”Elever bör få faktagranska själva”

Dan Larhammar ska föreläsa om pseudovetenskap på Skolportens konferens i biologi. Foto. Mikael Wallerstedt

Dan Larhammar är ordförande i Kungliga Vetenskapsakademien och cellbiologiprofessor vid Uppsala universitet. I höst ska han föreläsa om pseudovetenskap på Skolportens konferens i biologi.

Vad handlar din föreläsning om?

– Jag ska tala om faktakontroll och källgranskning, och hur man kan använda pseudovetenskapen i undervisning. Det är tre områden som jag tänker ta upp: alternativmedicin och vaccinationsmotstånd, kreationism och global uppvärmning, säger Dan Larhammar, som forskar inom neurobiologi och evolution.

Hur kan lärare arbeta praktiskt med de här frågorna?

– Det finns en intressant aspekt med att arbeta med pseudovetenskap i undervisningen, nämligen att elever själva får göra faktagranskningar av källor till påståenden med hjälp av checklistor med tumregler. Om eleverna på egen hand får göra sökningar på internet kan de ta reda på hur informationen sprids, vilka som ligger bakom och om det finns några kommersiella eller ideologiska syften. I synnerhet när det gäller vaccinfrågan finns det flera fanatiska och envisa motståndare mot vaccinationer.

– Och så ska jag tala om hur svårt det kan vara att bemöta felaktiga påståenden och uppgifter. Man ska ta diskussionen – men man måste vara försiktig så att personen inte går in i försvarsställning, utan det är bättre att försöka lirka fram en konstruktiv dialog.

Av Moa Duvarci Engman

Du kan lyssna till Dan Larhammar på Skolportens konferens Fortbildning i biologi, den 28 september i Stockholm.

Konferensen berör:

• Antibiotikaresistens och evolutionsteorin – stärk elevernas förståelse med hjälp av digitala simuleringar.
• Epigenetik och hur forskningen ser på samspelet mellan arv och miljö på molekylnivå.
• Fältstudier – inspiration och praktiska verktyg för lustfylld undervisning och ökad miljömedvetenhet.
• Språkutvecklande arbetssätt i biologi – stötta dina elever att ta till sig vetenskapliga texter.
• Faktaresistens och vetenskapliga myter – så kan du använda dig av pseudovetenskap i undervisningen.

Sidan publicerades 2020-03-10 09:37 av
Sidan uppdaterades 2020-04-22 11:08 av


Relaterat

Komplexa textsamtal i fysikundervisningen

Att arbeta med textsamtal i NO-undervisningen är komplext. Det konstaterar Jenny Uddling som i sin forskning belyser både möjligheter och begränsningar till språk- och kunskapsutveckling som erbjuds under textsamtalen i fysikklassrummet.

Språket ställer till det för eleverna i genetikundervisningen

I genetikundervisningen använder lärare centrala begrepp på olika sätt beroende på sammanhang. Det gör ämnesinnehållet tvetydigt och oklart för eleverna, menar  Karin Thörne som forskat om genetikundervisningen på högstadiet.

Lärarnas mående är uselt när skolans resurser inte räcker till: ”Har lärare i en inkluderande skola möjlighet att ge elever det stöd de behöver?”

Skolfrånvaro och elevers försämrade mående har diskuterats flitigt på sistone, men hur mår den finlandssvenska lärarkåren?

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Lærere og elever savner computerne: ”Det begynder at stramme til”

Tre uger inde i skoleåret må eleverne på Helsingørs skoler stadig ikke bruge skolernes Chromebooks. Lærerne har rykket så meget rundt på emnerne på årsplanerne, at det begynder at stramme til. Hele tiden håber de på, at eleverne næste uge kan klappe skærmene op igen.

”Det finns en otrolig potential i att arbeta med bildberättande”

Läs vår intervju med Frida Marklund, lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bild vid Umeå universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Bild i grundskolan. Hon kommer att tala om bildberättande.

Var tionde elev vågar inte tala om att de blir mobbade – och vet inte hur skolan ingriper för att stoppa mobbning

Trots att våra skolor har många olika program mot mobbning låter många elever bli att berätta att de blir mobbade, eftersom de tror att det inte skulle ha någon effekt.

”Lär eleverna att bli kungar i litteraturtolkning”

Hur ska man tolka böcker? En del innehåller pedagogiska läsguider så att man ska förstå, men det är viktigare att utgå från sin egen upplevelse. Hanna Hellquist har förstått hur man gör.

”Husk, det er præcis lige så nemt at flytte hvide middelklassebørn, som det er at flytte mine elever”

Regeringen og kommunerne har lovet hinanden at fordele elever med forskellig økonomisk og etnisk baggrund mere jævnt på de danske skoler. Vi har spurgt to lærere fra skoler med mange tosprogede, hvilke ønsker og bekymringer det vækker hos dem.

Så kan förskolan stötta barn på flykt

Läs vår intervju med Erica Mattelin, leg. psykolog och doktorand på Barnafrid, Linköpings universitet, som ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan. Hon kommer att tala om hur förskolan kan stötta flyktingbarn.

Så går det för eleverna i Göteborgs Stads grundskolor

Nu har elevernas preliminära kunskapsresultat för vårterminen 2022 kommit. Resultaten visar bland annat att pojkarnas kunskapsresultat ökar jämfört med föregående år. Nu börjar arbetet med att analysera varför det går som det gör för eleverna.

Angelica lockar unga till yrkesprogram

Lastbilschauffören och influencern Angelica Larsson har över en miljon följare på Facebook. Och lastbilsintresserade över hela världen tittar på hennes Youtube-kanal. ”Jag vill vara en förebild och visa att man både kan vara liten och vara tjej i det här yrket”, säger hon.

När får alla elever tillgång till ett bemannat skolbibliotek? – DIK presenterar ny rapport om skolbiblioteken

I dag ska alla elever i Sverige enligt lag ha tillgång till ett skolbibliotek. Det har inte alla. I DIK:s nya rapport kan vi konstatera att av de totalt nära 1,6 miljoner eleverna som gick i grundskolan (inklusive förskoleklass) och gymnasiet 2019 var det bara 556 000, eller ca 35 procent, som hade tillgång till ett bibliotek på den egna skolenheten som var bemannat på minst halvtid.

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

”KD:s värderingar i skolan är en mardröm för elever”

Resten av världen har redan fattat grejen, skattepengar ska inte gå till vinster för skolägare, de ska gå till utbildning. En utbildning som låter barnens behov komma först. Det är nämligen bara i Sverige vi värderar marknadsskolan högre än barnens skolgång, skriver Aftonbladet på ledarplats.

Så kan spansklärare öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens

Läs vår intervju med Jenny Morales Ruíz, doktorand i spanska, som ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan
  Maria Hulth

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Sanne Kofod Olsen föreslås bli ny rektor vid Kungl. Konsthögskolan

Kungl. Konsthögskolans styrelse föreslår att regeringen utser Sanne Kofod Olsen, för närvarande dekan vid konstnärliga fakulteten vid Göteborgs Universitet, till högskolans rektor med tillträde våren 2023.

Klart med ny avdelningschef för förskola, grundskola, Stureplan och elevhälsa

Sofia Pettersson blir avdelningschef med ansvar för förskola, grundskola samt den sammanslagna enheten Stureplan och elevhälsan på barn och utbildning i Skara kommun.

Nioosha, 26, är Sveriges nya Läsambassadör

Kulturrådet har utsett Sveriges nya Läsambassadör. Kulturskribenten och författaren Nioosha Shams tar över efter Bagir Kwiek. Under två år kommer hon att arbeta främst för flerspråkiga ungdomars läsande.

Läs fler Namn och Nytt
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Utmärkelser

Fyra skolor får europeiskt lärarpris

Fyra skolor i Sverige är vinnare av EU-kommissionens europeiska lärarpris för innovativ undervisning 2022. Priset går till lärare på förskolor, grundskolor, högskoleförberedande gymnasieskolor och yrkesgymnasier som har utvecklat undervisningen genom europeiska projekt inom programmet Erasmus+.

Tre nominerade till Dyslexipriset 2022

Nomineringen till årets Dyslexipris är avslutad. Juryn har beslutat att tre personer ska gå vidare till slutnomineringen. Det är Saga Lööf, Sara Grill och Helene Ehriander. Pristagaren presenteras i samband med prisutdelningen måndagen den tredje oktober.

Förskolan med hållbarhet i fokus

Tre gånger under de senaste sju åren har rektor Helena Oscarssons två förskolor i Umeå fått Skolverkets utmärkelse ”En skola för hållbar utveckling.” I slutet av månaden kommer hon till Bokmässan för att prata om barn och ungas oro för klimatet och hur man som rektor kan tänka och agera för att konkretisera ”den hållbara utvecklingen” ur barnens perspektiv.

Läs fler
Nyhetskategorier