Att bedöma och sätta betyg

”Varför envisas forskare med att hävda att det är problematiskt att sätta betyg på enskilda uppgifter, trots att eleverna uppenbarligen vill ha dessa betygsnoteringar?”

CITATET ÄR hämtat ur boken Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Att mina elever velat ha betyg på sina uppgifter är en situation jag själv ofta hamnat i, och något jag vet att jag inte är ensam om. I mitt fall har de här diskussionerna sett lite olika ut beroende på elevgrupp. Men i stort sett har alla elevgrupper velat ha betyg på sina uppgifter, trots att vi diskuterat fram och tillbaka varför det är svårt att arbeta med just betygsnoteringar.

Att bedöma och sätta betyg

 

 

 

 

 

Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag
Marie Israelsson, Anders Jönsson, Anna Grettve
Natur & Kultur

 

De tre författarna till boken, Marie Israelsson, Anders Jönsson och Anna Grettve, har upptäckt att vissa frågor och bedömningssituationer kontinuerligt återkommer och väcker funderingar hos lärare. Ett urval av dessa frågor och bedömningssituationer – så kallade utmaningar – får en noggrann genomgång i boken. Utöver exemplet om huruvida det är lämpligt att sätta betyg på enskilda uppgifter resonerar författarna om ytterligare nio bedömningsutmaningar. Jag känner igen min egen tidigare lärarvardag på ett eller annat sätt i varje utmaning, oavsett om det handlar om hur man samlar in ett allsidigt bedömningsunderlag, ger givande och konstruktiv återkoppling eller hur man får kamratbedömning att fungera.

Utmaningarna är direkt hämtade från verkliga situationer och de kopplas alla till vad styrdokumenten kräver av dig som lärare i den aktuella situationen. Författarna menar att det finns gott om värdefull kunskap om bedömning och betygssättning utifrån lärares egna praktiska erfarenheter, men konstaterar att detta måste förankras i den teori som finns kring bedömning och att sätta betyg. Därför åtföljs varje utmaning av en genomgång av den forskning som finns tillgänglig kring den aktuella utmaningen.

Bedömning och betygssättning är en viktig men komplex del i läraruppdraget. Det krävs mycket arbete för att få det pussel som bedömningsprocessen är att gå ihop. Naurligtvis finns det vissa absoluta krav för bedömning och betygssättning som anges i styrdokumenten och som inte är förhandlingsbara, men samtidigt finns det också ett stort eget handlingsutrymme, som tillåter att man som lärare är den som utformar och beslutar om tillvägagångssätt. Forskningen är visserligen enig om vilka bedömningsstrategier som är de mest önskvärda. Men i slutänden måste jag som lärare ta hänsyn till hur mina elevgrupper ser ut och vad som således kommer att fungera. Detta är lärarens unika professionella kompetens.

För mig är det bokens kombination av att å ena sidan få ta del av aktuella och verkliga praktiska situationer, och å andra sidan få ett teoretiskt resonemang som nyanserar utmaningarna, som gör den direkt användbar. Och viktig. Det är viktigt att veta varför man som lärare gör som man gör och konkret kunna motivera sina ställningstaganden i betygssättningsprocessen.

Då behöver exempelvis betygsnoteringar på enskilda uppgifter inte längre vara så viktiga för våra elever.

Möt Anders Jönsson, en av författarna till boken, på Skolportens bedömningskonferens i januari! Läs mer och boka din plats här!

Av Petra Svensson

Petra Svensson

Petra Svensson är legitimerad lärare i samhällskunskap och religion med stort intresse för hur forskning kan bli ett verktyg för att utveckla skolan. Projektledare för Skolportens konferenser och redaktör på Skolporten.

Sidan publicerades 2014-11-10 14:23 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Fokus på det talade och skrivna ordet på gymnasiet

Debatten om digitala verktyg i skolan handlar i hög utsträckning om teknik, medan frågor kring bedömning är ganska ovanliga. Dessa frågor behöver lyftas så att styrdokumenten och användningen av digitala verktyg kan anpassas till varandra, menar forskaren Anna-Lena Godhe.

Hur väl fungerar lärares bedömning?

Vilka styrkor och svagheter finns egentligen i lärares elevbedömning? Stefan Johansson har forskat om hur väl lärares bedömning fungerar i skolan. Han blev överraskad över hur stor roll lärarens utbildning spelade för en tillförlitlig bedömning.

Facket om skyddsstoppet: Fler skolor kommer nog göra som Kiruna framöver

Facket beslutade om skyddsstopp på Nya Raketskolan i Kiruna efter larm om att lärarnas arbetsmiljö är ohållbar. Skolan höll stängt i tre dagar och 200 mellanstadieelever fick stanna hemma från undervisningen, men på onsdag var det dags att komma tillbaka till skolbänken igen. ”Jag har fått signaler om att man på tjänstemannanivå har tagit det här på allvar och gjort upp en plan för hur den här situationen ska lösas, och därför har man nu hävt skyddsstoppet”, säger Åsa Fahlén,  Lärarnas Riksförbund.

Uppsalaläraren Saven: Jag vill väcka läslust hos mina elever

Nu börjar ”Den stora läsutmaningen 2022” där Sveriges fjärdeklassare tävlar om vilken klass som läser mest under höstterminen.På Västra Stenhagenskolan i Uppsala är det en klass som deltar, vars lärare är Saven Sadik. ”Jag upptäckte att eleverna läser alldeles för lite och ville väcka deras läslust”, säger hon.

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

Så kan förskolan stötta barn på flykt

Läs vår intervju med Erica Mattelin, leg. psykolog och doktorand på Barnafrid, Linköpings universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan. Hon kommer att tala om hur förskolan kan stötta flyktingbarn.

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

”Många lärare skäms över hur nedgångna deras skolor är”

Jag har med egna ögon fått se hur otroligt stor skillnad det är mellan stadens skolor. På vissa skolor känns det som att man stiger in i en skola i ett u-land. Vissa skolor i staden har problem med mögel och fuktskador, tapeterna är sönderrivna, nedklottrade eller så har färgen flagnat för länge sedan, skriver HP Tran, lärare.

”Det är inte orättvist att lyfta fram briljanta elever”

En flicka jag var musiklärare för spelade piano fantastiskt bra och jag ville att hon skulle spela på avslutningen. Det tyckte tyvärr inte alla. Alla kan ju inte spela piano så det var orättvist. Hur kan det vara orättvist att någon är bättre på något om den har ägnat tusentals timmar åt övning i det? skriver Helén Svensson, lärare.

Så kan spansklärare öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens

Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?

Christian Rück, professor i psykiatri, ska föreläsa på Skolportens konferens Psykologi. Han kommer att tala om varför vi mår så dåligt när allt är så bra.

Ingenjörerna skolade om sig till lärare

Genom ett samarbete med Teach for Sweden ger Stockholms stad akademiker möjlighet att utbilda sig till lärare. ”Svårast i början var nog mentorskapet. Jag behövde hjälp med hur jag kan stödja och följa upp eleverna”, säger Hamse Jebrir, lärare på Alviksskolan.

”Reglera mera så kommer avarterna försvinna från skolmarknaden”

Reglera hur många elever det får vara maximalt i varje klass, hur många undervisningstimmar varje lärare kan ha. Inför krav på labbsalar, bibliotek, skolgård och matsal men också att eleverna får läroböcker i alla ämnen. Den luddiga målstyrningen som gör att skolor kan skära ner hur mycket som helst måste bort, skriver Filippa Mannerheim, lärare.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

”Synliggör den tysta kunskapen”

En tydlig struktur för det arbetsplatsförlagda lärandet har gett lärarna på Rönninge gymnasium i Salems kommun större möjlighet att stärka eleverna i deras yrkesroll.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Namn och Nytt
Sanne Kofod Olsen föreslås bli ny rektor vid Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolans styrelse föreslår att regeringen utser Sanne Kofod Olsen, för närvarande dekan vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs Universitet, till högskolans rektor med tillträde våren 2023.

Klart med ny avdelningschef för förskola, grundskola, Stureplan och elevhälsa

Sofia Pettersson blir avdelningschef med ansvar för förskola, grundskola samt den sammanslagna enheten Stureplan och elevhälsan på barn och utbildning i Skara kommun.

Nioosha, 26, är Sveriges nya Läsambassadör

Kulturrådet har utsett Sveriges nya Läsambassadör. Kulturskribenten och författaren Nioosha Shams tar över efter Bagir Kwiek. Under två år kommer hon att arbeta främst för flerspråkiga ungdomars läsande.

Läs fler Namn och Nytt
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Här är årets bästa förskolekök!

20 förskolor var nominerade till Årets förskolekök 2022, ett pris som delades ut på en stor gala i Helsingborg förra veckan. Almarevägens förskola i Järfälla drog längsta strået.

Hon är årets bästa skolkock: ”Det är en otrolig ära”

I Strängnäs finns Sveriges bästa skolkock, Louice Karlsson. Hon lagar tillsammans med sina kollegor på Lillhagaskolan i Nykvarn 550 portioner mat varje skoldag.

Fyra skolor får europeiskt lärarpris

Fyra skolor i Sverige är vinnare av EU-kommissionens europeiska lärarpris för innovativ undervisning 2022. Priset går till lärare på förskolor, grundskolor, högskoleförberedande gymnasieskolor och yrkesgymnasier som har utvecklat undervisningen genom europeiska projekt inom programmet Erasmus+.

Läs fler
Nyhetskategorier