”Elever bör få faktagranska själva”

Dan Larhammar ska föreläsa om pseudovetenskap på Skolportens konferens i biologi. Foto. Mikael Wallerstedt

Dan Larhammar är ordförande i Kungliga Vetenskapsakademien och cellbiologiprofessor vid Uppsala universitet. I höst ska han föreläsa om pseudovetenskap på Skolportens konferens i biologi.

Vad handlar din föreläsning om?

– Jag ska tala om faktakontroll och källgranskning, och hur man kan använda pseudovetenskapen i undervisning. Det är tre områden som jag tänker ta upp: alternativmedicin och vaccinationsmotstånd, kreationism och global uppvärmning, säger Dan Larhammar, som forskar inom neurobiologi och evolution.

Hur kan lärare arbeta praktiskt med de här frågorna?

– Det finns en intressant aspekt med att arbeta med pseudovetenskap i undervisningen, nämligen att elever själva får göra faktagranskningar av källor till påståenden med hjälp av checklistor med tumregler. Om eleverna på egen hand får göra sökningar på internet kan de ta reda på hur informationen sprids, vilka som ligger bakom och om det finns några kommersiella eller ideologiska syften. I synnerhet när det gäller vaccinfrågan finns det flera fanatiska och envisa motståndare mot vaccinationer.

– Och så ska jag tala om hur svårt det kan vara att bemöta felaktiga påståenden och uppgifter. Man ska ta diskussionen – men man måste vara försiktig så att personen inte går in i försvarsställning, utan det är bättre att försöka lirka fram en konstruktiv dialog.

Av Moa Duvarci Engman

Du kan lyssna till Dan Larhammar på Skolportens konferens Fortbildning i biologi, den 28 september i Stockholm.

Konferensen berör:

• Antibiotikaresistens och evolutionsteorin – stärk elevernas förståelse med hjälp av digitala simuleringar.
• Epigenetik och hur forskningen ser på samspelet mellan arv och miljö på molekylnivå.
• Fältstudier – inspiration och praktiska verktyg för lustfylld undervisning och ökad miljömedvetenhet.
• Språkutvecklande arbetssätt i biologi – stötta dina elever att ta till sig vetenskapliga texter.
• Faktaresistens och vetenskapliga myter – så kan du använda dig av pseudovetenskap i undervisningen.

Sidan publicerades 2020-03-10 09:37 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-03-27 15:59 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Elevhälsa, 15-16 sept i Stockholm

Skolportens årliga konferens för hela EHT! Ta bl. a. del av fördjupande föreläsningar om att främja skolnärvaro, att skapa fungerande samverkan mellan olika instanser, praktiskt elevhälsoarbete med gott resultat, att möta elever med självmordstankar samt hur skolan kan arbeta hälsofrämjande i spåren av #metoo. Det kommer bli riktigt givande dagar, välkommen!

Matematik, 20-21 okt i Stockholm

Hur blir man egentligen en duktig problemlösare och när kan det passa att programmera i matematiken? Under två dagar presenteras aktuell forskning och praktiknära föreläsningar om bland annat ändringarna i kursplanen, digitala verktyg och programmering, matematiksvårigheter och elever som är särskilt begåvade i matematik.

Komplexa textsamtal i fysikundervisningen

Att arbeta med textsamtal i NO-undervisningen är komplext. Det konstaterar Jenny Uddling som i sin forskning belyser både möjligheter och begränsningar till språk- och kunskapsutveckling som erbjuds under textsamtalen i fysikklassrummet.

Språket ställer till det för eleverna i genetikundervisningen

I genetikundervisningen använder lärare centrala begrepp på olika sätt beroende på sammanhang. Det gör ämnesinnehållet tvetydigt och oklart för eleverna, menar  Karin Thörne som forskat om genetikundervisningen på högstadiet.

Det där med möten ..

Kan det vi gör nu förändra hur vi ser på möten? Jag tycker mig märka att möten som sker digitalt i stället för i verkliga livet har en tendens att bli kortare. Inte lika många kommentarer, man skriver kortfattat i kommentarsfältet i stället för att begära ordet och göra en längre utläggning. Utläggningen kan vara hur bra som helst, men den blir ofta mer mångordig än om man skriver, eller om man pratar med sin egen datorskärm, skriver rektor Torbjörn Hanö.

Så minskas risken för coronasmitta i skolmatsalarna

Regeringen har satt regler och restriktioner för hur restauranger och caféer ska agera för att minska smittspridningen av coronaviruset. Skolan omfattas inte, men Skolverket uppmanar ändå till en rad olika åtgärder, och Västerås stad följer en hel del av de riktlinjerna.

”Vilda västern” i skolsverige efter coronakaoset

Skolor och förskolor ska hålla öppet – medan gymnasieskolan stänger. Ändå ser det väldigt olika ut på olika platser i landet. ”I Stockholm har det varit någon typ av Vilda västern och alla har agerat lite som de vill, oberoende av Folkhälsomyndighetens råd. Otydligheten spiller över och smittar i hela systemet”, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Högre smittorisk ger inte nya riktlinjer för skolorna

Skolorna får varken nya eller mer detaljerade riktlinjer trots att smittrisken nu klassas som mycket hög. Det leder till olika åtgärder på olika skolor. I Umeå har man sagt åt alla som varit i riskområden att stanna hemma. ”Det är en försiktighetsåtgärd för att minska oron”, säger utbildningsdirektör Ann-Christine Gradin.

Förändring av resursfördelning för ökad likvärdighet i grundskolan

I rapporten visar vi hur fristående skolor, de flesta vinstsyftande, konsekvent överkompenseras och hur den kommunala skolan missgynnas. Lösningen är att sänka ersättningen till fristående skolor. Det är inte något revolutionerande i sig eftersom det var grundtanken från början när friskolesystemet infördes. De kommunala skolorna har ett större ansvar. (pdf)

Regeringen kallar skolor till möte

Utbildningsminister Anna Ekström har kallat Sveriges kommuner och regioner samt Friskolornas riksförbund till möte för att diskutera hur spridningen av det nya coronaviruset ska hanteras. ”Jag kan förstå om man tycker att det här är en orolig situation”, säger hon.

Olika regler för riskelever i Stockholm

Obligatorisk distansundervisning, 14 dagars frivillig karantän eller att friska barn ska vara i skolan. Stockholmsskolorna har helt olika regler för eleverna på grund av nya coronaviruset. ”Det finns ett väldigt hårt tryck från en del vårdnadshavare”, säger utbildningsdirektör Lena Holmdahl på Stockholms stad.

Myndigheten svänger: Upp till skolorna om barn ska vara hemma

Efter kritiken har nu Folkhälsomyndigheterna ändrat råden till skolorna i landet om hur vårdnadshavare ska göra om de är oroliga för coronaviruset. Tidigare hänvisade myndigheterna till att det kan bli fråga om ogiltig frånvaro om man håller sina barn hemma om de inte är sjuka.

Slöjförbud i skolan – det säger lagen

Det har seglat upp som en av de mer omdebatterade inrikespolitiska frågorna – frågan om slöjförbud i skolan. I Skurup har man infört ett förbud mot slöja, men experter menar att beslutet kan strida mot svensk lag. I dagens avsnitt av Aftonbladet Daily pratar vi med Maria Refors-Legge, doktorand i offentlig rätt, och reder ut den kontroversiella frågan. (webb-radio)

Skolornas olika bud för elever om coronaviruset

Corona-viruset oroar över hela världen. Nu har det spridit sig från Kina till populära turistmål som Kanarieöarna och städer i norra Italien. I Malmö kommuns skolor ställer man inga krav på elever som rört sig i de drabbade områdena – men elever och personal på Academedia-skolorna som varit i Kina är inte välkomna tillbaka på två veckor.

Digital kompetens i svenskundervisningen

Hej Jenny Edvardsson, förstelärare i Kristianstads kommun och adjunkt i svenska vid Högskolan Kristianstad. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Fortbildning för dig som undervisar i svenska. Vad ska du prata om?

”Vi kan inte anställa bara kvinnor i förskolan”

Nyheter om misstänkta pedofiler i förskolemiljön är alltid smärtsamma. Denna gång gäller det en långvarigt anställd, men de flesta konstaterade övergreppen har utförts av tillfälliga praktikanter eller vikarier, vilket ställer krav på introduktionsrutiner, snarare än hur man går på toaletten, skriver Christian Eidevald, docent i förskoledidaktik.

Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Konferenser
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 2/2020 – ute 6 april

Skolportens magasin

Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Läs mer här
Nyhetskategorier
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Skolporten 20 år
Det började med ett fax

Det började med ett fax

Konferenser, magasin och ett forskningsinstitut. Följ med på Skolportens resa sedan starten år 2000!

Läs mer
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

Kostnadsfria digitala läromedel

Många elever i Sverige undervisas nu på distans. Specialpedagogiska skolmyndighetens uppdrag är att ge alla elever möjligheten att nå sina studiemål, och erbjuder därför sina digitala läromedel kostnadsfritt till och med sista juni.

Sammanställd information om situationen hos huvudmän inom riktade insatser med anledning av Corona-krisen

Med syftet är att bidra till myndighetens bild av läget i skolan med anledning av den situation som råder och för att öka Skolverkets möjlighet att kunna svara på frågor om läget i landet har medarbetare som arbetar med riktade insatser tagit kontakt med drygt 100 huvudmän och skolor. (pdf)

8 berättelser från skolan: Så påverkar corona oss varje dag

Coronapandemin håller Sverige i ett hårt grepp. Skolans värld är starkt påverkad. Från gymnasiet och uppåt drivs undervisningen på distans. Förskola och grundskola är öppna och många lärare gör hjälteinsatser för att verksamheten ska fungera.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Här är enda skolan i Östergötland som fått Skolverkets utmärkelse

Kättinge skola i är den enda i Östergötland som jobbar med Skolverkets utmärkelse ”Skola för hållbar utveckling”. Utmärkelsen stöttar och förbättrar skolans arbete med en hållbar utveckling som ska genomsyra all undervisning i såväl, ekonomi, sociala förhållanden, som miljö.

5 tips – så blir du bra på matte

Tycker du matte är tråkigt? Eller kanske har svårt att begripa hur mycket du än försöker? Prisade matematikläraren Daniel Carlsson vid Linköpings universitet ger här fem tips på vad du kan tänka på.

Han får Sveriges största lärarpris

Matematikläraren Daniel Carlsson blir den första mottagaren av Ingemars lärarpris som, med sin prissumma på en halv miljon kronor, blir Sveriges största.

”Det gäller att fånga de roliga stunderna”

Med ett brinnande intresse för naturkunskap och historieberättande som bidragande orsaker utsågs Maria Johansson nyligen till Årets förskolekraft 2020. Ett pris som gjorde henne förvånad, men också väldigt rörd.

Johanna Hallberg är Årets pedagog i Trelleborg 2020

Johanna Hallberg har tilldelats utmärkelsen Årets pedagog i Trelleborg 2020 av bildningsnämndens ordförande Lars Mikkelä (M) och utbildningschef Sofia Henderup Larsson. Johanna Hallberg arbetar som fritidspedagog på Serresjöskolan.

Läs fler
Namn och Nytt

Jörgen Norström blir ny avdelningschef för grundskolan på Gotland

Jörgen Norström, nuvarande rektor för Gråboskolan i Visby, kommer att tillträda tjänsten som avdelningschef för grundskolan den 1 juni 2020.

Olinsgymnasiets nya rektorer – ”drömvärvningar”

Olinsgymnasiet växer och stärker upp ledningsorganisationen med nya rektorer. Från augusti blir Olof Lindblad rektor för Olinsgymnasiet Skara och Thomas Roos blir rektor för Olinsgymnasiet campus Götene.

Nya chefer på kulturskolan och Kulturhuset Najaden

Nu är två rekryteringar av ledare inom kulturen i Halmstads kommun klara. Ny rektor för Halmstads kulturskola blir Henrik Martén, och Marcus Lundberg tillträder som chef för enhet Upplevelser, där bland annat Kulturhuset Najaden ingår.

Jan Strid blir kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen

Charlotte Olsson slutar som verksamhetschef för grundskolan i Karlskoga den 23 juni. I och med detta så har kommundirektör Johan Harryson och Jan Strid gemensamt beslutat att Jan Strid stannar kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen tillsvidare.

Ny Arbetsmarknads- och utbildningschef i Boden

Magnus Åkerlund, nuvarande skolchef i Bodens kommun, ska leda den nya arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun.