Hoppa till sidinnehåll
Programmering

Vilken är den vanligaste frågan Skolverket får om programmering i skolan?

Publicerad:2014-02-01
Uppdaterad:2023-08-31
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Hallå Christian Magnusson på Skolverket, du är undervisningsråd på avdelningen för läroplaner. Vilken är den vanligaste frågan du får?

– Den om lärarnas kompetensbehov. Exakt vad och hur mycket fortbildning i programmering som behövs beror på var man befinner sig i skolväsendet. Som lärare i lägre stadier rör det sig oftast om grundläggande faktakunskaper medan matematik- och tekniklärare på mellanstadienivå efterfrågar didaktiska kunskaper kring programmering. Sedan finns också grupper som har behov av högskoleutbildning i ämnet.

Varför är programmering så viktigt egentligen?

– Det är inte meningen att alla elever ska utbildas till programmerare. Men att ge alla elever möjlighet att få prova på programmering och lära sig förstå hur det fungerar, hur det exempelvis styr våra informationsflöden, är kunskaper som anses grundläggande. Samhället är digitaliserat, men digitalisering sker inte av sig självt, den drivs av människor. Och ju mer kunskap om hur det fungerar, desto större möjlighet att påverka. Programmering är samtidigt en liten del av digitaliseringen i skolan. Susanne Sawander
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6