Läromedel ett viktigt instrument

De flesta lärare, 86 procent, menar sig inte kunna köpa in de läromedel eleverna behöver. Samtidigt anser 9 av 10 elever i högstadiet och gymnasieskolan att läromedel är viktiga. Det visar en undersökning som Läromedelsförfattarna gjort.

När Skolportens magasin år 2017 intervjuade Tim Oates, en av världens främsta experter på läromedel, sade han att läromedel av hög kvalitet är viktiga instrument. Inte bara som ett stöd för eleverna, utan också för lärarna, som får hjälp med att strukturera undervisningen och kan ägna mer tid åt den professionella utvecklingen.

År 2014 visade han i rapporten Why textbooks count att läroböcker av god kvalitet är avgörande för studieresultaten i högpresterande skolsystem som Singapore och Hongkong. Dessutom visade det sig att de bästa lärarna i dessa system är mest positiva till böckerna. Men det betyder inte att de följer dem slaviskt – tvärtom lägger de gärna till egna aktiviteter, frågor och prov.

– I andra skolsystem, där vissa lärares ämneskunskaper inte är så starka som de borde vara, så kanske man är mer beroende av böckerna. Men det betyder ändå att alla barn får ta del av noggrant förberedda aktiviteter och material, sade Tim Oates, som är forskningsledare för Cambridge Assessment Group.

På många håll är böckerna också ett medel för att omsätta läroplanerna i praktisk undervisning.

– Vi säger inte att läroböcker är det enda sättet att förmedla den nationella läroplanen på, men det är tydligt att de är ett viktigt instrument. Om ett land inte tänker på hur det bäst kan uppmuntra högkvalitativa läroböcker så går man miste om det instrumentet.

Syftet med rapporten var att uppmärksamma den låga användningen av läroböcker i den brittiska skolan och att få de egna läromedelsproducenterna att bli mer kvalitetsmedvetna. Men Tim Oates ser betydande likheter mellan Storbritannien och Sverige.

– Det första ni behöver göra är att lyfta blicken och jämföra er med andra högpresterande system. Sedan får ni ta ställning till vilka skillnader som är befogade och vilka som behöver åtgärdas. Det är vad vi har gjort i Storbritannien och det är vad jag skulle rekommendera för Sverige, sade han.

SOM STÖD FÖR ALLA som vill genomgå en sådan process publicerade han The Cambridge approach to textbooks, en lång förteckning över de egenskaper som utmärker världens bästa läroböcker. Där lyfts bland annat genomtänkta inlärningsmodeller, fokus på de viktigaste begreppen och tydliga mål med läroboken fram.

Av Staffan Eng


Fotnot. Artikeln är ett något redigerat och kortat utdrag ur artikeln ”Det våras för läroboken” i Skolportens magasin nr 2/2017

Skolporten nr 2/2017.

Vill du bli prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad!

Sidan publicerades 2021-04-27 16:27 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-04-28 08:43 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolportens favorit: Matteboken används inte alltid som tänkt

Elever i årskurs 1 använder inte alltid matematikläroböcker som det var tänkt i undervisningen, konstaterar Malin Norberg som forskat om elevers arbete med matematikläroböcker. Nu har hennes avhandling valts till Skolportens favorit av Skolportens lärarpanel.

Låg användning av läromedel bland svenska mattelärare

Medan finska matematiklärare planerar hela sina matematiklektioner nöjer sig svenska lärare med att planera en inledande genomgång. Tuula Koljonens forskning visar också att lärarnas användning av läromedel skiljer sig stort mellan länderna.

”Uttalsundervisning är intimt sammankopplad med läs- och skrivutveckling”

Tomas Riad ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk. Han kommer att tala om vidgad uttalsundervisning.

Ny undersökning:
 Fyra av fem lärare saknar läromedel

Fyra av fem lärare, 80 procent, uppger att deras skola saknar läromedel i minst ett ämne. Det visar Lärarpanelens undersökning av NE. Var fjärde lärare definierar tillgången som bristfällig och uppger att de saknar läromedel i flera ämnen.

Varför är kunskap om arter viktig?

Ebba Lisberg Jensen ska föreläsa på Skolportens konferens Biologi. Hon kommer att tala om ekologisk läskunnighet och artkunskapens plats i biologiundervisningen.

Gustav Fridolin: ”Dumsnålt att skära ned på läromedel”

Regeringens utredare Gustav Fridolin tror att ­Läromedelsutredningen kommer att göra stor skillnad­ i svensk skola. Läromedel har varit bortglömda, när de i stället borde vara en självklar del av den pedagogiska infrastruktur en lärare ska ha tillgång till.

Så svarar du på krigsfrågorna – med hjälp av Armén

Kriget i Ukraina väcker många frågor från eleverna, och Läraren.se vänder sig till experterna för att få svar som lärare kan använda i sin undervisning. Här svarar svenska arméns kommunikationschef Dag Enander på några av de vanligaste.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd
  Karolin Wagner

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolin Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Anna Prochazka ny rektor för Nordic International School Karlstad

Till hösten tillträder Anna Prochazka som ny rektor för Nordic International School Karlstad. Hon kommer närmast från Norrstrandsskolan där hon varit rektor sedan oktober 2020.

Svalövs kommun och chefen för sektor utbildning har träffat en överenskommelse om att gå skilda vägar

Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.

Han blir skolledare i Rinkeby – igen

Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Förskolepris till Örebrorektor

Jenny Eriksson, rektor för förskolorna Almby och Södra gården i Örebro tilldelas Förskoletidningens utmärkelse Årets förskolekraft 2022.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier