Entreprenöriell slöjd

Slöjdämnet ger eleverna en otrolig möjlighet att utveckla de entreprenöriella kompetenserna, menar Peter Hasselskog, utbildad slöjdlärare och lektor i slöjd vid Göteborgs universitet.

Peter Hasselskog

Slöjd är ett entreprenöriellt ämne som bland annat tränar kreativitet, förmågan att lösa problem och ta ansvar, menar Peter Hasselskog.

Skolporten ger nu i april för första gången en konferens för slöjdlärare. Peter Hasselskog ska föreläsa om kursplanen samt om bedömning och betygssättning i slöjdämnet.

– Det är lite speciella förutsättningar eftersom slöjdundervisningen fortfarande oftast är uppdelad i trä- och metall respektive textil, men där kursplanen och betyget gäller slöjd, säger Peter Hasselskog, som har varit med och tagit fram slöjdämnets kursplan i Lgr11 för Skolverkets räkning.

Något som ligger Peter Hasselskog varmt om hjärtat när det gäller slöjdämnet är de entreprenöriella förmågorna, som kreativitet, att se möjligheter, lösa problem, ta ansvar och initiativ.

– Dessutom förmågan att kunna fatta välgrundade beslut och att sätta ord på dem – det är precis det vi jobbar med i slöjden.

Han menar att det är allt för få utanför slöjdsalens väggar som känner till vad som motiverar slöjd som ett obligatoriskt ämne idag. Många ser slöjd som ett roligt avbrott i den viktiga skolveckan, och tror att slöjd främst handlar om att lära sig om olika hantverkstekniker.

Visst handlar det fortfarande om att lära sig om slöjd och hantverk, men också om att lära sig genom slöjd, i den konkreta processen från idé till färdig produkt, säger Peter Hasselskog.

– Det är ett annat sätt att lära, kunskap i och genom handling. Om man tar matematik till exempel så behöver vissa elever känna, uppleva, göra, för att lära sig.

– Matematik blir väldigt påtagligt om man mäter en planka i slöjdsalen istället för att föreställa sig 80 centimeter.

Bägge Skolportens konferenser om slöjd är fullbokade, även det extrainsatta tillfället 12-13 maj i Stockholm.

Moa Duvarci Engman

Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 1 2014.

Sidan publicerades 2014-04-03 15:11 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2014-04-07 13:08 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

På elevens sida – möt Ann-Marie Begler

Skolans utmaning handlar om de svaga eleverna, de som har sämst förutsättningar för att lära sig. Det menar Ann-Marie Begler, Skolinspektionens chef.

Bedömning för lärande ett kraftfullt verktyg

Bedömning för lärande är ett av de mest kraftfulla verktygen för att höja elevers resultat. Och det är de svaga eleverna som förbättrar sina resultat mest. Det visar Andreia Balans forskning.

Tema Arbetsmiljö: ”Nu hinner jag lyfta blicken och följa upp”

I Lilla Edets kommun ger coachning och delat ledarskap rektorerna bättre förutsättningar att utföra sitt uppdrag.

”Vi har ett färdigt paket för att lösa segregationen”

Närvaro i skolan och godkända betyg är en oöverträffad försäkring mot att hamna i gängkriminalitet. Därför är skolan, tillsammans med insatser för ökad trygghet, fler bostäder och en utvecklad arbetslinje de viktigaste verktygen för att vända det utanförskap flera av Göteborgs områden befinner sig i, skriver Jonas Ransgård (M).

Peter Fredriksson: ”Våga styra!”

Tydlig styrning med gemensamma strukturer. Det ger skolorna förutsättningar för att fokusera på det nationella uppdraget, enligt Peter Fredriksson, då utbildningsdirektör i Södertälje (i dag generaldirektör för Skolverket), som höjt skolresultaten.

Karin Berg: Läsning för livet

Vi sätter sällan fingret på vad läsningen gör med oss. Litteraturen skapar inte bara ett rikare liv för den enskilde, den skapar ett rikare samhälle för oss allihop. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.

”Ta avstånd från åsikterna, inte individen”

Peter Sundin vände sig till gemenskapen i nazistiska rörelser när skolan pekade ut honom som rasist. I dag arbetar han med att förebygga nazism och tycker att skolan måste öppna upp för samtal i stället för att fördöma.

Debatt: ”Prioritera elevhälsan”

Visättraskolan i Huddinge förbättrade såväl skolresultaten och ökade trivseln genom att satsa på elevhälsan.

Att (be)möta en förälder

Möten med föräldrar och vårdnadshavare är en viktig, men ibland svår, del av förskollärares arbete. "I svåra samtal kan varje ord behöva vägas på guldvåg", säger psykologen David Edfelt.

Kämpar för tjejerna

Varje skola behöver en policy för hur man ska agera mot hedersrelaterat förtryck och våld. Det menar Mariet Ghadimi, verksamhetschef på TRIS – Tjejers rätt i samhället. Läs Skolportens intervju med henne här.

Ska tala i ett dygn – för att stoppa Trumps utbildningsminister

Hon är en stor republikansk bidragsgivare – och hon tycker att skolor ska få ha vapen för att försvara sig mot grizzlybjörnar. Demokraterna planerar att hålla ett talmaraton i 24 timmar för att stoppa miljardären Betsy DeVos från att bli USA:s nya utbildningsminister. Allt hänger på en enda republikansk röst.

”Det är ett projekt för skolorna i hela kommunen”

Det är inte bara eleverna på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby som delta i Puls för lärande. ”Det är ett projekt för skolorna i hela kommunen och vi kör redan testpass”, säger Christian Bauer, idrottslärare på gymnasiet.

Skolkommissionens ordförande om betänkandet: ”En helhet”

Skolporten har talat med Jan-Eric Gustafsson, Skolkommissionens ordförande, samt tre skolexperter, om Skolkommissionens slutbetänkande som presenterades under torsdagen.

Vägen tillbaka till skolan

Lång och ogiltig skolfrånvaro är ett växande problem. Varje elev måste känna sig sedd – och skolan måste reagera på frånvaron. Det säger regeringens utredare Malin Gren Landell.

Studenterna: ”Vi får för lite kunskaper i bedömning”

En stor andel av Sveriges lärarstudenter anser att de får för lite kunskaper i betyg och bedömning. Det visar en ny undersökning av lärarutbildningen.

Per Kornhall om vad som kan ha påverkat resultaten i Timss och Pisa

Resultaten har de senaste gångerna sänt chockvågor genom Sverige. Hur kommer de internationella kunskapsmätningarna Pisa och Timss att se ut? Per Kornhall, medlem i Kungl. Vetenskapsakademiens skolkommitté samt svensk representant i Europeiska kommissionens nätverk av oberoende skolexperter, siar om vad som kan påverka resultaten.

Konferenser
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Nyhetskategorier
Magasin skolporten
Likvärdig skola

Likvärdig skola

Senaste numret av Skolportens forskningsmagasin har tema likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Läs mer och teckna en prenumeration!
Aktuella arbetsgivare
Mest läst senaste 30 dagarna

Skolinspektionen svarar på kritiken

Skolinspektionens kvalitetsgranskning av förskolan får kritik för att fokusera för mycket på brister och problem. Generaldirektör Helén Ängmo försvarar myndighetens arbetssätt – och tänker börja använda det även i skolan.

Föräldrar byter kommun när stöd till elever varierar

Skolan ska vara likvärdig för alla barn, oavsett var man bor i landet. Men när det kommer till elever med särskilda behov, exempelvis barn som har ADHD eller Aspergers, kan stödet som erbjuds se väldigt olika ut i olika kommuner. Så pass att en del familjer känner sig tvungna att flytta för att få den hjälp som de menar sig ha rätt till.

Skolledarens uppmaning: ”Rektorer, satsa på tvålärarsystem”

En uppmaning från skolledaren Eva Myrehed Karlsson: ”Rektorer, använd statliga medel för att införa tvålärarsystem i ett långsiktigt pedagogiskt utvecklingsarbete”.

Skolforskningsinstitutets chef avgår i protest

Lena Adamson, chef för Skolforskningsinstitutet, har begärt entledigande från sitt uppdrag från 1 februari 2018. Skälet: bristande stöd från regeringen.

Skolan förlängs ett år – obligatorisk redan från sex år

Skolplikten ska gälla från och med det år barnet fyller sex år från den 1 januari 2018, vilket innebär att grundskolan blir tio år, i stället för nio som det är i dag. Det beslutet kommer att tas i riksdagen på onsdagen.