Från exkludering till tillgängligt lärande

Patrik Forshage

Patrik Forshage.

Nio särskilda undervisningsgrupper. Därtill ett stort antal elevassistenter, varav många av dem var väldigt unga personer. Så såg läget ut när Patrik Forshage, utbildningschef i Täby, började arbeta i Täby kommun.

Det berättade han när han talade på Skolportens konferens om inkludering i september under rubriken Tillgängligt lärande i Täby.

– Vi hade inga strukturer för stöd. Vi hade bara byggt upp exkluderingsstrukturer.

Något som ”Fallet Oscar” – en granskning av Sveriges Radios Ekot – var en tydlig konsekvens av: En utåtagerande elev i en av Täbys grundskolor som vid upprepade tillfällen blev fasthållen på golvet av tre elevassistenter i 20 minuter. Detta trots att fasthållningar kan vara farliga och i värsta fall leda till dödsfall.

Med anledning av mammans anmälan och Skolinspektionens frågor fördjupade sig Patrik Forshage i ärendet med eleven ”Oscar” som hade inträffat innan han själv tillträdde, och kom fram till att hanteringen av eleven hade varit orimlig – och farlig.

– Jag träffade pojken och vårdnadshavaren sedan för att be om ursäkt. Det var en ringa tröst för dem, konstaterade Patrik Forshage.

Under de senaste fyra åren har Täby kommun genomfört ett intensivt förändringsarbete för att göra lärandet tillgängligt för alla elever, även för de elever som är i behov av särskilt stöd eller är särbegåvade.

Långsiktigt och strategiskt har kommunen byggt upp gemensamma stödstrukturer, bland annat inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer.

Bland annat har man i dag en centralt placerad elevhälsa som skolenheterna köper tjänster från, man bedriver bara utvecklingsarbete som är i linje med tillgängliga lärmiljöer och man organiserar en obligatorisk utbildning för alla som börjar i kommunen.

Resultat: I dag trivs 95 procent av eleverna i Täbys kommunala grundskolor och kunskapsresultaten har ökat.

– Vi är väldigt glada över förändringen, och förbättringen. Det är inte tillräckligt, men vi är på väg.

Av Moa Duvarci Engman


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Psst! Du vet väl att du kan köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-11-05 14:21 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Specialpedagogik – aktuell forskning och praktiska metoder

Årets viktigaste konferens för dig som är intresserad av fördjupad kunskap inom det specialpedagogiska fältet. Lyssna till föreläsningar om bl.a. flickor och autism, språkstörning, dyslexivänlig skola genom god samverkan, att skapa ett gott samtalsklimat vid svåra samtal samt självreglerat lärande och scaffolding. Arrangeras i Stockholm 10-11 april och i Göteborg 2-3 maj - välkommen!

Tema mobbning: ”Det är viktigt att skapa en medvetenhet”

I sitt arbete mot kränkningar har Valsätraskolan valt Kiva-programmet som vilar på vetenskaplig grund. Det har skapat en medvetenhet hos både elever och lärare.

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

97 procent känner sig trygga när barnet är på förskolan

Hela 57,8 procent, så hög blev årets svarsfrekvens på den föräldraenkät som Uppsala kommun skickade ut till 11 799 vårdnadshavare i februari. Det är två procent bättre än 2018. Enkäten gällde barn både i fristående och kommunala förskolor i Uppsala kommun. 97 procent känner sig trygga när barnet är på förskolan och lika många svarar att deras barn trivs på förskolan.

”Hedersförtryck syns redan i förskolan”

Föräldramöten på dagtid och ”könsstympnings­pass”. Det är några av insatserna som förskolor i Norrköping planerar för att motverka hedersförtryck.

”Religiös indoktrinering ska inte tillåtas i våra skolor”

Skolinspektionen har hittat brister på tre konfessionella skolor. Friskolorna har nu fått vite. Men det är naturligtvis vansinnigt att skolor som indoktrinerar barn över huvud taget får fortsätta med sin verksamhet, skriver Emma Jaenson på ledarplats.

Jenny Edvardsson: Så kan du arbeta med boksamtal

Jenny Edvardsson, prisbelönt lärare i svenska och historia, tipsar om boksamtal utifrån Aidan Chambers modell.

Utbildningsministern: Det gör ont i hjärtat

Det är Komvux som ska se till att även den som gått i särskolan ska kunna få möjlighet att studera vidare eller arbeta. Det säger utbildningsminister Anna Ekström (S).

”Rektorer måste backa lärare som anmäls”

Det råder en kränkthetskultur i skolan som urholkar lärarens auktoritet – och myndigheterna driver på, menar Hamid Zafar. ”Varje gång en kommun betalar skadestånd istället för att sätta sig emot beslutet från Barn- och elevombudet är det ett slag mot lärarens profession”, säger han.

”Små grupper behövs redan i förskolan”

Det måste satsas rejält redan från förskoletiden på att hjälpa barn som inte mår bra i stora sociala sammanhang. Barn måste få möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förmågor, skriver förskolepedagogen Ylva-Li Gustafsson.

Bris: Så kan sexuella kränkningar påverka elever

Hur påverkas elever som blir utsatta för sexuella kränkningar? Nils Grönroos, kurator på Barnens rätt i samhället, menar att det är vanligt att barn som blir utsatta för övergrepp själva tar på sig skulden.

