Heja elevhälsa!

På Visättraskolan i Huddinge vände man motgång till framgång genom att storsatsa på elevhälsan.

LJUDET FRÅN LEKANDE barn hörs på långt håll. Det är den första riktiga vinterdagen, men att det är kallt, tidigt på morgonen och långt till lov märks inte av här på Visättraskolans skolgård. Stämningen verkar vara på topp.

För fyra år sedan var läget helt annorlunda. Då, när rektor Semira Vikström tog över, var Visättraskolan – en kommunal skola i Huddinge kommun med 370 elever i årskurs F-6 – en skola i kris.

Under parollen #roligareraster har Visättraskolan satsat på mycket lärarnärvaro och aktiviteter ledda av pedagoger på rasterna.

Under parollen #roligareraster har Visättraskolan satsat på mycket lärarnärvaro och aktiviteter ledda av pedagoger på rasterna. Foto: Emil Nordin.

– Det var en skola på nedåtgång och mitt uppdrag var tydligt: Jag skulle vända på utvecklingen, berättar Semira Vikström.

När hon installerat sig insåg hon att det krävdes insatser på alla fronter. Budgeten visade röda siffror, incidentrapporterna om kränkande behandling duggade tätt. Dessutom var kunskapsresultaten låga och lärare mådde dåligt. Det behövdes såväl akuta förändringar som förändringar på lång sikt.

Utifrån tanken att såväl elever som lärare enbart kan prestera om de mår bra, påbörjade man på höstterminen 2013 ett arbete med en prioriterad elevhälsa.

– Jag började med att göra en kartläggning för att synliggöra verksamhetens styrkor och utvecklingsmöjligheter. Ett viktigt område var just arbetet med trivseln och tryggheten på skolan, och här visste jag att en prioriterad elevhälsa skulle vara avgörande.

– Till en början handlade det om att ta fram fungerande rutiner och anpassa elevhälsan utifrån behoven som synliggjorts. Erik Hall, som tidigare var kurator på skolan, fick ett utökat ansvar och började arbeta heltid. Vi tillsatte en skolsyster på heltid och bildade ett trygghetsteam, förklarar Semira Vikström.

På Visättraskolan i Huddinge vände man motgång till framgång genom att storsatsa på elevhälsan.

Erik Hall är biträdande rektor och Semira Vikström är rektor på Visättraskolan, där en stor förändring har skett av trivseln – hos både elever och lärare. Fotograf: Emil Nordin

ERIK HALL är nu biträdande rektor med ansvar för elevhälsoarbetet, där även skolans trygghets- och trivselarbete ingår.

– Arbetet har sin grund i planen mot diskriminering och kränkande behandling, och skolan arbetar aktivt för att konkretisera innehållet i planen för personal och elever. De senaste fyra läsåren har siffrorna för elevernas upplevda trivsel och trygghet på skolan stadigt förbättrats, säger Erik Hall.

Att arbeta med föräldrarna var ett annat led. Tidigare fanns en bristande tillit till skolan och dess arbete, och fokus blev transparens och tillgänglighet. Man började arbeta aktivt med hemsidan och klassbloggar och startade en Facebooksida.

Det var också viktigt att få elever och föräldrar att känna sig stolta över Visättraskolan. Posten avsatt för marknadsföring i budgeten användes i stället till att införa ”Visättraskolans dag”, en stor fest i början av höstterminen, där man bjöd in artister som Sean Banan och Samir & Viktor. Den första festen hölls läsårstarten 2014/15 och tillställningen har blivit en succé.

Så småningom började attityden vända – eleverna började prata med stolthet om sin skola. En ”Visättraanda” började sakta men säkert byggas upp.

I kommunens senaste elev- och fritidshemsenkät fick Visättraskolan ett kvalitetsindex på 9,2 av max 10 på frågorna som rörde trygghet och nöjdhet.

