Bedömning för lärande ett kraftfullt verktyg

Elevers sjunkande resultat är en tydlig trend. Socioekonomiska faktorer brukar omnämnas som en av orsakerna. Men skillnaden i resultat är störst mellan klasser – inte mellan skolor. Och det beror på läraren.

Andreia Balan

Andreia Balan föreläser om bedömning i Stockholm.

Det säger Andreia Balan, matematik- och fysiklärare på gymnasiet, som disputerade år 2012 med en avhandling om bedömning för lärande i matematik.

– Frågan jag ställde mig var: Vad kan jag som lärare göra? Forskningen som gav de rätta verktygen var just bedömning för lärande, säger Andreia Balan.

– Bedömning för lärande är ett av de mest kraftfulla verktygen för att höja elevers resultat. Och det är de svaga eleverna som förbättrar sina resultat mest, visar min studie.

En viktig strategi i bedömning för lärande är att läraren förtydligar vilka mål och kriterier som eleverna ska uppnå.

Kamratbedömning har visat sig vara en annan framgångsrik strategi.

Andreia Balan överraskades av att eleverna upplevde att de lärde sig så mycket när de satt och gav kamratrespons i grupper.

– De sa att det hade öppnat sig en helt ny värld. I och med diskussionerna upplevde de att de hade fått en bättre förståelse för de matematiska begreppen, säger hon.

Andreia Balan är i dag anställd som lektor på skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg, där hon arbetar med utvecklingsfrågor.

Hon  föreläser om sina forskningsresultat på Skolportens konferens “Bedömning för och av lärande” i Stockholm den 6 februari 2014.

Moa Duvarci Engman

Sidan publicerades 2014-01-29 11:25 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2014-01-30 11:33 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Små förändringar gör matematiken lättare

Anna-Karin Carstensen har utvecklat en modell för lärande av ett sammansatt begrepp som kan användas för analys av lärandeobjekt. Hon konstaterar att när studenterna på ingenjörsutbildningen får varierade exempel som de kan koppla till verkligheten förändras deras aktivitet under lektionerna.

Hur väl fungerar lärares bedömning?

Vilka styrkor och svagheter finns egentligen i lärares elevbedömning? Stefan Johansson har forskat om hur väl lärares bedömning fungerar i skolan. Han blev överraskad över hur stor roll lärarens utbildning spelade för en tillförlitlig bedömning.

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Så kan man undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor

Läs Skolportens intervju med Lotta Dessen Jankell som är doktorand i geografididaktik och lärare i geografi. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Geografi och kommer att tala om hur man kan undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor.

Ledare: Svensk skola – världsbäst på digitalisering?

Har de digitala verktygen i skolan och förskolan gjort skillnad? En studie från IFAU för några år sedan visade att kunskapsresultaten inte påverkades alls på skolor där alla elever hade en egen dator – förutom hos elever med lågutbildade föräldrar. Där visade studien på en viss försämring av kunskapsresultaten.

Läraren om skrivning i matematik: ”Händer något i hjärnan”

”Jag har jobbat med skrivövningar i flera år och ser ofta tydligt hur eleverna förstår matte mer på djupet tack vare det”, säger Annika Linell. Här berättar hon om sin egen metod: Finboken.

Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!

Läs vår intervju med Inga Oliynyk, lärare i idrott och hälsa och doktor i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa i låg- och mellanstadiet. Hon kommer att tala om hur man kan utmana genusmönstren i idrott och hälsa.

Barnen efter skjutningarna: ”När man växer upp i Biskopsgården har man lärt sig hur man ska hantera olika saker”

Runt Ryaskolan i Göteborg har det inträffat sju skjutningar på tre år, varav två med dödlig utgång. Något som påverkar eleverna på skolan. ”När man växer upp i Biskopsgården har man lärt sig hur man ska hantera olika saker, för man påminns ju ständigt om vad som kan hända och riskerna som finns, säger Abdi Mustafa.

Regeringens utredare: Mer kan göras för att förhindra våldsdåd i skolor

”När man låser, larmar och inrymmer är det redan för sent”, säger Jonas Trolle, som utreder hur säkerheten i skolan ska förbättras. Han vill att skolpersonal ska få lära sig mer om hur de i tid kan upptäcka vilka elever som skulle kunna begå våldsdåd.

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

Studiehandledning på modersmålet stärker elevernas kunskaper i svenska

Läs vår intervju med Anne Reath Warren, lektor i didaktik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Hon kommer att tala om studiehandledning på modersmålet.

Hur kan man tänka kring undervisningen i litteraturhistoria?

Läs vår intervju med Jonas Johansson gymnasielärare och universitetsadjunkt, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet. Han kommer att tala om undervisningen i litteraturhistoria.

”Behöriga lärare är fel ambitionsnivå”

De 100 miljoner lektioner som genomförs varje läsår kan leda till ännu mer lärande för eleverna än vad det gör idag. Ska Sverige vara en kunskapsnation måste skolans uppmärksamhet riktas mot hur olika lärare leder undervisning och hur det påverkar elevernas lärande, skriver Bitr. Prof. Marcus Samuelsson, Linköpings universitet. m.fl.

Facket om skyddsstoppet: Fler skolor kommer nog göra som Kiruna framöver

Facket beslutade om skyddsstopp på Nya Raketskolan i Kiruna efter larm om att lärarnas arbetsmiljö är ohållbar. Skolan höll stängt i tre dagar och 200 mellanstadieelever fick stanna hemma från undervisningen, men på onsdag var det dags att komma tillbaka till skolbänken igen. ”Jag har fått signaler om att man på tjänstemannanivå har tagit det här på allvar och gjort upp en plan för hur den här situationen ska lösas, och därför har man nu hävt skyddsstoppet”, säger Åsa Fahlén,  Lärarnas Riksförbund.

Uppsalaläraren Saven: Jag vill väcka läslust hos mina elever

Nu börjar ”Den stora läsutmaningen 2022” där Sveriges fjärdeklassare tävlar om vilken klass som läser mest under höstterminen.På Västra Stenhagenskolan i Uppsala är det en klass som deltar, vars lärare är Saven Sadik. ”Jag upptäckte att eleverna läser alldeles för lite och ville väcka deras läslust”, säger hon.

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Skolportens konferenser
Skolportens konferenser
Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar
  John Löwenadler

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Läs mer och boka din plats!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Namn och Nytt
Tillförordnad förvaltningschef klar

Christina Josefsson blir tillförordnad förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen medan rekrytering av ny chef pågår.

Malin Broberg blir nya rektor för Göteborgs universitet

Universitetsstyrelsen förslår Malin Broberg som ny rektor för Göteborgs universitet. ”Det känns otroligt spännande och hedrande. Omtumlande och lite läskigt”, säger hon.

Helen Larsholt ny chef för barn- och utbildningsförvaltningen

Helen Larsholt tillträder den 1 februari som ny chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Tanums kommun. Hon har lång erfarenhet inom utbildningsområdet och har de senaste åren arbetat som avdelningschef tillika skolchef och arbetsmarknadschef.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

”Läraryrket är ett långdistanslopp”

2022 års pedagogpris i gymnasiekategorin går till en relationell och strukturerad lärare som gärna bjuder på sig själv i klassrummet. Podagog Malmö fick en pratstund med pristagaren Camilla Lindskoug på Pauliskolan.

Läs fler
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Nyhetskategorier