”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson.

VI LEVER I EN paradoxal tid när staten låter hundratals miljoner hagla i form av statsbidrag över skolorna. Pengar som försvinner i den permanenta avdunstningens kemi, utan verkan och utväxling. Tänk om resurserna hamnade rätt, nära eleverna och utan dränerande energitapp på vägen.

Det senaste utspelet är 10 000 kronor extra i lön till förstelärare i utsatta områden. Nog för att lärare förtjänar högre lön, men andra skolor blir inte passiva i kampen om goda lärare och ökad lönekonkurrens påverkar ekonomin negativt. Och handen på hjärtat: Hur enkelt är det att dra gränser mellan pedagoger? Förstelärarskapet är något av ett lotteri och många lärare är lika kompetenta till en och samma tjänst. Det skapar split och besvikelse och gör inte utsatta skolor bättre. På vilket sätt utvecklas skolan av nya mellanled i en redan dysfunktionell struktur?

Hierarkiska system kan inte rädda vår skola. Höga makthavare inom politik och departement kan tänka rätt, men deras tankar tappar i substans under den långa vägen till klassrummet. På samma vis går informationen från skolledarna och lärarna, som ju är närmast eleverna i den praktiska vardagen, förlorad i motsatt riktning.

Aktörer på departement eller i den politiska eliten är snabba att tänka ut lösningar, men generella satsningar fungerar inte eftersom varje skola är unik med sina behov. När staten bombarderar med statsbidrag är tanken god, men skada uppstår när skolor och förvaltningar tar emot riktade pengar och samtidigt sparar på andra funktioner för att nå sina effektiviseringskrav. Hela skolans organisation hotas – det ena benet bär inte det andra när muskulaturen urholkas.

Det handlar om att återupprätta professionerna och våga tro på lärarna, skolledarna och inte minst elevernas förmåga att ta ansvar. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation. Lokalt måste frågan ställas: Vad behöver vi för att kunna lösa just vår situation och de villkor som gäller oss?

SER-forskningen (School Effectiveness Research) visar tydligt att skolor där lärarna och rektorerna ges hög autonomi har högre måluppfyllelse än skolor styrda uppifrån. De som är närmast ett problem har störst chans att lösa det. Höga politiker och tjänstemän är så upptagna i sin interna kamp att de slussar pengarna fel och förbiser var kunskapen och kraften finns. Ge skolorna, lärarna och det lokala ledarskapet en chans. Sluta mäta och inspektera och bestämma in absurdum och lägg resurserna nära eleverna. Det är inte anarki att se det unika och att skräddarsy lösningarna utifrån varje skolas behov.

Vi har redan skickliga lärare och skolledare – allt som saknas är mandatet och tilliten och att skolans många miljarder som försvinner i byråkrati och felaktig styrning landar rätt.

Av Alf Solander 

Alf Solander är rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, skoldebattör och författare till Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga (Lärarförlaget, 2017). Han har tidigare arbetat som gymnasielärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet.


Skolporten nr 5/2019.

Krönikan är tidigare publicerad i Skolportens magasin nr 5/2019


Läs fler av Alf Solanders texter på SKOLPORTENS EXPERTPANEL som består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten har en uppdaterad app!

Ladda ner den i App Store eller Google Play!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2019-11-13 20:14 av Emma Svensson
Sidan uppdaterades 2019-11-19 14:41 av Emma Svensson


Relaterat

Skolbibliotek, 1-2 december i Stockholm

Årlig konferens för dig som är skolbibliotekarie! Ta del av fördjupande föreläsningar om bl. a. att skapa engagemang hos läsovilliga elever, vikten av digital medborgarlitteracitet och skolbibliotekets roll i det nya medielandskapet, MIK i praktiken, modeller och effektiva lösningar för små och stora skolbibliotek samt ”shared reading” som metod för att växa språkligt, socialt och litterärt.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Alf Solander: Fuska med tiden?

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, samt skoldebattör och författare, om hur man kan komma tillrätta med fuskande medarbetare.

Tio miljoner kronor föreslås till nya högteknologiska utbildningsmiljöer i Skellefteå

Det handlar om att skapa utbildningslokaler med teknisk utrustning som behövs för att kunna genomföra yrkesutbildningar riktade mot automatiserad industriproduktion. ”Oerhört viktigt, inte bara inför etableringen av Northvolt och underleverantörer, den befintliga industrin kommer också att ha jättenytta av detta”, säger Simon Dahlgren, vuxenutbildningschef.

Ledare: Dags för likvärdiga skolbibliotek!

Skolbibliotek kan spela en stor roll för elevers lärande, särskilt när det gäller att höja lågpresterande elevers resultat.

Mindre frånvaro med distansstudier

Sedan några veckor är alla gymnasielever hemma och studerar. Det ser ut att ha gett effekt på antalet elever som anmälts som frånvarande från lektionerna.

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Nu fyller Skolporten 20 år!

Fri läsning av nya nr av Skolportens magasin

För att uppmärksamma att Skolporten fyller 20 år erbjuder vi fri läsning av nya numret av Skolporten utan kostnad!

Det där med möten ..

Kan det vi gör nu förändra hur vi ser på möten? Jag tycker mig märka att möten som sker digitalt i stället för i verkliga livet har en tendens att bli kortare. Inte lika många kommentarer, man skriver kortfattat i kommentarsfältet i stället för att begära ordet och göra en längre utläggning. Utläggningen kan vara hur bra som helst, men den blir ofta mer mångordig än om man skriver, eller om man pratar med sin egen datorskärm, skriver rektor Torbjörn Hanö.

Studenter pluggar på distans: ”Är lite orolig över mina slutbetyg”

Distansundervisningen har gjort att det är en speciell tid för landets gymnasieelever just nu och lite extra press ligger på de elever som går i trean. Lisa Bobin Lindqvist känner en oro över att slutbetygen inte blir som hon har tänkt – speciellt då hon sökt in till universitetet i höst.

Sammanställd information om situationen hos huvudmän inom riktade insatser med anledning av Corona-krisen

Med syftet är att bidra till myndighetens bild av läget i skolan med anledning av den situation som råder och för att öka Skolverkets möjlighet att kunna svara på frågor om läget i landet har medarbetare som arbetar med riktade insatser tagit kontakt med drygt 100 huvudmän och skolor. (pdf)

Följer du GDPR när du arbetar digitalt?

Allt fler skolor går nu i snabb takt över från analog till digital undervisning av något slag. Men har du koll på att personuppgifter hanteras på ett korrekt sätt enligt GDPR? Vad händer om en elev exempelvis filmar dig och sina klasskompisar i det digitala klassrummet och lägger ut på Facebook?

Konsthögskolor öppnar för avgångsstudenter: Går inte att blåsa glas hemma i köket

Det är tufft för landets konstutbildningar, som måste få distansundervisning att fungera i allt från musik, dans, teater, till konst och konsthantverk. Men vissa delar går inte att göra på distans. Därför öppnar Konstfack och Konsthögskolan i Umeå sina verkstäder för avgångsstudenter, om än med strikta regler.

”Två veckor med Corona”

För första gången i min “skolhistoria” ringde jag en av mina anställda och meddelade att hen inte fick komma till arbetsplatsen på två veckor. Hen hade under vecka 10 varit på skidresa i Italien, skriver Anders Ringård, Friskolan Lust & Lära.

Veckobrevet: Många stressade av administrativa uppgifter

De allra flesta svenska rektorer är nöjda med sitt arbete. Men många känner sig stressade på grund av administrativa uppgifter. Det visar den andra internationella delrapporten av Talis 2018 som undersöker rektorers och lärares arbete. Rapporten hittar du i nyhetsbrevet.

”Att jobba både med historia och framtid är riktigt häftigt”

I gamla Vattenpalatset kommer det att vara bibliotek och studieplatser när nya campus öppnar för verksamhet i slutet av mars.

Konferenser
Skolporten 20 år
Det började med ett fax

Det började med ett fax

Konferenser, magasin och ett forskningsinstitut. Följ med på Skolportens resa sedan starten år 2000!

