Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Debatt: ”Prioritera elevhälsan”

Publicerad:2017-05-19
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

På Visättraskolan i Huddinge har man både förbättrat skolresultaten och ökat trivseln – genom att satsa på elevhälsan.

Semira Vikström, rektor på Visättraskolan. Erik Hall, biträdande rektor på Visättraskolan med ansvar för elevhälsan.

EN SJÄLVKLARHET FÖR OSS som arbetar inom skolan är att en elev enbart kan prestera om eleven mår bra, och eleven mår bra när den lyckas i skolan utifrån sina egna förutsättningar. Utgår vi från den devisen måste vi som skola också organisera elevhälsan därefter. En viktig fråga att ställa sig som skolledare är om elevhälsans resurser motsvarar elevernas behov. Är svaret på den frågan nej bör elevhälsan byggas ut och organiseras för att möta det behov som finns.

TIDIGARE PÅ VISÄTTRASKOLAN hade vi många elever som inte kände sig trygga i skolan, kunskapsresultaten var låga och vi hade lärare som mådde dåligt för att de kände att de inte räckte till. Något behövde göras och höstterminen år 2013 påbörjades arbetet med en prioriterad elevhälsa. Det handlade helt enkelt om att organisera och strukturera arbetet för att på så sätt kunna möjliggöra de förändringar som behövdes.

I dag har vi ett välfungerande elevhälsoteam som tar stöd av varandras kompetenser och erfarenhet, och där titlarna lämnas utanför dörren. Elevhälsoteamet på skolan fungerar som ett stöd för lärarna i deras vardag, en instans dit de kan vända sig för att få stöd i arbetet med elever som utmanar på olika sätt. Elevens bästa står i fokus!

Ytterst ansvarig för elevhälsan är skolans rektor, men för att elevhälsoarbetet ska få fullt fokus har vi en biträdande rektor som i sitt uppdrag arbetar till hundra procent med ansvaret för elevhälsoarbetet, där även skolans trygghets- och trivselarbete ingår. Tidigare arbetade biträdande rektor som kurator på skolan, men fick tidigt ett ansvar för elevhälsan, då det var viktigt för oss att ha en ansvarig som fungerade som spindeln i nätet. En prioriterad elevhälsa är en förutsättning för att eleven ska lyckas i sitt lärande.

ATT VI HAR PRIORITERAT elevhälsan på skolan är en viktig bidragande faktor till att vi nu kan se goda resultat vad gäller personalens mående samt elevernas trygghet, deras trivsel och kunskapsinhämtning.

I medarbetarenkäten har vi gröna staplar där den arbetsrelaterade utmattningen har sjunkit rejält. I kommunens elev- och fritidshemsenkät, som genomfördes i januari 2017, fick Visättraskolan ett kvalitetsindex på 9,2 av 10 på frågor som rörde trygghet. På frågor som rörde nöjdhet med skolan fick vi samma fina siffror.

Kunskapsresultaten är svåra att presentera i siffror då elevunderlaget ser annorlunda ut varje år, men exempelvis hade 46,4 procent av eleverna i årskurs 6 betyget E i minst 16 ämnen vårterminen 2013. Meritvärdet var samma termin 167,9. Vårterminen 2016 var resultatet 79,3 procent och meritvärdet var 203,7.

UTMANINGEN MED elevhälsa är att det är ett arbete i ständig utveckling, och elevernas behov och förutsättningar kan förändras från läsår till läsår. Därför behöver vi ha en väl utbyggd elevhälsa som på ett dynamiskt sätt tillåts växa, formas och utvecklas i samspel med elevernas behov och förutsättningar. Vi vet att vi har lyckats när varje enskild elev utifrån sina förutsättningar får känna vad det innebär att göra framsteg, anta utmaningar och övervinna dem. Med en stark elevhälsa arbetar vi för att Visättraskolans ledord – kunskap, trygghet och trivsel – ska vara självklara rättigheter för alla barn.

Semira Vikström är rektor på Visättraskolan sedan hösten 2013. Erik Hall är biträdande rektor på Visättraskolan med ansvar för elevhälsan.

Den 21–22 september kan du lyssna till dem på Skolportens konferens om elevhälsa i Stockholm.


Fakta/VISÄTTRASKOLAN

Kommunal skola i Huddinge kommun med 370 elever i årskurs F-6. Läsåret 15/16 tog Visättraskolan emot flest nyanlända av grundskolorna i kommunen och cirka 30 procent av skolans elever är enligt skollagens definition nyanlända.


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2017, prenumerera eller beställ ditt ex här

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play

 

Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev