”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Suzanne de Laval

Suzanne de Laval. Foto: Örjan Wikforss 

Skolans fysiska miljö behöver pekas ut som ett forskningsområde av regeringen. Det skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

ALLA HAR EN bild av vad en skola är, men hur fungerar byggnaden egentligen för sina användare: eleverna, personalen och alla de som besöker skolan?
Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor och då fordras ny kunskap för att bygga praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande.
I projektet Ifous fokuserar: Bygga skola har vi studerat nio skolor i fyra kommuner under hösten och vintern 2018/2019. Lärare, rektorer, annan skolpersonal, skolplanerare på de kommunala utbildnings- och fastighetsförvaltningarna samt experter från bland annat Specialpedagogiska skolmyndigheten har gått runt i och utanför skolorna och reflekterat över hur miljön ser ut och fungerar med hjälp av så kallade gåturer. Även elever på samtliga skolor har fått göra separata gåturer och ge sin syn på skolmiljön. Som projektledare har jag haft två didaktiker från Högskolan i Gävle som deltagare och samtalspartners i analysen av resultaten – professor Anneli Frelin och docent Jan Grannäs.

PÅ SKOLORNA SER vi flera tydliga teman som behöver studeras på djupet i såväl forskningsprojekt som i innovationsprojekt och produktutveckling av såväl inredning som byggmaterial.
Skolan behöver få sin plats i staden när nya stadsdelar planeras, så att tillräcklig skolgårdsmark säkras. Det är ett stort problem i dag, då planerare och politiker inte tar detta ansvar, vilket Boverket konstaterar i sin rapport Skolans nya plats i staden 2017:16.

Skolgårdar slits kraftigt och är skolgården för liten kan ingen växtlighet överleva. Detta kunde vi se tydligt vid gåturerna. Lekredskapen slits också och behöver mer skötsel när barnantalet är stort och redskapen används flitigt.

Entréer och entréhallar är problematiska platser i skolorna. Här behöver alla skolplanerare fundera mycket mer på hur logistiken blir med den stora mängd människor och varor som ska ta sig in och ut flera gånger om dagen. Trängsel, buller, klädupphängning och skoställningar är några av de frågor som behöver studeras mycket ingående. Bara själva dörrarna innebär stora problem för fastighetsskötseln. Vad gör man när stora porten går sönder? Och det gör den! Framför allt går den automatiska dörröppningen sönder och ibland behöver hela dörren bytas. Här är det viktigt att satsa på gedigna material då dörrarna kanske öppnas flera hundra gånger om dagen.

EN ANNAN MILJÖ som kan innebära ljudstörningar och logistiska problem är skolmatsalen. Buller från skramliga stolar och skramliga bord, plus matgästernas eget ljud när de pratar med varandra. Ljuden från köket och diskinlämningen, som ofta inte skärmas av, är mycket kraftiga. Logistiken i matsalen, hur eleverna går in och tar mat och hur de tar sig ut och lämnar disk, är sällan löst på ett optimalt sätt.
Lärmiljöerna då, klassrummen, hur fungerar de? De flesta klassrum är 60 kvadratmeter stora och möblerade med skolbänkar eller bord och stolar för en eller två elever. Förvaring i låga skåp med lådor för eleverna på låg- och mellanstadiet, och skåp i korridorerna för högstadieeleverna. Några enstaka klassrum har traditionella skolbänkar med lock.

Skillnaden i lärmiljöerna ligger främst i hur man arrangerat hemvisterna, hur många barn som hör till en hemvist och hur byggnaden är uppbyggd. En hemvist är oftast planerad så att 3–4 skolklasser har klassrum, grupprum och gemensam fritidsyta i en egen avdelning på skolan.

SAMMANFATTNINGSVIS KAN man säga att ju mer ostörd en hemvist är, desto bättre kan den fungera. Att låta andra elever passera genom en hemvist skapar åtskilliga störningar. Då vill lärarna avskärma mot passagen, och passagen får en oönskad korridorfunktion.

Det här är några axplock ur vår analys av de nio skolorna. Vi ger inga handfasta råd i vår studie, men vi pekar på olika problem som skolplanerare behöver fundera kring och vi visar vad konsekvenserna kan bli när man tänkt fel eller sparat in på ljuddämpning och möbelval. Vi föreslår också vad forskningen skulle kunna studera framöver kring skolans fysiska miljö.
Vi behöver påverka regeringen så att den kommande forskningspropositionen pekar ut skolans fysiska miljö som ett forskningsområde. Vi behöver också samla upp den kunskap som finns och göra den tillgänglig för praktikerna.

Ett glädjande faktum är att SKL, Sveriges kommuner och landsting, just genomfört en förstudie kring att skapa ett centrum för lärandemiljöer. Förhoppningsvis kan det bli en realitet inom kort.

___
Suzanne de Laval är teknologie doktor, samt arkitekt och forskare vid företaget Arkitekturanalys Sthlm. Hon har lett projektet Ifous fokuserar: Bygga skola som i juni 2019 släppte sin slutrapport Skolmiljöer. Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysisk skolmiljö. Läs mer och ladda ner rapporten: ifous.se/byggaskola


Tema: ELEVHÄLSA

Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad! Läs mer här!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Läs Skolporten digitalt i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-09-18 14:39 av
Sidan uppdaterades 2019-10-17 10:54 av


Relaterat

Skolchefer i bättre samarbete

Landets skolchefer upplever stora utmaningar inom tre områden som är kritiska för elever med funktionsnedsättningar: kunskapsutveckling, tillgängliga lärmiljöer samt trygghet och stöd. Det framkom under Skolchefsdialogerna under våren.

Karin Berg: Olika barn lär sig mer ihop

Redan år 1992 varnade OECD den sittande regeringen för att göra de drastiska marknadsanpassningar i den svenska skolan som man då planerade, skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

”Skolval och skolpeng hänger ihop”

Skolpengssystemet är enkelt, tydligt och ger makten till den enskilde. Det vore ett stort misstag att skrota det, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, i en replik.

”Utbildningsministern har ljugit för Sverige”

Pisa 2018 visar klart och tydligt att den rödgröna regeringen inte är kapabel till att utveckla Sverige i rätt riktning, vare sig det rör våra skolresultat eller någonting annat, skriver Christoffer Andersson, (KDU).

Avtalsförhandlingar kan leda till mer likvärdig semester

Avtalsförhandlingarna är nu igång för 5000 lärare, som bland annat arbetar inom föräldrakooperativt drivna förskolor och inom ideella skolor och utbildningsverksamheter. Frågor om lön, arbetsmiljö och kompetensutveckling ska upp på bordet men målet är också att två gamla friskoleavtal, KFO och Idea, ska bli ett i det nya Fremia-avtalet.

Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen

Annsofie Engborg, lärarfortbildare och författare, ska tala om digital kompetens inom sfi-undervisningen på Skolportens konferens Sfi i fokus.

Forskarnas varning: Ny våg i höst – barn drabbas värst

Den stora farhågan inför hösten är en fjärde våg som drabbar framför allt ovaccinerade barn, skriver 26 forskare på DN Debatt. I debattartikeln skriver forskarna att svenska skolor kan göras säkrare för barnen.

Nedläggningen av Skäggetorpsskolan närmar sig

Den här terminen är den sista med högstadium på Skäggetorpsskolan. Politikerna har bestämt att eleverna ska spridas ut på andra skolor i kommunen. Orsaken? Målet är mindre segregation och fler som klarar att söka till gymnasiet.

”Glöm inte bort oss lärare när pandemin är över”

Vår hälsa prioriterades bort för statsapparatens bästa. Resultatet blev att en av fyra lärare smittades med covid-19. Kom ihåg det när pandemin är över och minns vilken yrkesgrupp som stod stadigt när det gällde, trots att vi blev kastade till vargarna, skriver läraren Maria Wiman.

”Bygg ut skolsamarbetet mellan Malmö och Lund”

Det är obegripligt att flera partier i Lund vill avveckla samarbetet mellan skolan i Malmö och Lund. Vi liberaler är övertygande om att nyckeln till framgång för båda våra kommuner ligger i en skol- och utbildningspolitik utformad för att med öppenhet mot omvärlden möta dagens samhälle, inte gårdagens, skriver Fredrik Sjögren (L), m.fl.

Melissa saknar diskussion om Mellanöstern: ”Var ska vi lära oss om inte i skolan?”

Vårens upptrappade konflikt i Jerusalem och Gaza, sprider svallvågor över Malmö. En av dem som påverkas är 16-åriga juden Melissa Samoilova. Men i skolan är det tyst. ”Det finns så många kärnämnen där man kan få in detta och det är dumt att det inte görs”, säger hon.

Skolor sparar miljarder på obehöriga lärare

Det kan finnas ekonomiska motiv bakom att bara var tredje lärare är behörig i svenska skolan. En ny rapport från Lärarnas riksförbund visar att skolorna sparar mer än 3 miljarder kronor varje år på att anställa obehöriga lärare.

Karin Berg: Motivationen som försvann

När vi återgår till en mer normal verklighet hoppas jag att vi ser skolans sociala interaktion som en av huvudnycklarna till elevernas motivation. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

”Blotta Waldorfs ockulta läror”

Att Waldorfskolorna sluter sig när mobbning kommer på tal har omtalats i flera års tid. Det är dock inget som fått genomslag i den bredare uppfattningen om pedagogiken på skolorna. Det är inte mer än på andra skolor som dess försvarare brukar säga, skriver Pontus Westerholm på ledarplats.

Kritiken mot skolan – från grundarens barn

I sista avsnittet av SVT:s dokumentärserie ”De utvalda barnen” konfronteras Solviksskolans grundare, Pär Ahlbom, av sina barn. Sonen Gudmund kritiserar att ingen haft insyn i vad som hände på skolan. ”Det är ingen som tar ansvar för alla trasiga människor som har lämnat den där skolan och för all skit som har hänt”, säger han.

Sommarpaus

Från den 12 juli har Skolportens nyhetsbevakning sommarpaus i 3 veckor. Vi återkommer med uppdaterade nyheter den 2 augusti.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen
  Annsofie Engborg

Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen

Hallå där Annsofie Engborg, lärarfortbildare och författare, som ska tala om digital kompetens inom sfi-undervisningen.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nr 3 2021

Nr 3 2021

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Namn och Nytt
Idag rektor på Rydskolan – i höst blir hon skolchef i Tibro

Zophia Zander Norell blir ny barn- och utbildningschef i Tibro. Hon är idag rektor på Rydskolan i Skövde kommun och tillträder sin tjänst i Tibro den 4 oktober.

Viktoria Johannesson ny rektor på Karlstad Fria Läroverk

Viktoria Johannesson har utsetts till ny rektor för Karlstad Fria Läroverk och återvänder därmed till Fria Läroverken och Watma Education efter ett år på Karlstad kommun.

André Andersson ny styrelseordförande i Stadsmissionens Skolstiftelse

Vid Stockholms Stadsmissions styrelsemöte den 17 juni utsågs André Andersson till ny styrelseordförande i Stadsmissionens Skolstiftelse.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer