”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson.

VI LEVER I EN paradoxal tid när staten låter hundratals miljoner hagla i form av statsbidrag över skolorna. Pengar som försvinner i den permanenta avdunstningens kemi, utan verkan och utväxling. Tänk om resurserna hamnade rätt, nära eleverna och utan dränerande energitapp på vägen.

Det senaste utspelet är 10 000 kronor extra i lön till förstelärare i utsatta områden. Nog för att lärare förtjänar högre lön, men andra skolor blir inte passiva i kampen om goda lärare och ökad lönekonkurrens påverkar ekonomin negativt. Och handen på hjärtat: Hur enkelt är det att dra gränser mellan pedagoger? Förstelärarskapet är något av ett lotteri och många lärare är lika kompetenta till en och samma tjänst. Det skapar split och besvikelse och gör inte utsatta skolor bättre. På vilket sätt utvecklas skolan av nya mellanled i en redan dysfunktionell struktur?

Hierarkiska system kan inte rädda vår skola. Höga makthavare inom politik och departement kan tänka rätt, men deras tankar tappar i substans under den långa vägen till klassrummet. På samma vis går informationen från skolledarna och lärarna, som ju är närmast eleverna i den praktiska vardagen, förlorad i motsatt riktning.

Aktörer på departement eller i den politiska eliten är snabba att tänka ut lösningar, men generella satsningar fungerar inte eftersom varje skola är unik med sina behov. När staten bombarderar med statsbidrag är tanken god, men skada uppstår när skolor och förvaltningar tar emot riktade pengar och samtidigt sparar på andra funktioner för att nå sina effektiviseringskrav. Hela skolans organisation hotas – det ena benet bär inte det andra när muskulaturen urholkas.

Det handlar om att återupprätta professionerna och våga tro på lärarna, skolledarna och inte minst elevernas förmåga att ta ansvar. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation. Lokalt måste frågan ställas: Vad behöver vi för att kunna lösa just vår situation och de villkor som gäller oss?

SER-forskningen (School Effectiveness Research) visar tydligt att skolor där lärarna och rektorerna ges hög autonomi har högre måluppfyllelse än skolor styrda uppifrån. De som är närmast ett problem har störst chans att lösa det. Höga politiker och tjänstemän är så upptagna i sin interna kamp att de slussar pengarna fel och förbiser var kunskapen och kraften finns. Ge skolorna, lärarna och det lokala ledarskapet en chans. Sluta mäta och inspektera och bestämma in absurdum och lägg resurserna nära eleverna. Det är inte anarki att se det unika och att skräddarsy lösningarna utifrån varje skolas behov.

Vi har redan skickliga lärare och skolledare – allt som saknas är mandatet och tilliten och att skolans många miljarder som försvinner i byråkrati och felaktig styrning landar rätt.

Av Alf Solander 

Alf Solander är rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, skoldebattör och författare till Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga (Lärarförlaget, 2017). Han har tidigare arbetat som gymnasielärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet.


Skolporten nr 5/2019.

Krönikan är tidigare publicerad i Skolportens magasin nr 5/2019


Läs fler av Alf Solanders texter på SKOLPORTENS EXPERTPANEL som består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten har en uppdaterad app!

Ladda ner den i App Store eller Google Play!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2019-11-13 20:14 av Emma Svensson
Sidan uppdaterades 2019-11-19 14:41 av Emma Svensson


Relaterat

Skolbibliotek 2020, 5-6 maj i Stockholm

Årlig konferens för dig som är skolbibliotekarie! Ta del av fördjupande föreläsningar om bl. a. att skapa engagemang hos läsovilliga elever, vikten av digital medborgarlitteracitet och skolbibliotekets roll i det nya medielandskapet, MIK i praktiken, modeller och effektiva lösningar för små och stora skolbibliotek samt ”shared reading” som metod för att växa språkligt, socialt och litterärt.

Gymnasielärare i samhällskunskap, 4-5 feb i Stockholm

Ny konferens! Ta del av föreläsningar som speglar ämnets breda innehåll. Vi fördjupar oss i teman som mänskliga rättigheter, digital och analog återkoppling, hållbart samhälle, källkritik, eu-kunskap och nationalism. Välkommen!

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Alf Solander: Fuska med tiden?

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, samt skoldebattör och författare, om hur man kan komma tillrätta med fuskande medarbetare.

”Klimatkrisen berör också ämnen som samhällskunskap”

Hej Staffan Laestadius, professor emeritus i industriell utveckling och senior rådgivare på den partipolitiskt oberoende tankesmedjan Global utmaning. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Fortbildning för gymnasielärare i samhällskunskap.

Premiär för Poddagogen!

De första avsnitten av podcasten Poddagogen som görs i samarbete med Skolporten finns nu att lyssna på. "Vi på Skolporten är fantastiskt glada över att kunna sprida ny forskning om skolan och förskolan genom det här roliga podd-samarbetet med Janne Kontio och Sofia Lundmark", säger Moa Duvarci Engman, redaktör på Skolporten.

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Ledare: Fritidshemmets unika möjligheter

Fritidshemmets uppdrag är att skapa en meningsfull fritid för eleverna där deras intressen och kompetenser tas till vara, menar forskarna i nya numret av Skolportens magasin.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Reportage: Väck läslusten!

På Lerbergsskolan i Höganäs tränar tvåorna läsförståelse genom att diskutera och fundera. Undervisningens fokus på läsförståelse har gett resultat, tycker läraren Stina Schölander. Läs hela reportaget ur Skolportens magasin här.

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor. Då fordras ny kunskap för att åstadkomma praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande, skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

Karin Berg: Olika barn lär sig mer ihop

Redan år 1992 varnade OECD den sittande regeringen för att göra de drastiska marknadsanpassningar i den svenska skolan som man då planerade, skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

Förskollärarna hinner inte med: ”Hemsk känsla”

Efter SVT Nyheter Västs rapportering om förskolor och vikariebrist har många förskollärare hört av sig till redaktionen. Nu varnar de för att barnen blir lidande. ”Man hinner inte med, och det är en hemsk känsla”, säger Marcela Sepulveda.

Ledare: Hängrännor för bättre elevhälsa

För att elevhälsan ska kunna fungera på bästa sätt både internt som externt, med hälso- och sjukvården och socialtjänsten, krävs samverkan. Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens magasin, skriver om vikten av hängrännor i senaste numret av Skolportens magasin.

Konferenser
Poddagogen
Premiär för Poddagogen!

Premiär för Poddagogen!

Ny podd om forskning inom skolvärlden med Janne Kontio & Sofia Lundmark.

Läs mer
Nyhetskategorier
Mest läst senaste veckan

Resursskolorna förlorar miljonbidrag – kan tvingas stänga

Resursskolornas bidrag har minskat med flera miljoner kronor sedan Stockholm stads utbildningsförvaltning blivit hårdare i bedömningarna om tilläggsbelopp för barn med särskilda behov. Nu väntas 30 miljoner rädda resursskolorna tillfälligt, men oron över framtiden kvarstår.

Specialläraren från Hagabergsskolan får årets pedagogiska pris

Speciallärare Pernilla Torseng från Pysslingen Hagabergskolan tar emot Västerås stads pedagogiska pris.

Praktiska moment missas i yrkesämnen

Eleverna får öva för lite praktiskt i yrkesämnen. Nära åtta av tio skolor behöver utveckla undervisningen, enligt Skolinspektionens rapport.

Fortbildning
Fortbildning för dig som undervisar i slöjd

Fortbildning för dig som undervisar i slöjd

Välkommen till Skolportens årliga konferens för slöjdlärare! Ta del av två dagar som bjuder på aktuell forskning och exempel från praktiken som vi hoppas ska inspirera och ge ämnesfördjupning till din undervisning.

Läs mer om konferensen
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Tema: Pojkar i skolan. Genom att bryta antiplugg-kulturer och maskulinitetsnormer kan pojkars skolresultat bli bättre.

Läs mer!
Skolportens expertpanel

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Läs fler experttexter
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Filmades på jobbet – blev Årets jämställare

Förskolelärare på Derome förskola har fått pris för att vara Årets jämställare i Varbergs kommun, efter att de filmats på jobbet.

Hakkas skola prisas av Skolverket

Hakkas skola är vinnare av Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk för sin fjärrundervisning i moderna språk på glesbygden. ”Det är roligt att även Skolverket har uppmärksammat Hakkas skolas arbete för att kunna erbjuda eleverna på landsbygden valmöjligheter i moderna språk och därmed en likvärdig undervisning. Vi arbetar tillsammans för att skapa Sveriges bästa skola”, säger Eva Martinsson, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.

Lärare som skapar trygghet prisas av kommunen

På måndagskvällen delar Uppsala kommun ut sina pedagogiska lärarpriser.

Specialläraren från Hagabergsskolan får årets pedagogiska pris

Speciallärare Pernilla Torseng från Pysslingen Hagabergskolan tar emot Västerås stads pedagogiska pris.

Elevernas betyg på prisade Ronnebyläraren: ”Den bästa läraren”

I 20 år har han jobbat som lärare på gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby. Nu har Fredrik Johansson vunnit pris som årets nytänkande lärare – något som blev möjligt tack vare hans elever.

Läs fler
Namn och Nytt

Barn- och utbildningschefen i Åre kommun säger upp sig

Efter bara två månader på posten väljer Karl Dumky nu att sluta som barn- och utbildningschef.

Therese Ullström tf utbildningschef

Therese Ullström har blivit utsedd till tillförordnad utbildningschef i Markaryds kommun.

Högste chefen lämnar regionen

Regiondirektör Hans Wiklund,som är högste tjänsteman inom Region Västernorrland lämnar nu sin post. Han blir nu universitetsdirektör vid Umeå universitet.

Klart med ny skolchef

Per-Olof Wigsén tillträder tjänsten som skolchef i Sjöbo kommun i januari 2020. I uppdraget ingår bland annat ett övergripande ansvar för förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem samt att anordna utbildning för elever i grundskola och grundsärskola.

Biträdande förvaltningschef lämnar sitt uppdrag

Erik Eriksson slutar som biträdande förvaltningschef på Skara kommuns barn- och utbildningsförvaltning för att bli gymnasiechef i Mariestads kommun.