En skola för alla

KRÖNIKA/KARIN BERG

Karin Berg

Karin Berg.

MIN FARFAR HADE läshuvud, sades det under min uppväxt. Ändå slutade han skolan vid tolv års ålder eftersom hans bakgrund och klass inte tillät honom att studera vidare. Det kom att bli hans stora sorg i livet. Huruvida min farmors huvud var lämpat för vidare studier var det ingen som reflekterade över. Hon var ju flicka, dessutom ensam flicka i en familj med tre söner, och så klart skulle inte hon studera vidare. Min pappa var den första i sin släkt att ta studenten. Detta efter att den nya gymnasieskolan, som gjorde gymnasiestudier mer tillgängliga för alla samhällsklasser, införts. Min mamma lyckades efter mycket slit på Komvux trassla sig in på universitetet.

När sedan jag och min syster började skolan var klassresan ett faktum. Gymnasiestudier var en självklarhet och universitetens utbud stod lika öppet för oss som för alla andra.

För mig är det detta den moderna skolan handlar om. En kompensatorisk skola där alla, oavsett bakgrund, har möjlighet att tillgodogöra sig kunskap på hög nivå. En skola som lyckas kompensera för människors olika bakgrund är demokratins starkaste medel. För en sådan skola skapar ett samhälle där alla har verktyg för att göra sin röst hörd, skapa opinion och bli lyssnade på. Det blir ett samhälle där livets och mänsklighetens alla nyanser får utrymme. Ett samhälle med en god skola för alla är också ett samhälle där människorna lever längre, är friskare och lyckligare – det visar otaliga studier. Det är också ett samhälle som rent samhällsekonomiskt är rikt. Och det är ju därför, och bara därför, som OECD är så engagerade just i skolfrågor.

En gång för inte så länge sedan var svensk skola också världsbäst på att verka kompensatoriskt. Så är det inte längre. Svenska skolans likvärdighet har sjunkit under hela 2000-talet, till dagens med svenska mått mätt mycket låga nivåer. I dag spelar det återigen roll vilka föräldrar du har och i vilken skola du går. Något som är alarmerande på många olika plan samtidigt, demokratiskt, ekonomiskt och individuellt.

Personligen har jag hela mitt välstånd att tacka den kompensatoriska skolan för. Samtidigt är det numera inte mina barn som individuellt kommer att drabbas av skolans bristande kompensatoriska förmåga. Men jag minns fortfarande min farfars sorg över att han aldrig fick läsa vidare, och jag minns min farmors kapacitet och kraft som bara fick utrymme inom familjens ram. Deras historia är min historia. Därför kommer den likvärdiga skolan alltid att vara den viktigaste frågan för mig. Någon kanske vill klistra en politisk färg på likvärdigheten, men för demokratins skull, för ekonomin och för var och en av oss borde likvärdigheten och skolans kompensatoriska förmåga vara viktigast för oss alla.

Fakta/Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2017, prenumerera eller beställ ditt ex här! 

NYHET!

Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2017-11-16 16:43 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
In memoriam
Skolportens grundare och vd har gått bort

Skolportens grundare och vd har gått bort

Per Reinolf, grundare och vd för Skolporten, har gått bort efter en kortare tids sjukdom. ”Det är med stor sorg som vi idag har mottagit beskedet att Per har gått bort. Att driva Skolporten var en viktig del av hans liv och han var en mycket omtyckt chef”, säger vice vd Birgitta Hartzell.

Läs mer
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
För dig som arbetar i grundskolan

Läs ikapp: ta del av senaste utgåvan av Grundskolebrevet. Vi har sammanfattat det viktigaste från den senaste månadens skörd av nyheter och forskning.

Till brevet
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Ny fokussida
Internationella nyheter

Internationella nyheter

Skolporten har en omfattande bevakning av internationella skolnyheter. Du hittar dem på vår fokussida "Internationellt".

Till internationellt
Mest läst senaste veckan

Det nya avtalet är klart: ”Vi möter lärarbristen”

Det nya läraravtalet är till slut klart. Det signerades av parterna på torsdagskvällen och löper över tre år.

Nytt kommunalt avtal, vad betyder det för skolledare?

Skolledare, lärare eller studie- och yrkesvägledare som har kommun, landsting eller företag i Sobona (tidigare Pacta) som arbetsgivare, har fått ett nytt treårigt avtal. Det kallas #skolavtal18. Här presenteras de viktigaste bitarna som rör skolledare.

Ökad arbetsbörda för rektorerna oroar

Lärarnas samverkansråd, Sveriges Kommuner och landsting, SKL, och Sobona (tidigare Pacta) kom på torsdagskvällen överens om ett nytt avtal för landets lärare. Lärarnas arbetsmiljö står i centrum, parterna ska arbeta för att förbättra den och minska sjuktalen.

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. ”Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna”, säger hon.