”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Ulf Fredriksson

Hallå där, Ulf Fredriksson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Jag ska tala om svenska elevers läsning, men också om hur deras läsintresse och läsvanor ser ut. Jag kommer att visa hur läsförmågan sett ut både över tid och i jämförelse med andra länder. För att göra det så kommer jag främst att använda mig av de internationella undersökningarna Pisa och Pirls. Det är möjligt att jag också kompletterar med andra läsundersökningar. Slutligen så ska jag tala om vilka slutsatser som vi kan dra av utvecklingen och vad det är som är av vikt för lärare att tänka på i sin undervisning utifrån dessa.

Hur kan skolan arbeta för att öka elevernas läsintresse?

– Skolan måste hitta ett sätt för att stimulera barns läsintresse. Det viktigaste är att eleverna läser längre texter, menar jag. En del forskning visar att man har större möjlighet att tillgodogöra sig texter om man läser på papper. Men det är läsning av längre texter som behöver stimuleras. Det är viktigt att skolan på ett tidigt stadium ger eleverna möjlighet att läsa längre texter och att de också läser på ett mer aktivt sätt genom att samtala om det man läser. Och här finns det en rad av olika saker som skulle kunna göras för att stimulera barns läsintresse. Det är också viktigt att man läser högt för de yngsta så att de förstår att det finns alla möjliga intressanta saker kan läsa om. Det finns mycket som kan göras men sedan är det förstås så att skolan inte kan göra allt.

Vad hoppas du att deltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag hoppas att deltagarna får med sig en bild av hur svenska elevers läsförmåga, läsintresse och läsvanor ser ut. Och utifrån den bilden kan de reflektera över den egna undervisningen i klassrummet.

Av John Miller

Du kan lyssna till Ulf Fredriksson på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet 31 oktober- 1 november!

Konferensen berör bland annat:

  • Svenska elevers läsutveckling över tid och i jämförelse med andra länder.
  • Formativ kartläggning av elevers läsfärdigheter med LegiLexi
  • Ordförrådsutvecklande arbetssätt för elever med språkstörning
  • Assisterande teknik vid läs- och skrivundervisning för elever med särskilda behov.
  • Retorik i skolan – praktiska övningar för klassrummet
  • Källkritik och källtillit i en digital värld
  • Kreativ skrivundervisning med cirkelmodellen

Sidan publicerades 2022-06-23 11:18 av John Miller


Relaterat

Digitala verktyg kan stärka elevers läsutveckling

Elever kan öka sin förmåga att ta till sig och producera text med hjälp av digital teknik. Men det sker inte per automatik, utan kräver mycket träning och lärarstöd för att fungera, understryker Thomas Nordström.

Skönlitteratur i undervisningen inte oproblematiskt

Det finns en risk med att lyfta fram läsning som en stark framgångs- och hälsofaktor, bland annat för att andra förklaringsmodeller till att barn inte lyckas i skolan riskerar att osynliggöras. Det konstaterar Elin Sundström Sjödin som forskat om skönlitteratur i undervisningen.

Ungdomar bättre läsare än tidigare forskning visat

Olle Nordbergs forskning ger en mer positiv bild av gymnasieelevers läsning än vad den internationella kunskapsmätningen Pisa och litteraturdidaktisk läsforskning visar. Ungdomar läser gärna skönlitteratur – men inte så ofta, visar avhandlingen.

Källkritik

Skolportens konferens i källkritik för grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen. Aktuella föreläsare ger dig som är lärare, bibliotekarie eller rektor kunskap om ny forskning och praktiska verktyg att använda. Delta i Stockholm 13 okt eller på webbkonferensen 18 okt–4 nov. JUST NU! Boka-tidigt-pris: 2 695 kr ex. moms t.o.m. 13/9!

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

”Lärares erfarenhet måste premieras i nytt lönesystem”

Efter ett kvartssekel med individuella lärarlöner har systemet snedvridits av en giftig mix av faktorer. Erfarna lärares försprång har försvunnit. Skolan behöver en ny lönestruktur som premierar formella meriter, förtjänst och skicklighet, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas riksförbund, och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Så kan spansklärare öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens

Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

Här är de tre nominerade till att bli Årets Rektor

Förmågan att se alla elever och alla medarbetare. Det är ett gemensamt drag hos de tre rektorer som nominerats till Årets rektor. Vem som dragit det allra längsta strået av Maria Risthammar, Emma Enström och Åsa Söderberg avslöjas i samband med Skolledare21 den 28–29 juni i Stockholm.

Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?

Christian Rück, professor i psykiatri, ska föreläsa på Skolportens konferens Psykologi. Han kommer att tala om varför vi mår så dåligt när allt är så bra.

Välbesökt lunchseminarium om grundskolans finansiering

Med utgångspunkt i Linnea Lindquists rapport djupdök vi i skolledares utmaningar och möjligheter att uppfylla det kompensatoriska uppdraget. Seminariet presenterades av Berättarministeriets generalsekreterare, Dilsa Demirbag-Sten, och medverkade i panelen gjorde Linnea Lindquist, rapportförfattare och skolledare, Anna Sjögren, docent, IFAU, och Åsa Hirsh, Göteborgs universitet.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Ny rektor på Midsommarkransens grundskola

AnnMarie Taylor blir med start i augusti ny rektor på Midsommarkransens grundskola i Stockholm. Hon kommer närmast från en tjänst som it-chef på utbildningsförvaltningen och har tidigare bland annat varit rektor och skolledare i Vårberg och på Östermalm.

Nu förändras betygssystemet: ”Man har råd att misslyckas”

Från och med den första juli införs nya bestämmelser i betygssättning i grund- och gymnasieskolan. Jämfört med tidigare måste nu lärarna göra en mer samlad bedömning av elevernas resultat. Läraren Åsa Söderström är positiv till förändringen som hon menar blir mer rättvis.

”Synliggör den tysta kunskapen”

En tydlig struktur för det arbetsplatsförlagda lärandet har gett lärarna på Rönninge gymnasium i Salems kommun större möjlighet att stärka eleverna i deras yrkesroll.

Ledare: Höj statusen på yrkesprogrammen!

Det kommer att saknas 300 000 yrkesutbildade i Sverige år 2035. Samtidigt har ungas intresse för att gå en gymnasial yrkesutbildning sjunkit. I nya numret av Skolportens magasin intervjuas bland annat forskaren Per-Åke Rosvall, som menar att vi måste höja statusen för yrkesprogrammen.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?
  Åsa Wikforss

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Annica Henrysson blir ny gymnasiechef i Skövde kommun

Annica Henrysson efterträder Bengt Stenhammar som gymnasiechef i Skövde kommun. Annica har en lång erfarenhet från olika delar av skolans verksamhet och kommer närmast från en tjänst som avdelningschef inom sektor utbildning i Mariestads kommun.

Mot nya utmaningar – ännu en chef slutar

Landskronas skolchef Fredrik Menkus Wegbratt ut ett mejl till personalen på sin förvaltning att han slutar. Detta efter blott två år på tjänsten.

Carina Högberg ny rektor på Västanviks folkhögskola

Carina Högberg är ny rektor på Västanviks folkhögskola.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Årets lärare vill vara mjuk

Lågstadieläraren Anna Rydberg har arbetat på Husbygårdsskolan i drygt 20 år. Nu prisas hon för sitt lågmälda sätt att undervisa, vilket skapar ett tryggt klimat i klassen. ”Jag vill vara en mjuk lärare som inte behöver höja rösten”, säger hon.

Rekordstort intresse för Pantresan – första pris till Bärstadsskolan i Värmland

Intresset för skoltävlingen Pantresan har varit rekordstort. Aldrig tidigare har så många skolklasser varit med och tävlat, 742 stycken. I tuff konkurrens är nu vårens vinnarklass utsedd: Bärstadsskolan klass 3 Röd i Hammarö i Värmland.

Grattis Fredrika skola – årets bokväckare 2022!

Årets bokväckare 2022 tilldelas Fredrika skola: ”Som visat hur mycket en liten byskola med stort hjärta kan åstadkomma. Fredrika skola har gjort läsning till ett samtalsämne i bygden, och fått både förskolan, föräldrarna och resten av byn med på sitt glädjefyllda bokväckartåg.”

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier