Vård- och omsorgsprogrammet Webbkonferens

5–26 oktober 2023

Webbkonferens


Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar på vård- och omsorgsprogrammet! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen som rör programspecifika ämnen, få fördjupning, praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet. Konferensen vänder sig till lärare på gymnasiet och vuxenutbildningen.


Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av åtta spännande föreläsningar när det passar dig, under tre veckor. Föreläsningarna är 40–60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

  • Plats
    Webbkonferens
  • Datum
    5–26 oktober 2023
  • Tid
    00:00–00:00
  • Pris
    3645 kr

Konferensens föreläsare

Eva Ekstedt Salzmann, undervisningsråd, Skolverket

Christian Rück, psykiater, professor, Karolinska Institutet

Marion Englaborn, lärare, Komvux Härryda

Maria Berndtson, lärare, Kungsholmens västra gymnasium, Stockholm

David Edfelt, psykolog, författare

Katarina Lagercrantz All, universitetslektor, Stockholms universitet

Zerena Toroczkay, lärare, Komvux Malmö

Sylvia Stipic, lärare, Komvux Malmö

Kerstin Frenning, lärare, Komvux Malmö

Marianne Teräs, professor, Stockholms universitet

Konferensens ämnen

  • Reviderade kursplaner, yrkespaket och kommande ämnesbetyg – Skolverket informerar.
  • Konkreta upplägg för att arbeta språk- och yrkesintegrerat i vårdämnen.
  • Parhandledning – ett pedagogiskt verktyg som höjer kvaliteten i APL.
  • Interkulturell förståelse och andraspråksperspektiv i undervisning och arbetsliv.
  • Uppdatera undervisningen kring sexuell hälsa och hbtqi-perspektivet.
  • Tydliggörande pedagogik för elever med npf och/eller skolmisslyckanden i bagaget.
  • Den senaste forskningen om psykisk ohälsa och det ökande antalet diagnoser.
  • Metodrum och simuleringar – från undervisning till bedömning. 

 Logga in via länken som mailas kl 08.00 på konferensens första dag. Föreläsningarna publiceras kl 08.00. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

 

1. Ämnesbetygsreformen och förändringar i yrkespaketen för vård- och omsorgsprogrammet  – Skolverket informerar

Skolverket har ett regeringsuppdrag att förbereda ett införande av ämnesbetyg, som ska tillämpas från 1 juli 2025 för alla skolformer inom gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. 

Som en del i detta revideras även vård- och omsorgsutbildningarna utifrån modellen för ämnesbetyg. En utmaning i arbetet har varit att inte göra för stora förändringar inom de vård- och omsorgsämnen som reviderades 2021, och samtidigt följa den fastslagna modell som innebär progression mellan nivåerna och gemensamma betygskriterier för hela ämnet.

Ta del av en föreläsning där Skolverkets uppdragsledare berättar om ämnesbetygsreformen och yrkespaketen, och passa på att ställa dina frågor om revideringen.

 

Eva Ekstedt Salzmann är en av två uppdragsledare för Skolverkets arbete med ämnesbetygsreformen. Hon är också undervisningsråd för vård- och omsorgsämnen på Skolverket.

 

2. Undervisning och bedömning i metodrum – möjligheter och utmaningar 

Enligt forskningen är simulering som inlärningsmetod ett bra sätt att reducera vårdfel samt öka patientsäkerheten. Att imitera autentiska arbetssituationer hjälper även eleverna att känna sig trygga inför de arbetsuppgifter de kommer att möta under sin APL. Beroende på resurstillgång kan simuleringarna organiseras på olika sätt och med olika redskap, från anatomiska modeller till datorbaserade verktyg och simulatorer. De kan utföras både i metodrummet och i klassrummet samt på arbetsplatsen Det viktiga är att syfte och grundprinciper är tydliga. 

Ta del av en föreläsning som fokuserar på undervisning via simuleringar och hur den kan utvecklas.

 

  • Vilka utmaningar och möjligheter finns gällande planering och undervisning i metodrum?
  • Hur kan vi förbättra bemötande, kommunikation och konflikthantering genom simulerade rollspel?
  • Hur kan återkoppling och bedömning av yrkeskunnande vid praktiska lärtillfällen ske?

 

Marianne Teräs är professor i pedagogik med inriktning mot vårdpedagogik vid Stockholms universitet. I sin forskning fokuserar hon på pedagogiska frågor kring yrkesutbildning och simuleringar, samt migranters komplexa situation inom yrkesutbildning. Marianne har även arbetat många år som vårdlärare i Helsingfors.

 

3. Tydliggörande pedagogik på Vård- och omsorgsprogrammet – så kan lärmiljön och undervisningen utformas

Vård- och omsorgsprogrammet samlar en stor variation av elever. Några har en bakgrund av tidigare skolmisslyckanden, kanske på grund av olika typer av diagnoser såsom autism, adhd eller dyslexi. Andra har ett annat modersmål och kanske inte en avancerad nivå av svenska. Men även svenskfödda elever utan diagnos kan ha svårigheter att ta till sig den stora mängd skriftliga och teoretiska information som studierna innebär. Hur ska vi förstå utmaningarna de ställs inför och vad kan vi göra för att stötta? 

Föreläsningen visar med hjälp av konkreta metoder hur du kan göra skoldagen begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever, med eller utan diagnos.

 

  • ”Isbergsmodellen” – vad innebär den?
  • Den tydliggörande pedagogikens nyckelfrågor
  • Vikten av visuellt stöd.
  • Hur kan du stötta vid självständigt arbete och grupparbete?
  • Vad bör du tänka på vid examinationer?
  • Hur kan du skapa bättre förutsättningar för alla elever att lyckas?

 

David Edfelt är leg. psykolog och författare. Han arbetar med handledning och utbildning, driver två poddar och har skapat Tipsbanken för lärare. David har under många år undervisat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet och är medförfattare till flera böcker, bland annat Autism och ADHD i gymnasiet (2019) och Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning (2021).

 

4. Olyckliga i paradiset ­– diagnosen i vår tid

En allt större del av lidandet i Sverige förklaras med en psykiatrisk diagnos. Har antalet elever med svårigheter blivit fler, eller har vi flyttat gränsen mellan friskt och sjukt? Föreläsningen ifrågasätter vedertagna sanningar och bjuder in till reflektion och debatt kring den psykiska ohälsan i skolan och i vården.

 

  • Har stressen verkligen ökat?
  • Vad skulle alternativet till en diagnos vara?
  • Hur har den psykiatriska diagnosen fått en så framträdande plats för att förklara lidande, och vad hände med andra förklaringar?
  • Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?

 

Christian Rück är psykiater och professor vid Karolinska Institutet. Han svarar på läsarfrågor i Dagens Nyheter och är författare till Olyckliga i paradiset – varför mår vi dåligt när allt är så bra?

 

5. Interkulturellt förhållningssätt och språk- och kunskapsutvecklande undervisning i vårdämnen

Interkulturell pedagogik och språk- och kunskapsutvecklande arbete är grundläggande för utlandsfödda elevers lärande. Att eleverna ges erkännande för sin kompetens och utrymme för tidigare erfarenheter är dessutom en viktig investering i deras identitet. Genom en integrerad undervisning, där språk och yrkeskunskap utvecklas parallellt, har utbildningen chans att bli meningsfull och motiverande för eleverna.

Föreläsningen behandlar språk, identitet och makt samt språkets meningsskapande funktion. I föreläsningen ges konkreta metoder, exempel och råd för hur du som yrkeslärare kan stötta eleverna i deras språkutveckling.

 

Katarina Lagerkrantz All är universitetslektor på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hon undervisar blivande vård- och omsorgslärare, samt på de fristående kurserna Språkutvecklande arbetssätt på yrkesprogram och Språkutvecklande arbetssätt på arbetsplatsen. Katarina är även lärare på komvux inom vård och omsorg och sfi.

 

6. Språk- och yrkesintegrerad undervisning i praktiken – samarbete för ökad måluppfyllelse

På Komvux Malmö har yrkeslärare från Vård- och omsorgsprogrammet och lärare i svenska som andraspråk länge haft ett tätt samarbete. En av kombinationsutbildningarna utmärkte sig genom att eleverna som läste svenska som andraspråk och yrkesämnen integrerat hade bättre resultat jämfört med elever som läste ämnena separat. För att undersöka varför startades ett projekt tillsammans med Högskolan Kristianstad, där undervisningen och samarbetet mellan lärarna studerades. 

Ta del av en föreläsning där framgångsfaktorer kopplade till språk- och kunskapsutvecklande undervisning står i centrum. Stort fokus ligger även på hur språk och yrkesämnen kan integreras och hur avgörande ett gott, öppet och nära samarbete mellan lärarna är för elevernas lärande.

 

Zerena Toroczkay, Sylvia Stipic och Kerstin Frenning arbetar samtliga på komvux i Malmö och har många års erfarenhet av att undervisa på vård- och omsorgsutbildningen som lärare i svenska som andraspråk och i vårdämnen.

 

7. Parhandledning som pedagogiskt verktyg för att vidareutveckla handledaruppdraget

I samarbete med Kungsholmens västra gymnasium och Lärgården har Region Stockholm tagit fram ett pedagogiskt verktyg för parhandledning under APL. Parhandledning innebär att två elever gemensamt planerar, förbereder, genomför och utvärderar uppgifter utifrån kursens lärandemål. Verktyget är inspirerat av Peer learning, en pedagogisk metod som lägger tonvikten på ett elevaktivt lärande, där eleverna lär med och av varandra. 

Föreläsningen beskriver hur parhandledning som metod leder till en ökad förståelse och förberedelse för kommande yrkesidentitet, samtidigt som det ger större möjligheter att reflektera kring yrkeskunskaper.  

 

Maria Berndtson arbetar som vård- och omsorgslärare på Kungsholmens västra gymnasium i Stockholm och har varit med och tagit fram samt fortbildat handledare om parhandledning. Tillsammans med Södertörns högskola har hon utvecklat en liknande metod för lärarstudenter som gör VFU på skolan. Maria har även arbetat som nationell APL-utvecklare och sjuksköterska.

 

8. Sexuell hälsa och hbtqi-perspektiv i vård och omsorg 

Enligt examensmålen för vård- och omsorgsprogrammet ska arbetet utgå från en människosyn som betonar människors lika värde, mänsklig värdighet, livskvalitet och välbefinnande. Rätten till god sexuell hälsa och respekt för sexuella identiteter kvarstår hela livet, oavsett ålder eller diagnoser. Hur kan vårdlärare planera sin pedagogik för att eleverna ska känna sig trygga i att möta vårdtagarens behov? Vilka normer kring sexuell läggning och kön är viktiga att identifiera och utbilda om?

Ta del av en föreläsning som baseras på aktuellt forskningsläge och personliga erfarenheter, med goda exempel, didaktiska råd och en avslutande workshop. 

 

  • Hur kan det upplevas att vara transperson i vården?
  • Hur vi bör vi bemöta hbtqi-personer, både i undervisningen och i vårdyrket?
  • Hur kan vi hantera blivande vårdares kulturella och religiösa föreställningar om sexualitet och kön?

 

Marion Englaborn arbetar som vårdlärare på vuxenutbildningen i Härryda kommun. Hon är masterutbildad i palliativ vård, legitimerad yrkeslärare och har även arbetat kliniskt och som föreläsare under många år. Marion är vice ordförande i RFSL Göteborg.

Sagt av tidigare deltagare:

”Smidigt och bekvämt att inte behöva åka till ett visst ställe varje gång man vill lära sig något. Vi jobbar ju över hela landet, så tror det är bättre att utbildningar kan nå oss istället för tvärtom.”

”Den här typen av fortbildning är ovärderlig. Snälla fortsätt i samma stil!”

”Fantastiska föreläsare med ett mycket intressant och åhöraranpassat innehåll.”


Föredrar du att delta på plats i Stockholm? Boka här!


Boka tidigt-pris: 3 645 kr ex moms, gäller t.o.m. 28 augusti 2023

Ordinarie pris: 4 295 kr exkl. moms

I priset ingår 8 föreläsningar à 40–60 minuter samt dokumentation.

Avbokning och byte fram till 30 dagar före konferensstart. Administrationsavgift 500 kr.

Läs intervju med föreläsare!

Läs Skolportens intervju med vårdläraren Marion Englaborn. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Vård- och omsorgsprogrammet och kommer att tala om sexuell hälsa och hbtqi-perspektiv i vård och omsorg.

Marion Englaborn
Marion Englaborn

Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här!

Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.

För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: asa.gustafsson@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens och licensen kan enbart användas på 1 enhet.

Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning.

Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Cirka en vecka innan konferensen startar får du ett informationsmail. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
  • 8.00 på konferensens första dag får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är Invite people.
  • Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga senast kl. 8.00 konferensens första dag och stänger kl. 24.00 konferensens sista dag.
  • Föreläsningarna är förinspelade och finns publicerade under 14 dagar.
  • Konferenserna innehåller 4-8 föreläsningar á 40-60 minuter. Tillsammans med tid för reflektion motsvarar detta 1-2 dagars fortbildning.
  • Du kan stoppa filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se samma film flera gånger.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga dygnet runt och du kan se dem när det passar dig.
  • Åhörarkopior och annat material finns på konferensens webbsida och kan skrivas ut.
  • Du kan kommunicera med andra deltagare, utställare och talare via en chatt samt en meddelandefunktion.
  • Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
  • Utvärdera föreläsningarna direkt på webbplattformen.


Frågor om programmet
Åsa Gustafsson: 070-384 44 25
asa.gustafsson@skolporten.se