Här är vuxenutbildningen lika viktig

Försteläraren Arezo Wågström och utvecklingschef Maria Hildefors arbetar för att vuxenutbildningen ska genomsyras av ett systematiskt utvecklingsarbete.

TROLLHÄTTAN

Förstelärare, elevhälsa och samsyn i arbetslagen. I Kunskapsförbundet Väst har vuxenutbildningen samma ställning som gymnasieskolan.

– Vi gör ingen skillnad. Vuxenutbildningen är en fantastisk och viktig skolform, det ser vi inte minst under pandemin, säger utvecklingschef Maria Hildefors.

Utvecklingen av arbetet inom sfi i Kunskapsförbundet Väst påbörjades redan år 2017. Försteläraren Arezo Wågström fick, tillsammans med en kollega, uppdraget att leda det.

– Vi sökte en form, en arbetsgång och en systematik som kunde utgå från pedagogernas erfarenheter. Vi såg att det brast i likvärdighet hos oss, både i undervisningen och bedömningen, berättar hon.

Elevgrupperna på sfi hade då ökat kraftigt på grund av flyktingströmmen från Syrien, samtidigt som möjligheten fanns att skapa något annorlunda inom relativt nybildade Kunskapsförbundet. Där samlas all gymnasie- och vuxenutbildning i Trollhättan och Vänersborg, med sammanlagt 6 000 elever i fyra skolor i egen regi.

En så kallad Kifa-mall skapades som verktyg för utvecklingsarbetet och har sitt ursprung i aktionsforskning. Förkortningen står för: Kartläggning, identifiering, frågeställning, aktioner. Fokus hamnade på skriftspråksutveckling eftersom det var ett område som behövde förbättras. Lärarna enades om en ”aktion”, ett konkret arbetssätt som var annorlunda, att prova ut i klassrummet och undersöka om det gav bättre resultat. Arbetet observerades och dokumenterades. Efter det kom steget som Arezo Wågström lyfter fram som det viktigaste:

– Analysen och reflektionen. Man är inte så van som lärare att analysera resultat kollegialt, men det är så viktigt. Det kan leda till insikten om hur man ska gå vidare.

VINSTEN MED Kifa-mallarna blev en gemensam arbetsgång och en öppenhet kolleger emellan.

– Det gav en transparens i arbetet. Alla kände igen sig och kunde ta del av varandras mallar och diskutera utmaningarna.

Efter nära två års arbete med fler Kifa-omgångar i varje arbetslag, var lärarlagen redo för nästa steg: ett helhetsperspektiv i hela sfi-utbildningen. Det nya spåret blev därför en kollegial samsyn på styrdokument, planering, undervisning och bedömning. Pedagogerna har även fått handledning och föreläsningar från några professorer och adjunkter vid Högskolan Väst som en del i kompetensutvecklingen. Alla arbetslag arbetar utifrån samma form av planering nu och det systematiska kvalitetsarbetet ska ske på alla nivåer i organisationen, förklarar Arezo Wågström.

– Nu kan vi säga till en nyanställd att ”så här jobbar vi på sfi”. Det kunde vi inte göra för några år sedan, då var det mycket mer spretigt. Vi har en större samsyn.

ALLT DETTA HAR fungerat eftersom sfi har fått samma förutsättningar till utvecklingsarbete som all annan verksamhet inom Kunskapsförbundet, slår utvecklingschef Maria Hildefors fast.

– En nyckel till framgång är att vi inte har behandlat vuxenutbildningen annorlunda. Vi har hela tiden problematiserat kvaliteten och följer upp resultaten, precis som på gymnasiet.

Maria Hildefors lyfter även fram elevstödet som en viktig funktion, som de har infört även för vuxeneleverna, trots att skollagen inte kräver det.

– Vi satsar på det eftersom det gör stor skillnad för elevernas möjlighet att fullfölja sina studier.

FAKTA/Marias och Arezos tips till andra huvudmän inom vux

  • Behandla inte vuxenutbildningen som något apart eller mindre viktig skolform!
  • Inkludera den fullt ut och ställ lika höga krav på den med ett systematiskt utvecklingsarbete på vetenskaplig grund.
  • För en levande dialog med ledarskapsteamen inom vuxenutbildningen, men se till att lärare har ansvar och förutsättningar för att utveckla undervisningen.
  • Så länge inte alla elever lyckas – gör antagandet att ni måste göra något annorlunda.

Artikeln är en del av en temaartikeln Det våras för komvux ur Skolportens magasin nr 3/2021. 

Av Enikö Arnell-Szurkos

Foto Kent Eng


Artikeln är publicerad i Skolporten nr 3/2021 – ute 14 maj!

Vill du bli prenumerant? Missa inte prova på-priset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet utan kostnad!

Sidan publicerades 2021-05-18 16:22 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Komplext uppdrag att vara lärare på sfi

Att vara lärare inom sfi är ett komplext uppdrag. Utöver att lära sig svenska, behöver många elever även lära sig att läsa och skriva. Det påverkar lärarnas yrkesidentitet, konstaterar Helena Colliander.

Sfi i fokus Webbkonferens

Konferensen riktar sig till dig som är lärare eller rektor inom sfi. Intressanta föreläsningar om bl.a bedömning, hur språkundervisning på arbetsplatsen kan fungera, hur vi utvecklar elevers digitala kompetens och vilken effekt språkstödjare kan ha. Välkommen!

Vuxenutbildning Webbkonferens

Konferensen riktar sig till dig som är lärare eller rektor inom vuxenutbildningen. Ta bl.a. del av föreläsningar om tydliggörande pedagogik, estetiska lärprocesser samt språkutvecklande arbetssätt - i mötet med vuxna elever.

”Det är vi som misslyckas med vårt jobb om eleven får ett F”

På Praktiska gymnasiet Bromma arbetar man med att höja närvaron, och att få till relationer med eleverna, för att skolgången ska fungera.

”Nu ser vi effekterna av det liberala skolbygget”

Att drygt 14 procent av Sveriges elever inte har gymnasiebehörighet är en humanitär, samhällelig och ekonomisk katastrof. Vad ska dessa drygt 16 300 personer per år ska göra av sina liv när vårt samhälle kräver minst gymnasiexamen för att få jobb? skriver Jiang Millington, krönikör, författare och fristående debattör

”Som rektor har det varit svårt att hantera pandemin”

Hade vi i skolorna kunnat agera annorlunda för att minska smittspridningen? Säkert. Men jag hade önskat att vi hade en utbildningsminister som inte bara ville att elever skulle vara i skolan, utan också berättade vad de kan göra för att minska smittspridningen, skriver rektor Anna-Karin Grahn i en krönika.  

Skolinspektionen vill att skolorna analyserar resultatet: ”Det är bekymrande”

Brister i trygghet och studiero, elever som vittnar om kränkningar och trakasserier. Så ser resultatet ut från granskningen som Skolinspektionen har gjort. Men en förklaring till varför det ser ut så här finns inte. ”Vi uppmuntrar skolorna att analysera resultatet”, säger Skolinspektionens Helén Ängmo.

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Elev om nytt taggsystem: ”Bra att ingen utanför tar sig in i skolan”

Sedan två år pågår ett pilotprojekt på Nosabyskolan som gör att inga obehöriga kommer in på skolan. Elever och lärare har särskilda taggar som gör att de kan komma in på skolan.”Jag tycker att det har gått över förväntan, vi var rätt oroliga när det infördes”, säger Per Gustafsson, som är rektor på skolan.

Rädda barnen vill ha mer kunskap om rasism i skolan: Det är en bra idé

Var fjärde elev med utländsk bakgrund har blivit utsatt för diskriminering eller trakasserier i skolan av andra elever eller lärare, det visar en ny rapport från Rädda barnen. ”Jag har flera gånger blivit utsatt, så det är bra om man kan prata om det i skolan”, säger eleven Safya Ahmad.

Wiman: Vi får dubbelt så mycket jobb – för samma lön

Att klona lärare kanske inte är en så tokig idé ändå tänker Maria Wiman när hon får höra om beskedet att närundervisning ska vara huvudregel i höst men distansundervisning ändå kan bli aktuellt i vissa fall.

”Det obehagliga med idéburna friskolor är vuxnas önskan om att undslippa det gemensamma”

Idéburna friskolor gör det möjligt för vårdnadshavare, lärare och rektorer att lyfta ut och särskilja vissa barn, utifrån logiken att utvalda friskolebarn är värda något mycket bättre än det som de kommunala skolornas elever får, skriver Hanna Sjögren.

Hur ökar man motivationen för att läsa matematik på yrkesprogram?

Karolina Muhrman, universitetslektor vid Linköpings universitet, ska tala om matematikundervisning på yrkesprogram på Skolportens konferens Matematik för gymnasiet.

Karin Berg: Motivationen som försvann

När vi återgår till en mer normal verklighet hoppas jag att vi ser skolans sociala interaktion som en av huvudnycklarna till elevernas motivation. Det skriver Karin Berg, Skolportens krönikör.

Hade 69 elever som inte kan simma: De sjunker direkt

Idrottsläraren Thomas Arvidsson hade i höstas 69 elever som inte kunde simma. Hans rektor gick direkt med på att köpa in extra simundervisning. ”Det är vårt ansvar att skaffa simundervisning och det köpte min rektor direkt trots att en simskola kostar mellan 15 000 och 20 000 kronor”, säger han.

”Hårdare tag och mobilförbud är ett förbannat skuggfäktande”

Mobilförbud och rätten att ingripa fysiskt mot stökiga elever är det sista som står på lärarnas önskelista och är en billig skenmanöver av regeringen. Knappast en nationell plan för studiero, skriver Maria Wiman i en krönika.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens konferenser
Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning
  Jenny Samuelsson, logoped och doktorand

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Hallå där Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, som ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Henrik Pettersson är ny rektor på Rudbeckianska gymnasiet

Henrik Pettersson är sedan 1 augusti ny rektor på Rudbeckianska gymnasiet i Västerås kommun.

Theres är ny rektor för Molla skola och Mörlandaskolan

Sedan 5 augusti är Theres Doczi ny rektor för grundskolorna Molla skola och Mörlandaskolan. Theres kommer närmast från en lärartjänst i Borås stad.

Jenny Walldén – ny rektor på Lindbladskolan

Jenny Walldén är ny rektor på Lindbladskolan 4-6 i Vårgårda kommun.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Stort europeiskt innovationpris till Piteå-förskola

Förskolor i Piteå och Kramfors finns bland pristagarna när EU-kommissionens nya europeiska lärarpris för innovativ undervisning delas ut för första gången.

Västeråslärare tog hem EU-pris – byggde drönare med eleverna

Läraren Juan Bergdahl på Hahrska gymnasiet i Västerås är en av vinnarna av EU-kommissionens nya europeiska lärarpris för innovativ undervisning.

Isabella och Benjamin är Sveriges bästa kockelever

Det råder segerglädje på Dackeskolan i Mjölby efter att två av skolans kockelever vunnit den tunga bemärkelsen ”Årets kockelever 2021”. Isabella Winkler och Benjamin Hellström vann tävlingen på måndagen efter att ha imponerat med två rätter på lök och äpple.

Läs fler
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier