Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson.

Hallå där, Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik. Du ska tala på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet.

Vad ska du prata om?

– Jag kommer att föreläsa om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter. Att hantera kontroversiella åsikter genom att ställa dessa elever till svars och förhindra dem att uttrycka ”fel” åsikter brukar få motsatt effekt och kan resultera i ytterligare radikalisering. Det visar bland annat mina studier och annan forskning rörande de som gått hela vägen in i extremistmiljöer.

– Som lärare måste man tänka på sin undervisningsgrupp som en helhet. Läraren bör tillåta att alla elever får uttrycka vad som är viktigt för dem när man diskuterar kontroversiella frågor. Men det som är olagligt i samhället, såsom hets mot folkgrupp, hot och förtal, är givetvis också olagligt i klassrummet. Man får inte heller uttrycka saker med avsikt att uppröra någon annan. Det är en stor skillnad på att säga något som upprör mot att säga något med avsikt att uppröra.

– Jag anser också att man inte ska diskutera en kontroversiell fråga bara för att den är kontroversiell. Den måste vara relevant för undervisningen. Om den inte är kopplad till min planering som lärare eller kursplaner så förloras legitimiteten. Men det kan förstås finnas undantag.

Hur påverkar man elever bäst i demokratisk riktning?

– Elever som uttrycker extrema ståndpunkter har ofta väldigt svårt att förstå sig själva. Undervisningen måste därför vara inriktad på att hjälpa dem att förstå vilka de själva är och att hjälpa dem att få en insikt i den multikomplexa verklighet som vi lever i. Allt kan inte förklaras eller förhandlas till koncensus utan vi lever i en komplicerad världen där konflikt är normaltillståndet. Alla extremistiska idéer utgår ifrån den paradisiska föreställningen att om man bara förbjuder det här eller gör sig av med den där gruppen så upphör konflikterna. Men konflikt behöver inte betyda förtryck. Och demokrati är den bästa formen att hantera konflikter.

– Det är också viktigt att hjälpa eleverna att uttrycka sig så att de blir förstådda på det sätt som de vill bli förstådda. En stor del är också att alltid uppmuntra elever att hitta och förstå sin motståndares bästa argument. Det är själva motsatsen till det polariserade samtalet.

Vad vill du att lärarna får med sig från din föreläsning?

– Min förhoppning är att konferensdeltagarna får med sig något konkret som de kan använda sig av när de hanterar elever med extrema åsikter i klassrummet.

Av John Miller

Du kan lyssna till Christer Mattsson på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för gymnasiet 10 februari–3 mars 2021!

Konferensen berör:

  • Prokrastinering – uppskjutandets psykologi.
  • Talängslan och selektiv mutism hos ungdomar.
  • Tydliggörande pedagogik på gymnasiet – så blir skoldagen meningsfull för alla elever.
  • Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd.
  • En breddad bild av dyslexins utmaningar och möjligheter.
  • Elever med extrema åsikter i klassrummet – hur hanterar vi dem?
  • Att handleda kollegor – så kan rådgivande samtal struktureras.

Sidan publicerades 2020-11-05 11:39 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-11-27 10:50 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Svenska för högstadiet och gymnasiet Webbkonferens

För dig som är svensklärare på högstadiet eller gymnasiet. Ta del av föreläsningar om bland annat språkhistoria, akademiskt skrivande, skrivundervisning och skrivbedömning, poesiundervisning samt bedömning av muntligt framförande. Ange kod SISTAMINUTEN för 15% rabatt!

Specialpedagogik för gymnasiet Webbkonferens

För dig som möter elever som är i behov av särskilt stöd på gymnasiet! Ta del av ämnen som prokrastinering, talrädsla, tydliggörande pedagogik på gymnasiet, dyslexi samt hur du handleder kollegor. Webbkonferensen erbjuder stor flexibilitet - titta på föreläsningarna när och var det passar dig!

Skolbibliotek 2020 Webbkonferens

Välkommen till årets konferens för skolbibliotek! Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek.

Vuxenutbildning Webbkonferens

Välkommen till en webbkonferens med fokus på vuxnas lärande! Ta del av fyra olika föreläsningar som bland annat fokuserar på det aktuella temat fjärr- och distansundervisning.

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Skolporten satsar på digitala konferenser

Coronakrisen har inneburit stora förändringar för alla i samhället. Skolporten storsatsar nu på en digital lösning med filmade föreläsningar som innebär att alla, oavsett var de bor och om de tillhör en riskgrupp eller har personer i sin omgivning som tillhör en riskgrupp, kommer att ha likvärdig tillgång till fortbildning.

Nu lanserar Skolporten digitala kurser med flexibel start!

Nu lanserar Skolporten digitala kurser som ger både fördjupning och konkreta verktyg att ta med i den egna praktiken. Först ut är programmering i matematik, cirkelmodellen i svenska och metoder för att eleverna ska bli trygga att tala inför grupp. Dessutom ett helt kurspaket för att stötta nya lärare.

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digitala konferenser. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens digitala kurser
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Maria Wiman prisbelönt lärare, debattör och författare, leder Skolportens digitala kurser för nya lärare. Här förmedlas mycket av den tysta kunskap som inte lärs ut på lärarutbildningen och som erfarna lärare tar för givet.

Skolporten
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Eino Örnfeldt – ny generaldirektör med erfarenhet från högskoleområdet

”Min bild av Universitets- och högskolerådet är att det är en väl fungerande myndighet som sedan starten fått en allt tydligare profil som en myndighet.” Det säger Eino Örnfeldt, UHR:s nya generaldirektör från och med den 3 maj.

Marie Blomberg blir ny skolchef

Marie Blomberg heter den nya skolchefen i Härnösand. Hon jobbar nu som skolchef i Dorotea kommun och börjar sin nya tjänst i Härnösand i början av augusti.

Inger Ashing ny ordförande för Folkbildningsrådet

Inger Ashing har valts till ny ordförande för Folkbildningsrådet. Hon är sedan två år tillbaka ledamot i styrelsen och tar över ordförandeskapet efter Catharina Håkansson Boman.

Läs fler Namn och Nytt
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Utmärkelser

Nytt pris till skolklasser som skildrat pandemilivet för framtiden

För första gången delar UR och Nordiska museet ut utmärkelsen ”Årets skaffare” till två skolklasser som särskilt väl hjälpt museet att dokumentera sina liv för framtiden. Årets vinnare är klass 6 A på Brotorpsskolan i Bagarmossen och klass 5 A på Rörsjöskolan i Malmö. Insamlingen Mitt liv har så här långt genererat 1326 inskickade bidrag och alla dessa sparas för framtiden i Nordiska museets samlingar.

Fyra lärare fick pris i ceremoni på The Factory

Vinnarna av Sollentuna Lärarpris 2020 är utsedda, och de som vann första pris fick på måndagen delta i en ceremoni på the Factory. Lärarpriset delas ut varje år i kategorierna hållbarhet, digitalisering och tillgänglighet, plus ett pris där eleverna själva har nominerat kandidater.

Haninge kommun vinner nationellt pris för säkra och trygga skolvägar

Haninge kommun har tilldelats priset GuldTriangeln av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Läs fler
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer