Den allvarsamma leken

Pedagogerna på förskolan Labyrinten ägnar en stor del av sitt arbete åt lek. De är på rätt spår. I den nya läroplanen betonas leken ytterligare.

Förskolan Labyrinten på Värmdö. Fotograf: Emil Nordin

PÅ FÖRSKOLAN Labyrintens avdelning Röd på Värmdö utanför Stockholm kvittrar fåglarna. Stämningen är fridfull, om man bortser från vrålen från lejonen som med jämna mellanrum ljuder i den stora, ombonade leksalen.

I en djungelkoja sitter förskolläraren Veronica Porsén tillsammans med tre av förskolebarnen. De spanar ut över savannen där pedagogen Johanna Eriksson precis fångat in Victor och Ludvig, och placerar dem i en bur.

Buren bär spår av en fikastund, något som, så snart Johanna Eriksson pustat ut och satt sig i resterna av ett tåg, förklarar orsaken till:

– Vi började dagen med att leka familj, när några i familjen transformerades till hundar, som blev vildhundar och som sedan inspirerade hela gänget att börja leka djungel.

Så kan det se ut på Labyrinten, där pedagogerna tar leken på högsta allvar. Leken i rummet bara fortsätter att pågå. Jägarna jagar lejonen med osynlighetsskynken, lejonen förvandlas till dinosaurier och sedan åter till lejon.

I DEN REVIDERADE läroplanen för förskolan, som träder i kraft i juli i år, betonas leken mer än tidigare: ”Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande”, står det skrivet. Riktigt så såg det inte tidigare ut på förskolan Labyrinten.

– När vi började jobba med den här barngruppen fanns det nästan ingen samhörighetskänsla. Det ville vi ändra på, och det senaste året har vi bokstavligen ”lekduschat” barnen. Det leks generellt för lite på förskolan, och numera behöver vi vuxna lära barn att leka, säger Johanna Eriksson.

Förskollärarna gick på ett seminarium, läste på om lek och beslöt sig för att prioritera leken i gruppen. Ändringen kom snabbt. Sammanhållningen i barngruppen ökade, barnen började lyssna på varandra, men blev också modigare var och en för sig, och fick en starkare jag-känsla.

– Leken ger så mycket: empati, bearbetning och utveckling. Eftersom vi pedagoger är inne i leken, kan vi möta barnen där, och hjälpa dem med de utmaningar de har, förklarar Johanna Eriksson.

Utmaningarna kan till exempel vara språkliga. I leken vågar barnen plötsligt pröva och öva på nya ord och skäms inte längre för eventuella talproblem. Men det handlar också om att öva på nya situationer.

– Ett barn har berättat att hen åkte buss till förskolan. Därför blev det en buss här, säger Johanna, och pekar mot raden av stolar där vi sitter.

PEDAGOGERNA PÅ Labyrinten är glada över att den nya läroplanen lägger större fokus på leken. Men, poängterar de, det är viktigt att pedagogerna är med i leken. Att stå utanför och titta på är inte lika effektivt som att vara med. Själv gick Johanna på utbildning för drama- och specialpedagogen Ylva Andersson, något som gett henne många idéer.

VIKTEN AV flexibilitet, men också att förskolläraren lyhört styr leken, framkommer i översikten Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan, som Skolforskningsinstitutet nyligen gjort. Där betonas att förskollärarens uppgift blir att regissera, genom att ordna förutsättningarna för lek, och att därefter själv delta genom guidning, medling och närvaro. Samt att det är viktigt att observera och göra reflektioner utifrån det som händer under leken, och utifrån detta justera regin för nästa dags lek.

– Det är viktigt att vara flexibel, att låta leken ändra form under dagen. Här har vi möblerat med många öppna ytor, vi kan flytta om och vi låter till viss del leken styra reglerna.

Exempelvis får barnen vara på borden, om de leker att borden är sängar. De får ta in uteleksakerna i hallen, om de leker att bandyklubborna är hästar och så vidare, säger förskolläraren Johanna Eriksson.

Fakta/
Pedagoger – så värnar ni barns lekstyrka

• Ta leken på allvar och låta den ta plats i barnens tillvaro.
• Delta i leken, men låt den samtidigt ske på barnets villkor. Var närvarande och styr varsamt genom att avleda eller ge nya idéer när det finns behov.
• Skapa förutsättningar med hjälp av möblemang, flexibelt sinne, idéer och obruten tid.
• Såväl Barnkonventionen som den reviderade läroplanen betonar vikten av lek. Som vuxen kan man bidra till att den fördjupas, men man bör vara försiktig med att låta den bli alltför pedagogisk.

Källa: Johanna Eriksson, Veronica Porsén och Margareta Öhman, psykolog och aktuell med boken Värna barns lekstyrka.

