”För att upptäcka flickor med autism behövs andra glasögon”

Lina Liman, journalist och författare, du ska föreläsa på Skolportens konferens om specialpedagogik under rubriken ”De osedda flickorna – autism ur ett genusperspektiv”. Av din bok ”Konsten att fejka arabiska: en berättelse om autism” förstår man att du själv var en av dessa osedda flickor i skolan? 

– Ja, det var jag. Men nu när jag själv skrivit om ämnet väljer jag att benämna dem som osedda och inte osynliga. För osynliga är de inte, däremot just osedda eftersom tjejer med autism sällan stämmer in på den stereotypa bilden av den autistiske eftersom forskning, metoder och kriterier kring autism av tradition fokuserar på pojkar och män. Men flickor är också i regel bättre på att dölja sin autism och för att upptäcka dem behövs andra glasögon.

Hur ser skillnaderna mellan flickor och pojkar ut?

– Det är vanskligt att generalisera men på gruppnivå kan man se att pojkar med autism är mer utåtagerande och oftare har mer avvikande specialintressen. Tjejer med autism utvecklar mer eller mindre medvetet strategier för att dölja sina problem, deras intressen faller oftare innanför ramen av det som är vanligt. Många klarar också av skolan utan problem men kraschar fullständigt när de kommer hem. Jag ska föreläsa tillsammans med psykolog Heléne Stern som arbetat i många år med personer med autism. Vi kommer att dela med oss av både kunskap och råd om vad man som skolpersonal bör vara observant på för att fånga upp de här flickorna.

Du kan lyssna på Lina Liman på Skolportens konferens för dig som undervisar i specialpedagogik, välj ort nedan för att ta del av hela programmet:

Konferensen berör bland annat:

• De osedda flickorna – autism ur ett genusperspektiv.
• Utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan – självreglerat lärande och scaffolding i undervisningen!
• UDL – vad är det och hur kan det stötta till att tillgängliggöra undervisningen?
• Hur utveckla och stötta i det akademiska språket för att förbättra såväl läsförståelse som muntlig och skriftlig uttrycksförmåga?
• Ta del av den senaste forskningen kring ordförråd och språkstörning.
• Motiverande samtal – en samtalsmetod som bidrar till goda relationer och välfungerande samverkan.
• Dyslexi – vad vet vi och hur kan vi göra skolan göras mer dyslexivänlig?
• Elevhälsa i fokus! Normer, övergrepp och prevention – så kan arbetet mot sexuella trakasserier och kränkningar stärkas!

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2018-12-21 14:19 av Hedda Lovén


Relaterat

Specialpedagogik – aktuell forskning och praktiska metoder

Årets viktigaste konferens för dig som är intresserad av fördjupad kunskap inom det specialpedagogiska fältet. Lyssna till föreläsningar om bl.a. flickor och autism, språkstörning, dyslexivänlig skola genom god samverkan, att skapa ett gott samtalsklimat vid svåra samtal samt självreglerat lärande och scaffolding. Arrangeras i Stockholm 10-11 april och i Göteborg 2-3 maj - välkommen!

Viktigt att upptäcka autism hos barn i tidig ålder

Barn med en medelsvår eller lindrig autism upptäcks ofta senare och får större psykiska hälsoproblem. Nils Haglund pekar i sin forskning på vikten att upptäcka de här barnen i tidig ålder för att kunna ge stöd till föräldrar och skola.

Långt från enig syn på inkludering av barn med autism

Flertalet lärare ser individens problem som ett hinder vid inkludering av barn med autismspektrumtillstånd, visar Ann-Charlotte Linton i sin studie.

”Brist på respekt försvårar för lärare i förorten”

Som lärare i en av Stockholms förorter har vi blivit ifrågasatta för att vi inte tillhör rätt kultur. Detta skapar låsta positioner där många ser sig som ”offer” mot oss med svensk bakgrund, skriver lärarna Annelie Danlind Brash och Jonathan Brash på DN.Åsikt.

Eleverna hålls hemma av föräldrar: ”Killarna tafsar”

Situationen på en högstadieskola i Halmstads kommun har spårat ur, menar flera föräldrar. Polisen har gjort flera ingripanden efter bråk – och det har vuxit fram infekterade konflikter mellan skolledningen och elevernas vårdnadshavare. Nu förbjuder föräldrar sina barn från att gå till skolan. ”Jag låter inte min dotter gå till skolan, hon pluggar hemma i stället”, säger en mamma till en 14-årig elev.

Nya sätt att se på friluftsliv som kunskapsområde

Hallå där Jonas Mikaels, fil.dr. i idrottsvetenskap och lärare i friluftsliv på GIH. Din föreläsning på Skolportens konferens om idrott och hälsa lovar helt nya sätt att se på friluftsliv som kunskapsområde. Vad betyder det? 

”Tala MED föräldrar – inte OM”

Lärarnas tidning bör inte bidra till att vi sjunker allt djupare i gnällträsket och ökar polariseringen mellan lärare och föräldrar, skriver förskolläraren Mats Olsson med anledning av debatten om föräldrars attityder till skolan. Lärarnas tidning svarar direkt.

Mer komplicerad betygsättning på vuxenutbildningen

Hej där, Per Andersson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Du ska föreläsa om betyg, bedömning och validering på Skolportens konferens om vuxenutbildning. Något speciellt som lärare inom vuxenutbildning ska tänka på här?

”Eleven har inte alltid rätt”

Skyddet för barns rättigheter i skolan ska vara starkt. Men det är inte rimligt att stökiga elever tilldöms skadestånd för att ha tillrättavisats av lärare, skriver Sakine Madon på ledarplats.

L: Återupprätta lärarens auktoritet

Situationen för lärare som anklagas för att ha kränkt enskilda elever är inte rättssäker. Som det ser ut i dag kan lärare i praktiken inte agera mot det allt grövre stöket och våldet i skolan. Därför begär vi nu förhandlingar med regeringen för att få till stånd en ändring av skollagen, skriver Roger Haddad (L).

Hälften av alla lärare hinner inte med sitt jobb under arbetstid

De flesta av lärarna på Kunskapsskolan hinner inte med att göra klart sina uppgifter under arbetstid. Trots det är det bättre än generellt på andra skolor. ”Siffrorna är väldigt låga”, säger Anders Nilsson, biträdande föreningsombud.

Projektet ska bromsa utvecklingen med elever som hoppar av gymnasiet

Var fjärde gymnasieelev hoppar av skolan eller går ut utan fullständiga betyg. Därför har Skolverket i ett särskilt projekt erbjudit extra stöd till skolor för att förebygga avhopp. Enligt skolorna som deltagit har projektet varit framgångsrikt.

Viktor hoppade av skolan: ”Ingen från skolan frågade varför”

Var fjärde gymnasieelev hoppar av skolan. En av dem är 19-årige Victor Robles. I vår tar flera av hans kompisar studenten, men Victor ångrar inte sitt beslut. Däremot tycker han att skolan hade kunnat kämpa lite hårdare.

Betygshysteri sätter press på tyska nioåringar

I Tyskland kan betygen i fyran avgöra barnens framtid eftersom de bestämmer om barnen kommer in på gymnasiet. Det här skapar press på barn, föräldrar och lärare och har lett till att en del föräldrar tar med sig advokat till utvecklingssamtalet. (webb-radio)

4 av 10 lärare upplever teknikkrångel – varje vecka

Datorerna i skolan ökar – men också teknikkrånglet. Enligt en ny rapport från Skolverket upplever fyra av tio lärare att trassel med tekniken begränsar deras arbete varje vecka.

Elever tvångsförflyttas från Askersunds kommun

Föräldrarna till de båda pojkar som i höstas stängdes av från skolan på grund av hot har nu fått besked att deras barn ska flyttas mot deras vilja.

Konferenser
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Specialpedagogik 2019
  Konferensen ges i Sthlm & Gbg våren 2019

Specialpedagogik 2019

Årets viktigaste konferens för dig som är intresserad av fördjupad kunskap inom det specialpedagogiska fältet. Du spelar en avgörande roll för elever i behov av särskilt stöd.Ta del av den senaste forskningen och nyheterna inom det specialpedagogiska fältet.

Läs mer och boka plats
Ny fokussida
Demokrati och källkritik

Demokrati och källkritik

Här samlar vi utvalda nyheter, rapporter och forskning om demokrati och källkritik, samt tipsar om lektionshandledningar och annat material som du kan ha nytta av som lärare och skolledare.

Till fokussidan
Fördjupning
Temabrev: Dyslexi

Temabrev: Dyslexi

Missade du vårt fullmatade temabrev om dyslexi? Här kan du läsa ikapp!

Tema: Dyslexi
Mest läst senaste veckan

Nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet

Den nationella handlingsplanen för digitalisering av skolväsendet är hela skolväsendets handlingsplan. De 18 förslag på nationella initiativ och aktiviteter som presenteras i handlingsplanen utgår från den samlade behovsbilden och har formulerats av SKL. (pdf)

”Jag är oerhört besviken”

Hundratals lärare har nu högre lön än skolledare, som ansvarar för personal, budget, arbetsmiljö och ytterst elevernas resultat. Det irriterar Skolledarförbundets ordförande Matz Nilsson.

Allt fler ingripanden – sex svenska skolor stängdes

Antalet skolor med så allvarliga brister att Skolinspektionen gjort skarpa ingripanden, som att stänga skolor, har ökat. Myndigheten ser hur klyftorna mellan skolor växer, då de med störst utmaningar har svårast att rekrytera lärare.

SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Dyslexi
  Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Tidig och mer systematisk hjälp till elever med läs- och skrivsvårigheter är insatser forskarna kan enas om. Intervjun: Möt Camilo von Greiff, ny generaldirektör för Skolforskningsinstitutet. Reportage: Nu utbildas de första lärarassistenterna inom yrkeshögskolan. Lärarpanelens val: Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande.

Köp digitala lösnummer!
Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Rektor i Huddinge utsedd till årets chef

Annie Lööf, Oscar Zia och Nyamko Sabuni. Men det var en gymnasierektor från Huddinge som var den stora stjärnan när tidningen Chefs årliga gala gick av stapeln på Grand Hôtel.

Årets Chef 2019: Stefan Vilkman

Modigt, strategiskt och med en tydlig vision leder han elever och personal på Östra gymnasiet i Huddinge. Rektor Stefan Vilkman har tagit det moderna ledarskapet in i skolvärlden med lysande resultat. Själv menar han att han leder genom andra. Därför är han också Årets Chef 2019!

Ulrika Wolff får årets Ingvar Lundbergpris

Ulrika Wolff, professor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, får priset för sin mångsidiga forskning kring läs- och skrivutveckling hos barn med läs- och skrivsvårigheter.

”Politikerna måste vara modiga”

3 frågor till Hamid Zafar, tidigare rektor vid Sjumilaskolan i Göteborg, utsedd till Årets svensk av nyhets­magasinet Fokus.

Linda Forssén är årets skolledare

Applåderna från 300 skolledare ville aldrig ta slut när Linda Forssén, rektor i Trollhättan, tog emot priset ”Årets Skolledare” vid Skolledargalan på Berns i Stockholm.

Läs fler