”Elever bör få faktagranska själva”

Dan Larhammar ska föreläsa om pseudovetenskap på Skolportens konferens i biologi. Foto. Mikael Wallerstedt

Dan Larhammar är ordförande i Kungliga Vetenskapsakademien och cellbiologiprofessor vid Uppsala universitet. I höst ska han föreläsa om pseudovetenskap på Skolportens konferens i biologi.

Vad handlar din föreläsning om?

– Jag ska tala om faktakontroll och källgranskning, och hur man kan använda pseudovetenskapen i undervisning. Det är tre områden som jag tänker ta upp: alternativmedicin och vaccinationsmotstånd, kreationism och global uppvärmning, säger Dan Larhammar, som forskar inom neurobiologi och evolution.

Hur kan lärare arbeta praktiskt med de här frågorna?

– Det finns en intressant aspekt med att arbeta med pseudovetenskap i undervisningen, nämligen att elever själva får göra faktagranskningar av källor till påståenden med hjälp av checklistor med tumregler. Om eleverna på egen hand får göra sökningar på internet kan de ta reda på hur informationen sprids, vilka som ligger bakom och om det finns några kommersiella eller ideologiska syften. I synnerhet när det gäller vaccinfrågan finns det flera fanatiska och envisa motståndare mot vaccinationer.

– Och så ska jag tala om hur svårt det kan vara att bemöta felaktiga påståenden och uppgifter. Man ska ta diskussionen – men man måste vara försiktig så att personen inte går in i försvarsställning, utan det är bättre att försöka lirka fram en konstruktiv dialog.

Av Moa Duvarci Engman

Du kan lyssna till Dan Larhammar på Skolportens konferens Fortbildning i biologi, den 28 september i Stockholm.

Konferensen berör:

• Antibiotikaresistens och evolutionsteorin – stärk elevernas förståelse med hjälp av digitala simuleringar.
• Epigenetik och hur forskningen ser på samspelet mellan arv och miljö på molekylnivå.
• Fältstudier – inspiration och praktiska verktyg för lustfylld undervisning och ökad miljömedvetenhet.
• Språkutvecklande arbetssätt i biologi – stötta dina elever att ta till sig vetenskapliga texter.
• Faktaresistens och vetenskapliga myter – så kan du använda dig av pseudovetenskap i undervisningen.

Sidan publicerades 2020-03-10 09:37 av
Sidan uppdaterades 2020-04-22 11:08 av


Relaterat

Komplexa textsamtal i fysikundervisningen

Att arbeta med textsamtal i NO-undervisningen är komplext. Det konstaterar Jenny Uddling som i sin forskning belyser både möjligheter och begränsningar till språk- och kunskapsutveckling som erbjuds under textsamtalen i fysikklassrummet.

Språket ställer till det för eleverna i genetikundervisningen

I genetikundervisningen använder lärare centrala begrepp på olika sätt beroende på sammanhang. Det gör ämnesinnehållet tvetydigt och oklart för eleverna, menar  Karin Thörne som forskat om genetikundervisningen på högstadiet.

Skolverket positivt till betald lovskola: ”Man har tänkt till”

Landskrona stads initiativ att i år erbjuda betald sommarskola till avgångselever som riskerar att inte bli godkända välkomnas av Skolverket. ”Kommuner och enskilda huvudmän behöver ju titta på sin organisation: ’vad kan vi göra för att stimulera och de här bidragen ska hamna rätt’. Och då tänker jag att man tänkt till här att det här kan vara ett sätt att få de här som behöver lovskola att faktiskt delta”, säger Sofie Lundkvist, enhetschef för statsbidrag på myndigheten.

Läromedel ett viktigt instrument

86 procent av lärarna kan inte köpa in de läromedel eleverna behöver, visar en undersökning av Läromedelsförfattarna. Läromedel av hög kvalitet är ett viktigt instrument i skolan – även för lärarna, menar Tim Oates, en av världens främsta experter på läromedel.

”Det är vi som misslyckas med vårt jobb om eleven får ett F”

På Praktiska gymnasiet Bromma arbetar man med att höja närvaron, och att få till relationer med eleverna, för att skolgången ska fungera.

Lyckat närvaroprojekt för elever i Karlstad – men nu avslutas det

Många barn och unga har det tufft i skolan. En del klarar inte alls av att gå dit, andra har mycket hög frånvaro. I Karlstad har ett projekt de senaste åren försökt fånga upp dessa elever, och det har visat sig handla mycket om hur viktigt det är med individuella anpassningar.

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

Elever om betyg i årskurs fyra: Vill ha längre tid att förbereda oss

”Jag hoppas att det blir som det varit förut, det känns läskigt att börja med prov redan nu”, säger fjärdeklassaren Helmer Ulvforsen som går på en skola på Frösön. ”Jag håller med Helmer. Man behöver längre tid att förbereda sig”, säger Zack Myrdhén som också går i fjärde klass.

Lägre framtida löner till dagens elever på grund av skolfrånvaron

De ekonomiska kostnaderna för den ökade elevfrånvaron under coronapandemin väntas bli stora både för samhället och individen. Ju mer frånvaro du har desto mer beräknas du förlora i inkomst längre fram. Det enligt en rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.

”Skolorna stängs för att de rika ska till fjällen”

Hur kan man som regering titta på samtidigt som skolor runt om i Sverige stängs för att rika medelsvenssons vill semestra i de svenska fjällen? Till följd av ert ledarskap så har de svagaste eleverna vare sig tillgång till skidsemester eller skola, skriver rektorn Fredrik Håkansson.

Att väcka läslusten med skräckböcker

Författaren Mats Strandberg ska delta i ett samtal om skräcklitteratur i klassrummet på Skolportens webbkonferens Svenska för högstadiet och gymnasiet.

Tillfälliga regler för skolor förlängs för att ge lärare och elever tid till undervisning

Covid-19-pandemins effekter på samhället och skolan kommer att leva kvar efter att smittspridningen har avstannat och skolorna kan vara öppna som vanligt igen. För att ge huvudmän bättre förutsättningar att ge elever den utbildning de har rätt till har regeringen beslutat att förlänga den tillfälliga förordning som möjliggör vissa undantag från skollagen till och med den 31 juli 2022.

Oppositionen kritisk till ändringar i gymnasielagen

Regeringen har i dagsläget inte stöd i riksdagen för att göra lättnader i reglerna för ensamkommande. Trots det arbetar man på ett lagförslag som handlar om att de som fått stanna genom gymnasielagen ska få längre tid på sig att kunna hitta jobb efter skolan, något de måste ha för att få fortsatt uppehållstillstånd i landet.

Rektor i Köping: ”Vi har elever som sänkt ambitionerna”

Rektor Anna Ulfves och personalen på Ullvigymnasiet i Köping har haft stora logistikutmaningar när de tvingades att ställa om all verksamhet under pandemin i våras. Med 1000 elever och 13 olika gymnasieprogram att ta hand om blir planeringen för den enskilde eleven svår, menar hon.

Vad händer om inget görs åt skolsegregationen?

En bra skolgång är det bästa vaccinet mot utanförskap. Men vi har byggt in i systemet att vissa elever inte klarar skolan och väljer fel väg, säger Linnea Lindquist, rektor på Hammarkullsskolan i Göteborg, som är aktuell med en bok om skolsegregation.

Här äter eleverna lunch i hockeyarenan: ”Det har blivit vardag”

Pandemiläget ställer höga krav på grundskolor och att sköta skolbespisningen på ett coronasäkert sätt är en stor utmaning. På friskolan Prolympia i Gävle har de valt att sprida ut eleverna i den närliggande hockeyarenan.  

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens digitala kurser
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Maria Wiman prisbelönt lärare, debattör och författare, leder Skolportens digitala kurser för nya lärare. Här förmedlas mycket av den tysta kunskap som inte lärs ut på lärarutbildningen och som erfarna lärare tar för givet.

Skolporten
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Eino Örnfeldt – ny generaldirektör med erfarenhet från högskoleområdet

”Min bild av Universitets- och högskolerådet är att det är en väl fungerande myndighet som sedan starten fått en allt tydligare profil som en myndighet.” Det säger Eino Örnfeldt, UHR:s nya generaldirektör från och med den 3 maj.

Marie Blomberg blir ny skolchef

Marie Blomberg heter den nya skolchefen i Härnösand. Hon jobbar nu som skolchef i Dorotea kommun och börjar sin nya tjänst i Härnösand i början av augusti.

Inger Ashing ny ordförande för Folkbildningsrådet

Inger Ashing har valts till ny ordförande för Folkbildningsrådet. Hon är sedan två år tillbaka ledamot i styrelsen och tar över ordförandeskapet efter Catharina Håkansson Boman.

Läs fler Namn och Nytt
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Utmärkelser

Nytt pris till skolklasser som skildrat pandemilivet för framtiden

För första gången delar UR och Nordiska museet ut utmärkelsen ”Årets skaffare” till två skolklasser som särskilt väl hjälpt museet att dokumentera sina liv för framtiden. Årets vinnare är klass 6 A på Brotorpsskolan i Bagarmossen och klass 5 A på Rörsjöskolan i Malmö. Insamlingen Mitt liv har så här långt genererat 1326 inskickade bidrag och alla dessa sparas för framtiden i Nordiska museets samlingar.

Fyra lärare fick pris i ceremoni på The Factory

Vinnarna av Sollentuna Lärarpris 2020 är utsedda, och de som vann första pris fick på måndagen delta i en ceremoni på the Factory. Lärarpriset delas ut varje år i kategorierna hållbarhet, digitalisering och tillgänglighet, plus ett pris där eleverna själva har nominerat kandidater.

Haninge kommun vinner nationellt pris för säkra och trygga skolvägar

Haninge kommun har tilldelats priset GuldTriangeln av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Läs fler
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer