Fem förmågor elever ska utveckla

Universitetslektor Göran Svanelid satte sig att studera kursplanerna för alla sjutton obligatoriska skolämnen. Föresatsen var att förstå vilka kunskapsförmågor som efterfrågades. Det blev fem – the Big Five.

De fem viktigaste förmågorna har han sammanfattat på ett lätt och begripligt sätt, men ändå med relevans.

– Jag märkte hur lärare hade svårt att förhålla sig till Lgr11. Klart min uppställning är en viss förenkling, men man ser åtminstone skogen för alla träd.

Göran Svanelid tog sig an kursplanerna i grundskolans nya styrdokument och fann fem förmågor som finns i alla skolämnen, med kunskapskraven underordnade:

  • Analysförmåga: Beskriva orsak och konsekvenser, föreslå lösningar, förklara och påvisa samband, växla mellan perspektiv, dra egna slutsatser.
  • Kommunikativ förmåga: Samtala, föra diskussioner, motivera, presentera, framföra och bemöta argument.
  • Begreppslig förmåga: Förstå innebörden av begrepp, använda dem och relatera dem till varandra.
  • Förmågan att hantera information: Söka, samla, strukturera och kritiskt granska information, skilja mellan fakta och värderingar, avgöra källors trovärdighet.
  • Metakognitiv förmåga: Tolka, värdera, ha omdömen, reflektera, avgöra rimligheten, välja mellan olika strategier, pröva och ompröva.

Kunskapsförmågorna återfinns i alla syftestexter och mål. Så enkelt är det, konstaterar han.
– Alla ämnen har sina ämnesbegrepp. Man kan inte föra resonemang utan att använda dem. Analysförmågan finns också i praktiskt-estetiska ämnen, inte bara i de mer självklara SO- och NO-ämnena. Olika förmågor har olika tyngd beroende på ämne.

Om fem förmågor blir för många att hålla i huvudet räcker det med tre, menar han.
– De flesta ämnen kretsar kring det analytiska, kommunikativa och begreppsliga. Men man får inte glömma bort de andra två.

Att känna till förmågorna är en sak. Den stora poängen är att bygga in dem i undervisningen.
– Lärare har inte tidigare haft ett yrkesspråk. Att prata med kollegorna om kunskapsförmågorna skulle underlätta i samtalen dem emellan. Och under utvecklingssamtalen kan man diskutera med föräldrarna hur eleven ligger till utifrån förmågorna, säger han och talar om införandet av en ROT-pedagogik – Rätt, Ofta, Tidigt.
– Det handlar om att utveckla förmågorna i sin egen undervisning så ofta det går, varje lektion, tidigt. Det är bra att börja utveckla förmågorna redan i årskurs ett, eller tidigare. The Big Five är lika relevant i förskolan som i gymnasiet.

Göran Svanelids konkretisering har väckt stort engagemang bland lärare. Facebook-gruppen The Big Five har över 2000 medlemmar.
– Jag är inne och kommenterar, ibland uppmuntrande, ibland klargörande. Det är fantastiskt roligt och jättebra kvalitet på diskussionerna.

Hur går du vidare nu?
– Jag håller på att göra en uppföljare om bedömning. Går det så går det, men det är inte lätt. Bedömningsstödet är en paradox. Det är för mycket och för komplex text, den är svår att tolka samtidigt som det står för lite om vissa saker.

Gunilla Nordin

Sidan publicerades 2012-10-15 09:26 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-10-25 00:34 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?
  Åsa Wikforss

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Annica Henrysson blir ny gymnasiechef i Skövde kommun

Annica Henrysson efterträder Bengt Stenhammar som gymnasiechef i Skövde kommun. Annica har en lång erfarenhet från olika delar av skolans verksamhet och kommer närmast från en tjänst som avdelningschef inom sektor utbildning i Mariestads kommun.

Mot nya utmaningar – ännu en chef slutar

Landskronas skolchef Fredrik Menkus Wegbratt ut ett mejl till personalen på sin förvaltning att han slutar. Detta efter blott två år på tjänsten.

Carina Högberg ny rektor på Västanviks folkhögskola

Carina Högberg är ny rektor på Västanviks folkhögskola.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Årets lärare vill vara mjuk

Lågstadieläraren Anna Rydberg har arbetat på Husbygårdsskolan i drygt 20 år. Nu prisas hon för sitt lågmälda sätt att undervisa, vilket skapar ett tryggt klimat i klassen. ”Jag vill vara en mjuk lärare som inte behöver höja rösten”, säger hon.

Rekordstort intresse för Pantresan – första pris till Bärstadsskolan i Värmland

Intresset för skoltävlingen Pantresan har varit rekordstort. Aldrig tidigare har så många skolklasser varit med och tävlat, 742 stycken. I tuff konkurrens är nu vårens vinnarklass utsedd: Bärstadsskolan klass 3 Röd i Hammarö i Värmland.

Grattis Fredrika skola – årets bokväckare 2022!

Årets bokväckare 2022 tilldelas Fredrika skola: ”Som visat hur mycket en liten byskola med stort hjärta kan åstadkomma. Fredrika skola har gjort läsning till ett samtalsämne i bygden, och fått både förskolan, föräldrarna och resten av byn med på sitt glädjefyllda bokväckartåg.”

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier