Gästkrönika: Inspektionen utan syfte

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson

Alf Solander. Foto: Linnea Bengtsson

NÄR DET GÄLLER att misstro och att ifrågasätta lärarens profession och yrkeskunskap förefaller Skolinspektionens resurser vara gränslösa. Psykologer, jurister eller tandläkare brukar sällan bli kontrollerade på sina jobb. Vi förutsätter att de har rätt yrkesprofession för sina hantverk. Men när det gäller lärarna, som också de har fem års högskolestudier bakom sig, finns varken respekt eller tro på att den enskilde läraren kan göra sitt jobb.

Som rektor får jag ständigt bekräftelse på detta trista faktum. Senast i går tog min mejlbox emot ännu ett mejl. Det stod inte MISSTROENDE MOT DINA LÄRARE som rubrik. Det stod SKOLINSPEKTIONEN, men i praktiken är det synonyma begrepp.

Denna gång ska Skolinspektionen ut på en årslång odyssé med syfte att inspektera hur samhällskunskapslärarna sköter sina jobb. Det betyder att hundratals lärare på många skolor ska ställa om sin undervisning, avsätta tid för intervjuer och i värsta fall ställa in sina lektioner.

Allt som inspektörerna vill och kräver ska ha företräde. Syftet är att granska om ”gymnasieskolans demokratiarbete ger eleverna de förmågor som de behöver för att kunna verka som aktiva ansvarstagande medborgare”.

Självklart är det viktigt med en ansvarsnämnd eller en inspektion som kan kontrollera när en skola, myndighet eller yrkesgrupp missköter sig, men det ska ske på förekommen anledning. Har en lärare allvarligt kränkt sin elev ska hen kunna ställas till svars för detta. Men det behövs inte en gigantisk kontrollmyndighet som för en årskostnad av hisnande 410 miljoner kronor åker kors och tvärs genom Sveriges land och skapar oreda. Det ligger ju i yrkeskompetensen hos en samhällskunskapslärare att arbeta med demokratifrågor – det står i varenda kursplan. Vad ska Skolinspektionen upptäcka – att allt som är fel i Sveriges land från populism till rasism och politikerförakt är samhällskunskapslärarnas fel?

Ingen forskning stödjer att Skolinspektionen fyller ett syfte. Inte ens Statskontoret*, som kontrollerar myndigheter, kan påvisa några positiva effekter. Den ekonomiska kostnaden är gigantisk, för att inte prata om den kunskapsmässiga.

Vad Skolinspektionen lämnar efter sig på ett verksamhetsår är tusentals inställda lektioner, en deprimerande upplevelse av översitteri, pseudostyrning och en lärarprofession som känner sig nedvärderad och dåligt behandlad.

Nej, Skolinspektionen borde inspektera sig själv. Konsekvensen skulle bli både viten och verksamhetsförbud. Det skulle kunna vara en början på något nytt och bättre – ett återupprättande av lärares yrkesstolthet. Tänk att vara betrodd för det yrke man är utbildad till.

*Se Statskontorets rapport Myndighetsanalys av Statens Skolinspektion (2017).

Av Alf Solander

Foto: Linnea Bengtsson

Fakta/Alf Solander är rektor för Tumba gymnasium i Botkyrka och gav hösten 2017 ut boken Konsten att leda en skola – att göra det omöjliga (Lärarförlaget). Han har tidigare arbetat som gymnasielärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet.

Fotnot. Denna krönika är en personligt hållen text som reflekterar skribentens åsikter.


Läs Skolinspektionens replik här: 

Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”

Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.


Gästkrönikan av Alf Solander är tidigare publicerad i Skolportens magasin nr 3 2018. Tema: Skolan och valet 2018

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset: 2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2018-05-21 11:36 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2018-05-28 14:15 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Tyska, 9-10 okt i Stockholm

Välkommen till en konferens som ger dig både teoretiska och praktiska perspektiv på tysk språkdidaktik och forskning! Få ett språkbad och lyssna på föreläsningar både på tyska och svenska kring betyg och bedömning, muntlig kommunikation, litterära texter och många andra intresseväckande områden. Herzlich willkommen!

Franska, 9-10 oktober i Stockholm

Välkommen till en konferens som ger dig både teoretiska och praktiska perspektiv på fransk språkdidaktik och forskning! Ta del av föreläsningar kring bland annat bedömning och planering, motivation, digitala verktyg samt hur du kan stimulera till muntlig aktivitet i klassrummet. Bienvenue!

Skolan och valet 2018 – Vad säger forskarna?

Fortbildning för lärare, ökad likvärdighet, mer stöd till skolledare och satsningar på förskolan. Det är några av de viktigaste skolpolitiska punkterna inför valet, menar forskarna. 

Skolinspektionen: ”Vi granskar för att förbättra”

Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.

Carl Bildts utspel mot S: ”Du devalverar dig själv”

En strid om valfrihet och vinstjakt i skolfrågan har blossat upp på Twitter. Gymnasieminister Anna Ekström delade Skolinspektionens rapport och skriver om hur de stänger friskolan Thoren Innovation School. Det fick den förre statsministern och utrikesministern Carl Bildt att reagera: ”Du devalverar Dig själv med partitweets av detta slag.” skriver han som svar.

”Världen tittar på oss som förebild”

Johan Bäck är årets kandidat på Geneveskolan, vid ILO:s förhandlingar i Geneve. Han är full av entusiasm.” Det är fantastiskt att se kraften i den internationella fackliga rörelsen. De nordiska länderna har hög status – omvärlden ser oss som förebild. Vi måste fortsätta utveckla svenska modellen!”

Facket råder inte lärare söka sig till Minervaskolan

Lärarförbundet i Umeå väljer att inte råda lärare att söka sig till Minervaskolan. Detta på grund av bristande arbetsmiljöförhållanden som ska råda på skolan.

”Äntligen kom legitimationskravet”

Det säger Ann-Sofie Boström som är lärare i fritidshem och hon ser legitimationskravet som en viktig väg vidare. ”Fler utbildade lärare i fritidshem med legitimation har inte bara betydelse för yrkets status, utan även för fritidshemsverksamhetens utveckling och kvalitet.”

”Rättsäkra betyg kräver rätt att överklaga”

Vi kräver att politiska makthavare vågar reformera ett system som uppenbart ger orättvisa och felaktiga betyg, så att elever får rätt att överklaga, skriver Jakob Amnér, förbundsordförande i Sveriges elevråd –SVEA.

How America’s schools are preparing for the next shooting

From training teachers to changing how they’re designed.

Disadvantaged students hit hardest by shortage of maths teachers in England, report finds

‘Students in the lower years of secondary school are being taught by whoever is left. The problem is particularly stark in disadvantaged areas’.

Civilminister Shekarabi kritisk mot religiösa friskolor

De religiösa friskolorna i landet har betydligt lägre lärarbehörighet än andra grundskolor. Det berättade SVT Nyheter Öst om förra veckan. Något som nu civilminister Ardalan Shekarabi (S) reagerar på, medan Kristdemokraterna avböjer att kommentera.

S till friskolorna: Gemensam antagning och stoppa skolreklamen

Socialdemokraterna trappar upp sin kampanj för att stoppa vinstjakten i svensk skola med fler förslag om att göra om friskolors antagning och stoppa skolreklam.

Järfälla pedagogpris till Fatima M´Kadmi

Vinnare av 2018 års Järfälla pedagogpris är Fatima M´Kadmi, specialpedagog för Tallbohovskolans förskole- och lågstadieelever. Diplom och stipendium på 15 000 kr delades ut av barn- och ungdomsnämndens ordförande Eva Ullberg som tillsammans med Tallbohovsskolans personal firade och gratulerade Fatima.

”Friskolor ska inte kunna undvika insyn”

Även fristående skolor ska omfattas av offentlighetsprincipen, och de som arbetar i fristående skolor bör omfattas av meddelarskydd. Det skriver ministrarna Gustav Fridolin (MP) och Ardalan Shekarabi (S), samt Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson (V).

Matt Hancock: schools across the UK should ban mobile phones

The culture secretary who heads up the digital brief says tech makes parenting harder.

Konferenser
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
Fokus
För dig som arbetar inom vuxenutbildningen

För dig som arbetar inom vuxenutbildningen

Nu finns en fokussida där vi samlar allt som rör vuxenutbildning. Materialet omfattar forskning, nyheter, rapporter, reportage, fortbildning och mycket mer.

Besök fokussidan om vuxenutbildning
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och prenumerera här!
Aktuella arbetsgivare
Ny fokussida
Moderna språk

Moderna språk

Här samlar vi nyheter, debatt, forskning och rapporter om moderna språk.

Till moderna språk
Mest läst senaste veckan

Ja till att förskolechefer blir rektorer!

I morgon fattar riksdagen beslut om att förskolechefer i fortsättningen ska benämnas rektorer och också genomgå en fullvärdig rektorsutbildning på 30 högskolepoäng. Det är ett efterlängtat erkännande av förskolechefens kompetens och ansvar, skriver representanter för Moderaterna och Lärarförbundet.

Utvecklingen av psykosomatiska besvär, skolstress och skoltrivsel skolmiljö bland 11-, 13- och 15-åringar – Resultat från Skolbarns hälsovanor i Sverige 2017/18

Denna delrapport redovisar resultat från Skolbarns hälsovanor, 2017/18, med fokus på psykosomatiska symtom och skolmiljö. (pdf)

Ny rektor för Gymnastik- och idrottshögskolan

Regeringen har beslutat att anställa professor Per Nilsson som rektor vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Han tillträder anställningen den 1 juli.

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort. ”Bra”, tycker läraren Annika Sjödahl.

Så ska fler lockas att läsa tyska

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket. ”Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra”, säger tyskläraren Mia Smith.