Bemötande och planering skapar rum för alla
”Placering är inte synonymt med inkludering”.Men inkludering innebär inte att alla elever sitter tillsammans hela tiden. – Jag är noga med att både börja och avsluta mina lektioner gemensamt. Däremellan finns alla varianter. Han får medhåll av Ingrid Mauritsson, talesperson för inkluderingsfrågor på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Placering är inte synonymt med inkludering, understryker hon. – Målet är att alla barn ska få bra undervisning i en skola i närmiljö tillsammans vänner. Det viktigaste är att kompetens finns där eleven finns. Kompetens kommer alltså före placeringen.

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Tematiska projekt i fritidshemmet
I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6 

