Här är vuxenutbildningen lika viktig

Försteläraren Arezo Wågström och utvecklingschef Maria Hildefors arbetar för att vuxenutbildningen ska genomsyras av ett systematiskt utvecklingsarbete.

TROLLHÄTTAN

Förstelärare, elevhälsa och samsyn i arbetslagen. I Kunskapsförbundet Väst har vuxenutbildningen samma ställning som gymnasieskolan.

– Vi gör ingen skillnad. Vuxenutbildningen är en fantastisk och viktig skolform, det ser vi inte minst under pandemin, säger utvecklingschef Maria Hildefors.

Utvecklingen av arbetet inom sfi i Kunskapsförbundet Väst påbörjades redan år 2017. Försteläraren Arezo Wågström fick, tillsammans med en kollega, uppdraget att leda det.

– Vi sökte en form, en arbetsgång och en systematik som kunde utgå från pedagogernas erfarenheter. Vi såg att det brast i likvärdighet hos oss, både i undervisningen och bedömningen, berättar hon.

Elevgrupperna på sfi hade då ökat kraftigt på grund av flyktingströmmen från Syrien, samtidigt som möjligheten fanns att skapa något annorlunda inom relativt nybildade Kunskapsförbundet. Där samlas all gymnasie- och vuxenutbildning i Trollhättan och Vänersborg, med sammanlagt 6 000 elever i fyra skolor i egen regi.

En så kallad Kifa-mall skapades som verktyg för utvecklingsarbetet och har sitt ursprung i aktionsforskning. Förkortningen står för: Kartläggning, identifiering, frågeställning, aktioner. Fokus hamnade på skriftspråksutveckling eftersom det var ett område som behövde förbättras. Lärarna enades om en ”aktion”, ett konkret arbetssätt som var annorlunda, att prova ut i klassrummet och undersöka om det gav bättre resultat. Arbetet observerades och dokumenterades. Efter det kom steget som Arezo Wågström lyfter fram som det viktigaste:

– Analysen och reflektionen. Man är inte så van som lärare att analysera resultat kollegialt, men det är så viktigt. Det kan leda till insikten om hur man ska gå vidare.

VINSTEN MED Kifa-mallarna blev en gemensam arbetsgång och en öppenhet kolleger emellan.

– Det gav en transparens i arbetet. Alla kände igen sig och kunde ta del av varandras mallar och diskutera utmaningarna.

Efter nära två års arbete med fler Kifa-omgångar i varje arbetslag, var lärarlagen redo för nästa steg: ett helhetsperspektiv i hela sfi-utbildningen. Det nya spåret blev därför en kollegial samsyn på styrdokument, planering, undervisning och bedömning. Pedagogerna har även fått handledning och föreläsningar från några professorer och adjunkter vid Högskolan Väst som en del i kompetensutvecklingen. Alla arbetslag arbetar utifrån samma form av planering nu och det systematiska kvalitetsarbetet ska ske på alla nivåer i organisationen, förklarar Arezo Wågström.

– Nu kan vi säga till en nyanställd att ”så här jobbar vi på sfi”. Det kunde vi inte göra för några år sedan, då var det mycket mer spretigt. Vi har en större samsyn.

ALLT DETTA HAR fungerat eftersom sfi har fått samma förutsättningar till utvecklingsarbete som all annan verksamhet inom Kunskapsförbundet, slår utvecklingschef Maria Hildefors fast.

– En nyckel till framgång är att vi inte har behandlat vuxenutbildningen annorlunda. Vi har hela tiden problematiserat kvaliteten och följer upp resultaten, precis som på gymnasiet.

Maria Hildefors lyfter även fram elevstödet som en viktig funktion, som de har infört även för vuxeneleverna, trots att skollagen inte kräver det.

– Vi satsar på det eftersom det gör stor skillnad för elevernas möjlighet att fullfölja sina studier.

FAKTA/Marias och Arezos tips till andra huvudmän inom vux

  • Behandla inte vuxenutbildningen som något apart eller mindre viktig skolform!
  • Inkludera den fullt ut och ställ lika höga krav på den med ett systematiskt utvecklingsarbete på vetenskaplig grund.
  • För en levande dialog med ledarskapsteamen inom vuxenutbildningen, men se till att lärare har ansvar och förutsättningar för att utveckla undervisningen.
  • Så länge inte alla elever lyckas – gör antagandet att ni måste göra något annorlunda.

Artikeln är en del av en temaartikeln Det våras för komvux ur Skolportens magasin nr 3/2021. 

Av Enikö Arnell-Szurkos

Foto Kent Eng


Artikeln är publicerad i Skolporten nr 3/2021 – ute 14 maj!

Vill du bli prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad!

Sidan publicerades 2021-05-18 16:22 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Komplext uppdrag att vara lärare på sfi

Att vara lärare inom sfi är ett komplext uppdrag. Utöver att lära sig svenska, behöver många elever även lära sig att läsa och skriva. Det påverkar lärarnas yrkesidentitet, konstaterar Helena Colliander.

”Det är vi som misslyckas med vårt jobb om eleven får ett F”

På Praktiska gymnasiet Bromma arbetar man med att höja närvaron, och att få till relationer med eleverna, för att skolgången ska fungera.

”Elever får inte det stöd de behöver”

Skollagen fungerar inte för elever med funktionsnedsättning skriver flera intresseorganisationer på DN debatt.Organisationerna kräver att regeringen ger myndigheter i uppdrag att i uppdrag att ta fram statistik om elever med funktionsnedsättning. ”För att veta vad man ska göra och vilka insatser som ger den effekt man eftersträvar behövs statistik”, säger Elisabeth Wallenius som är ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Rektorn om lärarmorden: ”Att berätta för kollegorna är det jobbigaste jag gjort”

Det har snart gått två månader sedan två lärare dödades på Malmö latinskola. En elev sitter häktad misstänkt för dåden. Nu berättar rektorn om hur han fick beskedet på väg till en konferens och om den tunga tiden som varit.

Det nya sfi-förslaget bygger på ett gammalt misslyckande

När jag läser förslagen…får jag en besk eftersmak i munnen, skriver Daniel Söderberg, rektor, Centrum för livslångt lärande, om den nya sfi-utredningen. Han menar att den kommer att belöna dem som redan har lätt för sig.

”Uttalsundervisning är intimt sammankopplad med läs- och skrivutveckling”

Tomas Riad ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk. Han kommer att tala om vidgad uttalsundervisning.

Ekvationen skolfolket ska lösa: Fler elever får särskilt stöd samtidigt som de särbegåvade är fler än man vet

I Karleby har numera var femte elev särskilt eller intensifierat stöd. I Vasa har antalet elever som får stöd nästan fördubblats sedan 2016. Samtidigt finns troligen fler särbegåvade i klasserna än skolfolket känner till.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?
  Christian Rück

Varför mår allt fler barn och ungdomar sämre?

Christian Rück ska föreläsa på Skolportens konferens Psykologi . Han kommer att tala om varför vi mår så dåligt när allt är så bra.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Pauline Broholm Lindberg slutar som skolchef

Barn- och ungdomsförvaltningens chef Pauline Broholm Lindberg slutar efter sommaren. Hon har arbetat i Halmstads kommun i 30 år i flera olika roller.

Anna Prochazka ny rektor för Nordic International School Karlstad

Till hösten tillträder Anna Prochazka som ny rektor för Nordic International School Karlstad. Hon kommer närmast från Norrstrandsskolan där hon varit rektor sedan oktober 2020.

Svalövs kommun och chefen för sektor utbildning har träffat en överenskommelse om att gå skilda vägar

Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Lågstadielärare tilldelas Svenska Akademins svensklärarpris

Anna Brännström och Gunilla Lundström lärare åk 13 i Svensbyn och Böle får ta emot Svenska Akademins svensklärarpris 2022. De har i sin yrkesroll stimulerat intresset för läsning. Arbetssättet har entusiasmerat och engagerat elever, vårdnadshavare och kollegor i de två skolorna.

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier