”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson.

VI LEVER I EN paradoxal tid när staten låter hundratals miljoner hagla i form av statsbidrag över skolorna. Pengar som försvinner i den permanenta avdunstningens kemi, utan verkan och utväxling. Tänk om resurserna hamnade rätt, nära eleverna och utan dränerande energitapp på vägen.

Det senaste utspelet är 10 000 kronor extra i lön till förstelärare i utsatta områden. Nog för att lärare förtjänar högre lön, men andra skolor blir inte passiva i kampen om goda lärare och ökad lönekonkurrens påverkar ekonomin negativt. Och handen på hjärtat: Hur enkelt är det att dra gränser mellan pedagoger? Förstelärarskapet är något av ett lotteri och många lärare är lika kompetenta till en och samma tjänst. Det skapar split och besvikelse och gör inte utsatta skolor bättre. På vilket sätt utvecklas skolan av nya mellanled i en redan dysfunktionell struktur?

Hierarkiska system kan inte rädda vår skola. Höga makthavare inom politik och departement kan tänka rätt, men deras tankar tappar i substans under den långa vägen till klassrummet. På samma vis går informationen från skolledarna och lärarna, som ju är närmast eleverna i den praktiska vardagen, förlorad i motsatt riktning.

Aktörer på departement eller i den politiska eliten är snabba att tänka ut lösningar, men generella satsningar fungerar inte eftersom varje skola är unik med sina behov. När staten bombarderar med statsbidrag är tanken god, men skada uppstår när skolor och förvaltningar tar emot riktade pengar och samtidigt sparar på andra funktioner för att nå sina effektiviseringskrav. Hela skolans organisation hotas – det ena benet bär inte det andra när muskulaturen urholkas.

Det handlar om att återupprätta professionerna och våga tro på lärarna, skolledarna och inte minst elevernas förmåga att ta ansvar. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation. Lokalt måste frågan ställas: Vad behöver vi för att kunna lösa just vår situation och de villkor som gäller oss?

SER-forskningen (School Effectiveness Research) visar tydligt att skolor där lärarna och rektorerna ges hög autonomi har högre måluppfyllelse än skolor styrda uppifrån. De som är närmast ett problem har störst chans att lösa det. Höga politiker och tjänstemän är så upptagna i sin interna kamp att de slussar pengarna fel och förbiser var kunskapen och kraften finns. Ge skolorna, lärarna och det lokala ledarskapet en chans. Sluta mäta och inspektera och bestämma in absurdum och lägg resurserna nära eleverna. Det är inte anarki att se det unika och att skräddarsy lösningarna utifrån varje skolas behov.

Vi har redan skickliga lärare och skolledare – allt som saknas är mandatet och tilliten och att skolans många miljarder som försvinner i byråkrati och felaktig styrning landar rätt.

Av Alf Solander 

Alf Solander är rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, skoldebattör och författare till Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga (Lärarförlaget, 2017). Han har tidigare arbetat som gymnasielärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet.


Skolporten nr 5/2019.

Krönikan är tidigare publicerad i Skolportens magasin nr 5/2019


Läs fler av Alf Solanders texter på SKOLPORTENS EXPERTPANEL som består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten har en uppdaterad app!

Ladda ner den i App Store eller Google Play!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2019-11-13 20:14 av Emma Svensson
Sidan uppdaterades 2019-11-19 14:41 av Emma Svensson


Relaterat

Skolbibliotek 2020, 5-6 maj i Stockholm

Årlig konferens för dig som är skolbibliotekarie! Ta del av fördjupande föreläsningar om bl. a. att skapa engagemang hos läsovilliga elever, vikten av digital medborgarlitteracitet och skolbibliotekets roll i det nya medielandskapet, MIK i praktiken, modeller och effektiva lösningar för små och stora skolbibliotek samt ”shared reading” som metod för att växa språkligt, socialt och litterärt.

Gymnasielärare i samhällskunskap, 4-5 feb i Stockholm

Ny konferens! Ta del av föreläsningar som speglar ämnets breda innehåll. Vi fördjupar oss i teman som mänskliga rättigheter, digital och analog återkoppling, hållbart samhälle, källkritik, eu-kunskap och nationalism. Välkommen!

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Alf Solander: Fuska med tiden?

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, samt skoldebattör och författare, om hur man kan komma tillrätta med fuskande medarbetare.

”Förväntan håller uppe motivationen”

Anna Tebelius Bodin, utbildad vid Harvard university, ska tala på Skolportens konferens Specialpedagogik om hjärnans belöningssubstans dopamin.

Muf: ”Borgerligheten sitter i knät på friskoleföretagen”

Förstatliga dåliga friskolor och tillåt inte fusk med undervisningstiden. När januariavtalet fyller ett år är det inte Socialdemokraterna – utan Moderata ungdomsförbundet som starkast driver opinion mot Sveriges marknadsliberala skolsystem.

Ledare: Så ska pojkarna få bättre betyg

Glappet mellan pojkars och flickors skolresultat är stort i skolan och har varit det länge: pojkar som grupp har sämre skolresultat än flickor.

”Klimatkrisen berör också ämnen som samhällskunskap”

Hej Staffan Laestadius, professor emeritus i industriell utveckling och senior rådgivare på den partipolitiskt oberoende tankesmedjan Global utmaning. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Fortbildning för gymnasielärare i samhällskunskap.

Premiär för Poddagogen!

De första avsnitten av podcasten Poddagogen som görs i samarbete med Skolporten finns nu att lyssna på. "Vi på Skolporten är fantastiskt glada över att kunna sprida ny forskning om skolan och förskolan genom det här roliga podd-samarbetet med Janne Kontio och Sofia Lundmark", säger Moa Duvarci Engman, redaktör på Skolporten.

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Ledare: Fritidshemmets unika möjligheter

Fritidshemmets uppdrag är att skapa en meningsfull fritid för eleverna där deras intressen och kompetenser tas till vara, menar forskarna i nya numret av Skolportens magasin.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Reportage: Väck läslusten!

På Lerbergsskolan i Höganäs tränar tvåorna läsförståelse genom att diskutera och fundera. Undervisningens fokus på läsförståelse har gett resultat, tycker läraren Stina Schölander. Läs hela reportaget ur Skolportens magasin här.

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor. Då fordras ny kunskap för att åstadkomma praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande, skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

Konferenser
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om forskning inom skolvärlden med Janne Kontio & Sofia Lundmark.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Pojkar i skolan. Genom att bryta antiplugg-kulturer och maskulinitetsnormer kan pojkars skolresultat bli bättre.

Läs mer!
Nyhetskategorier
Mest läst senaste veckan

Så ska de vässa specialpedagogiken – i hela landet

Skolor ska få mer förebyggande hjälp med anpassningar och särskilt stöd, när Specialpedagogiska skolmyndigheten växlar angreppssätt. Varbergs kommun ligger redan långt fram i arbetet.

Ny forskning: Så påverkas lärarna av lärarassistenter

Mindre psykiskt ansträngande – men lika mycket att göra och mindre tid med kollegorna. Det är några av effekterna som lärare upplevde när lärarassistenter anställdes, visar en ny rapport.

Nyexade lärarstudenten: ”Jättenöjd med lönen jag går in på”

Det lönar sig att studera till lärare – på lång sikt. Men inte för alla lärargrupper. Det visar en ny rapport från Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Skolportens expertpanel

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Läs fler experttexter
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

”Läraryrket är en konst”

Utnämningen ”Världens bästa lärare” firar ett hantverk, inte en person. Det tycker vinnaren och bildläraren Andria Zafirakou som vill att kreativiteten ska få större tyngd i skolan.

Årets Vikarie 2019 är Erik Börjesson, 19 år, från Enskede i Stockholm

Utmärkelsen Årets Vikarie 2019 tilldelades i veckan Erik Börjesson, som har jobbat som vikarie för Pedagogpoolen sen han tog studenten i våras. Han vikarierar i alla ämnen i grundskolan och även på förskola.

Tre skolor fick ta emot utmärkelser för vinnande kvalitetskultur

Under en ceremoni på Rikskonferensen Bättre Skola i Upplands Väsby fick Framtidskompassens förskolor i Vellinge kommun, Virginska gymnasiet i Örebro och Nya Rydsskolan i Linköping ta emot kvalitetsutmärkelser.

Förskolepersonal filmade sig själva på jobbet – vann jämställdhetspris

Sju pedagoger på Derome förskola filmade sig själva för att upptäcka om de behandlade pojkar och flickor olika. I efterhand är de nöjda med det modiga beslutet att granska sig själva.

Mattias är årets lärare i fritidshem

Mattias Henriksson på Hillerstorpsskolan blev på Fritidshemmens rikskonferens i november utsedd till årets lärare i fritidshem av Lärarförbundet.

Läs fler
Namn och Nytt

Ny rektor på Utsäljeskolan i Huddinge

Utsäljeskolans nuvarande rektor Kicki Holmgren-Larsson avslutar sin tjänst på skolan den 31 januari 2020. Hennes efterträdare – Marianne Widercrantz – tillträder sin tjänst den 1 april.

Ny rektor på Hagaskolan i Dals-Eds kommun

Rektorsrekryteringen på Hagaskolan åk 4-9 är nu klar. Maria Engström, 41 år, från Melleruds kommun tillträder tjänsten den 1 augusti. Maria bor tillsammans med sin familj i Mellerud och har de tre senaste åren arbetat som rektor i Åmåls kommun.

Chef för utbildningsförvaltningen är utsedd

Nu är det klart att Linda Lindahl blir förvaltningschef för utbildningsförvaltningen i Enköping från den första januari.

Han blir utbildningschef i Borgholms kommun

Roland Hybelius tillträder som utbildningschef den 1 mars och avslutar då sin tjänst som områdeschef på utbildningsförvaltningen i Växjö.

Christer Andersson blir ny skolchef i Ovanåkers kommun

Christer Andersson, nuvarande gymnasiechef och tillförordnad skolchef får tjänsten som Ovanåkers kommuns nya skolchef.