Debatt: ”Prioritera elevhälsan”

På Visättraskolan i Huddinge har man både förbättrat skolresultaten och ökat trivseln – genom att satsa på elevhälsan.

Semira Vikström, rektor på Visättraskolan. Erik Hall, biträdande rektor på Visättraskolan med ansvar för elevhälsan.

EN SJÄLVKLARHET FÖR OSS som arbetar inom skolan är att en elev enbart kan prestera om eleven mår bra, och eleven mår bra när den lyckas i skolan utifrån sina egna förutsättningar. Utgår vi från den devisen måste vi som skola också organisera elevhälsan därefter. En viktig fråga att ställa sig som skolledare är om elevhälsans resurser motsvarar elevernas behov. Är svaret på den frågan nej bör elevhälsan byggas ut och organiseras för att möta det behov som finns.

TIDIGARE PÅ VISÄTTRASKOLAN hade vi många elever som inte kände sig trygga i skolan, kunskapsresultaten var låga och vi hade lärare som mådde dåligt för att de kände att de inte räckte till. Något behövde göras och höstterminen år 2013 påbörjades arbetet med en prioriterad elevhälsa. Det handlade helt enkelt om att organisera och strukturera arbetet för att på så sätt kunna möjliggöra de förändringar som behövdes.

I dag har vi ett välfungerande elevhälsoteam som tar stöd av varandras kompetenser och erfarenhet, och där titlarna lämnas utanför dörren. Elevhälsoteamet på skolan fungerar som ett stöd för lärarna i deras vardag, en instans dit de kan vända sig för att få stöd i arbetet med elever som utmanar på olika sätt. Elevens bästa står i fokus!

Ytterst ansvarig för elevhälsan är skolans rektor, men för att elevhälsoarbetet ska få fullt fokus har vi en biträdande rektor som i sitt uppdrag arbetar till hundra procent med ansvaret för elevhälsoarbetet, där även skolans trygghets- och trivselarbete ingår. Tidigare arbetade biträdande rektor som kurator på skolan, men fick tidigt ett ansvar för elevhälsan, då det var viktigt för oss att ha en ansvarig som fungerade som spindeln i nätet. En prioriterad elevhälsa är en förutsättning för att eleven ska lyckas i sitt lärande.

ATT VI HAR PRIORITERAT elevhälsan på skolan är en viktig bidragande faktor till att vi nu kan se goda resultat vad gäller personalens mående samt elevernas trygghet, deras trivsel och kunskapsinhämtning.

I medarbetarenkäten har vi gröna staplar där den arbetsrelaterade utmattningen har sjunkit rejält. I kommunens elev- och fritidshemsenkät, som genomfördes i januari 2017, fick Visättraskolan ett kvalitetsindex på 9,2 av 10 på frågor som rörde trygghet. På frågor som rörde nöjdhet med skolan fick vi samma fina siffror.

Kunskapsresultaten är svåra att presentera i siffror då elevunderlaget ser annorlunda ut varje år, men exempelvis hade 46,4 procent av eleverna i årskurs 6 betyget E i minst 16 ämnen vårterminen 2013. Meritvärdet var samma termin 167,9. Vårterminen 2016 var resultatet 79,3 procent och meritvärdet var 203,7.

UTMANINGEN MED elevhälsa är att det är ett arbete i ständig utveckling, och elevernas behov och förutsättningar kan förändras från läsår till läsår. Därför behöver vi ha en väl utbyggd elevhälsa som på ett dynamiskt sätt tillåts växa, formas och utvecklas i samspel med elevernas behov och förutsättningar. Vi vet att vi har lyckats när varje enskild elev utifrån sina förutsättningar får känna vad det innebär att göra framsteg, anta utmaningar och övervinna dem. Med en stark elevhälsa arbetar vi för att Visättraskolans ledord – kunskap, trygghet och trivsel – ska vara självklara rättigheter för alla barn.

Semira Vikström är rektor på Visättraskolan sedan hösten 2013. Erik Hall är biträdande rektor på Visättraskolan med ansvar för elevhälsan.

Den 21–22 september kan du lyssna till dem på Skolportens konferens om elevhälsa i Stockholm.


Fakta/VISÄTTRASKOLAN

Kommunal skola i Huddinge kommun med 370 elever i årskurs F-6. Läsåret 15/16 tog Visättraskolan emot flest nyanlända av grundskolorna i kommunen och cirka 30 procent av skolans elever är enligt skollagens definition nyanlända.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2017, prenumerera eller beställ ditt ex här

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

 

Sidan publicerades 2017-05-19 09:51 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

”Psykoterapi kan ge stöd under skakiga gymnasieår”

Stressen är påtaglig hos många unga. Dagens betygssystem ger inte utrymme för en svacka och det skapar en stor stress hos många, säger Mats Pihlgren, psykolog och gruppchef på gymnasieskolans psykoterapimottagning Humlan i Göteborg.

Mentor kan vända frånvaro till närvaro

För att hjälpa elever med frånvaroproblematik krävs en mentor som samordnar och synliggör behoven på individnivå, säger Anna Borg, skolsamordnare på KIND-Center of Neurodevelopmental Disorders tillika en av föreläsarna på Skolportens konferens om elevhälsa.

Hur kan man använda Cirkelmodellen?

Pär Sahlin, lärare och läromedelsförfattare, håller i Skolportens digitala kurs Cirkelmodellen - introduktion. Han går igenom grunderna för arbetssättet och visar bland annat hur han använder Cirkelmodellen i sin egen undervisning.

Få grepp om hur programmering kan integreras i undervisningen

Mikael Tylmad, programmeringsproffs, författare och systemadministratör på Södertörns friskola, du har designat Skolportens digitala kurs Programmering på högstadiet.

Läromedel ett viktigt instrument

86 procent av lärarna kan inte köpa in de läromedel eleverna behöver, visar en undersökning av Läromedelsförfattarna. Läromedel av hög kvalitet är ett viktigt instrument i skolan – även för lärarna, menar Tim Oates, en av världens främsta experter på läromedel.

“Problemen och svårigheterna tar ju inte slut då man börjar sjuan” – på många håll lyser skolgångshandledarna med sin frånvaro i årskurs 7–9

I nästan alla kommuner i Finland jobbar största delen av skolgångshandledarna i årskurs 1–6, visar Svenska Yles kartläggning. Det beror bland annat på att beslutsfattare utgår från att starkare insatser i de lägre klasserna gör eleverna mer självständiga med åren. Men svårigheterna tar nödvändigtvis inte slut då man börjar sjuan. Om stödet inte är tillräckligt finns risken att eleven upplever misslyckande och skolmotivationen minskar.

Ledare: Vikten av skolframgång

Att misslyckas i skolan är en stor förlust för den enskilda individen. Men alltför ofta läggs hela ansvaret på eleven, på föräldrarna eller på skolans personal – när det egentligen är de strukturella villkoren som behöver förändras, menar forskaren Michael Lindblad

Ge tid till högläsning

Högläsning i förskolans undervisning sker sällan varken systematiskt eller ingår i planerade processer. En orsak kan vara hur undervisning och grupper organiseras i förskolan, konstaterar Elisabeth Mellgren, forskare vid Göteborgs universitet.

”Det är vi som misslyckas med vårt jobb om eleven får ett F”

På Praktiska gymnasiet Bromma arbetar man med att höja närvaron, och att få till relationer med eleverna, för att skolgången ska fungera.

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

Svenska skolledares arbetsmiljö och hälsa: En lägesbeskrivning med förslag på vägar till förbättringar av arbetsmiljön

I denna AMM-rapport presenteras åtgärdsförslag som syftar till att förbättra skolledares arbetsmiljö. Vi bedömer att de föreslagna åtgärderna kan användas till att främja skolledares hälsa och deras förutsättningar att verka i sin ledarroll, vilket i sin tur kan gynna anställda och elever. (pdf)

Att väcka läslusten med skräckböcker

Författaren Mats Strandberg ska delta i ett samtal om skräcklitteratur i klassrummet på Skolportens webbkonferens Svenska för högstadiet och gymnasiet.

Så kan skolors negativa utveckling vändas

Skolleasing, katederundervisning eller tankefigurer från neurokirurgiska kliniker? I del tre av Kvartals granskning om den ojämlika skolan svarar forskare, utredare, rektorer och politiker på vad de tror är bäst strategi för att vända den negativa utvecklingen för skolor i utsatta områden.

Ledare: Kritisk granskning för klimatet

Hur kan skolan bäst undervisa om klimatkrisen, som är en så otroligt komplex fråga? Att eleverna lär sig att kritiskt granska olika ståndpunkter i hållbarhetsfrågorna kan göra att de får ett varaktigt engagemang för klimatet, visar forskning.

Vad händer om inget görs åt skolsegregationen?

En bra skolgång är det bästa vaccinet mot utanförskap. Men vi har byggt in i systemet att vissa elever inte klarar skolan och väljer fel väg, säger Linnea Lindquist, rektor på Hammarkullsskolan i Göteborg, som är aktuell med en bok om skolsegregation.

Alf Solander: Under pandemin är lärarna skolans hjältar

Det är uppenbart att det är Sveriges lärare, stödpersonal och skolledare som bär skolan under coronakrisen – inte skolbyråkraterna, skriver Alf Solander, gymnasierektor, debattör och författare i en krönika för Skolporten.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens digitala kurser
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Maria Wiman prisbelönt lärare, debattör och författare, leder Skolportens digitala kurser för nya lärare. Här förmedlas mycket av den tysta kunskap som inte lärs ut på lärarutbildningen och som erfarna lärare tar för givet.

Skolporten
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Eino Örnfeldt – ny generaldirektör med erfarenhet från högskoleområdet

”Min bild av Universitets- och högskolerådet är att det är en väl fungerande myndighet som sedan starten fått en allt tydligare profil som en myndighet.” Det säger Eino Örnfeldt, UHR:s nya generaldirektör från och med den 3 maj.

Marie Blomberg blir ny skolchef

Marie Blomberg heter den nya skolchefen i Härnösand. Hon jobbar nu som skolchef i Dorotea kommun och börjar sin nya tjänst i Härnösand i början av augusti.

Inger Ashing ny ordförande för Folkbildningsrådet

Inger Ashing har valts till ny ordförande för Folkbildningsrådet. Hon är sedan två år tillbaka ledamot i styrelsen och tar över ordförandeskapet efter Catharina Håkansson Boman.

Läs fler Namn och Nytt
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Utmärkelser

Nytt pris till skolklasser som skildrat pandemilivet för framtiden

För första gången delar UR och Nordiska museet ut utmärkelsen ”Årets skaffare” till två skolklasser som särskilt väl hjälpt museet att dokumentera sina liv för framtiden. Årets vinnare är klass 6 A på Brotorpsskolan i Bagarmossen och klass 5 A på Rörsjöskolan i Malmö. Insamlingen Mitt liv har så här långt genererat 1326 inskickade bidrag och alla dessa sparas för framtiden i Nordiska museets samlingar.

Fyra lärare fick pris i ceremoni på The Factory

Vinnarna av Sollentuna Lärarpris 2020 är utsedda, och de som vann första pris fick på måndagen delta i en ceremoni på the Factory. Lärarpriset delas ut varje år i kategorierna hållbarhet, digitalisering och tillgänglighet, plus ett pris där eleverna själva har nominerat kandidater.

Haninge kommun vinner nationellt pris för säkra och trygga skolvägar

Haninge kommun har tilldelats priset GuldTriangeln av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Läs fler
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer