Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson.

Hallå där, Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik. Du ska tala på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet.

Vad ska du prata om?

– Jag kommer att föreläsa om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter. Att hantera kontroversiella åsikter genom att ställa dessa elever till svars och förhindra dem att uttrycka ”fel” åsikter brukar få motsatt effekt och kan resultera i ytterligare radikalisering. Det visar bland annat mina studier och annan forskning rörande de som gått hela vägen in i extremistmiljöer.

– Som lärare måste man tänka på sin undervisningsgrupp som en helhet. Läraren bör tillåta att alla elever får uttrycka vad som är viktigt för dem när man diskuterar kontroversiella frågor. Men det som är olagligt i samhället, såsom hets mot folkgrupp, hot och förtal, är givetvis också olagligt i klassrummet. Man får inte heller uttrycka saker med avsikt att uppröra någon annan. Det är en stor skillnad på att säga något som upprör mot att säga något med avsikt att uppröra.

– Jag anser också att man inte ska diskutera en kontroversiell fråga bara för att den är kontroversiell. Den måste vara relevant för undervisningen. Om den inte är kopplad till min planering som lärare eller kursplaner så förloras legitimiteten. Men det kan förstås finnas undantag.

Hur påverkar man elever bäst i demokratisk riktning?

– Elever som uttrycker extrema ståndpunkter har ofta väldigt svårt att förstå sig själva. Undervisningen måste därför vara inriktad på att hjälpa dem att förstå vilka de själva är och att hjälpa dem att få en insikt i den multikomplexa verklighet som vi lever i. Allt kan inte förklaras eller förhandlas till koncensus utan vi lever i en komplicerad världen där konflikt är normaltillståndet. Alla extremistiska idéer utgår ifrån den paradisiska föreställningen att om man bara förbjuder det här eller gör sig av med den där gruppen så upphör konflikterna. Men konflikt behöver inte betyda förtryck. Och demokrati är den bästa formen att hantera konflikter.

– Det är också viktigt att hjälpa eleverna att uttrycka sig så att de blir förstådda på det sätt som de vill bli förstådda. En stor del är också att alltid uppmuntra elever att hitta och förstå sin motståndares bästa argument. Det är själva motsatsen till det polariserade samtalet.

Vad vill du att lärarna får med sig från din föreläsning?

– Min förhoppning är att konferensdeltagarna får med sig något konkret som de kan använda sig av när de hanterar elever med extrema åsikter i klassrummet.

Av John Miller

Du kan lyssna till Christer Mattsson på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för gymnasiet 10 februari–3 mars 2021!

Konferensen berör:

  • Prokrastinering – uppskjutandets psykologi.
  • Talängslan och selektiv mutism hos ungdomar.
  • Tydliggörande pedagogik på gymnasiet – så blir skoldagen meningsfull för alla elever.
  • Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd.
  • En breddad bild av dyslexins utmaningar och möjligheter.
  • Elever med extrema åsikter i klassrummet – hur hanterar vi dem?
  • Att handleda kollegor – så kan rådgivande samtal struktureras.

Sidan publicerades 2020-11-05 11:39 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-11-27 10:50 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Skolporten satsar på digitala konferenser

Coronakrisen har inneburit stora förändringar för alla i samhället. Skolporten storsatsar nu på en digital lösning med filmade föreläsningar som innebär att alla, oavsett var de bor och om de tillhör en riskgrupp eller har personer i sin omgivning som tillhör en riskgrupp, kommer att ha likvärdig tillgång till fortbildning.

Göteborgs Stad satsar på jämlik tillgång till kultur i skolan

Alla barn har rätt till konst och kultur oavsett var man bor. Därför satsar Göteborgs Stad på KuBo – kultur för barn och unga, ett nytt verktyg för att skapa likvärdiga möjligheter för Göteborgs barn och unga att ta del av konst och kultur i skolan.

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digitala konferenser. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Skolportens konferenser
Skolportens magasin
Erbjudande till dig som blir prenumerant på Skolportens magasin!

Erbjudande till dig som blir prenumerant på Skolportens magasin!

För endast 349 kr får du 6 nr (ord. pris 590 kr helår) av Skolportens magasin – och kan köpa kompetensutveckling till kampanjpris hos Studentlitteratur!

Se alla böcker med kampanjpris och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Musikskapande stärker elever med särskilda behov
  Per Nylén

Musikskapande stärker elever med särskilda behov

Per Nylén, förskollärare, musikpedagog och låtskrivare, ska föreläsa på Skolportens konferens Musik för grundskolan. Han kommer att tala om sitt musikprojekt för barn med särskilda behov.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 14 december!

Nytt nr ute 14 december!

TEMA: Utveckla undervisningen! Så lär sig eleverna bäst, enligt forskningen. INTERVJU: Ebba Hildén vill lyfta förskollärares ledarskap.

Prova på-pris! 2 nr/99 kr!
Namn och Nytt
Särskolan får ny rektor

Den 14 mars 2022 tillträder Anna Léven i tjänsten som tillförordnad rektor för grundsärskolan på Gotland.

Ylva Appelgren tillförordnad skolchef

Ylva Appelgren tillträder som skolchef den 17 januari. Hon efterträder Katarina Johansson.

Han är ny skolchef för Römosseskolorna

Römosseskolornas nye skolchef och ordförande i styrelsen är Johan Romberg. ”Mitt uppdrag är att slutföra det uppdraget den tidigare styrelsen gav, att ta bort de religiösa inslagen”, säger han

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

De kan konsten att vara snälla

Karim H, Karim M och Freja och resten av deras klass är experter på att vara snälla. Deras skola har nämligen fått ett snäll-stipendium.

Mensa: Hon är läraren som revolutionerat matematiken

Matematikveteranen Ulla Öberg har, som första lärare, utsetts till 2021 års vinnare av Mensapriset.

Digitala verktyg ett lyft på naturbruksprogrammet

Yrkesläraren Marie Törnqvist tycker att digitala verktyg passar bra även för yrkesutbildningar och har bland annat låtit lands­lags­tränare bedöma elevernas ridlektioner på film. Nyligen blev hon nominerad till Guldäpplet.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier