Gästkrönika: Inspektionen utan syfte

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson

NÄR DET GÄLLER att misstro och att ifrågasätta lärarens profession och yrkeskunskap förefaller Skolinspektionens resurser vara gränslösa. Psykologer, jurister eller tandläkare brukar sällan bli kontrollerade på sina jobb. Vi förutsätter att de har rätt yrkesprofession för sina hantverk. Men när det gäller lärarna, som också de har fem års högskolestudier bakom sig, finns varken respekt eller tro på att den enskilde läraren kan göra sitt jobb.

Som rektor får jag ständigt bekräftelse på detta trista faktum. Senast i går tog min mejlbox emot ännu ett mejl. Det stod inte MISSTROENDE MOT DINA LÄRARE som rubrik. Det stod SKOLINSPEKTIONEN, men i praktiken är det synonyma begrepp.

Denna gång ska Skolinspektionen ut på en årslång odyssé med syfte att inspektera hur samhällskunskapslärarna sköter sina jobb. Det betyder att hundratals lärare på många skolor ska ställa om sin undervisning, avsätta tid för intervjuer och i värsta fall ställa in sina lektioner.

Allt som inspektörerna vill och kräver ska ha företräde. Syftet är att granska om ”gymnasieskolans demokratiarbete ger eleverna de förmågor som de behöver för att kunna verka som aktiva ansvarstagande medborgare”.

Självklart är det viktigt med en ansvarsnämnd eller en inspektion som kan kontrollera när en skola, myndighet eller yrkesgrupp missköter sig, men det ska ske på förekommen anledning. Har en lärare allvarligt kränkt sin elev ska hen kunna ställas till svars för detta. Men det behövs inte en gigantisk kontrollmyndighet som för en årskostnad av hisnande 410 miljoner kronor åker kors och tvärs genom Sveriges land och skapar oreda. Det ligger ju i yrkeskompetensen hos en samhällskunskapslärare att arbeta med demokratifrågor – det står i varenda kursplan. Vad ska Skolinspektionen upptäcka – att allt som är fel i Sveriges land från populism till rasism och politikerförakt är samhällskunskapslärarnas fel?

Ingen forskning stödjer att Skolinspektionen fyller ett syfte. Inte ens Statskontoret*, som kontrollerar myndigheter, kan påvisa några positiva effekter. Den ekonomiska kostnaden är gigantisk, för att inte prata om den kunskapsmässiga.

Vad Skolinspektionen lämnar efter sig på ett verksamhetsår är tusentals inställda lektioner, en deprimerande upplevelse av översitteri, pseudostyrning och en lärarprofession som känner sig nedvärderad och dåligt behandlad.

Nej, Skolinspektionen borde inspektera sig själv. Konsekvensen skulle bli både viten och verksamhetsförbud. Det skulle kunna vara en början på något nytt och bättre – ett återupprättande av lärares yrkesstolthet. Tänk att vara betrodd för det yrke man är utbildad till.

*Se Statskontorets rapport Myndighetsanalys av Statens Skolinspektion (2017).

Av Alf Solander

Foto: Linnea Bengtsson

Fakta/Alf Solander är rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka och gav hösten 2017 ut boken Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga (Lärarförlaget). Han har tidigare arbetat som gymnasielärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet.

Fotnot. Denna krönika är en personligt hållen text som reflekterar skribentens åsikter.


Läs Skolinspektionens replik här: 

Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”

Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.


Gästkrönikan av Alf Solander är tidigare publicerad i Skolportens magasin nr 3 2018. Tema: Skolan och valet 2018

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset: 2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-05-21 11:36 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-28 14:15 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolan och valet 2018 – Vad säger forskarna?

Fortbildning för lärare, ökad likvärdighet, mer stöd till skolledare och satsningar på förskolan. Det är några av de viktigaste skolpolitiska punkterna inför valet, menar forskarna. 

Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”

Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.

Framtidsmötet lär högstadieelever om näringslivet i Eslöv

Tre av sju anställningsförsök i Skåne misslyckas eftersom företagen inte hittar personer med rätt kompetens. För att ge dagens ungdomar en inblick i vad som efterfrågas på arbetsmarknaden arrangerades nyligen Framtidsmötet i Eslöv, ett samarbete mellan skola och näringsliv. ”Det är viktigt för oss att skolungdomarna vet vilka företag det finns i kommunen”, säger Kosovar Gashi, näringslivsstrateg i Eslövs kommun.

”Svenska universitet borde kunna bättre”

Svenska universitet halkar ner på en internationell lista över världens främsta lärosäten. ”Sverige borde kunna bättre och klättra rejält i rankningarna”, skriver Fredrik Sand, högskolepolitisk expert.

Ny sajt ska locka unga till transportnäringen

Väljer man gymnasieskolans fordons- och transportprogram eller sjöfartsutbildningen går man en ljus framtid till mötes. I dessa branscher ligger tekniken i framkant och arbetsmiljöerna är stimulerande. Men trots detta väljer få ungdomar yrkesutbildningar idag. Detta vill Transportföretagen ändra på och lanserar därför sajten ”Vi kör!” som riktar sig till ungdomar mellan 13 och 16 år för att öka intresset för branscherna.

Kaos på skola – polisen fick evakuera en lärare

Kaos utbröt på ett gymnasium i Stockholm under fredagsförmiddagen. Det efter att en lärare anklagats av en tidigare elev för grooming. Nu sitter skolans ledning i ett blixtinkallat möte och läraren har tagits ur tjänst. ”Den före detta eleven uppmanade till en demonstration på skolan den här morgonen”, säger en av skolans rektorer.

”Vi måste bli bättre på att lyfta fram allmän kurs i media”

Allmän kurs lyser med sin frånvaro i media och deltagarna är bättre än lärare och rektorer på att uttrycka folkhögskolans bildningsideal. Det visar en studie av hur folkhögskolan porträtteras i medierna.

Louilas dröm i kras när utländska betyg räknas om

Över en natt sjunker värdet av Louila Sheets betyg. Det innebär att hon sannolikt inte kommer in på dietistutbildningen – något hon kämpat för sedan hon kom till Sverige från Syrien. Anledningen är att en rad utländska betyg snart omvärderas. ”Det känns som att jag kastat bort de tre år jag varit i Sverige”, säger hon.

Tollare startar allmän kurs i Rosengård

IOGT-NTO:s folkhögskola Tollare utanför Stockholm ­startar i höst allmän kurs i Rosengård i Malmö ­tillsammans med Nykterhetsrörelsens ­Bildningsverksamhet, NBV.

Minskning av sökande till konstutbildningar

Antalet sökande till folkhögskolornas konstutbildningar minskar. Det visar en enkätundersökning som kulturredaktionen på Sveriges Radio har gjort.

”Demokrati är att kämpa för ett Vi”

En globaliserad värld ställer utmanande frågor om gränsen mellan oss och dem. Svaret finns inte i nationalismens falska vi skriver Stefan Johansson, lärare på Ljungskile folkhögskola.

Brunnsvik startar allmän kurs i sina gamla lokaler

Sedan juni pågår en 13 veckor lång studiemotiverande utbildning i Brunnsviks folkhögskolas gamla lokaler utanför Ludvika.

Folkhögskolan 150 år

Hurra! En vital 150-åring som stolt kan se sig i historiens 
spegel tillbaka på det uppdrag vi haft genom alla år, att bilda 
medborgaren, skriver Tomas Rosengren, vice ordförande i Förbundet Folkhögskollärarna, på ledarplats.

Lärare misstänks ha ändrat svar i nationellt prov

En lärare på en skola i Örnsköldsvik misstänks för att ha ändrat elevers svar i nationella prov. En elev ska ha fått 35 svar ändrade från rätt till fel, skriver allehanda. se.

Oenighet i Varberg kring ensamkommande och studier

En majoritet av kommunerna i Halland låter inte ensamkommande, som fyllt 18 år, studera på gymnasiet medan de väntar på ett beslut om uppehållstillstånd. Men i Varberg vill oppositionen ha en ändring på det här och vill att frågan tas upp på nytt.

”Den gemensamma kulturen är rolig att upptäcka”

Daniel Svensson är utbildad gymnasielärare. En gång i månaden tar han tåget till Linköpings universitet där han går en kurs på kvartsfart. Efter kursen kan han också titulera sig Folkhögskollärare.

Konferenser
In memoriam
Skolportens grundare och vd har gått bort

Skolportens grundare och vd har gått bort

Per Reinolf, grundare och vd för Skolporten, har gått bort efter en kortare tids sjukdom. ”Det är med stor sorg som vi idag har mottagit beskedet att Per har gått bort. Att driva Skolporten var en viktig del av hans liv och han var en mycket omtyckt chef”, säger vice vd Birgitta Hartzell.

Läs mer
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Missade du?
Tema: Arbetsmiljö

Tema: Arbetsmiljö

Missade du vårt temabrev om arbetsmiljö? Här kan du läsa ikapp!

Till temabrevet
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Mobbning
  Nytt nr ute nu!

Tema: Mobbning

Skolorna är bra på att åtgärda synliga kränkningar, men desto sämre på att förebygga dem, menar forskarna. Intervju: Möt Bim Riddersporre, ton­givande forskare inom ledar­skap och förskola

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Ny fokussida
Lön & Karriär
  Illustration av Malin Koort

Lön & Karriär

Ta del av det senaste inom lönestatistik, arbetsmiljö, organisation och arbetslag, karriärtjänster och mycket mer.

Till Lön & Karriär
Mest läst senaste veckan

Rektorerna: Större effekt med ordningsregler

Ordningsregler har större betydelse för elevers trygghet och studiero i skolan än vad disciplinära åtgärder har. Det anser rektorerna i en ny kartläggning som Skolverket har gjort.

Ordningsregler och disciplinära åtgärder

Denna rapport redovisar resultaten från Skolverkets kartläggning av hur skolor använder ordningsregler och disciplinära åtgärder. Med resultaten som grund lämnar vi även förslag till åtgärder som kan främja trygghet och studiero. (pdf)

De går mot strömmen för en bättre arbetsmiljö

Det finns kommuner som går mot strömmen, där lärarna tycker att arbetsbördan är rimlig och där god arbetsmiljö står i centrum. Vilhelmina är en av dem.

”Fel råd ges i ny rapport om barn med adhd”

En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten sprider en felaktig bild av adhd. Att lägga så stor vikt vid minskning av störande beteenden och så lite fokus på hur skolan kan stötta dessa barn ligger inte alls i linje med aktuell forskning, skriver 40 forskare, psykologer, pedagoger med flera som alla arbetar med individer med adhd.

Efter Skolinspektionens granskning: ”Lärare mår dåligt”

Under hösten granskar Skolinspektionen betygssättningen på ett antal utvalda skolor.  Nu reagerar facket kraftigt på genomförandet och ser granskningen som ett arbetsmiljöproblem för lärare.

Fortbildning

Lärare i svenska som andraspråk har ett brett undervisningsområde. Utöver läroplanens innehåll ska läraren även kunna sätta sig in i de flerspråkiga elevernas olika förmågor till inlärning av svenska språket. Under två dagar behandlar konferensen den senaste forskningen i undervisningsämnet men även praktiska exempel presenteras.

Läs mer och boka plats