Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Att väcka läslusten med skräckböcker

Publicerad:2021-02-19
Uppdaterad:2023-08-31
John Miller
Skribent:John Miller
Författaren Mats Strandberg.
FOTO: HENRIC LINDSTEN

Skräckförfattaren Mats Strandberg har bjudits in till Skolportens webbkonferens Svenska för högstadiet och gymnasiet för ett samtal om hur vi ska förhålla oss till skräcklitteraturen i klassrummet. Vi passade på att ställa några frågor till författaren inför konferensen.

Läsning av skräcklitteratur ökar bland barn och unga. Varför är det så?

– Jag kan egentligen bara utgå från mig själv när jag var barn. Som liten var jag väldigt nervös och ängslig och jag oroade mig för sådant som Palmemördaren, Tjernobylolyckan och kärnvapen. För mig var skräcken på många sätt en slags tröst och ett sätt att hantera och kanalisera oro och rädslor. Böckerna fungerade helt enkelt som en säkerhetsventil, kan man säga.

– Även vår samtid kan upplevas som skrämmande, kanske mer än någonsin, och det känner barn och ungdomar naturligtvis av. Det kan ju också spela in vad gäller det ökade intresset för den här typen av litteratur. Men det kan förstås också vara så enkelt som att det idag finns väldigt många bra skräckböcker att läsa.

Kan användningen av skräckböcker i skolan vara ett sätt för barn och ungdomar att hitta läslusten?

– Jag tror absolut att skräckböcker kan väcka läslusten då det ofta är spännande berättelser. Monsterhistorier är lite som deckare är för vuxna med en cliffhanger i slutet av varje kapitel. Skräcken är ofta en genre där underdogen, den som ingen trodde skulle bli hjälte, blir den som klarar allt. Och där det inte alltid hjälper att vara vuxen, stark eller smart. Jag tror att just den där känslan ”Det skulle kunna ha varit jag” kan locka till läsning. Som barn och ungdom har man ju så lite makt över sitt eget liv och därför kan det vara härligt att läsa om andra i samma ålder som klarar av fantastiska saker.

Hur väcktes ditt eget läsintresse?

– Som barn väcktes min läslust väldigt mycket av Astrid Lindgrens böcker. Hon och Stephen King, som jag upptäckte lite senare, har det gemensamt att deras böcker ofta handlar om barns utsatthet och rädslor, men också mod. Jag tyckte också mycket om att läsa bröderna Grimms mörka sagor.

Mats Strandbergs skräckboktips:

Sju minuter över midnatt av Patrick Ness.
Evig Natt av Michelle Paver.
Jurtjyrkogården av Stephen King.

Av John Miller

Du kan lyssna till Mats Strandberg på Skolportens webbkonferens Svenska för högstadiet och gymnasiet 6-27 april!

Om konferensen och boka plats

Konferensen berör:

  • Hur kan du undervisa om språkhistoria på ett meningsfullt och intresseväckande sätt?
  • Akademiskt skrivande – vad behöver eleverna kunna inför vidare studier?
  • Vilken kompetens krävs för att kunna hantera digital, multimodal läsning?
  • Skrivundervisning och skrivbedömning – så blir sambandet tydligt.
  • Framgångsrika strategier för poesiundervisning.
  • Bedömning av muntligt framförande – perspektiv från nationella prov och aktuell forskning.
  • Verktyg för att strukturera argumenterande texter.
  • Skräcklitteratur som lyfter de stora frågorna.
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev