Hitta balans med digitala verktyg i klassrummet

Sara Bruun Foto: Lina Arvidsson

Hallå där Sara Bruun, språklärare i engelska, utvecklingsledare i Höörs kommun, författare och föreläsare om digitala arbetssätt. Du står bakom och leder Skolportens kurs Undervisa i engelska med digitala verktyg.

 Vad är tanken med kursen?

– Att ge lärare bättre kunskaper om hur digitala läromedel och verktyg kan användas för att fördjupa elevernas lärande, men också hur man som lärare kan jobba smartare. Digitala verktyg är inte alltid till nytta, det finns många situationer där papper och penna är mer relevant. Det krävs att man tänker till och inte bara plockar in digitala verktyg av slentrian i klassrummet.

Vilka frågor tampas lärare ofta med när det gäller digitala arbetssätt?

– Det ser väldigt olika ut runt om på skolorna, vissa har kommit långt i sin digitalisering, andra står kvar i startgroparna. Men vad många lärare upplever utmanande är att veta när och hur digitala verktyg fyller sin funktion och när de inte gör det. Att hitta rätt balans som bidrar till elevernas lärande. Det här är inga självklara kunskaper utan kräver en utvidgad lärarkompetens. Många lärare vittnar också om hur datorer och andra digitala verktyg lätt blir ett störningsmoment då elever vid första bästa tillfälle övergår till att spela spel eller göra annat på datorn. Digitala verktyg ställer därmed nya och andra krav på ledarskapet i klassrummet.

Vad får deltagarna med sig av kursen?

– Kursen har en tydlig struktur som bygger på var, när och hur digitala hjälpmedel kan bidra till fördjupat lärande och smartare undervisning i momenten, läsa, tala, lyssna och skriva i ämnet engelska. Därutöver innehåller kursen förstås en massa tips, idéer och råd!

Av Susanne Sawander

Sara Bruuns kurs 

Undervisa i engelska med digitala verktyg
Med Sara Bruun

Digitala verktyg kan göra engelskundervisningen mer kreativ, autentisk och målinriktad. I den här kursen får du handfast information för att välja och använda verktyg som gör skillnad för elevens lärande. Genom att varva teoretiskt och praktiskt arbete övar du på att utnyttja digitala resurser för att till exempel undervisa om skönlitteratur och kreativt skrivande, skapa ett tryggt samtalsklimat, samt förenkla ditt arbete med bedömning och feedback.

Sidan publicerades 2021-11-01 10:42 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-11-02 14:11 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens årliga konferens för dig som arbetar med eller i skolbibliotek från förskoleklass till gymnasiet, nu med möjlighet att välja anpassade spår! Här presenteras den senaste forskningen och du får praktiska verktyg för verksamheten. Bjud med din rektor på webbkonferensen utan kostnad!

Risk att digitala verktyg motverkar det inkluderande uppdraget

Digitala verktyg används ofta till annat än skolarbete i klassrummet. Detta tar upp en stor del av undervisningstiden, vilket främst drabbar elever som har särskilda behov, menar Lars Almén som undersökt effekterna av digitaliseringsstrategin.

Fortbildning för lärare grundbult för lyckad digitalisering

En pedagogisk modell i kombination med fortbildning för lärare ökade elevernas resultat med hela 20 procent. Det visar Annika Agélii Genlott som forskat om hur en skolorganisation kan utveckla och driva digitalisering.

”EdTech urholkar tilliten till lärarnas professionalism”

Digitaliseringen ses som ett framtidslöfte av såväl arbetsgivare inom skolvärlden som Sveriges kommuner och regioner och säljs in av stora aktörer inom EdTech industrin. Men Aron Trägårdh ser här en risk för att lärarnas professionalism urholkas och att kostnaden kan vara högre än bara den ekonomiska. ”EdTech urholkar tilliten till lärarnas professionalism”

V: ”Marknadsskolan berövar barn chansen till ett bättre liv”

Avskaffa marknadsskolan och möjligheten att bedriva skola i aktiebolagsform, mer resurser till skolan och lättillgängligare lärarutbildning. Det vill Vänsterpartiet se, skriver Daniel Riazat, som är den siste av riksdagspartiernas företrädare att skriva i Lärarens debattserie.

Deltidsfällan: ”Det blir kostsamt för lärarna livet ut”

36 procent av alla som jobbar deltid gör det för att det är för slitsamt med en heltid. ”Det är rent ut sagt oacceptabelt att människor får lägre lön, sämre löneutveckling och i slutändan mindre i pension när de bara försöker uthärda sin arbetssituation”, säger Svante Tideman, Lärarnas Riksförbund

Se upp för deltidsfällan – så undviker du den

Tre steg att undvika för att inte hamna i deltidsfällan. Svensklärarna Daniel Hugestam och Elin Helldén vet hur den kan slå till i arbetet.

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolina Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd
  Karolin Wagner

Så kan man väcka elevernas intresse för slöjd

Karolin Wagner ska föreläsa på Skolportens konferens Slöjd. Hon kommer att tala om hur man kan få eleverna mer intresserade av slöjdämnet.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Svalövs kommun och chefen för sektor utbildning har träffat en överenskommelse om att gå skilda vägar

Svalövs kommun och utbildningchefen Hans Dahlqvist är överens om att gå skilda vägar och detta sker i största samförstånd.

Han blir skolledare i Rinkeby – igen

Hans Ovsjö blir ny rektor på Knutbyskolan i Rinkeby i Stockholm. Han kommer närmast från Nälstaskolan och har tidigare bland annat arbetat på Rinkebyskolan. Den egna skoltiden var inte enbart positiv och efter några jobbiga skolår blev högskoleprovet en räddning.

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

”Jag är bra på att leda”

Efter tio år som lärare blev Madeleine Heiman rektor. Hon ville skapa en skola som är bra för varenda en av de där underbara ungdomarna hon mötte i klassrummet. Därför ville hon leda.

Arbetet bakom journalistpriset – ”Lärarna offer för systemfel”

Här är bakgrunden till att Skolvärldens reporter PeKå Englund fick Fackförbundspressens journalistpris för sitt dokument om skolattacken i Eslöv.

Förskolepris till Örebrorektor

Jenny Eriksson, rektor för förskolorna Almby och Södra gården i Örebro tilldelas Förskoletidningens utmärkelse Årets förskolekraft 2022.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier