Fem förmågor elever ska utveckla

Universitetslektor Göran Svanelid satte sig att studera kursplanerna för alla sjutton obligatoriska skolämnen. Föresatsen var att förstå vilka kunskapsförmågor som efterfrågades. Det blev fem – the Big Five.

De fem viktigaste förmågorna har han sammanfattat på ett lätt och begripligt sätt, men ändå med relevans.

– Jag märkte hur lärare hade svårt att förhålla sig till Lgr11. Klart min uppställning är en viss förenkling, men man ser åtminstone skogen för alla träd.

Göran Svanelid tog sig an kursplanerna i grundskolans nya styrdokument och fann fem förmågor som finns i alla skolämnen, med kunskapskraven underordnade:

  • Analysförmåga: Beskriva orsak och konsekvenser, föreslå lösningar, förklara och påvisa samband, växla mellan perspektiv, dra egna slutsatser.
  • Kommunikativ förmåga: Samtala, föra diskussioner, motivera, presentera, framföra och bemöta argument.
  • Begreppslig förmåga: Förstå innebörden av begrepp, använda dem och relatera dem till varandra.
  • Förmågan att hantera information: Söka, samla, strukturera och kritiskt granska information, skilja mellan fakta och värderingar, avgöra källors trovärdighet.
  • Metakognitiv förmåga: Tolka, värdera, ha omdömen, reflektera, avgöra rimligheten, välja mellan olika strategier, pröva och ompröva.

Kunskapsförmågorna återfinns i alla syftestexter och mål. Så enkelt är det, konstaterar han.
– Alla ämnen har sina ämnesbegrepp. Man kan inte föra resonemang utan att använda dem. Analysförmågan finns också i praktiskt-estetiska ämnen, inte bara i de mer självklara SO- och NO-ämnena. Olika förmågor har olika tyngd beroende på ämne.

Om fem förmågor blir för många att hålla i huvudet räcker det med tre, menar han.
– De flesta ämnen kretsar kring det analytiska, kommunikativa och begreppsliga. Men man får inte glömma bort de andra två.

Att känna till förmågorna är en sak. Den stora poängen är att bygga in dem i undervisningen.
– Lärare har inte tidigare haft ett yrkesspråk. Att prata med kollegorna om kunskapsförmågorna skulle underlätta i samtalen dem emellan. Och under utvecklingssamtalen kan man diskutera med föräldrarna hur eleven ligger till utifrån förmågorna, säger han och talar om införandet av en ROT-pedagogik – Rätt, Ofta, Tidigt.
– Det handlar om att utveckla förmågorna i sin egen undervisning så ofta det går, varje lektion, tidigt. Det är bra att börja utveckla förmågorna redan i årskurs ett, eller tidigare. The Big Five är lika relevant i förskolan som i gymnasiet.

Göran Svanelids konkretisering har väckt stort engagemang bland lärare. Facebook-gruppen The Big Five har över 2000 medlemmar.
– Jag är inne och kommenterar, ibland uppmuntrande, ibland klargörande. Det är fantastiskt roligt och jättebra kvalitet på diskussionerna.

Hur går du vidare nu?
– Jag håller på att göra en uppföljare om bedömning. Går det så går det, men det är inte lätt. Bedömningsstödet är en paradox. Det är för mycket och för komplex text, den är svår att tolka samtidigt som det står för lite om vissa saker.

Gunilla Nordin

Sidan publicerades 2012-10-15 09:26 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-10-25 00:34 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin

Skolportens magasin

TEMA FÖRSKOLEKLASSEN: En brygga eller en vallgrav mellan förskola och skola? Förslaget om en tioårig grundskola gör diskussionen om förskoleklassen livligare än någonsin.

Läs mer!
Nyhetskategorier
Mest läst senaste veckan

Information till skolledare om nytt coronavirus

Ett nytt coronavirus har upptäckts i Kina. Folkhälsomyndigheten och Skolverket sammanställer här råd till skolledare med anledning av den nya smittan.

Forskare: Förstelärare har förbättrat kvaliteten i skolan

Förändringen i skolan där särskilt yrkesskickliga lärare kan bli så kallade förstelärare har förbättrat kvaliteten i skolan. Den slutsatsen dras i en ny forskningsrapport från regeringens utvärderingsmyndighet IFAU.

Skolor blundar för elever med omfattande frånvaro

Många föräldrar har hört av sig till Kalla Fakta och vittnat om att deras barn har fått full närvaro – trots att de inte har varit i skolan. Det innebär att antalet hemmasittare kan vara långt fler – och att de som inte går till skolan kan fortsätta vara hemma utan konsekvenser eller hjälp från skolan. Här berättar Wendy Pokorny, mamma till Liam och Kerstin Wersäll om den maktlöshet föräldrarna hamnar i. (webb-tv)

Skolportens expertpanel

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Läs fler experttexter
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Karlskogabördig kan bli årets rektor

Maria Lilja från Karlskoga kan utses till årets rektor vid skolledargalan nästa vecka. Hon är rektor för förskolorna i Vivalla i Örebro, som haft en positiv utveckling på senare år.

 Hon kan bli ”årets unga skolledare”

Johanna Linder är biträdande rektor på Polhemsskolan, ansvarig för teknikprogrammet. Hon har blivit nominerad till titeln ”årets unga skolledare” i Sverige.

Film om fylla fick juryns pris

Filmen ”berör genom dramaturgi och kreativt visuellt berättande”. Det var juryns motivering när tvåorna på Campeon Frigymnasium vann den årliga tävlingen Prata om alkohol.

Kungl. Vitterhetsakademien belönar berömvärda språklärare

Språklärarna Petra Lindberg Hultén, Kent Fredholm och Mia Smith är årets mottagare av Kungl. Vitterhetsakademiens pris för berömvärd lärargärning inom skolväsendet.

Årets Förskolekraft 2020 utses idag

Idag tilldelas Maria Johansson, förskollärare i Huddinge kommun, utmärkelsen Årets Förskolekraft 2020. Det nyinstiftade förskolepriset delas ut av Malin Malmström, chefredaktör för Förskoletidningen.

Läs fler
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om forskning inom skolvärlden med Janne Kontio & Sofia Lundmark.

Läs mer
Namn och Nytt

Bodaskolans rektor säger upp sig

Bodaskolans rektor Lennart Forsman säger upp sig. Orsaken är en konflikt med den politiska ledningen i Borås.

Alvesta anställer ny utbildningschef

Alvesta kommun har utsett en ny utbildningschef. Det blir Marit Persson, som idag är chef för avdelningen för likvärdighet och analys på utbildningsförvaltningen i Växjö kommun.

Camilla Hedlund ny verksamhetschef för utbildning

Arbetet med tillsättning av ny verksamhetschef för utbildning i Norsjö kommun är nu avslutat och Camilla Hedlund har fått tjänsten. Camilla kommer närmast från arbete som rektor för Bolidenskolan.

Tre frågor…

…Peter Stenberg som i mars blir ny vd för Riksföreningen Teknikcollege Sverige. Han är idag rektor för Edströmska gymnasiet i Västerås.

Jan Strid går vidare till ny tjänst

Den 31 mars lämnar Jan Strid sitt uppdrag som chef för skolförvaltningen i Karlskoga kommun. Han går vidare till en ny tjänst som senior rådgivare på kommunstyrelsens ledningskontor.