Den allvarsamma leken

Pedagogerna på förskolan Labyrinten ägnar en stor del av sitt arbete åt lek. De är på rätt spår. I den nya läroplanen betonas leken ytterligare.

Förskolan Labyrinten på Värmdö. Fotograf: Emil Nordin

PÅ FÖRSKOLAN Labyrintens avdelning Röd på Värmdö utanför Stockholm kvittrar fåglarna. Stämningen är fridfull, om man bortser från vrålen från lejonen som med jämna mellanrum ljuder i den stora, ombonade leksalen.

I en djungelkoja sitter förskolläraren Veronica Porsén tillsammans med tre av förskolebarnen. De spanar ut över savannen där pedagogen Johanna Eriksson precis fångat in Victor och Ludvig, och placerar dem i en bur.

Buren bär spår av en fikastund, något som, så snart Johanna Eriksson pustat ut och satt sig i resterna av ett tåg, förklarar orsaken till:

– Vi började dagen med att leka familj, när några i familjen transformerades till hundar, som blev vildhundar och som sedan inspirerade hela gänget att börja leka djungel.

Så kan det se ut på Labyrinten, där pedagogerna tar leken på högsta allvar. Leken i rummet bara fortsätter att pågå. Jägarna jagar lejonen med osynlighetsskynken, lejonen förvandlas till dinosaurier och sedan åter till lejon.

I DEN REVIDERADE läroplanen för förskolan, som träder i kraft i juli i år, betonas leken mer än tidigare: ”Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande”, står det skrivet. Riktigt så såg det inte tidigare ut på förskolan Labyrinten.

– När vi började jobba med den här barngruppen fanns det nästan ingen samhörighetskänsla. Det ville vi ändra på, och det senaste året har vi bokstavligen ”lekduschat” barnen. Det leks generellt för lite på förskolan, och numera behöver vi vuxna lära barn att leka, säger Johanna Eriksson.

Förskollärarna gick på ett seminarium, läste på om lek och beslöt sig för att prioritera leken i gruppen. Ändringen kom snabbt. Sammanhållningen i barngruppen ökade, barnen började lyssna på varandra, men blev också modigare var och en för sig, och fick en starkare jag-känsla.

– Leken ger så mycket: empati, bearbetning och utveckling. Eftersom vi pedagoger är inne i leken, kan vi möta barnen där, och hjälpa dem med de utmaningar de har, förklarar Johanna Eriksson.

Utmaningarna kan till exempel vara språkliga. I leken vågar barnen plötsligt pröva och öva på nya ord och skäms inte längre för eventuella talproblem. Men det handlar också om att öva på nya situationer.

– Ett barn har berättat att hen åkte buss till förskolan. Därför blev det en buss här, säger Johanna, och pekar mot raden av stolar där vi sitter.

PEDAGOGERNA PÅ Labyrinten är glada över att den nya läroplanen lägger större fokus på leken. Men, poängterar de, det är viktigt att pedagogerna är med i leken. Att stå utanför och titta på är inte lika effektivt som att vara med. Själv gick Johanna på utbildning för drama- och specialpedagogen Ylva Andersson, något som gett henne många idéer.

VIKTEN AV flexibilitet, men också att förskolläraren lyhört styr leken, framkommer i översikten Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan, som Skolforskningsinstitutet nyligen gjort. Där betonas att förskollärarens uppgift blir att regissera, genom att ordna förutsättningarna för lek, och att därefter själv delta genom guidning, medling och närvaro. Samt att det är viktigt att observera och göra reflektioner utifrån det som händer under leken, och utifrån detta justera regin för nästa dags lek.

– Det är viktigt att vara flexibel, att låta leken ändra form under dagen. Här har vi möblerat med många öppna ytor, vi kan flytta om och vi låter till viss del leken styra reglerna.

Exempelvis får barnen vara på borden, om de leker att borden är sängar. De får ta in uteleksakerna i hallen, om de leker att bandyklubborna är hästar och så vidare, säger förskolläraren Johanna Eriksson.

Fakta/
Pedagoger – så värnar ni barns lekstyrka

• Ta leken på allvar och låta den ta plats i barnens tillvaro.
• Delta i leken, men låt den samtidigt ske på barnets villkor. Var närvarande och styr varsamt genom att avleda eller ge nya idéer när det finns behov.
• Skapa förutsättningar med hjälp av möblemang, flexibelt sinne, idéer och obruten tid.
• Såväl Barnkonventionen som den reviderade läroplanen betonar vikten av lek. Som vuxen kan man bidra till att den fördjupas, men man bör vara försiktig med att låta den bli alltför pedagogisk.

Källa: Johanna Eriksson, Veronica Porsén och Margareta Öhman, psykolog och aktuell med boken Värna barns lekstyrka.

Läs mer: 
Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan, översikt från Skolforskningsinstitutet 2019. Värna barns lekstyrka av Margareta Öhman, Gothia fortbildning 2019.
För lekinspiration: Lekfrämjandet, ipa-sweden.org

Av Anna-Maria Stawreberg

Foto: Emil Nordin


Detta reportage är publicerat i senaste numret av Skolportens magasin – ute nu!

Tema: Skolans styrning och rektors pressade roll

Skolporten nr 3 2019

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Sidan publicerades 2019-06-14 10:47 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-06-20 09:28 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Barns grupplekar skapar olika slags energier

Elevers lekar i olika typer av kamratgrupper skapar olika slags känsloenergier. De här energierna påverkar klassrumsklimatet, visar Maria Heintz som forskat om skolbarns sociala samspel.

Jenny Edvardsson: Boktips till undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, tipsar om böcker som passar att läsa och arbeta med tillsammans med eleverna.

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

V: ”Marknadsskolan berövar barn chansen till ett bättre liv”

Avskaffa marknadsskolan och möjligheten att bedriva skola i aktiebolagsform, mer resurser till skolan och lättillgängligare lärarutbildning. Det vill Vänsterpartiet se, skriver Daniel Riazat, som är den siste av riksdagspartiernas företrädare att skriva i Lärarens debattserie.

Deltidsfällan: ”Det blir kostsamt för lärarna livet ut”

36 procent av alla som jobbar deltid gör det för att det är för slitsamt med en heltid. ”Det är rent ut sagt oacceptabelt att människor får lägre lön, sämre löneutveckling och i slutändan mindre i pension när de bara försöker uthärda sin arbetssituation”, säger Svante Tideman, Lärarnas Riksförbund

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

”Jomshof skulle behöva en örfil från vardagens karga tillvaro”

Jag läser om SD:s Richard Jomshofs visioner för skola. Nedmontera flumskolan, skriver han. Bort med grupparbeten och egen faktasökning! Bort med slöjor och stökiga elever! In med klassisk katederundervisning och större befogenheter för lärare att piska eleverna till arbetsro! Ord och inga visor från Jomshof, skriver Maria Wiman i en replik.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd
  Karolin Wagner

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolin Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Han blir skolledare i Rinkeby – igen

Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Ny rektor på Midsommarkransens grundskola

AnnMarie Taylor blir med start i augusti ny rektor på Midsommarkransens grundskola i Stockholm. Hon kommer närmast från en tjänst som it-chef på utbildningsförvaltningen och har tidigare bland annat varit rektor och skolledare i Vårberg och på Östermalm.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Förskolepris till Örebrorektor

Jenny Eriksson, rektor för förskolorna Almby och Södra gården i Örebro tilldelas Förskoletidningens utmärkelse Årets förskolekraft 2022.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier