Elever som är exceptionella – på två sätt


Pia Rehn. Foto Julia Donka Thormann.

Hallå där, Pia Rehn, författare till boken När det enkla ändå blir svårt. Du kommer att tala på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning ska handla om 2E-elever, dubbelt exceptionella elever. Det är en elevgrupp som har en ovanligt hög intellektuell förmåga, men som samtidigt har en funktionsnedsättning som autism eller adhd. Funktionsnedsättningen medför att det kan vara svårt för 2E-eleverna att komma till sin rätt i lärandesammanhang och i det sociala samspelet i skolan.

– Eleverna har ofta otroligt höga krav på sig själva men upplever ständiga misslyckanden. I förlängningen riskerar de att drabbas av psykisk ohälsa i synnerhet så länge de bär på känslan av att de är defekta på något sätt – att det är något fel på dem. En elev jag mötte inför skrivandet av boken beskrev sig själv som en levande paradox, och paradoxer är intressanta, men kan upplevas obegripliga innan man förstår dem.

Hur stöttar man en elev med 2E-diagnos bäst?

– Det beror lite på ålder, men det allra viktigaste är att skolan hittar de här eleverna med ovanligt ojämna förmågor. Först då kan man börja trygga lärmiljön så att de vet att det är ok att ta sig an utmaningar även om det inte går som de tänkt sig. Man måste skapa trygghet och stödstruktur runt dem som gör att de vågar prova. Känner man att man hittat det i samspel med eleverna så kan arbetet börja med att erbjuda intellektuell stimulans på rätt nivå. Och det kan handla om flera år över förväntad nivå för åldern vad gäller utmaning.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att konferensdeltagarna släpper föreställningen om att elever antingen är resursstarka eller i behov av stöd. Det ena utesluter inte det andra. De kan vara oerhört resursstarka samtidigt som de är i behov av stöd. Utgå inte ifrån att det du ser är hela eleven.

Av John Miller

Du kan lyssna till Pia Rehn på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan i Stockholm den 25-26 april eller i Göteborg den 17-18 maj!

Konferensen berör bland annat:

  • Handleda ett kollegialt lärande som påverkar både lärare och elever.
  • Konsten att hantera övergångar – hur kan skolan stödja?
  • Matematikundervisning och elever med språkstörning – hur ökar vi förutsättningarna för elevernas lärande?
  • Specialpedagogisk kompetens och specialpedagogens roll i en lärande organisation.
  • När det enkla ändå blir svårt – särskilt begåvade elever med adhd eller autism.
  • Extra anpassningar, särskilt stöd – hur gör vi i praktiken för fungerande stöd till eleverna?

 

Sidan publicerades 2022-03-02 17:41 av John Miller


Relaterat

”Elever med särbegåvning i matematik behöver hjälp”

Linda Mattsson har forskat om vad som karakteriserar matematisk särbegåvning. "Det är viktigt att vi fångar upp dessa elevers behov av en annan typ av undervisning", säger hon.

Hur kan man upptäcka särbegåvade elever?

Elever som är understimulerade och uttråkade drabbas av samma problem som svagbegåvade elever. Men hur kan man ta reda på om det rör sig om särbegåvning? Det har specialläraren Mona Liljedahl undersökt.

Särbegåvade mår ofta dåligt i skolan

Hon har tävlat i ”Genikampen” på SVT och är firad vetenskaps­journalist på Dagens Nyheter. Nu har Maria Gunther skrivit en personlig bok om intelligensforskning och om att vara ett så kallat särbegåvat barn.

Bra för diskussioner om särbegåvade barn

Vi förstår sällan hur begåvade de är. Den här boken är skriven för alla dem som har rätt att vara barn på sina egna villkor, skriver specialpedagog Veronica Ferm.

Tre sätt att utmana de särbegåvade

Boken särskilt begåvade elever: Pedagogens utmaning och möjlighet är mycket användbar för oss som arbetar i skolan. Bland annat finns ett avsnitt om hur man kan upptäcka och identifiera elever som är särbegåvade och vilka svårigheter som kan finnas eftersom de sällan upptäcks genom vanliga prov eller vid betygsättning.

Så kan man arbeta med normmedvetenhet i skolan

Läs vår intervju med genusvetaren och etnologen Maria Hulth som ska föreläsa på Skolportens Elevhälsa. Hon kommer att tala om värdegrund och normmedvetenhet.

Elever som är exceptionella – på två sätt

Pia Rehn ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för grundskolan. Hon kommer att tala om elever med ovanligt ojämna förmågor, så kallade 2E-elever.

Hur ökar man motivationen för att läsa matematik på yrkesprogram?

Karolina Muhrman, universitetslektor vid Linköpings universitet, ska tala om matematikundervisning på yrkesprogram på Skolportens konferens Matematik för gymnasiet.

Att väcka läslusten med skräckböcker

Författaren Mats Strandberg ska delta i ett samtal om skräcklitteratur i klassrummet på Skolportens webbkonferens Svenska för högstadiet och gymnasiet.

Kommunen backar barnen tillsammans

Ystad kommun, Region Skåne och polisen har inlett ett nära samarbete med namnet ”Backa barnet” för att bli bättre på att upptäcka barn som far illa. Skolchefen Dennis Hjelmström är spindeln i nätet.

”Förväntan håller uppe motivationen”

Anna Tebelius Bodin, utbildad vid Harvard university, ska tala på Skolportens konferens Specialpedagogik om hjärnans belöningssubstans dopamin.

Alf Solander: Fuska med tiden?

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, samt skoldebattör och författare, om hur man kan komma tillrätta med fuskande medarbetare.

”Lärares sätt att kommunicera påverkar elevernas texter”

Hallå Karolina Wirdenäs, docent i nordiska språk. Du ska föreläsa på Skolportens konferens för gymnasielärare i svenska. Vad ska du prata om?

Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”

Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.

Gästkrönika: Inspektionen utan syfte

Självklart är det viktigt med en inspektion som kan kontrollera när en skola, myndighet eller yrkesgrupp missköter sig. Men det behövs inte en gigantisk kontrollmyndighet som för en årskostnad av hisnande 410 miljoner kronor åker kors och tvärs genom Sveriges land och skapar oreda, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka kommun.

5 sätt för chefer att behålla talanger

Högpresterande och ovärderliga. På arbetsplatser kan det finnas medarbetare som du som chef mer än gärna vill behålla. Men hur? Här är 5 metoderna för att öka oddsen.

Skolportens konferenser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Namn och Nytt
Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Vikarierande generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten

Aurora Lindberg tillträdde som vikarierande generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten den 20 januari 2023.

Ny skolchef för grundskolan

Susanne Englund är Eskilstuna kommuns nya skolchef för grundskolan och grundsärskolan. Hon har tidigare arbetat som chef och ledare inom utbildningsverksamhet i 22 år.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Kommunfullmäktige firade 2022 års pedagogiska pristagare

Anna-Lena Peredo, Li Zettermark, Maria Baum, Monica Junefelt och Birgitta Eklund Selander är 2022 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte 30 januari.

Två skolor vinner EU-tävling

Holavedsgymnasiet i Tranås och Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg har vunnit varsin plats till Euroscolaprogrammet.

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

2022 var Martin Howe i Borlänge kommun en av tre som tilldelades lärarpriset Guldäpplet. I arbetet fokuserar Martin Howe på inkludering och tillgänglighet, där han försöker öka elevers måluppfyllelse genom digitala verktyg. Voister har pratat med pristagaren.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier