Ett prov, tre års slit

KRÖNIKA/KARIN BERG

Karin Berg

Karin Berg.

DET ÄR KORTBANE-EM i Köpenhamn och världens bästa simmare, Sarah Sjöström, blir utslagen i försöken. Ändå kommer hon, när mästerskapet summeras, att ha lyckats vinna tre guld och tre silver. Ett lopp var dåligt, men i det stora hela var de flesta loppen bra – så bra att vi utan att överdriva kan konstatera att Sjöström fortfarande är världens bästa simmare, trots att ett av hennes lopp faktiskt inte riktigt var godkänt.

Samma vecka som Sarah simmar i Köpenhamn sitter jag på den kalla bänken utanför klassrummet på min skola för att ge mina elever deras resultat på det sista nationella provet de kommer att genomföra i livet. De flesta eleverna har presterat på en förväntad nivå. Några har lyckats över förväntan. Andra har, likt Sarah Sjöström, skrivit bort sig helt. Redan innan jag satt mig där på bänken vet jag vilka samtal som kommer bli enkla och vilka som kommer bli betydligt svårare.

Efter tre års slit landar vi här, med ett resultat på ett prov som vi lagt mycket möda på att klara av, men som i slutänden faktiskt bara utgör en liten del av en hel gymnasietid. Hur mycket jag än försöker poängtera att provet bara är en del av helheten, så upplevs provresultatet som avgörande och elevernas förväntan blandas med ångest och uppgivenhet. När jag sitter där på bänken tänker jag på regeringens förslag om att göra det nationella provet än mer tongivande för betygssättningen – och så tänker jag på Sarah Sjöström.

Att bedöma en texts kvalitet är en sak. Att bedöma en skribents färdigheter är en annan. När det kommer till det nationella provet i svenska 3 på gymnasiet är det så många olika aspekter som spelar in och det finns många små villovägar där även duktiga skribenter kan hamna fel. En liten feltolkning av källmaterialet, en glömd källhänvisning eller en för tunn slutsats kan dra ner hela slutresultatet, till och med till en icke-godkänd nivå.

Provet ger oss som lärare massor av vettig information om vad eleverna generellt tycker är svårt och vad vi faktiskt lyckats lära dem. Utifrån det kan vi utveckla vår undervisning så att den blir bättre, och förhoppningsvis utvecklas eleverna i takt med den förbättrade undervisningen.

Men att låta ett enskilt provresultat avgöra vad en elev faktiskt kan skulle vara som att summera Sarah Sjöströms karriär utifrån hennes misslyckade lopp i Köpenhamn. Den kunskap jag har om vad mina elever kan och inte kan, kan aldrig ett enskilt prov konkurrera ut. Det är ju jag som möter eleverna varje dag, och det är jag som innan, under och efter varje lektion gör bedömningar om på vilken nivå eleverna befinner sig och vad de behöver utveckla. Jag har helt enkelt fler lopp att utgå ifrån. Det är så självklart att till och med skolpolitiken borde kunna begripa det.

 

Fakta/Karin Berg är gymnasielärare på Schillerska gymnasiet i Göteborg. Hon gör även podden Skolsverige tillsammans med läraren Jacob Möllstam, och bloggar och twittrar under pseudonymen Fröken Bagare


Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 1 2018.

Omslag_Skolporten_1_2018

Skolportens magasin nr 1/2018

Tema: Undervisning i förskolan

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

 

 

 

 

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

 

Sidan publicerades 2018-03-12 11:45 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-21 10:52 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Läsarundersökning
Vi vill veta vad du tänker!

Vi vill veta vad du tänker!

Hjälp oss att bli bättre genom att svara på Skolportens läsarundersökning. Det tar bara 5 minuter.

Gå till undersökningen
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Fritidshemmet. Fritidshemmets uppdrag är att skapa en meningsfull fritid för eleverna där deras intressen och kompetenser tas till vara, menar forskarna i nya numret av Skolportens magasin. INTERVJU: Det är dags för en jämlik skola – möt Dennis Beach, professor vid Högskolan i Borås.

Läs mer!
Fortbildning
Svenska som andraspråk

Svenska som andraspråk

Välkommen till två dagar med den senaste forskningen och praktiska exempel för lärare i svenska som andraspråk. 2-3 april 2020 i Malmö.

Läs mer om konferensen
Mest läst senaste veckan

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Ny statistik: Så mycket halkar erfarna lärare efter i lön

Erfarna lärare som arbetat länge på samma arbetsplats har ofta betydligt sämre löneutveckling än yngre och mindre erfarna kollegor, visar en ny analys av 20 000 lärares löner.

”Politiker måste våga säkerställa förutsättningarna för rektorerna.”

Vi uppmanar Malmös politiker och ledande tjänstemän att fundera på om rektorerna i staden kan arbeta i enlighet med sitt kärnuppdrag. Om så inte är fallet behöver systemet ses över. Det skriver Matz Nilsson och Jörgen Håkansson, Skolledarförbundet, som i Malmö idag presenterar en professionsdeklaration för rektorsyrket.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Gymnasieelever får pris för kortfilm om klimatsmart mat

I våras vann de tävlingen Unga reportrar med en kortfilm om klimatsmart mat. Idag fick de motta Solrospriset av Klimatkommissionen Kalmar län.

Arbetet med likabehandling gav kvalitetspris

Eriksdalsskolan på Södermalm prisades för sitt arbete med likabehandling när Stockholms stad delade ut Kvalitetsutmärkelsen 2018 till några av stadens mest framgångsrika verksamheter. Tydlig struktur, täta uppföljningar och individuella anpassningar är skolans recept.

Vinnare Malmö pedagogpris 2019 (Grf): Elin Strömgren

Elin Strömgren arbetar på Rosenholmsskolan och överraskades av skolkommunalråd Sara Wettergren (L), grundskoledirektör Anders Malmquist samt Rosenholmsskolans ledning och många kollegor när hon satt och åt lunch med sina elever i årskurs två.

Vinnare Malmö pedagogpris 2019 (Gvf): Åsa Falk och Kajsa Månsson

Åsa Falk och Kajsa Månsson är mottagare av Malmö pedagogpris 2019 i kategorin gymnasieskola och vuxenutbildning.

Förskola får utmärkelser för projekt om kulturellt utbyte

Kättilsmålas förskola i Karlskrona får två kvalitetsstämplar i samband med deras projekt om kulturellt utbyte och samarbete med förskolor från andra länder runtom i Europa.

Läs fler
Namn och Nytt

Han blir nu utbildningschef i Borgholms kommun

Roland Hybelius tillträder som utbildningschef den 1 mars och avslutar då sin tjänst som områdeschef på utbildningsförvaltningen i Växjö.

Isak Skogstad blir ny skolpolitisk expert för Liberalerna

Läraren och skoldebattören Isak Skogstad går in i Liberalerna och blir ny skolpolitisk expert för partiet. Det erfar Expressen. Tanken är att han ska utveckla partiets skolpolitik och återta Liberalernas position som ledande inom området.

Jenny Nordström ny förvaltningsdirektör för Barn- och utbildningskontoret

Jenny Nordström har anställts som förvaltningsdirektör för Barn- och utbildningskontoret i Norrtälje kommun och är nu ansvarig för kommunens utbildningsverksamhet inom förskola, grundskola, gymnasieskola, särskola samt vuxenutbildning.

Lundsbergsrektor ny skolchef i Degerfors

Christer Carlsson, som i somras efter ett år slutade som rektor på Lundsbergs skola, har nu tillträtt som ny kultur- och utbildningschef i Degerfors.

Maja Frankel ny generalsekreterare på Friends

Maja Frankel har utsetts till ny generalsekreterare på stiftelsen Friends. Hon kommer närmast från jobbet som Nordenchef på Ashoka, världens ledande globala nätverk för sociala entreprenörer, och kommer att leda Friends verksamhet från 1 januari 2020.