Från exkludering till tillgängligt lärande

Patrik Forshage

Patrik Forshage.

Nio särskilda undervisningsgrupper. Därtill ett stort antal elevassistenter, varav många av dem var väldigt unga personer. Så såg läget ut när Patrik Forshage, utbildningschef i Täby, började arbeta i Täby kommun.

Det berättade han när han talade på Skolportens konferens om inkludering i september under rubriken Tillgängligt lärande i Täby.

– Vi hade inga strukturer för stöd. Vi hade bara byggt upp exkluderingsstrukturer.

Något som ”Fallet Oscar” – en granskning av Sveriges Radios Ekot – var en tydlig konsekvens av: En utåtagerande elev i en av Täbys grundskolor som vid upprepade tillfällen blev fasthållen på golvet av tre elevassistenter i 20 minuter. Detta trots att fasthållningar kan vara farliga och i värsta fall leda till dödsfall.

Med anledning av mammans anmälan och Skolinspektionens frågor fördjupade sig Patrik Forshage i ärendet med eleven ”Oscar” som hade inträffat innan han själv tillträdde, och kom fram till att hanteringen av eleven hade varit orimlig – och farlig.

– Jag träffade pojken och vårdnadshavaren sedan för att be om ursäkt. Det var en ringa tröst för dem, konstaterade Patrik Forshage.

Under de senaste fyra åren har Täby kommun genomfört ett intensivt förändringsarbete för att göra lärandet tillgängligt för alla elever, även för de elever som är i behov av särskilt stöd eller är särbegåvade.

Långsiktigt och strategiskt har kommunen byggt upp gemensamma stödstrukturer, bland annat inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer.

Bland annat har man i dag en centralt placerad elevhälsa som skolenheterna köper tjänster från, man bedriver bara utvecklingsarbete som är i linje med tillgängliga lärmiljöer och man organiserar en obligatorisk utbildning för alla som börjar i kommunen.

Resultat: I dag trivs 95 procent av eleverna i Täbys kommunala grundskolor och kunskapsresultaten har ökat.

– Vi är väldigt glada över förändringen, och förbättringen. Det är inte tillräckligt, men vi är på väg.

Av Moa Duvarci Engman


Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.

Skolporten nr 5/2018

Tema: Sambedömning

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Psst! Du vet väl att du kan köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-11-05 14:21 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Specialpedagogik – aktuell forskning och praktiska metoder

Årets viktigaste konferens för dig som är intresserad av fördjupad kunskap inom det specialpedagogiska fältet. Lyssna till föreläsningar om bl.a. flickor och autism, språkstörning, dyslexivänlig skola genom god samverkan, att skapa ett gott samtalsklimat vid svåra samtal samt självreglerat lärande och scaffolding. Arrangeras i Stockholm 10-11 april och i Göteborg 2-3 maj - välkommen!

Tema mobbning: ”Det är viktigt att skapa en medvetenhet”

I sitt arbete mot kränkningar har Valsätraskolan valt Kiva-programmet som vilar på vetenskaplig grund. Det har skapat en medvetenhet hos både elever och lärare.

Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Barn med beteendesvårigheter är inte lika engagerade i förskolan som andra barn, vilket påverkar deras lärande och utveckling. Extra stöd behöver sättas in redan på förskolan, konstaterar forskaren Madeleine Sjöman.

”Tidigare betyg riskerar strypa kunskapsglädjen”

Den första tiden i grundskolan ska inte vara till för att sätt bokstäver på elever, den ska vara till för att väcka intresse om lärandet och se till att det intresset inte sinar bort. Det skriver Erik Nordlund, tidigare ordförande för Sveriges elevråd.

Vad vi pratar om när vi pratar digitalisering

Utbildningen i skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men hur förhåller man sig till det som lärare när det kommer till digitalisering och ny teknik? Hur påverkar digitala verktyg kunskapsresultaten? Och spelar det någon roll att det är aktörer med vinstintresse som förser skolorna med digitala verktyg?

Att skapa balans i ett gränslöst arbetsliv

Många akademiker har stora möjligheter att själva bestämma när och var arbetet ska ske. Denna frihet upplevs ofta som någonting positivt. Men det innebär också utmaningar och risker ur ett arbetsmiljöperspektiv. Saco har tagit fram en policy för hur man kan skapa balans i det gränslösa arbetslivet.

”En humanitär katastrof – skapad av svenska politiker”

Valåret 2018 var de på allas läppar. De unga afghanerna. I dag är det annorlunda. Den situation som dessa pojkar befinner sig i är så långt ifrån humanism och medmänsklighet man kan komma, skriver Lotta Gröning i en krönika.

Schools pushing children into home schooling, say councils

Watchdog told that parents are coerced into home educating, often before GCSEs.

”Så blev skolan av med ytterligare en lärare, och det var kanske lika bra”

Jag klandrar systemet. Det som skapat en skola där lärarna inte längre ska ägna sig åt att förmedla och utveckla kunskaper utan serva kunder, sköta omsorg och vara ett socialt nav i tonåringarnas liv. För alla de saker som skedde på vägen är väsentliga pusselbiter i den konstruktionen, skriver läraren Mikael Bruér i ett blogginlägg.

Lönerapport 2018

Löner och löneutveckling år 1913–2017 efter klass och kön. (pdf)

Fahlén: Nya regeringen kan innebära nystart för skolan

Det mest glädjande med överenskommelsen och en ny regering är att det nu finns ett brett stöd för Lärarnas riksförbunds mångåriga krav på att staten tar ansvar för svensk skola. Det blir nu möjligt med en nystart för skolan, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.

Grundskollärare har haft störst löneökning

Kvinna och anställd i offentlig sektor. Där har du de senaste årens lönevinnare. Tjänstemännen fortsätter att dra ifrån, enligt en ny rapport från LO.

Armbrytning ska ersätta skärmtid på skola

För att få eleverna att ta en rast från sina mobiler har man nu satt in armbrytningsbord på Dackeskolan i Tingsryd.

Pelle: Därför är jag lokalombud

Läraren Pelle Brändén undervisar på Rosendalsgymnasiet i Uppsala och är lokalombud för Lärarnas riksförbund. Här berättar Pelle vilken fråga han tycker är viktigast just nu – och vad det är som driver honom i det fackliga arbetet.

Karlstads universitet firar 20 år

Nästa vecka väntar ett högtidligt firande på Karlstads universitet. För nu är det 20 år sedan Högskolan i Karlstad fick status att bli ett universitet.

De utbildar lärare om våldsporr

Julia Björknert och Alexandra Durne vill öka kunskapen om sambandet mellan våldspornografi och sexuella övergrepp. På torsdagen föreläste de för personal inom grund- och gymnasieskolan i Kalmar.

Konferenser
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Estetiska ämnen
  Skolporten nr 6/2018 – ute nu

Tema: Estetiska ämnen

Vilken plats har de estetiska ämnena i skolan? Bidrar de till bättre resultat i andra ämnen? Eller är de helt enkelt viktiga i sin egen rätt? Intervju: Tillbaka till skolan. Psykologen Malin Gren Landell brinner för att minska elevers skolfrånvaro.

Köp digitala lösnummer!
Fortbildning
Mest läst senaste veckan

Skolbarns hälsovanor i Sverige 2017/18 – grundrapport

Hur har barns och ungas livsvillkor, levnadsvanor och hälsa utvecklats över tid? Vilka skillnader finns mellan flickor och pojkar samt mellan olika åldrar? Dessa frågor svarar vi på i denna rapport, som bygger på resultat från Skolbarns hälsovanor 2017/18. (pdf)

”Så ser jag på punkterna om skolan i överenskommelsen”

Den överenskommelse, som när det här skrivs kan ligga till grund för att en S/Mp-regering kan tillträda, är spännande sedd ur skolans synpunkt. Av 63 punkter rör i och för sig bara åtta skolan och de ligger nästan sist i överenskommelsen. Per Kornhall redovisar dem en efter en och ger en snabb reflektion efter varje punkt.

”Välutbildade anmäler, lågutbildade anmäls”

Kontakten mellan skolan och föräldrar ser olika ut på olika håll, visar ett forskningsprojekt i Malmö. I Vellinge anmäler föräldrarna skolan, men i utsatta områden som Rosengård är det istället skolor med omvittnade brister som anmäler föräldrarna – till Socialtjänsten. Det skriver Laid Bouakaz, skolforskare på Malmö universitet.

Ny vd för Skolporten

Birgitta Hartzell har utsetts till ny vd för Skolporten AB, hon tillträdde tjänsten den 1 januari 2019. Birgitta Hartzell har närmast haft rollen som företagets vice vd och har även under många år varit chef för Skolportens konferensverksamhet.

Skolansvar kan tas från små kommuner

Alla kommuner bör kanske inte göra allt inom välfärden. Den slutsatsen drar forskarna i SNS Konjunkturråd som publicerar sin årliga rapport i dag.

Aktuella arbetsgivare
Fortbildning
Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskap

Ta del av föreläsningar om matmyter och matlarm, bedömning inom HK, skuldkollen, mat-traditioner, ämnesdidaktik och specialpedagogik inom HK.

Se hela programmet
Nyhetskategorier