Vuxenutbildning Webbkonferens

20–30 oktober 2020

Webbkonferens

På grund av rådande omständigheter övergår konferensen helt till webbformat. Du som är anmäld till den fysiska konferensen behåller din plats och blir kontaktad personligen. Har du frågor? Kontakta gärna Nina Fahlén

Konferens på distans! Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av konferensens föreläsningar när du vill, under tio dagar


Välkommen till en webbkonferens med fokus på vuxnas lärande! Ta del av fyra olika föreläsningar som bland annat fokuserar på det aktuella temat fjärr- och distansundervisning.

Konferensen vänder sig till samtliga pedagoger verksamma inom vuxenutbildning oavsett ämnesinriktning. Den kan även vara intressant för dig som är skolledare. 

  • Plats
    Webbkonferens
  • Datum
    20–30 oktober 2020
  • Tid
    09:00–17:00
  • Pris
    2495 kr

Konferensen berör:

  • Flexibel vuxenutbildning med fjärr- och distansundervisning – konkreta exempel på olika kursstrukturer.
  • Hur kan vi göra distansutbildningen till en undervisningsform som är tillgänglig och möjlig att lyckas med för alla?
  • Vilka utmaningar finns när man bygger upp kurser med fjärr- och distansundervisning?
  • Finns det några skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande?
  • Att bära andras berättelser av trauman och utsatthet – att förstå sin egen utsatthet som pedagog.
  • Framgångsfaktorer för vuxenutbildning!

På konferensen medverkar:

Ingrid Henning Loeb, docent
Charlotta Hilli, fil. dr
Josefin Schygge, leg. lärare
Jakob Carlander, leg. psykoterapeut

Föreläsningarna publiceras senast kl 09.00. Logga in via länken och lösenordet i det informationsmail du får cirka 10 dagar före konferensen.

 

1. Vuxenutbildning – myter och framgångsfaktorer
Individualisering och flexibilitet är vanliga ledord inom vuxenutbildning och kursdeltagarna förväntas uppskatta det, men varför är det så? Man talar också ofta om skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande, men finns de egentligen? I den här föreläsningen diskuteras dessa frågor utifrån aktuell forskning, samtidigt som en del myter om vuxnas lärande punkteras. Avslutningsvis ges några goda exempel på undervisningsinteraktioner utifrån klassrumsstudier samt vad som kan ses som framgångsfaktorer för vuxenutbildning.

 

Ingrid Henning Loeb är docent vid Göteborgs universitet. Hennes studier handlar om undervisning och lärande i olika former av vuxenutbildning och i gymnasieskolans yrkesprogram och introduktionsprogram.


2. Flexibel vuxenutbildning med fjärr- och distansundervisning

Många lärare inom vuxenutbildningen har under senare tid snabbt behövt anpassa sin undervisning så att den går att bedriva på distans. Under den här föreläsningen diskuteras olika principer för vuxnas lärande genom fjärr- och distansundervisning i relation till erfarenheter från Ifous-programmet Digitala lärmiljöer och aktuell forskning.

  • På vilka sätt kan olika typer av vuxenutbildning anordnas genom fjärr- och distansundervisning och digitala plattformar?
  • Vilka utmaningar finns när man bygger upp kurser med fjärr- och distansundervisning?
  • Konkreta exempel på olika kursstrukturer.

 

Charlotta Hilli är fil.dr och arbetar som universitetslärare i pedagogik vid Åbo Akademi där hon forskar på distansundervisning, bl.a. inom Ifous-programmet Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning med fjärr- och distansundervisning (2019–2021).

 

3. Distansundervisning i praktiken
Hur kan vi göra distansutbildningen till en undervisningsform som är tillgänglig och möjlig att lyckas med för alla – inte bara för dem med hög datorvana eller mycket god studievana sen tidigare? Ta del av en föreläsning som berör individualisering, formativ bedömning, interaktion lärare-elev samt behovet av distansutbildning och behov inom distansutbildning.

  • Så här är det att arbeta som distanslärare.
  • Vad fungerar bra inom distansutbildning och vad fungerar mindre bra?
  • Hur kan vi göra för att bli ännu bättre?

 

Josefin Schygge är leg. lärare i svenska som andraspråk och har lång erfarenhet av att undervisa vuxna, både i klassrum och på distans. Hon är författare till boken Vuxenutbildning – allt du behöver veta för att undervisa vuxna och har skrivit flera lättlästa skönlitterära verk. Josefin är också medförfattare till läromedel i SFI.

 

4. Att förstå sin egen utsatthet som pedagog 
Vi är ofta bra på att ta hand om andra, men mer vilsna i att förstå och vårda oss själva. Som lärare möter vi elever och vårdnadshavare med svåra händelser bakom sig. Deras berättelser och utageranden blir en del av lärarens vardag. Vad gör det med oss att ständigt befinna oss i dessa situationer och hur ska vi förhålla oss till dem?

  • Sekundär traumatisering – att bära andras berättelser av trauman och utsatthet.
  • Posttraumatisk bitterhetssyndrom – när mina värderingar utsätts för hot.
  • Parallellprocesser – då andras ångest blir min.
  • Verktygslådan för min egen utsatthet –  att vårda sig själv.
  • Våga vara ofullkomlig –  att inte vara rädd för sin egen brist.
  • Lärarens ovisshet –  att agera utan att på förhand veta vad som blir bra.
  • Handledning på ryska. Hur Fjodor Dostojevskij och Andrej Tarkovskij kan hjälpa oss bära vår egen utsatthet som pedagog.

 

Jakob Carlander är leg. psykoterapeut och författare till böckerna Möta människor med rättshaveristiskt beteendeHandbok för yrkesverksamma samt Att förstå sin egen utsatthet – stöd för professionella i människovårdande yrken.

 

Fri avbokning fram till 30 dagar före konferensstart!

Boka-tidigt-pris!
2 495 (gäller t.o.m. 7 september).
2 995 kr exkl. moms (fr.o.m 8 september).

I priset ingår dokumentation.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om du inte får en bekräftelse, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Om du inte kan boka en plats på någon av våra konferenser eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se så hjälper vi dig. Notera gärna att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensensstart sker ingen återbetalning. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

Vi reserverar oss för eventuella programändringar.


Frågor om programmet
Nina Fahlén: 0763-216299
nina.fahlen@skolporten.se