Läs mer: 
Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan, översikt från Skolforskningsinstitutet 2019. Värna barns lekstyrka av Margareta Öhman, Gothia fortbildning 2019.
För lekinspiration: Lekfrämjandet, ipa-sweden.org

Av Anna-Maria Stawreberg

Foto: Emil Nordin


Detta reportage är publicerat i senaste numret av Skolportens magasin – ute nu!

Tema: Skolans styrning och rektors pressade roll

Skolporten nr 3 2019

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2019-06-14 10:47 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-06-20 09:28 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Barns grupplekar skapar olika slags energier

Elevers lekar i olika typer av kamratgrupper skapar olika slags känsloenergier. De här energierna påverkar klassrumsklimatet, visar Maria Heintz som forskat om skolbarns sociala samspel.

Jenny Edvardsson: Boktips till undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, tipsar om böcker som passar att läsa och arbeta med tillsammans med eleverna.

Språken i fara när skolans timplaner ses över

Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att se över timplanerna i grundskolan för att skapa en bättre balans mellan innehållet i undervisningen och hur många timmar som finns till förfogande. Men risken med en omfördelning är att språkundervisningen blir lidande.

Unik rapport om barnens framtid – underkänt för samtliga länder

De allvarligaste hoten mot barn är idag klimatförändring, hälsorisker och skadlig reklam.  Det konstateras i medicintidskriften The Lancet som idag publicerar en omfattande rapport där Världshälsoorganisationen och Unicef varnar för utvecklingen.

Här är förbundsstyrelsens alla förslag till kongressen

I maj håller Lärarnas Riksförbund nästa kongress. Skolvärlden har samlat förbundsstyrelsens propositioner – som var och en innehåller en rad förslag på vad förbundet vill driva de kommande åren

Sömnsvårigheter hos unga – allt fler tar sömnmedel

Cirka 40 procent av invånarna i Jönköpings län lider av sömnproblem och en stor grupp är länets ungdomar. ”Jag tycker att det är ett problem för vi vet att den psykiska ohälsan ökar och jag tror att sömn är en viktig pusselbit”, säger Jenny Lorefors, skolläkare i Jönköping.

Alléskolan i topp över flest kvinnliga elever på transportutbildningen

Allt fler tjejer vill bli lastbilsförare, det presenterar Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd i en ny rapport. Alléskolan i Hallsberg är en av de gymnasieskolor som sticker ut.

Ledare: Hur ska förskoleklassen se ut?  

Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.

Lärare isoleras från skola – vistades i samma område som coronasmittad

Skolledningen på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka har beslutat att två elever och en lärare ska stanna hemma efter att ha vistats i samma områden som en coronasmittad person i Finland. ”Det är en bra försiktighetsåtgärd”, säger Frida Hagelin, biträdande huvudskyddsombud för Lärarnas Riksförbund i Kungsbacka.

”Färdigheter för livet”

Socialt och emotionellt lärande är en viktig del i förskolans pedagogik. Pedagogerna är förebilder och lär barnen viktiga färdigheter som behövs för ett gott liv som trygga och empatiska individer. Allt med barnkonventionen som grund. Det skriver Lars Löwenborg, legitimerad psykolog, psykoterapeut och föreläsare.

Rätten till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk i årskurserna 7–9

Skolinspektionen har genomfört en tillsyn av om huvudmän erbjuder och anordnar modersmålsundervisning i de fem nationella minoritetsspråken för elever i årskurserna 7–9. I samband med tillsynen har även vissa kartläggande frågor ställts som gäller huvudmäns användande av fjärrundervisning för att tillhandahålla modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk. (pdf)

Lösningen för en fungerande elevhälsa: ”Spindeldokument”

Skolans uppdrag är att ge alla elever det stöd de behöver – men att lyckas sätta in rätt stöd i rätt tid är ofta lättare sagt än gjort.  På Alléskolan i Lomma fångar man upp elever i tidig ålder genom en satsning på elevhälsomöten och något som kallas ”spindeldokument”. ”Funkar elevhälsan på en skola så funkar väldigt mycket”, berättar rektor Mats Bauer.

Anna är mamma till två särbegåvade tjejer

Enligt SVT Nyheter Smålands kartläggning har bara 2 av 18 kommuner i vårt område en särskild handlingsplan för särbegåvade elever. Anna som bor i en kommun i Kronoberg är mamma till två särbegåvade tjejer och hon upplevde att deras skolgång många gånger var en kamp.

Jennie var ensam när hon blev hotad av elevens pappa

Det är inte bara elever som utsätter lärarassistenter för hot och våld. Även föräldrar kan vara hotfulla, berättar Jennie Öhman som är lärarassistent på en skola i Nacka.

Lindström: Hur många barn som far illa har jag missat?

Jag har träffat hundratals barn genom åren, jag borde ha stött på fler barn som far illa än vad jag har. Alltså missar jag många. Barn jag tror att jag känner som kanske far illa, och jag gör inget, för jag vet inget. Det här är den andra sidan av att arbeta i förskolan. Hur ofta pratar vi om det här på våra förskolor? Hur ofta pratar de andra, som finns runt omkring oss, om denna plikt, anmälningsplikten, skriver Eva Lindström, förskollärare, i en krönika.

Elever skriver brev till Förintelsens offer

På måndag är det Förintelsens minnesdag och exakt 75 år sedan Auschwitz-Birkenau befriades. Inför minnesdagen har elever på Sundsta-Älvkullegymnasiet fått i uppgift att skriva ett brev eller en berättelse till någon som dog i Förintelsen.

Konferenser
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin

Skolportens magasin

TEMA FÖRSKOLEKLASSEN: En brygga eller en vallgrav mellan förskola och skola? Förslaget om en tioårig grundskola gör diskussionen om förskoleklassen livligare än någonsin.

Läs mer!
Nyhetskategorier
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

Dom: Elevers behov ska styra – inte kommunbudget

Det är individuella behov som ska styra hur mycket en kommun ska betala för en elev som har särskilda behov – och inte kommunens budget. Det slår Högsta förvaltningsrätten fast i en vägledande dom. ”Vi är väldigt glada för den här domen”, säger Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.

Skolan med Stockholms nöjdaste lärare

Bra konflikthantering, stort förtroende för skolledningen och höga betyg på trivsel. Det är några av sakerna som gör Stockholms kommuns nya flaggskepp, Anna Whitlocks gymnasium, till vinnare i DN:s Gymnasiekollen.

Nytänkande lärare prisas av Vetenskapsakademien

Fyra lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen verksamma i Helsingborg, Göteborg, Jönköping och Sollentuna, belönas nu av Vetenskapsakademien. De fyra har genom nya idéer och entusiasmerande arbete väckt elevernas intresse för matematik, fysik, biologi och NO.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Hovslättslärare bäst i Sverige

Biologiläraren Anders Elm som arbetar på Hovslättsskolan utanför Jönköping är en av Sveriges bästa lärare. Senare i vår kommer han att få ta emot Kungliga Vetenskapsakademiens pris under en högtidlig ceremoni på konserthuset i Stockholm.

Nytänkande lärare prisas av Vetenskapsakademien

Fyra lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen verksamma i Helsingborg, Göteborg, Jönköping och Sollentuna, belönas nu av Vetenskapsakademien. De fyra har genom nya idéer och entusiasmerande arbete väckt elevernas intresse för matematik, fysik, biologi och NO.

Karlskogabördig kan bli årets rektor

Maria Lilja från Karlskoga kan utses till årets rektor vid skolledargalan nästa vecka. Hon är rektor för förskolorna i Vivalla i Örebro, som haft en positiv utveckling på senare år.

 Hon kan bli ”årets unga skolledare”

Johanna Linder är biträdande rektor på Polhemsskolan, ansvarig för teknikprogrammet. Hon har blivit nominerad till titeln ”årets unga skolledare” i Sverige.

Film om fylla fick juryns pris

Filmen ”berör genom dramaturgi och kreativt visuellt berättande”. Det var juryns motivering när tvåorna på Campeon Frigymnasium vann den årliga tävlingen Prata om alkohol.

Läs fler
Namn och Nytt

Ulrika Kragner blir ny biträdande förvaltningschef för barn- och utbildning

Nu är det klart vem som blir ny biträdande förvaltningschef på barn- och utbildning i Skara kommun. Ulrika Kragner tillträder tjänsten under våren och blir ett viktigt komplement i nuvarande ledningsgrupp.Hon kommer senast från Jönköpings kommun.

Thomas Persson fortsätter som generaldirektör

I maj 2014 tillträdde Thomas Persson jobbet som generaldirektör på Myndigheten för yrkeshögskolan. Nu har regeringen beslutat att förlänga hans förordnande med tre år till.

Skolchef slutar – får en miljon i avgångsvederlag

Filipstads skolchef Jan-Erik Andrén slutar med omedelbar verkan.

Isabel Smedberg-Palmqvist (L) nytt skolborgarråd

Under onsdagen har Isabel Smedberg-Palmqvist (L) nominerats till skolborgarråd i Stockholms stad. Hon kommer att väljas formellt vid kommunfullmäktiges sammanträde den 2 mars.

Bodaskolans rektor säger upp sig

Bodaskolans rektor Lennart Forsman säger upp sig. Orsaken är en konflikt med den politiska ledningen i Borås.