”Fysisk skolmiljö spelar roll för lärandet”

Suzanne de Laval

Suzanne de Laval. Foto: Örjan Wikforss 

Skolans fysiska miljö behöver pekas ut som ett forskningsområde av regeringen. Det skriver Suzanne de Laval, som lett forskningsprojektet Ifous fokuserar: Bygga skola.

ALLA HAR EN bild av vad en skola är, men hur fungerar byggnaden egentligen för sina användare: eleverna, personalen och alla de som besöker skolan?
Vi behöver inom de närmsta tio åren bygga över 1000 nya skolor och förskolor och då fordras ny kunskap för att bygga praktiska och ändamålsenliga utbildningsmiljöer för framtidens lärande.
I projektet Ifous fokuserar: Bygga skola har vi studerat nio skolor i fyra kommuner under hösten och vintern 2018/2019. Lärare, rektorer, annan skolpersonal, skolplanerare på de kommunala utbildnings- och fastighetsförvaltningarna samt experter från bland annat Specialpedagogiska skolmyndigheten har gått runt i och utanför skolorna och reflekterat över hur miljön ser ut och fungerar med hjälp av så kallade gåturer. Även elever på samtliga skolor har fått göra separata gåturer och ge sin syn på skolmiljön. Som projektledare har jag haft två didaktiker från Högskolan i Gävle som deltagare och samtalspartners i analysen av resultaten – professor Anneli Frelin och docent Jan Grannäs.

PÅ SKOLORNA SER vi flera tydliga teman som behöver studeras på djupet i såväl forskningsprojekt som i innovationsprojekt och produktutveckling av såväl inredning som byggmaterial.
Skolan behöver få sin plats i staden när nya stadsdelar planeras, så att tillräcklig skolgårdsmark säkras. Det är ett stort problem i dag, då planerare och politiker inte tar detta ansvar, vilket Boverket konstaterar i sin rapport Skolans nya plats i staden 2017:16.

Skolgårdar slits kraftigt och är skolgården för liten kan ingen växtlighet överleva. Detta kunde vi se tydligt vid gåturerna. Lekredskapen slits också och behöver mer skötsel när barnantalet är stort och redskapen används flitigt.

Entréer och entréhallar är problematiska platser i skolorna. Här behöver alla skolplanerare fundera mycket mer på hur logistiken blir med den stora mängd människor och varor som ska ta sig in och ut flera gånger om dagen. Trängsel, buller, klädupphängning och skoställningar är några av de frågor som behöver studeras mycket ingående. Bara själva dörrarna innebär stora problem för fastighetsskötseln. Vad gör man när stora porten går sönder? Och det gör den! Framför allt går den automatiska dörröppningen sönder och ibland behöver hela dörren bytas. Här är det viktigt att satsa på gedigna material då dörrarna kanske öppnas flera hundra gånger om dagen.

EN ANNAN MILJÖ som kan innebära ljudstörningar och logistiska problem är skolmatsalen. Buller från skramliga stolar och skramliga bord, plus matgästernas eget ljud när de pratar med varandra. Ljuden från köket och diskinlämningen, som ofta inte skärmas av, är mycket kraftiga. Logistiken i matsalen, hur eleverna går in och tar mat och hur de tar sig ut och lämnar disk, är sällan löst på ett optimalt sätt.
Lärmiljöerna då, klassrummen, hur fungerar de? De flesta klassrum är 60 kvadratmeter stora och möblerade med skolbänkar eller bord och stolar för en eller två elever. Förvaring i låga skåp med lådor för eleverna på låg- och mellanstadiet, och skåp i korridorerna för högstadieeleverna. Några enstaka klassrum har traditionella skolbänkar med lock.

Skillnaden i lärmiljöerna ligger främst i hur man arrangerat hemvisterna, hur många barn som hör till en hemvist och hur byggnaden är uppbyggd. En hemvist är oftast planerad så att 3–4 skolklasser har klassrum, grupprum och gemensam fritidsyta i en egen avdelning på skolan.

SAMMANFATTNINGSVIS KAN man säga att ju mer ostörd en hemvist är, desto bättre kan den fungera. Att låta andra elever passera genom en hemvist skapar åtskilliga störningar. Då vill lärarna avskärma mot passagen, och passagen får en oönskad korridorfunktion.

Det här är några axplock ur vår analys av de nio skolorna. Vi ger inga handfasta råd i vår studie, men vi pekar på olika problem som skolplanerare behöver fundera kring och vi visar vad konsekvenserna kan bli när man tänkt fel eller sparat in på ljuddämpning och möbelval. Vi föreslår också vad forskningen skulle kunna studera framöver kring skolans fysiska miljö.
Vi behöver påverka regeringen så att den kommande forskningspropositionen pekar ut skolans fysiska miljö som ett forskningsområde. Vi behöver också samla upp den kunskap som finns och göra den tillgänglig för praktikerna.

Ett glädjande faktum är att SKL, Sveriges kommuner och landsting, just genomfört en förstudie kring att skapa ett centrum för lärandemiljöer. Förhoppningsvis kan det bli en realitet inom kort.

___
Suzanne de Laval är teknologie doktor, samt arkitekt och forskare vid företaget Arkitekturanalys Sthlm. Hon har lett projektet Ifous fokuserar: Bygga skola som i juni 2019 släppte sin slutrapport Skolmiljöer. Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysisk skolmiljö. Läs mer och ladda ner rapporten: ifous.se/byggaskola


Tema: ELEVHÄLSA

Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad! Läs mer här!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Läs Skolporten digitalt i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-09-18 14:39 av
Sidan uppdaterades 2019-10-17 10:54 av


Relaterat

Skolchefer i bättre samarbete

Landets skolchefer upplever stora utmaningar inom tre områden som är kritiska för elever med funktionsnedsättningar: kunskapsutveckling, tillgängliga lärmiljöer samt trygghet och stöd. Det framkom under Skolchefsdialogerna under våren.

Karin Berg: Olika barn lär sig mer ihop

Redan år 1992 varnade OECD den sittande regeringen för att göra de drastiska marknadsanpassningar i den svenska skolan som man då planerade, skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

På måndag startar läslovet!

Goda läs- och skrivvanor är bland det bästa vi vuxna kan ge våra barn. Under vecka 44 är det läslov i hela Sverige, och årets tema är högläsning. För att stärka läsningen genomför regeringen en rad olika satsningar.

”Skyhögt över snittet när det gäller att få ut ungdomar i jobb”

”Det som särskiljer oss från andra skolor är bland annat att vi tillsammans med företag inom olika branscher tar fram och erbjuder de utbildningar som behövs. Det gör våra elever framgångsrika – och innebär att vi ligger skyhögt över rikssnittet när det gäller att få ut ungdomar i jobb efter avslutad skolgång”. Det säger Jan Vikström, grundare och styrelseordförande för Lärande.

Hur ska lärare förhålla sig till gränsen mellan religion och yttrandefrihet?

Det bestialiska mordet på den franska läraren Samuel Paty har lett till en svår debatt i Frankrike om var gränsen ska dras mellan religion och yttrandefrihet. I måndagens Studio Ett svarade utbildningsminister Anna Ekström inte direkt ja på frågan om svenska lärare ska kunna visa upp Muhammedkarikatyrer. Något hon på sociala medier senare skrev att hon borde ha gjort. Vad tänker lärare i Sverige nu? Vilket stöd får de? Hör kommentar av Anna Ekström och ett samtal med gymnasieläraren Ann-Kristin Allvin och Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund.

Europeisk jämförelse: svensk skola både gynnar och missgynnar likvärdigheten

Ett högt deltagande i förskolan, generös finansiering och att eleverna sent väljer utbildningsväg. Det är faktorer som gynnar likvärdigheten i den svenska skolan, enligt en ny rapport från det europeiska Eurydike-nätverket. Det fria skolvalet lyfts däremot fram som en faktor som missgynnar likvärdigheten.

Rektorn efter skolstängningen i Strängnäs: ”Mycket enkelt beslut att fatta”

Europaskolan i Strängnäs är den första skolan i Sörmland, sedan alla skolor återgått till normalundervisning, som väljer att stänga ner på grund av covid-19.

Tusentals på Paris gator efter att lärare halshöggs

I dag hålls manifestationer i runtom i Frankrike för att hedra minnet av den lärare som halshöggs utanför sin skola i fredags. Det brutala mordet utreds som misstänkt terrorbrott. Innan mordet hade läraren dödshotats för att han under en lektion om yttrandefrihet visat karikatyrer av profeten Muhammed.

”Lösningen på skolans problem finns på systemnivå”

En likvärdig skola kommer gynna alla elever, även de som går i fristående skolor. Därför måste vi införa förslagen i Björn Åstrands utredning. Det är bara så alla skolor kan få rimliga förutsättningar att utföra sitt uppdrag, slutreplikerar rektorn och skoldebattören Linnea Lindquist.

Friskolornas riksförbund lämnar sitt remissvar till utredningen En mer likvärdig skola

Friskolornas riksförbund lämnar nu sitt remissyttrande över utredningen ”En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning”. Vi välkomnar förslaget att alla ska välja skola och att föräldrar kan lista obegränsat antal skolor. Alla ska känna till möjligheten att välja skola och det måste finnas relevant information som underlag för individens skolval.

Skolverket helomvänder – offentliggör äldre skolstatistik

Skolverket gör nu en helomvändning och offentliggör all statistik om enskilda skolor, som myndigheten efter ett domslut drog in i somras. Det betyder att uppgifter om elevsammansättning och skolresultat åter blir något som alla kan ta del av. Men tillsvidare är det bara den äldre statistiken som nu publiceras.

”Klädkoder hör inte hemma i svensk skola”

Klädkoder där elever inte får bära mjukisbyxor eller andra kläder signalerar att elever från resurssvaga områden inte ska söka sig till skolan. Men i Sverige ska inte skolan välja sina elever, det är eleverna som ska välja sin skola, skriver Sveriges Elevråds ordförande Leo Gerdén.

”Tvinga inte kommunerna att införa obligatoriskt skolval”

Det är de vinstsyftande skolorna som vill öka sina marknadsandelar ytterligare som vinner på att skolvalet görs obligatoriskt. Föräldrarna blir tvingade att ta ansvar för att deras barn ska få gå på en bra skola. Men hur ska de veta vilken skola som är bäst för deras barn, frågar Boel Vallgårda, Nätverket för en likvärdig skola.

Så hanterar du utmanande personalsamtal på förskolan

Jakob Carlander, leg psykoterapeut, handledare och författare ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. "Jag kommer att tala om strategier för rektorer som kan underlätta hanteringen av svåra personalsamtal", säger han.

Lärarens oro att smittas – önskar krav på skydd: ”Om jag känner efter för mycket, kan jag inte fungera”

Malin Edlund är gymnasielärare och är orolig att smittas i den skola där hon arbetar, där runt tusen ungdomar rör sig dagligen. Hon vill ha krav på skydd för lärare, och att kravet ska komma från experter såsom Folkhälsomyndigheten. (webb-tv)

Elevflykt från Kronan – nu ryter rektorn ifrån: Varför våra barn?

På bara några veckor har över 20 elever bytt skola och sökt sig till friskolorna. Samtidigt är skolans rektor kritisk till förslaget om att stänga Kronan för att bryta stadens segregation: Det kan inte vara så att man bara vågar ta beslut som påverkar våra barn, säger Mina Anger, F9-rektor.

Konferenser

Förändringar av höstens konferenser

På grund av rådande läge övergår samtliga höstens konferenser till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information. Läs mer här.

SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 22 oktober!

Nytt nr ute 22 oktober!

Tema: En skola på vetenskaplig grund? Intervju: Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson vill inte släppa lärarperspektivet.

Läs mer här
Betyg & Bedömning
Temabrev om betyg & bedömning
  Temabrev från 7 oktober 2020

Temabrev om betyg & bedömning

I vardagen närmar det sig skarpt läge för landets lärare när höstterminens betyg ska sättas. Under en pågående pandemi är det mer komplicerat än någonsin. I det här brevet har vi samlat de senaste nyheterna, debatterna, forskningsrönen men också lärarstöd om betyg och bedömning.

Läs hela brevet här
Erbjudande
Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Bedömningsunderlag lärarlönelyftet

Ska du se över fördelningen av lärarlönelyftet 2020? Med Skolportens bedömningsunderlag för lärarlönelyftet får du ett enkelt verktyg som hjälper till i det komplexa arbetet.

Läs mer och beställ här
KONFERENS
Så hanterar du utmanande personalsamtal
  Foto: Marcus Gustafsson

Så hanterar du utmanande personalsamtal

Jakob Carlander, leg psykoterapeut, handledare och författare, ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Han ska tala om strategier som kan underlätta hanteringen av svåra personalsamtal, och vad rektorer bör undvika för att inte hamna i konfliktfyllda situationer med medarbetare.

Läs mer
Fortbildning
Skolporten satsar på digitala konferenser

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Läs hela artikeln
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt

Tillsättningen av rektorstjänsterna i Trelleborgs kommun är nu klar

Nu är rekryteringen till rektorstjänsterna i Trelleborgs kommun avslutad och följande personer kommer att tillträda tjänsten som rektor i något av Trelleborgs nio nya rektorsområden.

Rektor invald i nationell styrelse

På dagens förbundsförsamling har rektor Martin Hellström blivit invald som styrelseledamot i Sveriges universitets- och högskoleförbunds, SUHF, styrelse för perioden 2021-2023.

UHR:s tidigare gd blir ny utbildningsordförande hos IVA

Karin Röding blir ny ordförande för Utbildning och forskning vid Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien.

Rektor på Allbo lärcenter får lämna sin tjänst

Rektorn på Allbo lärcenter i Alvesta Daniel Söderberg får lämna sin tjänst efter att ha varit rektor där sedan 2013.

Skolchef Fredric Norlin slutar i Kristinehamns kommun

Efter snart åtta år som skolchef på skolförvaltningen i Kristinehamns kommun meddelar Fredric Norlin under måndagen att han nu går vidare till ett nytt uppdrag på Region Värmland och därmed avslutar sin anställning i Kristinehamn.

Skolporten 20 år
Uppdrag: Att göra skillnad

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

Läs mer
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Nya Läraren nominerad igen – till europeiskt kommunikationspris

Nya Läraren, webbplatsen och magasinen, är nominerad – igen. Den här gången till ett av Europas tyngsta kommunikationspris. Dubbelt upp, till och med.

Sverige lärare tilldelas Guldäpplets Särskilda pris 2020

”Under vårterminen 2020 ställdes skolan inför extraordinära utmaningar. Vi har sett ett fantastiskt arbete i skolor för att hantera en svår och osäker situation som vi aldrig varit med om förut”, säger Per-Arne Andersson, avdelningschef på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Alla Sveriges lärare får Guldäpplejuryns Särskilda Pris 2020

Nu firar vi Sveriges lärare för deras insatser, engagemang, kompetens och kreativitet i mötet med pandemin. Guldäpplets Särskilda Pris 2020 tilldelas alla Sveriges lärare!

Läs fler
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Nyhetskategorier