”Digitala verktyg behövs – för våra barns bästa”

Det är viktigt att de många miljoner som läggs på digitaliseringen i förskolan hanteras på rätt sätt så att detta blir en investering för barnen och för Sverige, skriver Susanne Kjällander, filosofie doktor, i en replik.

Experterna: Därför är det viktigt att eleverna lära sig programmering i skolan

Vad är programmering och vad är inte är programmering? De tre experterna SVT pratat med betonar vikten av att barn lär sig grunderna i programmering i tidig ålder. Men det finns också utmaningar i att göra det enkelt och roligt.

”Ordning i skolan borde vara självklart”

Den svenska skolan är utformad för den övre medelklassens barn, som fostrats till internaliserad självkontroll från början. Men det är en frihet som skapar ofrihet för de som behöver stadga och disciplin för att ha en chans till ett gott vuxenliv, trots svagt stöd hemifrån, skriver GöteborgsPosten på ledarplats.

Ny lärarutbildning med lön i Malmö

En ny grundlärarutbildning där studier kombineras med arbete startar till hösten på Malmö universitet. ”På det sättet kan vi nå nya grupper som är intresserade av att arbeta i skolan”, säger utbildningschef Anders Olsson på Malmö universitet. Men det är också ett nytt grepp att utveckla lärarutbildningen.

Långt från tråkigt med hållbarhet i hem- och konsumentkunskap

Miljövänlig middag på rotfrukter? Eleverna lär inte möta lektionsupplägget i hem- och konsumentkunskap med jubel. Men måste hållbarhetsfrågor i HKK-undervisningen vara tråkigt?

Konferenser
Hjälp oss bli bättre!

Hjälp oss bli bättre!

Besöker du ofta Skolportens webbplats? Just nu genomför vi en användarundersökning med fokus på våra jobb- och konferenssidor. Vi skulle vara mycket tacksamma om du som besöker oss vill hjälpa till och utveckla vår verksamhet - enkäten tar inte mer än fem minuter att besvara.

Till undersökningen
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Lärares och rektors karriär
  Skolporten nr 2/2019 – ute 4 april

Tema: Lärares och rektors karriär

Hur utvecklas man som lärare? Många hoppas att det nya professionsprogrammet ska ge svar på den frågan. Intervjun: Nina Rung är kriminologen som tröttnat på skambeläggandet av tjejer i skolan. Inblick: Forskarna: Så utvecklar du din relationskompetens som lärare. Skolportens favorit: Ny avhandling om skrivdidaktik i klassrummet blev lärarpanelens val.

Läs mer här!
Pedagogiska poddar
Poddar om utbildning och läraryrket

Poddar om utbildning och läraryrket

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Fördjupning
Dags att växa?

Dags att växa?

Våren är i antågande och just nu är det många som funderar på sin arbetssituation och möjligheten till nya utmaningar. Går du i samma tankar? Vi har samlat ett antal nyheter om lön, karriär och yrkesutveckling i ett särskilt temabrev för dig som funderar över dina karriärmöjligheter.

Till Tema Karriär
Mest läst senaste veckan

Jenny Edvardsson: Peppövningar för att bli av med talängslan

Jenny Edvardsson tipsar om tre roliga och enkla peppövningar för att träna eleverna att tala inför grupp.

Elever och personal i fritidshem läsåret 2018/19

I den här promemorian beskrivs Skolverkets statistik om elever och personal i fritidshemmen för läsåret 2018/19. Skolverkets statistik om fritidshem ingår i Sveriges officiella statistik och samlas in den 15 oktober varje år av Statistiska centralbyrån på Skolverkets uppdrag. (pdf)

Lärarutbildningar måste bli ännu bättre

Många lärarutbildningar håller inte måttet fullt ut. Av 67 granskade förskollärar- och grundlärarutbildningar på 20 universitet och högskolor hittade Universitetskanslersämbetet (UKÄ) brister i 32 stycken, alltså nästan hälften.

Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Lärande i Sverige nomineras

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

Sex skolhuvudmän kandidater till Guldtrappan 2019

Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter och skolan har en viktig roll att spela för att nå denna ambition. Det var regeringens budskap när den nationella digitaliseringsstrategin för skolan antogs i oktober 2017. Utmärkelsen Guldtrappan utdelas till skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt utifrån styrdokumenten för elevers goda kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling i skolan. 2019 blir fjärde året för initiativet, processen och utmärkelsen Guldtrappan.

Prisade lärarens succédrag – slopar förberedelseklasser

Finns det bättre recept än förberedelseklasser för nyanlända att komma igång i svenska skolan? Prisade läraren Lligo Matson och Renforsskolan i Västerbotten tänkte om – och har redan sett positiva resultat. På köpet har svenskfödda elever fått bättre undervisning.

Priser till Lärarförbundets tidningar

Två av Lärarförbundets tidningar vann priser när Fackförbundspressen delade ut journalistpriser på torsdagen.

Skellefteå prisas för ansiktsigenkänning på skola

Skellefteå kommun har fått pris för elevregistrering via ansiktsigenkänning som testats på Anderstorps gymnasium.

Läs fler
Fortbildning
Specialpedagogik 2019
  Konferensen ges i Sthlm & Gbg våren 2019

Specialpedagogik 2019

Årets viktigaste konferens för dig som är intresserad av fördjupad kunskap inom det specialpedagogiska fältet. Du spelar en avgörande roll för elever i behov av särskilt stöd.Ta del av den senaste forskningen och nyheterna inom det specialpedagogiska fältet.

Läs mer och boka plats