Fem förmågor elever ska utveckla

Universitetslektor Göran Svanelid satte sig att studera kursplanerna för alla sjutton obligatoriska skolämnen. Föresatsen var att förstå vilka kunskapsförmågor som efterfrågades. Det blev fem – the Big Five.

De fem viktigaste förmågorna har han sammanfattat på ett lätt och begripligt sätt, men ändå med relevans.

– Jag märkte hur lärare hade svårt att förhålla sig till Lgr11. Klart min uppställning är en viss förenkling, men man ser åtminstone skogen för alla träd.

Göran Svanelid tog sig an kursplanerna i grundskolans nya styrdokument och fann fem förmågor som finns i alla skolämnen, med kunskapskraven underordnade:

  • Analysförmåga: Beskriva orsak och konsekvenser, föreslå lösningar, förklara och påvisa samband, växla mellan perspektiv, dra egna slutsatser.
  • Kommunikativ förmåga: Samtala, föra diskussioner, motivera, presentera, framföra och bemöta argument.
  • Begreppslig förmåga: Förstå innebörden av begrepp, använda dem och relatera dem till varandra.
  • Förmågan att hantera information: Söka, samla, strukturera och kritiskt granska information, skilja mellan fakta och värderingar, avgöra källors trovärdighet.
  • Metakognitiv förmåga: Tolka, värdera, ha omdömen, reflektera, avgöra rimligheten, välja mellan olika strategier, pröva och ompröva.

Kunskapsförmågorna återfinns i alla syftestexter och mål. Så enkelt är det, konstaterar han.
– Alla ämnen har sina ämnesbegrepp. Man kan inte föra resonemang utan att använda dem. Analysförmågan finns också i praktiskt-estetiska ämnen, inte bara i de mer självklara SO- och NO-ämnena. Olika förmågor har olika tyngd beroende på ämne.

Om fem förmågor blir för många att hålla i huvudet räcker det med tre, menar han.
– De flesta ämnen kretsar kring det analytiska, kommunikativa och begreppsliga. Men man får inte glömma bort de andra två.

Att känna till förmågorna är en sak. Den stora poängen är att bygga in dem i undervisningen.
– Lärare har inte tidigare haft ett yrkesspråk. Att prata med kollegorna om kunskapsförmågorna skulle underlätta i samtalen dem emellan. Och under utvecklingssamtalen kan man diskutera med föräldrarna hur eleven ligger till utifrån förmågorna, säger han och talar om införandet av en ROT-pedagogik – Rätt, Ofta, Tidigt.
– Det handlar om att utveckla förmågorna i sin egen undervisning så ofta det går, varje lektion, tidigt. Det är bra att börja utveckla förmågorna redan i årskurs ett, eller tidigare. The Big Five är lika relevant i förskolan som i gymnasiet.

Göran Svanelids konkretisering har väckt stort engagemang bland lärare. Facebook-gruppen The Big Five har över 2000 medlemmar.
– Jag är inne och kommenterar, ibland uppmuntrande, ibland klargörande. Det är fantastiskt roligt och jättebra kvalitet på diskussionerna.

Hur går du vidare nu?
– Jag håller på att göra en uppföljare om bedömning. Går det så går det, men det är inte lätt. Bedömningsstödet är en paradox. Det är för mycket och för komplex text, den är svår att tolka samtidigt som det står för lite om vissa saker.

Gunilla Nordin

Sidan publicerades 2012-10-15 09:26 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-10-25 00:34 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens konferenser
Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning
  Jenny Samuelsson, logoped och doktorand

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Hallå där Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, som ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Han blir Skinnskattebergs nya skolchef: ”Dags att prova något nytt”

Det blir Henrik Junno, idag gymnasiechef i Fagersta, som kommer axla rollen som ny skolchef i Skinnskatteberg, vilket nyhetssajten Fagersta Nyheter var först med att rapportera.

Jari Salmijärvi ny rektor på Kunskapscompaniet Gymnasium

Kunskapscompaniet Gymnasium med utbildningar inom Bygg, Fordon och Vård växer med många nya elever. Nu är rekryteringen av en rektor med den erfarenhet av yrkesgymnasiumutbildningar som skolan sökt klar och i oktober tillträder Jari Salmijärvi.

Rektorn som flyttade från storstan till Gällivare:”Jag ville testa på något nytt”

Mikael Wekim är en av landets yngsta rektorer och tog sin an sin första tjänst som rektor redan vid 25-års ålder. I våras tyckte han att det var dags för nya utmaningar. Han lämnade då trygga Stockholm med jobb, familj och vänner för en rektorstjänst inom förskolan i Gällivare kommun.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Isabella och Benjamin är Sveriges bästa kockelever

Det råder segerglädje på Dackeskolan i Mjölby efter att två av skolans kockelever vunnit den tunga bemärkelsen ”Årets kockelever 2021”. Isabella Winkler och Benjamin Hellström vann tävlingen på måndagen efter att ha imponerat med två rätter på lök och äpple.

Sju skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021 för digital skolutveckling

Digital kompetens hos elever kan byggas systematiskt från förskola till vuxenutbildning. Det visas av sju kommunala skolhuvudmän som har haft den nationella strategin för digitalisering i skolan som grund. För sitt arbete tilldelas dessa huvudmän nu kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021.

Årets skolbibliotek 2021 går till Linköping

I år går priset Årets skolbibliotek till ett av Linköpings skolbibliotek. I kommunen kallas de skolbibliotek man satsat extra på fokusbibliotek.

Läs fler
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier