Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

Sedan i våras är alla Skolportens konferenser omvandlade till webbkonferenser på grund av pandemin. Men det som var tänkt som en provisorisk lösning har visat sig vara ett fullgott – eller till och med ett bättre – alternativ, visar deltagarnas utvärderingar.

När coronakrisen slog till i Sverige i mars år 2020 ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser, och erbjuder nu inspelade föreläsningar som finns tillgängliga under tio dagars tid. En lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad bland deltagarna.

Birgitta Hartzell, vd Skolporten.

– En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt, säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

“Bra att kunna gå tillbaka och lyssna igen och att kunna ha tid mellan för reflektion själv och med kollegor”. Det är en av kommentarerna som Skolporten fått i höstens konferensutvärderingar.

Vad ser ni som skiljer sig när det gäller webbkonferenserna jämfört med de fysiska konferenserna?

– Att man kan ta del av föreläsningarna när det passar, och att man kan se föreläsningarna igen om man vill, är något många lyfter. En del sitter i grupp och tittar gemensamt, för att sedan diskutera med kollegorna mellan filmerna. Många tycker också att de tack vare den tekniska lösningen har kunnat kommunicera bättre än de förväntat sig, såväl med varandra som med talarna, säger Birgitta Hartzell.

En tanke från Skolportens håll med att inte livesända konferenserna var just att man skulle kunna titta i sin egen takt, säger hon, samt att föreläsningarna håller en högre kvalitet eftersom de flesta av talarna spelas in i studio.

Nu börjar många av vårens konferenser bli klara och möjliga att boka sig på.

Gör ni några förändringar inför våren?

– En förbättring är att webbkonferenserna nu kommer att finnas tillgängliga i två veckor istället för tio dagar, för vi såg att det var lite för kort, säger Birgitta Hartzell.

Vad händer efter pandemin – kommer konferenserna att vara digitala eller fysiska? 

– Förra våren tänkte vi att webbkonferenser var en provisorisk lösning, men nu ser vi att många skriver att de hoppas att vi fortsätter med det. Det planerar vi att göra, eftersom vi ser att det finns så många fördelar. Men även i framtiden satsar vi på det fysiska mötet. Vi och våra deltagare längtar efter att ses.


Fakta/Så tycker deltagarna

“Tekniken fungerade mycket bra. Föreläsningarna har överlag satt igång funderingar, reflektioner och även bekräftat vissa saker. Är jättenöjd!”

“Bra att kunna ta några föreläsningar i taget. Lättare att fokusera när man inte behöver ”plöja igenom” på kort tid. Bra att kunna stoppa och backa/lyssna igen.”

“Tacksam för möjligheten till webbkonferens och ser det som ett bra val även vid framtida konferenser. Mindre av korvstoppning, möjlighet att pausa och reflektera mellan föreläsningarna är värdefullt. Sparar in en lång restid.”

“Bra att kunna titta över tid, gå tillbaka och lyssna igen och att kunna ha tid mellan för reflektion själv och med kollegor. Tids- och resurssparande.”

“Jag behöver inte lämna barnen i Göteborg, boka resa, hotell osv. Velat gå på konferensen tidigare år men som webbkonferens kunde jag äntligen delta på ett sätt som passar mitt liv.”

“Du kan själv välja var och när du vill se föreläsningarna. Själv valde jag att sitta hemma i lugn och ro, vilket även gjorde det möjligt för mig att pausa och spola tillbaka samt se om vissa bitar.”

“Vissa av föreläsningarna har jag sett två gånger. Repetition är bra!”

Av Moa Duvarci Engman

Sidan publicerades 2020-11-12 16:16 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-04-22 13:58 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik, ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet. Han kommer att tala om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter.

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digitala konferenser. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

”Skolministern har en alltför ensidig syn på digitala läromedel”

Flera missuppfattningar om digitala läromedel tycks ha påverkat beslutet att styra skolans satsningar mot analoga läromedel. Det skriver Fredrik Bengtsson, vd kunskaps- och läromedelsföretaget NE.

Ledare: Svensk skola – världsbäst på digitalisering?

Har de digitala verktygen i skolan och förskolan gjort skillnad? En studie från IFAU för några år sedan visade att kunskapsresultaten inte påverkades alls på skolor där alla elever hade en egen dator – förutom hos elever med lågutbildade föräldrar. Där visade studien på en viss försämring av kunskapsresultaten.

Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!

Läs vår intervju med Inga Oliynyk, lärare i idrott och hälsa och doktor i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa i låg- och mellanstadiet. Hon kommer att tala om hur man kan utmana genusmönstren i idrott och hälsa.

Halverat stöd till kulturskolan oroar – Lista: Så mycket satsar kommunerna

Regeringen halverar det statliga stödet till kulturskolan nästa år. ”Bekymmersamt. Stödet har gjort att vi har kunnat pröva nya aktiviteter och nå ut till fler unga”, säger Birgitta Lövestedt, sektorchef för kultur och fritid i Skinnskatteberg – den kommun som ökat satsningarna på kulturskolan mest.

Studiehandledning på modersmålet stärker elevernas kunskaper i svenska

Läs vår intervju med Anne Reath Warren, lektor i didaktik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Hon kommer att tala om studiehandledning på modersmålet.

Färre vill läsa tyska – nu satsar Ronnebyskolan på ett tyskt lyft

Tyska språket får sig ett lyft på Knut Hahn-skolan i Ronneby. Ja, för när man nu ser att allt färre väljer att läsa just tyska som andraspråk, så vill man höja språkets status – och nu får man också hjälp av tysk-svenska Handelskammaren. De har utnämnt Knut Hahn till en av fyra projektskolor i Sverige i en satsning som just är tänkt att lyfta tyskan.

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

Så kan förskolan stötta barn på flykt

Läs vår intervju med Erica Mattelin, leg. psykolog och doktorand på Barnafrid, Linköpings universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan. Hon kommer att tala om hur förskolan kan stötta flyktingbarn.

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Så kan spansklärare öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens

Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?

Christian Rück, professor i psykiatri, ska föreläsa på Skolportens konferens Psykologi. Han kommer att tala om varför vi mår så dåligt när allt är så bra.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Ledare: Höj statusen på yrkesprogrammen!

Det kommer att saknas 300 000 yrkesutbildade i Sverige år 2035. Samtidigt har ungas intresse för att gå en gymnasial yrkesutbildning sjunkit. I nya numret av Skolportens magasin intervjuas bland annat forskaren Per-Åke Rosvall, som menar att vi måste höja statusen för yrkesprogrammen.

Skolportens konferenser
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Med hjärtat i värdegrunden

När Ulrica Colliander var rektor för Karlbergs F–3-skola i Stockholm slopade hon ordningsreglerna och införde sex hjärtan i stället. För det fick hon priset Årets värdegrundsarbete 2021.

De prisas för sitt arbete med föräldrarna

När Malmö pedagogpris delades ut stod pedagogerna på avdelningen Junibacken på Almgårdens förskola som vinnare. Bland annat för deras fina arbete med relationer, inte bara med barnen utan även med vårdnadshavarna.

Succé för podden Förskolan!

Förskolan har blivit nominerad i kategorin bästa podcast i European Content Awards. Podden görs av de tre förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Elin Björkén, tillsammans med redaktören Anna Westman Swantesson.

Läs fler
Namn och Nytt
Ewa Kristensson slutar som förvaltningschef

Ewa Kristensson har varit förvaltningschef på utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen i Halmstads kommun sedan 2019 och väljer nu att gå i pension.

Anna Ekström får grönt ljus för nya uppdrag – kan ta över ABF Stockholm

Karensnämnden har beslutat att den förra utbildningsministern Anna Ekström (S), utan restriktioner, får bli ny ordförande i ABF Stockholm och styrelseledamot i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO). Valen till uppdragen sker i april.

Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Nyhetskategorier