Dela:

”Det är lek och det ska vara skoj”

STOCKHOLM

En materialbod där eleverna använder ett lånekort för att hämta ut prylar, styrda rastaktiviteter på fotbollsplanen och populära tillställningar. Det är grunden i Sjöstadsskolans rastverksamhet.

Fritidspedagogen Gustav Sundh blev "skolgårdslärare".

Fritidspedagogen Gustav Sundh blev ”skolgårdslärare”.

Precis som på många andra skolor var det ingen som tog ansvar för rasterna på Sjöstadsskolan i Stockholm. Killarna dominerade fotbollsplanen, elever exkluderades från lekar och material gick sönder. Fritidspedagogen Gustav Sundh säger att situationen var olidlig.

Tillsammans med en kollega gick han därför till rektorn med önskemål om att de skulle ta ansvar och bli ”skolgårdslärare”. Det blev grönt ljus. De fick gemensam planeringstid och skulle vara ute minst 25 procent av sina respektive tjänster.

– Det har varit viktigt att rektorn har stått bakom oss från dag ett. Det är ofta där det brister. Det måste finnas en rektor som ger tid och förutsättningar, och som kommunicerar ut att de här personerna ska ansvara för rastverksamheten.

Rastverksamheten likställdes med lektionstid i den meningen att den skulle vara en plats för lärande. De ansvariga fritidspedagogerna skulle ordna aktiviteter för alla skolans cirka 600 elever i stället för att vara knutna till en särskild grupp, och deras uppdrag var att se till att aktiviteterna blev genomförda.

På skolgården har de byggt upp en materialbod där barnen får låna material mot inlämnande av ett personligt lånekort. Det är barnen själva som står i boden och lånar ut saker enligt ett arbetsschema.

– Det här är en lärandesituation som sker på varje rast, alla dagar i veckan. De får stå i kö, förhålla sig till andra, formulera i tal vad de vill ha och se till att de blir förstådda. Det har tagit lång tid att bygga upp. Men det har skapat en respekt för sakers värde.

När barnen lämnar tillbaka den lånade basketbollen, hopprepet eller sällskapsspelet så får de tillbaka sitt lånekort.

Materialboden är relativt självgående tack vare ett system där de äldre barnen som tar ansvar får ett guldkort som gör att de kan låna hur mycket de vill. Det har visat sig vara populärt och ett mål att sträva mot.

Gustav Sundh, numera ensam ansvarig för rasterna, kan därmed tillbringa den mesta tiden på skolgårdens multiarena. Där organiserar han lekar och har hittat tre grundläggande moment för att de ska fungera: Alla ska snabbt kunna förstå reglerna, det ska vara okej att hoppa in och ut och Gustav Sundh bryter och startar om regelbundet.

– Det gör att ingen hinner positionera sig. Det är lek och det ska vara skoj.

En effekt av rastverksamheten är att miljön har blivit mer tillåtande och inkluderande – barnen umgås mycket mer mellan åldersgrupperna och alla rör på sig mer.

– Det är väldigt många svettiga barn som kommer in till lektionen. Inte för att de har haft idrott eller sprungit, utan för att de har lekt. Det handlar om att skapa förutsättningar för spontanlek. Det gör vi genom att erbjuda aktiviteter eller material som stimulerar till lek.

 

Fakta/5 tips för att skapa rastverksamhet

  • Skolledningen måste ge tid och förutsättningar.
  • Se rasten som lika betydelsefull som lektionerna.
  • Glöm inte att det krävs planeringstid.
  • Ge ansvaret till en eller ett fåtal pedagoger.
  • Ordna aktiviteter tillsammans med barnen och låt dem ta ansvar.

Av Carl-Magnus Höglund

Foto: Camilla Lindqvist


Artikeln är en av artiklarna i TEMA: Raster, publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 6/2016. Ute nu!

 

TEMA: Rustad för rast. Så kan rastmiljön bli bättre.

INTERVJU: Professor David Mitchell om en inkluderande undervisning.

INBLICK: Rätt hjälp vid lång skolfrånvaro.

DESSUTOM:

Nytt institut för skolchefer.

Därför behövs mer gymnastik i skolan.

23 aktuella avhandlingar, krönika av Karin Berg, nya böcker… och mycket mer!

Inte redan prenumerant?
Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

PRENUMERERA HÄR!

Sidan publicerades 2016-12-06 09:42 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Viktigt med lek på fritids

I Sverige är det vanligt att leken på fritidshem fokuserar på lärande och att utveckla sin sociala kompetens. En konsekvens av det är att miljön och materialet ofta är tillrättalagt för att främja den lek som man uppfattar leder till det lärande man strävar efter, visar Eva Kane i sin avhandling.

Nätmobbning – ett stort problem

Forskaren Sofie Berne har undersökt hur den utseendefixerade nätmobbningen ser ut och vad eleverna tror att de skulle göra om de blev nätmobbade.

Carl Jan Granqvists nya plan: Internationellt elitgymnasium i Hällefors och Grythyttan

Krögaren och måltidsprofilen Carl Jan Granqvist vill att ett restauranggymnasium startas i Hällefors kommun. Han hoppas få stöd av Nordiska ministerrådet för att höja statusen för de som tidigt vill utbilda sig inom restaurang, besöksnäring och gastronomi.

Ny utredning ska förebygga skolattacker

Sedan januari 2021 har Sverige skakats av totalt fyra skoldåd – något som var ytterst ovanligt fram till för bara några år sedan. På en pressträff på torsdagsförmiddagen meddelade regeringen att de tillsätter en utredning för att stärka säkerheten i skolan.  

Regeringen tillsätter en utredning om hur säkerheten i skolan kan förbättras

Skolan ska vara en trygg och säker plats för alla, men under de senaste åren har det skett ett antal grova våldsdåd i skolor i Sverige. Regeringen tillsätter därför en utredning som ska utreda och lämna förslag till åtgärder för att förbättra arbetet med säkerhet i skolväsendet.

Hamilton: Arbetarrörelsen motarbetar hellre friskolor än tar tag i skolans riktiga problem

85 procent av alla grundskoleelever går i kommunala skolor. Men i debatten låter det som om det är tvärtom, alla problem i skolan skylls på friskolorna. Det är inte rimligt, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.

Replik: M och SD fäller alla förslag som skulle få bort marknadsflummet

Det är inte förvånande att Ulla Hamilton försvarar friskolornas orättvisa privilegier men M och SD sviker barnen när de stoppar förslag som tar itu med marknadsskolans problem, skriver Gunilla Svantorp (S), ordförande i utbildningsutskottet, i en replik.

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Nya regler ska ge ökad trygghet och studiero

Från den 1 augusti gäller ändringar i skollagen som innebär att all personal i skolan får göra det som är befogat för att öka tryggheten och studieron. Det kan till exempel handla om att ingripa fysiskt för att avvärja våld och kränkningar. Det blir även enklare för rektorn att ta beslut om avstängning. Samtidigt införs nya bestämmelser som reglerar användning och omhändertagande av mobiltelefoner.

Skilda förutsättningar och lokala lösningar – Kompetensförsörjning i förskola, skola och vuxenutbildning

SKR har träffat över hundra kommuner från hela landet för att samtala om lokala lägesbilder och strategier. Engagemanget och kreativiteten som finns lokalt är stora. I denna rapport lyfter vi en del av de intressanta bilder och exempel på åtgärder som vi fått ta del av. (pdf)

Lärarna hyllar tvålärarskapet – trots mer undervisningstid

Mellanstadielärarna Olivia Edinius och Henrik Laag i Linköping har lagt sitt första gemensamma läsår till handlingarna. Båda strör lovord över delat lärarskap. ”Jag tror att det är ett arbetssätt många börjat få upp ögonen för. Det är positivt för elevernas kunskapsutveckling och för vår arbetsmiljö”, säger Olivia Edinius.

”Skolministern får F i betyg”

Det finns inget egenvärde i att folk ska ha passerat skolan utan att ha lärt sig något, men med godkända betyg. Målet måste ju vara att unga lär sig så mycket som möjligt, skriver Emma Jaenson.

Angelica lockar unga till yrkesprogram

Lastbilschauffören och influencern Angelica Larsson har över en miljon följare på Facebook. Och lastbilsintresserade över hela världen tittar på hennes Youtube-kanal. ”Jag vill vara en förebild och visa att man både kan vara liten och vara tjej i det här yrket”, säger hon.

Övningsskolor tar emot studenter till hösten

Just nu pågår en pilotomgång där Högskolan Väst utvecklar en modell av övningsskola och övningsförskola tillsammans med sex huvudmän i regionen. Den 14 juni hölls en gemensam dialogdag med skolchefer, rektorer, lärare och förskollärare som är utsedda till lokala VFU-ledare, politiker och ansvariga från högskolan. Fokus för dagen var att tillsammans forma en ny roll – den lokala VFU-ledaren.

LR-ombuden rasar över undermåliga skolor: ”Som ett u-land”

I Göteborg är vissa skolor i så dåligt skick att lärarna skäms när föräldrar kommer på besök. I Ängelholm huseras var tredje elev i tillfälliga paviljonger. ”Det känns som att stiga in i ett u-land när det är trasiga toaletter, sönderrivna tapeter och doft av mögel”, säger HP Tran, LR:s lokalombud på Tångenskola

”Vad krävs för att en boksamling ska kunna kallas skolbibliotek?”

En rapport om skolbibliotek, vad de ska vara bra för, vad som hotar dem och vad vi behöver göra för att ha dem kvar och kunna dra nytta av dem. (pdf)

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?
  Åsa Wikforss

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Annica Henrysson blir ny gymnasiechef i Skövde kommun

Annica Henrysson efterträder Bengt Stenhammar som gymnasiechef i Skövde kommun. Annica har en lång erfarenhet från olika delar av skolans verksamhet och kommer närmast från en tjänst som avdelningschef inom sektor utbildning i Mariestads kommun.

Mot nya utmaningar – ännu en chef slutar

Landskronas skolchef Fredrik Menkus Wegbratt ut ett mejl till personalen på sin förvaltning att han slutar. Detta efter blott två år på tjänsten.

Carina Högberg ny rektor på Västanviks folkhögskola

Carina Högberg är ny rektor på Västanviks folkhögskola.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Årets lärare vill vara mjuk

Lågstadieläraren Anna Rydberg har arbetat på Husbygårdsskolan i drygt 20 år. Nu prisas hon för sitt lågmälda sätt att undervisa, vilket skapar ett tryggt klimat i klassen. ”Jag vill vara en mjuk lärare som inte behöver höja rösten”, säger hon.

Rekordstort intresse för Pantresan – första pris till Bärstadsskolan i Värmland

Intresset för skoltävlingen Pantresan har varit rekordstort. Aldrig tidigare har så många skolklasser varit med och tävlat, 742 stycken. I tuff konkurrens är nu vårens vinnarklass utsedd: Bärstadsskolan klass 3 Röd i Hammarö i Värmland.

Grattis Fredrika skola – årets bokväckare 2022!

Årets bokväckare 2022 tilldelas Fredrika skola: ”Som visat hur mycket en liten byskola med stort hjärta kan åstadkomma. Fredrika skola har gjort läsning till ett samtalsämne i bygden, och fått både förskolan, föräldrarna och resten av byn med på sitt glädjefyllda bokväckartåg.”

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier