Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmiljö

Att arbeta med övergångar i gymnasieskolan

Publicerad:2022-02-01
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller


Anna Borg

Hallå där, Anna Borg, specialpedagog och en av författarna till boken God lärmiljö för alla – konsten att hantera övergångar i skolan. Du kommer att tala på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasieskolan.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning ska handla om stora och små övergångar på gymnasiet och hur man kan hantera dessa på olika sätt. Att börja gymnasiet är för de allra flesta elever en stor förändring, men efter en tid flyter allt på. Men för några av elever blir övergången till första året på gymnasiet problematisk. De får det svårt med bytet av miljö och skoluppgifter, men också den sociala tryggheten då man kanske inte har med sig en kompis från grundskolan. Allt som var välkänt är nu okänt. Samtidigt ökar kraven på elevernas självständighet.

– Det sker också många mindre övergångar under en skoldag på gymnasiet. Eleven byter pedagoger, jobbar enskilt eller i arbetsgrupper och har flera olika ämnen. Skiftena är många. Vi vet att osäkerhet skapar stress och den gör att kognitiva funktioner fungerar sämre. Och det är just i de här stressade situationerna som eleven ska agera som allra mest och bäst. De elever som får det svårt med övergångar kan få det besvärligare att klara lärandet.

– Jag kommer att ge exempel på hur man kan förbereda övergång till gymnasiet och mindre övergångar inom en lektion eller mellan lektioner. Jag kommer också ta upp vad man kan behöva tänka på när man tar emot nya ettor på gymnasiet för att säkerställa att eleven känner trygghet.

Vad innehåller ett framgångsrikt arbete med övergångar?

Om man tittar på forskning rent allmänt om övergångar så vet man att det spelar roll att de som berörs av övergången är inkluderade i arbetet, att de aktiveras i processen. Och att man så klart har en plan, jobbar systematiskt och försöker funderar ut vad som är hindren och hur man tar sig an dem.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Att de får med sig praktiska tips som kan förändra och förbättra skolors arbete med att förbereda och genomföra övergångar som hjälper eleverna att klara av dem på ett smidigt sätt. Jag hoppas att min föreläsning blir ett avstamp för skolpersonal som vill börja arbeta med övergångar, men också inspirerar de som sedan tidigare jobbar med att hjälpa elever klara övergångar i skolan.

Av John Miller

Du kan lyssna till Anna Borg på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasieskolan!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör bland annat:

  • Skolinspektionens granskning av individuella stödinsatser i gymnasieskolan.
  • Dyslexi – rätt stöd till varje elev.
  • Så kan vi stötta elever med perfektionism och prestationsångest.
  • Konsten att hantera övergångar på gymnasiet.
  • Stödstrukturer för att bygga självständighet inför vidare studier.
  • Teknikanpassning för ökad delaktighet och närvaro.
  • Tydliggörande pedagogik för elever med adhd och autism.
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk