Populärkultur blir historieundervisning

Mikael Bruér, författare och universitetsadjunkt vid Malmö universitet.
Hej Mikael Bruér, författare och universitetsadjunkt vid Malmö universitet. Du ska föreläsa på Skolportens konferens SO i fokus. Bland annat om historiebruk, vad är det?
– För SO-lärare är begreppet välkänt men många tycker det är svårt att arbeta med det i undervisningen. Historiebruk handlar om att just bruka den synliga historien vi har runt omkring oss – allt från historiska namn på gator till populärkultur – i historieundervisningen.
Ett slags sammankoppling av dåtid och nutid?
– Stämmer, med historiebruk kan vi utveckla elevernas historiemedvetande men också att förstå hur historia även används för helt andra syften än själva historieberättandet. Som att sälja varor, propagera för en viss politik eller spegla förändringar i samhället. Jag kommer att berätta mer om hur man som lärare rent praktiskt kan lägga upp sin undervisning.
Du kan lyssna till Mikael Bruér på Skolportens konferens SO i fokus 28-29 jan 2020:
Konferensen berör bland annat:
- Hur kan du utveckla din prov- och bedömningspraktik i SO-ämnena?
- Historiebruk – från ord till handling!
- Kontroversiella samhällsfrågor i undervisningen – möjligheter och utmaningar.
- Låt eleverna upptäcka och undersöka världen i geografin.
- Interkulturellt förhållningssätt i religionskunskapsundervisningen.
- Digital källkritik – vad innebär det i undervisningen?
- Så skapar du motivation hos eleverna!
Sidan publicerades 2019-09-17 09:00 av Emma Svensson
Sidan uppdaterades 2019-10-17 10:56 av Emma Svensson