Heja elevhälsa!

På Visättraskolan i Huddinge vände man motgång till framgång genom att storsatsa på elevhälsan.

LJUDET FRÅN LEKANDE barn hörs på långt håll. Det är den första riktiga vinterdagen, men att det är kallt, tidigt på morgonen och långt till lov märks inte av här på Visättraskolans skolgård. Stämningen verkar vara på topp.

För fyra år sedan var läget helt annorlunda. Då, när rektor Semira Vikström tog över, var Visättraskolan – en kommunal skola i Huddinge kommun med 370 elever i årskurs F-6 – en skola i kris.

Under parollen #roligareraster har Visättraskolan satsat på mycket lärarnärvaro och aktiviteter ledda av pedagoger på rasterna.

Under parollen #roligareraster har Visättraskolan satsat på mycket lärarnärvaro och aktiviteter ledda av pedagoger på rasterna. Foto: Emil Nordin.

– Det var en skola på nedåtgång och mitt uppdrag var tydligt: Jag skulle vända på utvecklingen, berättar Semira Vikström.

När hon installerat sig insåg hon att det krävdes insatser på alla fronter. Budgeten visade röda siffror, incidentrapporterna om kränkande behandling duggade tätt. Dessutom var kunskapsresultaten låga och lärare mådde dåligt. Det behövdes såväl akuta förändringar som förändringar på lång sikt.

Utifrån tanken att såväl elever som lärare enbart kan prestera om de mår bra, påbörjade man på höstterminen 2013 ett arbete med en prioriterad elevhälsa.

– Jag började med att göra en kartläggning för att synliggöra verksamhetens styrkor och utvecklingsmöjligheter. Ett viktigt område var just arbetet med trivseln och tryggheten på skolan, och här visste jag att en prioriterad elevhälsa skulle vara avgörande.

– Till en början handlade det om att ta fram fungerande rutiner och anpassa elevhälsan utifrån behoven som synliggjorts. Erik Hall, som tidigare var kurator på skolan, fick ett utökat ansvar och började arbeta heltid. Vi tillsatte en skolsyster på heltid och bildade ett trygghetsteam, förklarar Semira Vikström.

På Visättraskolan i Huddinge vände man motgång till framgång genom att storsatsa på elevhälsan.

Erik Hall är biträdande rektor och Semira Vikström är rektor på Visättraskolan, där en stor förändring har skett av trivseln – hos både elever och lärare. Fotograf: Emil Nordin

ERIK HALL är nu biträdande rektor med ansvar för elevhälsoarbetet, där även skolans trygghets- och trivselarbete ingår.

– Arbetet har sin grund i planen mot diskriminering och kränkande behandling, och skolan arbetar aktivt för att konkretisera innehållet i planen för personal och elever. De senaste fyra läsåren har siffrorna för elevernas upplevda trivsel och trygghet på skolan stadigt förbättrats, säger Erik Hall.

Att arbeta med föräldrarna var ett annat led. Tidigare fanns en bristande tillit till skolan och dess arbete, och fokus blev transparens och tillgänglighet. Man började arbeta aktivt med hemsidan och klassbloggar och startade en Facebooksida.

Det var också viktigt att få elever och föräldrar att känna sig stolta över Visättraskolan. Posten avsatt för marknadsföring i budgeten användes i stället till att införa ”Visättraskolans dag”, en stor fest i början av höstterminen, där man bjöd in artister som Sean Banan och Samir & Viktor. Den första festen hölls läsårstarten 2014/15 och tillställningen har blivit en succé.

Så småningom började attityden vända – eleverna började prata med stolthet om sin skola. En ”Visättraanda” började sakta men säkert byggas upp.

I kommunens senaste elev- och fritidshemsenkät fick Visättraskolan ett kvalitetsindex på 9,2 av max 10 på frågorna som rörde trygghet och nöjdhet.

ETT ANNAT OMRÅDE som skolan valde att fokusera på var rastverksamheten. #roligareraster blev en insats i skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. Att det gett resultat märks tydligt under förmiddagsrasten. Ur högtalare strömmar musik, ett hundratal barn leker i olika konstellationer och här finns också en rad vuxna som närvarar.

– Rastverksamheten är den största insatsen för det här läsåret när det gäller tryggheten, kommenterar Erik Hall, och visar runt på skolgården.

Med jämna mellanrum blir han avbruten av barn som hejar på honom med förnamn, barn som kramas och barn som helt enkelt vill visa något projekt i största allmänhet.

MITT I KLUNGAN av ett gäng elever i färd med att kasta prick står Alva Ekholt, tolv år. Hon har gått på Visättraskolan i sex år, och har alltså varit med och sett skolan förändras.

– Mina föräldrar ville inte att jag skulle börja här, men jag kom inte in på någon annan skola. Det är jag glad över i dag. I början var det bråkigt, men det är det inte längre, konstaterar hon.

Och det är inte bara eleverna som trivs bättre. Även personalens välmående har ökat på skolan. Medarbetarenkäter visar att den arbetsrelaterade utmattningen har sjunkit rejält.

Den prioriterade elevhälsan har lett till att lärarna i högre utsträckning kan fokusera på undervisningen och även vända sig till elevhälsan för att få stöd och avlastning i arbetet med elever som utmanar på olika sätt.

Jimmy Askelius är lärare i årskurs 4–6 och förstelärare i IT. Han var vikarie på skolan i mitten av 2000-talet och bestämde sig för att aldrig mer sätta sin fot här. Men det var innan förändringsarbetet påbörjades.

– I dag jobbar jag här och sonen går i förskoleklassen, säger han och skrattar.

SKOLLEDNINGEN SER OCKSÅ att arbetet med trygghet och trivsel har bidragit till ökade kunskapsresultat.

– Det är dock en utmaning för oss att jämföra – förutsättningarna skiljer sig åt från år till år. Exempelvis definierades 39 procent av eleverna i årskurs 6 som nyanlända vårterminen 2017. Vi kan dock se ökade kunskapsresultat för de enskilda klasserna, och det är den enskilda elevens progression som måste vara i fokus, säger rektor Semira Vikström, som avslöjar att hon i början inte riktigt förstått vidden av uppdraget.

– Men den känslan vände snabbt. Även om vi inte är i hamn än, känner jag mig otroligt stolt över vad vi åstadkommit. Faktum är att det här är det roligaste jag gjort yrkesmässigt.

Av Anna-Maria Stawreberg

Foto Emil Nordin


Fakta/3 tips för att prioritera elevhälsan

  • Få med personalen – tydlig organisation, ha en tydlig vision som är känd av alla, kartlägg verksamheten för att synliggöra styrkor och utvecklingsområden
  • Få med föräldrarna på tåget – avsätt tid för samtal och låt verksamheten präglas av transparens.
  • Inkludera elevhälsans arbete i det systematiska kvalitetsarbetet. Se planen mot diskriminering och kränkande behandling som en viktig del i det främjande och förebyggande arbetet.

Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 1 2018.

Omslag_Skolporten_1_2018

Skolporten nr 1/2018.

Vill du prenumerera? Prova på-pris: 2 nr/99 kr (endast för nya prenumeranter)

Sidan publicerades 2018-02-12 14:41 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-06-11 12:06 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin

Skolportens magasin

TEMA FÖRSKOLEKLASSEN: En brygga eller en vallgrav mellan förskola och skola? Förslaget om en tioårig grundskola gör diskussionen om förskoleklassen livligare än någonsin.

Läs mer!
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

Rektor dödshotas efter slöjdebatt

Dödshoten har kommit på telefon, över mejl – och i vykort hem till familjen. När rektorn Mattias Liedholm meddelade att slöjförbudet i Skurup inte skulle tillämpas i skolan blev han en tydlig måltavla för slöjkritiker i Sverige. Från kommunen är stödet närmast obefintligt, säger han.

Så kom de till rätta med sjuktalen

Vivallas förskolor tog tag i sina arbetsmiljöproblem och anställde en expert. Satsningen har lett till att både personal och chefer mår bättre, och nu kan lägga ­pengarna på annat än vikarier.

Digital kompetens i svenskundervisningen

Hej Jenny Edvardsson, förstelärare i Kristianstads kommun och adjunkt i svenska vid Högskolan Kristianstad. Du ska föreläsa på Skolportens konferens Fortbildning för dig som undervisar i svenska. Vad ska du prata om?

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Malmös bästa skolor blir utan pris – S+L-styret körs över

Socialdemokraterna och Liberalerna vill prisa Malmöskolor som presterar bättre än förväntat – där elever och personal är extra ”positiva” och ”motiverade”. Men det blir inget pris. Återigen kör den samlade oppositionen över styret.

Skolledare från norr till söder nominerade till Stora Skolledarpriset

​Helena Öhman, Töre i Kalix kommun, Jonas Frankel, Vellinge, och Semira Vikström, Huddinge, är de tre slutkandidaterna till Stora Skolledarpriset på 100 000 kronor. Priset, som delas ut den 17 mars på Nordiska Skolledarkongressen i Göteborg för tredje gången, är Sveriges största pris för skolledare.

Prisad lärare: ”Glesbygdsskolorna glöms bort”

Josefin Öberg, som är lärare i Fredrika skola, Åsele kommun, har nyligen mottagit Helgepriset. Här berättar hon om priset, om hur det är att vara lärare på glesbygden och arbetets förutsättningar.

Hovslättslärare bäst i Sverige

Biologiläraren Anders Elm som arbetar på Hovslättsskolan utanför Jönköping är en av Sveriges bästa lärare. Senare i vår kommer han att få ta emot Kungliga Vetenskapsakademiens pris under en högtidlig ceremoni på konserthuset i Stockholm.

Nytänkande lärare prisas av Vetenskapsakademien

Fyra lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen verksamma i Helsingborg, Göteborg, Jönköping och Sollentuna, belönas nu av Vetenskapsakademien. De fyra har genom nya idéer och entusiasmerande arbete väckt elevernas intresse för matematik, fysik, biologi och NO.

Läs fler
Namn och Nytt

Klart med ny rektor för Färsingaskolan

Mikael Wahlberg blir högstadieskolans nya rektor och tillträder tjänsten den 1 april 2020. Ett uppdrag han ser framemot att axla. ”Att få komma till en renodlad högstadieskola med ett spännande uppdrag att arbeta ihop tre skolor till en, känns väldigt roligt”, säger han.

Anders Sundström ordförande för universitetets nya rådgivargrupp

Framtidens teknologi, hållbara naturresurser och regionens utveckling. Strategiska satsningar för att hitta lösningar på samhällsutmaningar inom dessa tre områden är huvudfokus för Luleå tekniska universitets nya externa rådgivargrupp – som får Anders Sundström som ordförande.

Semira Vikström från Huddinge är Årets rektor

Semira Vikström, rektor för Visättraskolan i Huddinge har blivit utsedd till Årets rektor av Lärarförbundet Skolledare och Lärarstiftelsen.

Ny grundskolechef i Norrköpings kommun

Hans Grimsell har utsetts till verksamhetschef för grundskolorna i Norrköping, en tjänst han tillträder den 18 maj.

Linda Rogberg är ny rektor på Horsbyskolan

Sedan den 7 januari 2020 är Linda Rogberg rektor på Horsbyskolan för årskurs 4-6. Linda kommer närmast från en tjänst som enhetschef inom Borås Stad.