Gästkrönika: Inspektionen utan syfte

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson

NÄR DET GÄLLER att misstro och att ifrågasätta lärarens profession och yrkeskunskap förefaller Skolinspektionens resurser vara gränslösa. Psykologer, jurister eller tandläkare brukar sällan bli kontrollerade på sina jobb. Vi förutsätter att de har rätt yrkesprofession för sina hantverk. Men när det gäller lärarna, som också de har fem års högskolestudier bakom sig, finns varken respekt eller tro på att den enskilde läraren kan göra sitt jobb.

Som rektor får jag ständigt bekräftelse på detta trista faktum. Senast i går tog min mejlbox emot ännu ett mejl. Det stod inte MISSTROENDE MOT DINA LÄRARE som rubrik. Det stod SKOLINSPEKTIONEN, men i praktiken är det synonyma begrepp.

Denna gång ska Skolinspektionen ut på en årslång odyssé med syfte att inspektera hur samhällskunskapslärarna sköter sina jobb. Det betyder att hundratals lärare på många skolor ska ställa om sin undervisning, avsätta tid för intervjuer och i värsta fall ställa in sina lektioner.

Allt som inspektörerna vill och kräver ska ha företräde. Syftet är att granska om ”gymnasieskolans demokratiarbete ger eleverna de förmågor som de behöver för att kunna verka som aktiva ansvarstagande medborgare”.

Självklart är det viktigt med en ansvarsnämnd eller en inspektion som kan kontrollera när en skola, myndighet eller yrkesgrupp missköter sig, men det ska ske på förekommen anledning. Har en lärare allvarligt kränkt sin elev ska hen kunna ställas till svars för detta. Men det behövs inte en gigantisk kontrollmyndighet som för en årskostnad av hisnande 410 miljoner kronor åker kors och tvärs genom Sveriges land och skapar oreda. Det ligger ju i yrkeskompetensen hos en samhällskunskapslärare att arbeta med demokratifrågor – det står i varenda kursplan. Vad ska Skolinspektionen upptäcka – att allt som är fel i Sveriges land från populism till rasism och politikerförakt är samhällskunskapslärarnas fel?

Ingen forskning stödjer att Skolinspektionen fyller ett syfte. Inte ens Statskontoret*, som kontrollerar myndigheter, kan påvisa några positiva effekter. Den ekonomiska kostnaden är gigantisk, för att inte prata om den kunskapsmässiga.

Vad Skolinspektionen lämnar efter sig på ett verksamhetsår är tusentals inställda lektioner, en deprimerande upplevelse av översitteri, pseudostyrning och en lärarprofession som känner sig nedvärderad och dåligt behandlad.

Nej, Skolinspektionen borde inspektera sig själv. Konsekvensen skulle bli både viten och verksamhetsförbud. Det skulle kunna vara en början på något nytt och bättre – ett återupprättande av lärares yrkesstolthet. Tänk att vara betrodd för det yrke man är utbildad till.

*Se Statskontorets rapport Myndighetsanalys av Statens Skolinspektion (2017).

Av Alf Solander

Foto: Linnea Bengtsson

Fakta/Alf Solander är rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka och gav hösten 2017 ut boken Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga (Lärarförlaget). Han har tidigare arbetat som gymnasielärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet.

Fotnot. Denna krönika är en personligt hållen text som reflekterar skribentens åsikter.


Läs Skolinspektionens replik här: 

Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”

Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.


Gästkrönikan av Alf Solander är tidigare publicerad i Skolportens magasin nr 3 2018. Tema: Skolan och valet 2018

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset: 2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-05-21 11:36 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-28 14:15 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolan och valet 2018 – Vad säger forskarna?

Fortbildning för lärare, ökad likvärdighet, mer stöd till skolledare och satsningar på förskolan. Det är några av de viktigaste skolpolitiska punkterna inför valet, menar forskarna. 

Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”

Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.

DN Debatt: ”Dåligt stöd för att psykiska sjukdomar ökar bland unga”

Socialstyrelsen presenterar en katastrofal ökning av psykisk ohälsa bland unga och tolkar det som en reell ökning av psykiska sjukdomar. Vilket leder till rubriker med ord som epidemi. Men slutsatsen håller inte rent vetenskapligt. Vi måste ta signalerna från unga på allvar, men risken för en medikalisering av normala livserfarenheter är uppenbar, skriver tre forskare.

Allt större besparingskrav på skolorna plågar rektorerna

Kommunerna behöver spara in 31 miljarder kronor fram till år 2022, enligt SKL:s ekonomirapport från förra året. Besparingarna lägger sten på börda på skolledarna, som redan måste vända på slantarna.

”Marschen har börjat – och vi kommer inte att stanna”

Snart är det dags. Dagen D närmar sig då förskolans, skolans och fritidshemmens alla yrkesgrupper kommer samlas i vårt avlånga land för att manifestera mot nedskärningar och en fortsatt försämrad arbetsmiljö, skriver läraren Alexander Skytte i ett blogginlägg.

”Vill Skolinspektionen att små skolor ska gå i konkurs?”

Skolinspektionen förstår sig inte på verkligheten för små skolor, utan förväntar sig att de ska ha samma kapacitet som skolor med 500 elever, skriver Kjell Blomster, rektor Sverigefinska skolan i Kista.

Skolministeriet: Att återställa ordningen

För fyra år sedan besökte Skolinspektionen Dalhemsskolan i Helsingborg och konstaterade att eleverna hade tagit makten. Det fanns inte heller någon studiero berättar rektorn Anette Swenninger. Sedan dess har skolan ställt om sitt arbetssätt. Vi besöker två skolor som bestämt sig för att vända en negativ utveckling. (webb-radio)

Utbildningsministern tycker inte att staten rår för byskolenedläggningarna

Statens krav på behöriga lärare åberopas ofta av kommuner när de lägger ner byskolor. Men utbildningsminister Anna Ekström (S) tycker inte att det är statens fel att många byskolor i landet lagts ner de senaste åren.

7 anledningar till att förskolepersonalen är hjältar

I dag är det Förskolans dag, en dag som firas av barn och vuxna för att synliggöra förskolan och dess verksamhet. Därför har vi listat några av flera anledningar till att hylla de som tar hand om våra småbarn – varje dag.

”Skolor med goda resultat kring trygghet och studiero – vad ser vi?”

Det finns en rad studier som visar att en trygg miljö är grunden för lärande och utveckling. Vi kan inte vara nöjda förrän alla elever får en trygg skolgång, och problem måste snabbt uppmärksammas. Av samma anledning är det viktigt att visa det som fungerar bra, skriver Helén Ängmo, Skolinspektionen.

Elvis, 17, kallas för ”äckel” av elever

Elvis Tigerberg, 17, har flera gånger påtalat att han utsätts för homofoba trakasserier på skolan. ”Andra elever går förbi mig och säger ”bög” eller ”äckel”. Jag känner mig inte trygg här”, säger han. Nu kräver han att rektorerna agerar mot mobbarna, något som Skaraborgs läns tidning har uppmärksammat. ”Det här är absolut inte okej. Det ska inte förekomma på vår skola eller någon annanstans”, säger en av rektorerna.

”Ert sparande på barnen drabbar hela samhället”

Det är dags för politiker att lyssna på oss som jobbar i förskolan, fritidshem och skolan. Vi klarar inte mer besparingar på våra verksamheter. Vi klarar inte heller av fler statliga uppdrag som ökar vår arbetsbelastning. Gränsen är nådd, skriver representanter för Förskoleupproret, Lärarupproret och Tankesmedjan Balans.

Alf Solander: Fuska med tiden?

Alf Solander, rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka, samt skoldebattör och författare, om hur man kan komma tillrätta med fuskande medarbetare.

”Svenska politiker får bakläxa om inkludering”

Politikernas formulering ”inkluderingstanken har gått för långt” i januariöverenskommelsen visar på en brist på förståelse för vad inkluderande utbildning är, menar Rune Hausstätter, norsk professor i specialpedagogik, samt gästprofessor vid Stockholms universitet.

”Ge lärarna mer tid för undervisning”

Idag får vi lärare ägna för lite tid åt det som vi är utbildade till; att undervisa, planera samt följa upp vår undervisning – vår tid läggs alltmer på annat, skriver Peter Hagelberg, kommunombud, och Johan Runesson, ledamot förbundsstyrelsen, Lärarnas Riksförbund.

Lavinartat intresse för Lärarmarschen: ”Vi ska visa att vi är många och starka”

Initiativet ”Lärarmarschen” växer så det knakar. Över hela landet arrangeras lärardemonstrationer för att protestera mot nedskärningar i skolan. ”Målet är att visa att vi lärare är många och att vi är starka”, säger Alexander Skytte, en av initiativtagarna.

Konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Pedagogiska poddar
Poddar om utbildning och läraryrket

Poddar om utbildning och läraryrket

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Fördjupning
Dags att växa?

Dags att växa?

Våren är i antågande och just nu är det många som funderar på sin arbetssituation och möjligheten till nya utmaningar. Går du i samma tankar? Vi har samlat ett antal nyheter om lön, karriär och yrkesutveckling i ett särskilt temabrev för dig som funderar över dina karriärmöjligheter.

Till Tema Karriär
Mest läst senaste veckan

Allt större besparingskrav på skolorna plågar rektorerna

Kommunerna behöver spara in 31 miljarder kronor fram till år 2022, enligt SKL:s ekonomirapport från förra året. Besparingarna lägger sten på börda på skolledarna, som redan måste vända på slantarna.

Motivation måste komma inifrån

Stenkulaskolan ligger i ett socioekonomiskt tufft område i Malmö. De senaste fyra åren har skolan genomgått en förändring. Allt fler elever kvalar in till gymnasiet, skolan ligger 15 procent över förväntansvärdet som Malmö stad satt upp.

Nya regler i skolans värld från den 1 juli

Nedräkningen börjar mot nya regler i förskola och skola. Från den 1 juli ska förskolechefer kallas rektorer och få genomgå befattningsutbildning, precis som övriga rektorer.

Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Se när årets ”Min lärare” överraskas av sina elever

Rekordmånga, drygt 2 100, nomineringar till årets ”Min lärare” har skickats in till SVT:s Lilla Aktuellt från elever i hela landet.  Nu är det klart att utmärkelsen går till en mycket omtyckt lärare i Borrby.

Prisad rektor håller hårt i kompassen

Huddingerektorn Stefan Vilkman har tre grundpelare. Medarbetarna ska känna att de är bra, att de har ett visst mått av självständig­het och schysta kompisar på jobbet. Nyligen valdes han till Årets chef 2019.

Svenska Akademiens svensklärarpris

Svenska Akademien har till mottagare av Svenska Akademiens svensklärarpris 2019 utsett Camilla Edvardsson Lundmark, Hortlax skola i Piteå, Sara Persson, Gunnebo skola i Gunnebo och Daniel Sandin, Katedralskolan i Lund, med 50 000 kronor var, samt till mottagare av ett gemensamt pris Anki Källman och Anneli Wahlsten, Gunnarsboskolan i Mullsjö, med totalt 50 000 kronor.

Camilla tilldelas Svenska Akademiens svensklärarpris

Camilla Edvardsson Lundmark, svensklärare på Hortlax skola, är en av fem lärare som får ta emot Svenska Akademiens svensklärarpris 2019 för att hon i sin yrkesroll stimulerat intresset för läsning hos unga killar genom att de läser tillsammans med sina pappor.

Peter Tabichi är världens lärare

I år tilldelades läraren Peter Tabichi från Kenya The global teacher prize. Prissumman är en miljon dollar.

Läs fler