ETT ANNAT OMRÅDE som skolan valde att fokusera på var rastverksamheten. #roligareraster blev en insats i skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. Att det gett resultat märks tydligt under förmiddagsrasten. Ur högtalare strömmar musik, ett hundratal barn leker i olika konstellationer och här finns också en rad vuxna som närvarar.

– Rastverksamheten är den största insatsen för det här läsåret när det gäller tryggheten, kommenterar Erik Hall, och visar runt på skolgården.

Med jämna mellanrum blir han avbruten av barn som hejar på honom med förnamn, barn som kramas och barn som helt enkelt vill visa något projekt i största allmänhet.

MITT I KLUNGAN av ett gäng elever i färd med att kasta prick står Alva Ekholt, tolv år. Hon har gått på Visättraskolan i sex år, och har alltså varit med och sett skolan förändras.

– Mina föräldrar ville inte att jag skulle börja här, men jag kom inte in på någon annan skola. Det är jag glad över i dag. I början var det bråkigt, men det är det inte längre, konstaterar hon.

Och det är inte bara eleverna som trivs bättre. Även personalens välmående har ökat på skolan. Medarbetarenkäter visar att den arbetsrelaterade utmattningen har sjunkit rejält.

Den prioriterade elevhälsan har lett till att lärarna i högre utsträckning kan fokusera på undervisningen och även vända sig till elevhälsan för att få stöd och avlastning i arbetet med elever som utmanar på olika sätt.

Jimmy Askelius är lärare i årskurs 4–6 och förstelärare i IT. Han var vikarie på skolan i mitten av 2000-talet och bestämde sig för att aldrig mer sätta sin fot här. Men det var innan förändringsarbetet påbörjades.

– I dag jobbar jag här och sonen går i förskoleklassen, säger han och skrattar.

SKOLLEDNINGEN SER OCKSÅ att arbetet med trygghet och trivsel har bidragit till ökade kunskapsresultat.

– Det är dock en utmaning för oss att jämföra – förutsättningarna skiljer sig åt från år till år. Exempelvis definierades 39 procent av eleverna i årskurs 6 som nyanlända vårterminen 2017. Vi kan dock se ökade kunskapsresultat för de enskilda klasserna, och det är den enskilda elevens progression som måste vara i fokus, säger rektor Semira Vikström, som avslöjar att hon i början inte riktigt förstått vidden av uppdraget.

– Men den känslan vände snabbt. Även om vi inte är i hamn än, känner jag mig otroligt stolt över vad vi åstadkommit. Faktum är att det här är det roligaste jag gjort yrkesmässigt.

Av Anna-Maria Stawreberg

Foto Emil Nordin


Fakta/3 tips för att prioritera elevhälsan

  • Få med personalen – tydlig organisation, ha en tydlig vision som är känd av alla, kartlägg verksamheten för att synliggöra styrkor och utvecklingsområden
  • Få med föräldrarna på tåget – avsätt tid för samtal och låt verksamheten präglas av transparens.
  • Inkludera elevhälsans arbete i det systematiska kvalitetsarbetet. Se planen mot diskriminering och kränkande behandling som en viktig del i det främjande och förebyggande arbetet.

Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 1 2018.

Omslag_Skolporten_1_2018

Skolporten nr 1/2018.

NYHET! Nu kan du köpa digitala lösnummer i App Store eller Google Play!

Vill du prenumerera? Prova på-pris: 2 nr/99 kr (endast för nya prenumeranter)

Sidan publicerades 2018-02-12 14:41 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-02-11 10:11 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Hjälp oss bli bättre!

Hjälp oss bli bättre!

Besöker du ofta Skolportens webbplats? Just nu genomför vi en användarundersökning med fokus på våra jobb- och konferenssidor. Vi skulle vara mycket tacksamma om du som besöker oss vill hjälpa till och utveckla vår verksamhet - enkäten tar inte mer än fem minuter att besvara.

Till undersökningen
Aktuella chefstjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Lärares och rektors karriär
  Skolporten nr 2/2019 – ute 4 april

Tema: Lärares och rektors karriär

Hur utvecklas man som lärare? Många hoppas att det nya professionsprogrammet ska ge svar på den frågan. Intervjun: Nina Rung är kriminologen som tröttnat på skambeläggandet av tjejer i skolan. Inblick: Forskarna: Så utvecklar du din relationskompetens som lärare. Skolportens favorit: Ny avhandling om skrivdidaktik i klassrummet blev lärarpanelens val.

Läs mer här!
Pedagogiska poddar
Poddar om utbildning och läraryrket

Poddar om utbildning och läraryrket

Det finns en mängd podcasts om undervisning, lärande och lärarprofessionen i sig: här länkar vi till ett urval, välkommen in och börja botanisera!

Läs mer
Fördjupning
Dags att växa?

Dags att växa?

Våren är i antågande och just nu är det många som funderar på sin arbetssituation och möjligheten till nya utmaningar. Går du i samma tankar? Vi har samlat ett antal nyheter om lön, karriär och yrkesutveckling i ett särskilt temabrev för dig som funderar över dina karriärmöjligheter.

Till Tema Karriär
Mest läst senaste veckan

Jenny Edvardsson: Peppövningar för att bli av med talängslan

Jenny Edvardsson tipsar om tre roliga och enkla peppövningar för att träna eleverna att tala inför grupp.

Elever och personal i fritidshem läsåret 2018/19

I den här promemorian beskrivs Skolverkets statistik om elever och personal i fritidshemmen för läsåret 2018/19. Skolverkets statistik om fritidshem ingår i Sveriges officiella statistik och samlas in den 15 oktober varje år av Statistiska centralbyrån på Skolverkets uppdrag. (pdf)

Lärarutbildningar måste bli ännu bättre

Många lärarutbildningar håller inte måttet fullt ut. Av 67 granskade förskollärar- och grundlärarutbildningar på 20 universitet och högskolor hittade Universitetskanslersämbetet (UKÄ) brister i 32 stycken, alltså nästan hälften.

Aktuella arbetsgivare
Nyhetskategorier
Utmärkelser

Lärande i Sverige nomineras

Friskoleföretaget Lärande i Sverige har nominerats till Guldtrappan för sitt digitaliseringsarbete. Priset delas ut till skolhuvudmän som är framträdande inom digitalisering.

Sex skolhuvudmän kandidater till Guldtrappan 2019

Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter och skolan har en viktig roll att spela för att nå denna ambition. Det var regeringens budskap när den nationella digitaliseringsstrategin för skolan antogs i oktober 2017. Utmärkelsen Guldtrappan utdelas till skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt utifrån styrdokumenten för elevers goda kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling i skolan. 2019 blir fjärde året för initiativet, processen och utmärkelsen Guldtrappan.

Prisade lärarens succédrag – slopar förberedelseklasser

Finns det bättre recept än förberedelseklasser för nyanlända att komma igång i svenska skolan? Prisade läraren Lligo Matson och Renforsskolan i Västerbotten tänkte om – och har redan sett positiva resultat. På köpet har svenskfödda elever fått bättre undervisning.

Priser till Lärarförbundets tidningar

Två av Lärarförbundets tidningar vann priser när Fackförbundspressen delade ut journalistpriser på torsdagen.

Skellefteå prisas för ansiktsigenkänning på skola

Skellefteå kommun har fått pris för elevregistrering via ansiktsigenkänning som testats på Anderstorps gymnasium.

Läs fler
Fortbildning
Specialpedagogik 2019
  Konferensen ges i Sthlm & Gbg våren 2019

Specialpedagogik 2019

Årets viktigaste konferens för dig som är intresserad av fördjupad kunskap inom det specialpedagogiska fältet. Du spelar en avgörande roll för elever i behov av särskilt stöd.Ta del av den senaste forskningen och nyheterna inom det specialpedagogiska fältet.

Läs mer och boka plats