Läs mer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 2/2020 – ute 6 april

Skolportens magasin

Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Läs mer här
Nyhetskategorier
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

8 berättelser från skolan: Så påverkar corona oss varje dag

Coronapandemin håller Sverige i ett hårt grepp. Skolans värld är starkt påverkad. Från gymnasiet och uppåt drivs undervisningen på distans. Förskola och grundskola är öppna och många lärare gör hjälteinsatser för att verksamheten ska fungera.

Utbildningsministern: Håll inte barnen hemma

Den höga frånvaron i skolan drabbar de mest utsatta eleverna hårdast. Men finns inga medicinska skäl ska oroliga föräldrar inte hålla sina barn hemma, säger Anna Ekström (S). Däremot ger hon inte besked om ifall föräldrar som själva tillhör riskgrupper bör låta sina barn gå till skolan eller inte.

Kritik mot Skolverket: ”Skev bild av barngruppernas storlek”

Barngrupperna i förskolan minskar – det visar Skolverkets nya statistik. ”Det hade varit bra om det stämde med verkligheten”, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Här är enda skolan i Östergötland som fått Skolverkets utmärkelse

Kättinge skola i är den enda i Östergötland som jobbar med Skolverkets utmärkelse ”Skola för hållbar utveckling”. Utmärkelsen stöttar och förbättrar skolans arbete med en hållbar utveckling som ska genomsyra all undervisning i såväl, ekonomi, sociala förhållanden, som miljö.

5 tips – så blir du bra på matte

Tycker du matte är tråkigt? Eller kanske har svårt att begripa hur mycket du än försöker? Prisade matematikläraren Daniel Carlsson vid Linköpings universitet ger här fem tips på vad du kan tänka på.

Han får Sveriges största lärarpris

Matematikläraren Daniel Carlsson blir den första mottagaren av Ingemars lärarpris som, med sin prissumma på en halv miljon kronor, blir Sveriges största.

”Det gäller att fånga de roliga stunderna”

Med ett brinnande intresse för naturkunskap och historieberättande som bidragande orsaker utsågs Maria Johansson nyligen till Årets förskolekraft 2020. Ett pris som gjorde henne förvånad, men också väldigt rörd.

Johanna Hallberg är Årets pedagog i Trelleborg 2020

Johanna Hallberg har tilldelats utmärkelsen Årets pedagog i Trelleborg 2020 av bildningsnämndens ordförande Lars Mikkelä (M) och utbildningschef Sofia Henderup Larsson. Johanna Hallberg arbetar som fritidspedagog på Serresjöskolan.

Läs fler
Namn och Nytt

Jörgen Norström blir ny avdelningschef för grundskolan på Gotland

Jörgen Norström, nuvarande rektor för Gråboskolan i Visby, kommer att tillträda tjänsten som avdelningschef för grundskolan den 1 juni 2020.

Olinsgymnasiets nya rektorer – ”drömvärvningar”

Olinsgymnasiet växer och stärker upp ledningsorganisationen med nya rektorer. Från augusti blir Olof Lindblad rektor för Olinsgymnasiet Skara och Thomas Roos blir rektor för Olinsgymnasiet campus Götene.

Nya chefer på kulturskolan och Kulturhuset Najaden

Nu är två rekryteringar av ledare inom kulturen i Halmstads kommun klara. Ny rektor för Halmstads kulturskola blir Henrik Martén, och Marcus Lundberg tillträder som chef för enhet Upplevelser, där bland annat Kulturhuset Najaden ingår.

Jan Strid blir kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen

Charlotte Olsson slutar som verksamhetschef för grundskolan i Karlskoga den 23 juni. I och med detta så har kommundirektör Johan Harryson och Jan Strid gemensamt beslutat att Jan Strid stannar kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen tillsvidare.

Ny Arbetsmarknads- och utbildningschef i Boden

Magnus Åkerlund, nuvarande skolchef i Bodens kommun, ska leda den nya arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun.