.

 

3. Kindheit und Jugend in aktueller deutschsprachiger Literatur
In aktueller Kinder- und Jugendliteratur bekommen wir nicht nur einen (mehr oder weniger authentischen) Einblick, wie Kindheit und Jugend in den deutschsprachigen Ländern heute aussehen können. Viele erfolgreiche literarische Texte verhandeln außerdem Themen und Probleme, die jungen Menschen heute besonders wichtig sind – Migration und Krieg, Geschlechtsidentitäten und Familienbilder, aber auch Umwelt- und Klimafragen. Diese Aspekte machen sie auch für den Einsatz im Fremdsprachenunterricht besonders interessant.

  • Wie werden Kindheit und Jugend heute in literarischen Texten dargestellt?
  • Welche Themen werden besonders verhandelt?
  • Wie können im DaF-Unterricht literarische Texte eingesetzt werden?

 

Caroline Merkel ist promovierte Literaturwissenschaftlerin und unterrichtet als biträdande lektor an der Universität Stockholm deutsche Sprache und Literatur. Ihre Forschungsschwerpunkte liegen in der Jugend- und Stadtliteratur der Gegenwart sowie den Themen Mehrsprachigkeit und Exil.

 

4. Digitala verktyg gör skillnad i språkundervisningen
Idag har nästan alla elever tillgång till ett digital enhet. Appar och webbtjänster har utökat och förbättrat elevernas verktygslåda i språkinlärningen. Ta del av en föreläsning med fokus på användning av kamera och mikrofon i undervisningen.

  • Möjligheterna med diktering i språkundervisningen.
  • Exempel på hur du kan skapa film för olika kunskapsområden.
  • Så kan du använda videosamtal i undervisningen.

 

Föreläsningen utgår från elevexempel och du som deltagare kommer att ha möjlighet att reflektera kring hur exemplen kan integreras i din egen undervisning.

 

Johan Sköld är lärare i svenska, tyska och svenska som andraspråk, samt förstelärare inom ikt, på gymnasieskolan Forshagaakademin. Johan vann andra pris i tävlingen Guldäpplet 2019.

 

5. Deutungsmuster? Diskursdidaktik? Linguistic Landscapes? – Erklärungen zu aktuellen Tendenzen in der Landeskundedidaktik
Schon seit Langem diskutieren Lehrende und Wissenschaftlerinnen, welche landeskundlichen Inhalte wie in den Unterricht integriert werden sollten. In diesem Vortrag werden zunächst kurz aktuelle Tendenzen vorgestellt und davon ausgehend diskutiert, wie diese theoretischen Überlegungen in der Unterrichtspraxis berücksichtigt werden können.

 

Christine Becker hat im Fach Deutsch als Fremdsprache promoviert und ist universitetslektor i tyska an der Universität Stockholm.

 

 

Andra chansen!


Kampanj! 15% rabatt med bokningskod SISTAMINUTEN:
2460 kr exkl. moms
Ordinarie pris: 2895 kr exkl. moms

I priset ingår 5 föreläsningar á 40-60 minuter samt dokumentation.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.

För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. 

Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: nina.fahlen@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning. 

Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Cirka en vecka innan konferensen startar får du ett informationsmail. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
  • 8.00 på konferensens första dag får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är Invite people.
  • Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga senast kl. 9.00 konferensens första dag och stänger kl. 24.00 konferensens sista dag.
  • Föreläsningarna är förinspelade och finns publicerade under 14 dagar.
  • Konferenserna innehåller 4-8 föreläsningar á 40-60 minuter. Tillsammans med tid för reflektion motsvarar detta 1-2 dagars fortbildning.
  • Du kan stoppa filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se samma film flera gånger.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga dygnet runt och du kan se dem när det passar dig.
  • Åhörarkopior och annat material finns på konferensens webbsida och kan skrivas ut.
  • Du kan kommunicera med andra deltagare, utställare och talare via en chatt samt en meddelandefunktion.
  • Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
  • Utvärdera föreläsningarna direkt på webbplattformen.


Frågor om programmet
Nina Fahlén:
076-321 62 99 nina.fahlen@skolporten.se