Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson.

Hallå där, Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik. Du ska tala på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet.

Vad ska du prata om?

– Jag kommer att föreläsa om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter. Att hantera kontroversiella åsikter genom att ställa dessa elever till svars och förhindra dem att uttrycka ”fel” åsikter brukar få motsatt effekt och kan resultera i ytterligare radikalisering. Det visar bland annat mina studier och annan forskning rörande de som gått hela vägen in i extremistmiljöer.

– Som lärare måste man tänka på sin undervisningsgrupp som en helhet. Läraren bör tillåta att alla elever får uttrycka vad som är viktigt för dem när man diskuterar kontroversiella frågor. Men det som är olagligt i samhället, såsom hets mot folkgrupp, hot och förtal, är givetvis också olagligt i klassrummet. Man får inte heller uttrycka saker med avsikt att uppröra någon annan. Det är en stor skillnad på att säga något som upprör mot att säga något med avsikt att uppröra.

– Jag anser också att man inte ska diskutera en kontroversiell fråga bara för att den är kontroversiell. Den måste vara relevant för undervisningen. Om den inte är kopplad till min planering som lärare eller kursplaner så förloras legitimiteten. Men det kan förstås finnas undantag.

Hur påverkar man elever bäst i demokratisk riktning?

– Elever som uttrycker extrema ståndpunkter har ofta väldigt svårt att förstå sig själva. Undervisningen måste därför vara inriktad på att hjälpa dem att förstå vilka de själva är och att hjälpa dem att få en insikt i den multikomplexa verklighet som vi lever i. Allt kan inte förklaras eller förhandlas till koncensus utan vi lever i en komplicerad världen där konflikt är normaltillståndet. Alla extremistiska idéer utgår ifrån den paradisiska föreställningen att om man bara förbjuder det här eller gör sig av med den där gruppen så upphör konflikterna. Men konflikt behöver inte betyda förtryck. Och demokrati är den bästa formen att hantera konflikter.

– Det är också viktigt att hjälpa eleverna att uttrycka sig så att de blir förstådda på det sätt som de vill bli förstådda. En stor del är också att alltid uppmuntra elever att hitta och förstå sin motståndares bästa argument. Det är själva motsatsen till det polariserade samtalet.

Vad vill du att lärarna får med sig från din föreläsning?

– Min förhoppning är att konferensdeltagarna får med sig något konkret som de kan använda sig av när de hanterar elever med extrema åsikter i klassrummet.

Av John Miller

Du kan lyssna till Christer Mattsson på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för gymnasiet 10 februari–3 mars 2021!

Konferensen berör:

  • Prokrastinering – uppskjutandets psykologi.
  • Talängslan och selektiv mutism hos ungdomar.
  • Tydliggörande pedagogik på gymnasiet – så blir skoldagen meningsfull för alla elever.
  • Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd.
  • En breddad bild av dyslexins utmaningar och möjligheter.
  • Elever med extrema åsikter i klassrummet – hur hanterar vi dem?
  • Att handleda kollegor – så kan rådgivande samtal struktureras.

Sidan publicerades 2020-11-05 11:39 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-11-27 10:50 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Skolporten satsar på digitala konferenser

Coronakrisen har inneburit stora förändringar för alla i samhället. Skolporten storsatsar nu på en digital lösning med filmade föreläsningar som innebär att alla, oavsett var de bor och om de tillhör en riskgrupp eller har personer i sin omgivning som tillhör en riskgrupp, kommer att ha likvärdig tillgång till fortbildning.

Göteborgs Stad satsar på jämlik tillgång till kultur i skolan

Alla barn har rätt till konst och kultur oavsett var man bor. Därför satsar Göteborgs Stad på KuBo – kultur för barn och unga, ett nytt verktyg för att skapa likvärdiga möjligheter för Göteborgs barn och unga att ta del av konst och kultur i skolan.

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digitala konferenser. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
 ”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”
  Ulf Fredriksson

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Claudia Lindström ny vd på Aprendere Skolor

Utbildningsbolaget Aprendere Skolors styrelse har utsett Claudia Lindström till ny vd med tillträde på måndag 8 augusti, enligt ett pressmeddelande.

Ny förvaltningschef för bildningsförvaltningen

Anki Johnson blir ny förvaltningschef för bildningsförvaltningen i Kramfors. Hon tillträder befattningen 2022-08-01.

Martin Hellström blir ny rektor för MDU

Professor Martin Hellström blir ny rektor för MDU. ”Jag är glad och stolt över förtroendet. Jag ser fram emot att få lära känna organisationen samt träffa medarbetare, samverkanspartners och studenter vid MDU”, säger han.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Maria Risthammar utsedd till årets rektor

Maria Risthammar, rektor på Ekkälleskolan (F-6) Linköping utsågs till Årets Rektor vid Skolledargalan i Stockholm den 28 juni.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier