Debatt: ”Prioritera elevhälsan”

På Visättraskolan i Huddinge har man både förbättrat skolresultaten och ökat trivseln – genom att satsa på elevhälsan.

Semira Vikström, rektor på Visättraskolan. Erik Hall, biträdande rektor på Visättraskolan med ansvar för elevhälsan.

EN SJÄLVKLARHET FÖR OSS som arbetar inom skolan är att en elev enbart kan prestera om eleven mår bra, och eleven mår bra när den lyckas i skolan utifrån sina egna förutsättningar. Utgår vi från den devisen måste vi som skola också organisera elevhälsan därefter. En viktig fråga att ställa sig som skolledare är om elevhälsans resurser motsvarar elevernas behov. Är svaret på den frågan nej bör elevhälsan byggas ut och organiseras för att möta det behov som finns.

TIDIGARE PÅ VISÄTTRASKOLAN hade vi många elever som inte kände sig trygga i skolan, kunskapsresultaten var låga och vi hade lärare som mådde dåligt för att de kände att de inte räckte till. Något behövde göras och höstterminen år 2013 påbörjades arbetet med en prioriterad elevhälsa. Det handlade helt enkelt om att organisera och strukturera arbetet för att på så sätt kunna möjliggöra de förändringar som behövdes.

I dag har vi ett välfungerande elevhälsoteam som tar stöd av varandras kompetenser och erfarenhet, och där titlarna lämnas utanför dörren. Elevhälsoteamet på skolan fungerar som ett stöd för lärarna i deras vardag, en instans dit de kan vända sig för att få stöd i arbetet med elever som utmanar på olika sätt. Elevens bästa står i fokus!

Ytterst ansvarig för elevhälsan är skolans rektor, men för att elevhälsoarbetet ska få fullt fokus har vi en biträdande rektor som i sitt uppdrag arbetar till hundra procent med ansvaret för elevhälsoarbetet, där även skolans trygghets- och trivselarbete ingår. Tidigare arbetade biträdande rektor som kurator på skolan, men fick tidigt ett ansvar för elevhälsan, då det var viktigt för oss att ha en ansvarig som fungerade som spindeln i nätet. En prioriterad elevhälsa är en förutsättning för att eleven ska lyckas i sitt lärande.

ATT VI HAR PRIORITERAT elevhälsan på skolan är en viktig bidragande faktor till att vi nu kan se goda resultat vad gäller personalens mående samt elevernas trygghet, deras trivsel och kunskapsinhämtning.

I medarbetarenkäten har vi gröna staplar där den arbetsrelaterade utmattningen har sjunkit rejält. I kommunens elev- och fritidshemsenkät, som genomfördes i januari 2017, fick Visättraskolan ett kvalitetsindex på 9,2 av 10 på frågor som rörde trygghet. På frågor som rörde nöjdhet med skolan fick vi samma fina siffror.

Kunskapsresultaten är svåra att presentera i siffror då elevunderlaget ser annorlunda ut varje år, men exempelvis hade 46,4 procent av eleverna i årskurs 6 betyget E i minst 16 ämnen vårterminen 2013. Meritvärdet var samma termin 167,9. Vårterminen 2016 var resultatet 79,3 procent och meritvärdet var 203,7.

UTMANINGEN MED elevhälsa är att det är ett arbete i ständig utveckling, och elevernas behov och förutsättningar kan förändras från läsår till läsår. Därför behöver vi ha en väl utbyggd elevhälsa som på ett dynamiskt sätt tillåts växa, formas och utvecklas i samspel med elevernas behov och förutsättningar. Vi vet att vi har lyckats när varje enskild elev utifrån sina förutsättningar får känna vad det innebär att göra framsteg, anta utmaningar och övervinna dem. Med en stark elevhälsa arbetar vi för att Visättraskolans ledord – kunskap, trygghet och trivsel – ska vara självklara rättigheter för alla barn.

Semira Vikström är rektor på Visättraskolan sedan hösten 2013. Erik Hall är biträdande rektor på Visättraskolan med ansvar för elevhälsan.

Den 21–22 september kan du lyssna till dem på Skolportens konferens om elevhälsa i Stockholm.


