Hoppa till sidinnehåll
Inkludering

Fredrik Plahn: ”Vi stöttar­ barnen ­tidigare”

Publicerad:2016-01-09
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Fredrik Plahn
Fredrik Plahn är rektor på Troll­bäckens förskolor och skolor i Tyresö. Foto: Lindsten & Nilsson
Vad är inkludering för er? – Inkludering är upplevelsen av att vara delaktig i det sociala och kunskapsmässiga sammanhanget, hela dagen. Så långt som möjligt ska detta ske i den skola man vill gå i och i det klassrum där ens klasskamrater sitter. Vad har ni gjort för att skapa inkluderande lärmiljöer? – Vi har haft ett tydligt fokus på tidiga insatser, dels genom att stimulera barns språkliga medvetenhet via språklekar, dels screeningar för att identifiera behov, och dels träning i ett tidigt skede, till exempel hos en specialpedagog. – Vi anpassar också den fysiska miljön utifrån elevernas individuella behov. Det kan vara allt ifrån placering i klassrummet och att skapa rum i rummet, till att säkerställa att barnen har de kompensatoriska hjälpmedel som gör dem inkluderade. Vilka resultat har ni sett? – Innan vi gick med i projektet var fler elever i behov av specialpedagogiskt stöd i äldre åldrar. -– Inledningsvis tänkte jag mer att inkludering handlade om barn i behov av särskilt stöd, men jag ser nu att det handlar om alla barn och vuxna i skolan. I dag upplever vi att acceptansen hos både barn och vuxna är stor för att skoldagen inte ser likadan ut för alla barn. Av Eva Barkeman
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2015, beställ ditt ex här!

Skolporten_omslag_2_2016_stor

Nytt nr av Skolportens forskningsmagasin ute 21 mars!

Inte redan prenumerant? Prenumerera här!

Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6