Fakta/VISÄTTRASKOLAN

Kommunal skola i Huddinge kommun med 370 elever i årskurs F-6. Läsåret 15/16 tog Visättraskolan emot flest nyanlända av grundskolorna i kommunen och cirka 30 procent av skolans elever är enligt skollagens definition nyanlända.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2017, prenumerera eller beställ ditt ex här

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

 

Sidan publicerades 2017-05-19 09:51 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

”Psykoterapi kan ge stöd under skakiga gymnasieår”

Stressen är påtaglig hos många unga. Dagens betygssystem ger inte utrymme för en svacka och det skapar en stor stress hos många, säger Mats Pihlgren, psykolog och gruppchef på gymnasieskolans psykoterapimottagning Humlan i Göteborg.

Mentor kan vända frånvaro till närvaro

För att hjälpa elever med frånvaroproblematik krävs en mentor som samordnar och synliggör behoven på individnivå, säger Anna Borg, skolsamordnare på KIND-Center of Neurodevelopmental Disorders tillika en av föreläsarna på Skolportens konferens om elevhälsa.

Kartläggning ska ge bättre stöd till skolorna

En enkät till 254 huvudmän och nära 1 000 rektorer ska ge svar på hur det ser ut för elever med språkstörning runt om i landet. Den ska också lägga grunden för att utforma stöd till skolorna.

Hot mot gymnasium – elever stannar hemma

Flera elever har under torsdagen valt att stanna hemma från Plusgymnasiet i Göteborg – och personal från ett säkerhetsbolag finns på plats på skolan. Det sedan det gått ut information till ungdomarna och deras föräldrar om att skolan tagit emot ett hot. ”Troligtvis är det någon som vill störa nationella provet i dag,” säger Paula Hammerskog, säkerhetschef på Academia som driver skolan.

”Falsk bild av en högskola med könsmaktsordning”

Medarbetarenkäter vid en rad högskolor visar överraskande nog att sexuella trakasserier knappt förekommer och nästan aldrig är grova. Det finns därför varken stöd för teorin om en generell könsmaktsordning vid högskolorna eller för regeringens satsning på så kallad jämställdhetsintegrering, skriver flera debattörer.

”Många andra åtgärder är viktigare än mobilförbud”

Det finns betydligt större störningar än elevernas mobiltelefoner som behöver åtgärdas i skolan. Politiker och skolhuvudmän bör exempelvis skapa förutsättningar för att drastiskt sänka elevantalet i klasser med svårigheter, skriver Thomas Bushby, frilansjournalist och speciallärare.  

Ge skriftspråket konkurrens för inlärningens skull

Med all kunskap som finns om elevers olika svårigheter är det förvånande att vi fortfarande tycker att den skrivna texten är så viktig för inlärningen. Vi måste tillåta även andra sätt att lära och visa vad man kan, skriver Gunilla Danielsson, förälder till en bokmal med dyslexi.

Ministern om fusket: ”Oerhört upprörande”

Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, reagerar kraftigt på uppgifterna om den liga som omsatt miljoner på att sälja svar till högskoleprovet. ”Det är oerhört upprörande att människor kan fuska sig in på högre utbildning och också till attraktiva utbildningar”, säger hon.

Fler aktörer i framtidens högskolelandskap

Högskolan får det allt svårare att möta behoven på en snabbrörlig arbetsmarknad. Efterfrågan på andra utbildningsformer ökar. Att mångfalden inom den högre utbildningen ökar är positivt men det finns utmaningar, menar Tobias Krantz, chef för utbildning på Svenskt Näringsliv. ”Det leder såklart till frågor om hur validering, kvalitetssäkring och finansieringen kommer att se ut i framtiden”, säger han.

”Kraftfulla åtgärder krävs för att skapa ordning i klassrummen”

Skolan behöver ingen mer symbolpolitik eller löften om nya utredningar som ska “se över” saker och ting. Det som behövs är att vi gör upp med de tankar och idéer som fört oss dit vi är och att vi nu vågar presentera konkreta, kraftfulla åtgärder för att lösa problemen, skriver Andreas Carlsson, lärare och studerar på studie- och yrkesvägledarprogrammet

Skolan som satsar mot intolerans

Bra betyg och ämneskunskap är avgörande för barn och ungas möjligheter senare i livet. Men det finns också viktig livskunskap som ligger utanför läroplanen. På Milstensskolan i Täby vill man utmana eleverna att tänka kring normer, värderingar och allas lika värde.

Forskaren Therese Hopfenbeck brinner för bedömning

Elever med dålig självbild kan vara de som behöver betyg och provresultat mest. Det menar Therese Hopfenbeck, bedömningsforskare i Oxford.

Skolsynk för Google – äntligen busenkel tillgång till digitala verktyg

Regeringen har beslutat om en nationell strategi för skolans digitalisering som ska uppnås 2022. Ett område strategin nämner är åtgärder för att förenkla inloggningar. Därför meddelar idag ILT Inläsningstjänst, Gleerups och NE Nationalencyklopedin att de tillsammans lanserar Skolsynk för Google. Nu ska inloggning och kontoskapande automatiseras så att lärare och elever helt sömlöst får tillgång till sina digitala läromedel.

Ledare: Utveckla undervisningen

Det finns ingen enkel lösning på lärarkrisen. Men något som skulle kunna bidra till att göra läraryrket mer attraktivt, både för att behålla och för att attrahera nya lärare, är att förbättra arbetsmiljön. Det skriver Moa Duvarci Engman, chefredaktör Skolportens magasin.

Ministern om Svenska Akademien: Häpnadsväckande

”Häpnadsväckande”, säger gymnasieminister Anna Ekström om det fräna ordkrig som rasar mellan Svenska Akademiens ledamöter. Hon är orolig för att bråket kan skada de insatser som Akademien gör för svenska språket i skolan.  

”Viktigt med kritisk blick på programmering i skolan”

Det behövs forskning för att ta reda på om programmering i skolan ökar ungas intresse och tekniska kunskaper. Och det är hög tid att huvudmän och lärosäten börjar utbilda de lärare som ska undervisa på området redan i höst, skriver sju forskare vid Malmö universitet.

Konferenser
Ny fokussida
Moderna språk

Moderna språk

Här samlar vi nyheter, debatt, forskning och rapporter om moderna språk.

Till moderna språk
Aktuella chefstjänster
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skola på vetenskaplig grund?
  Nytt nr ute 4 april!

Tema: Skola på vetenskaplig grund?

Det är lättare sagt än gjort när akademi och praktik ska samverka för forskningsbaserad undervisning. Dessutom: Stor forskningsbilaga!

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Mest läst senaste veckan

Skolverkets generaldirektör: Bergströms oro är obefogad

Hans Bergström uttrycker i sin artikel en oro för att Skolverket inte anser att det har någon betydelse vad skolan gör. Den oron är obefogad. Efter att ha arbetat 30 år i skolan vet jag att det har stor betydelse vad ansvariga skolhuvudmän, rektorer och lärare gör, skriver Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson, i en replik.  

Här är skolan redan igång med digitalisering av NP

100 skolor har valts ut för att testa att göra digitala nationella prov.  På Stenkulan i Lerum är man redan igång med förberedelserna. ”Vi ser fram emot att få vara en av provskolorna”, säger rektorn Anna Brandén.

Så löser du de 8 värsta konflikterna på jobbet

Chef frågade deltagarna i undersökningen: ”Vilken är den svåraste konflikt du haft under din karriär?” och in kom svar som hade kunnat platsa i vilket psykologiskt tv-drama som helst. Här är några av dem – med kommentarer och förslag till lösningar från Chefs expert Leif E Andersson.

Utsatt stadsdel förlorar 36 miljoner kronor när elever byter skola

36 miljoner kronor. Så mycket pengar försvinner från Angered när elever väljer friskolor eller skolor i andra stadsdelar och kommuner. Pengarna var tänkta att användas särskilt i Angered. Nu förändrar Göteborgs stad skolpengen för att stoppa pengablödningen.

Ardalan Shekarabi (S) stödjer försök att stoppa religiösa friskolor

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) stödjer Stockholm och Botkyrka som vill stoppa religiösa friskolor i sina kommuner. De tänker vägra att hyra ut lokaler.

Konferens
För dig som undervisar i musik

För dig som undervisar i musik

Konferensen tar bland annat upp: likvärdig bedömning av musikkunskap, musiksalens digitala verktygslåda, elevers lustfyllda låtskrivande i praktiken och hur du kan skapa ett kreativt förhållningssätt till musikundervisningen. Välkommen!

Läs mer och boka plats