Hoppa till sidinnehåll
Föreläsare

Hur kan man hantera utåtagerande beteende?

Publicerad:5 juni
Uppdaterad:26 augusti
John Miller
Skribent:John Miller

Hallå där, Hanna Kviman, legitimerad psykolog. Du kommer att tala på Skolportens konferens Anpassad grund- och gymnasieskola 16-17 oktober 2025.

Hanna Kviman

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning kommer att handla om utåtagerande vid intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism. Jag kommer att beskriva vanligt förekommande svårigheter vid IF och autism och vad utåtagerande beteende är. Avslutningsvis kommer jag att presentera olika förslag på hur man kan förebygga och minska utåtagerande beteende.

Vad är ett utåtagerande beteende?

– Det kan handla om olika saker som slag, sparkar och bett riktat mot skolpersonal eller andra elever. Det kan också handla om att eleven skadar sig själv genom att till exempel banka sitt huvud i väggen eller skär sig själv. En annan form av vanligt utåtagerande beteende är verbala utfall som ”Du är dum i huvudet” eller ”Jag ska döda dig”.

Vilken är den vanligaste situationen som utlöser ett utåtagerande beteende hos den här gruppen elever?

– Vid situationer som blir för dem övermäktiga, där eleven exempelvis upplever ett krav så kan ett utåtagerande beteende vara ett sätt att skapa distans eller kommunicera. I de bästa av världar skulle de säga ”Låt mig vara ifred”, ”Jag mår dåligt” eller ”Hjälp mig”, men det kan oftast inte de här  eleverna.

– Personal behöver lära sig tecken på ökad stress och ångest eftersom det inte syns på ett förväntat sätt. Ett stressat barn har inte tillgång till sitt tänkande och då är inte samtal en lösning.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag vill att deltagarna ska få med sig praktiska verktyg. Det kan lätt bli väldigt mycket prat om teori kring autism och IF, menar jag. Det viktigaste är att man vet hur man ska göra för att förebygga och minska antalet affektutbrott. Jag hoppas också att min föreläsning kan bidra till en känsla av kontroll över konflikter och utbrott. Det är vanligt att när man väl förstått vad diagnosen innebär och hur man jobbar lågaffektivt så upplever man en känsla av kontroll.

– Det enda du kan kontrollera är ditt eget beteende och hur det påverkar eleven i stunden, då eleven fortsatt kommer att vara funktionsnedsatt. Det är viktigt att man som vuxen ”smittar med lugn”, det vill säga har ett avslappnat kroppsspråk, pratar med lugn röst och inte positionerar sig mot barnet.

Du kan lyssna till Hanna Kviman på Skolportens konferens Anpassad grund- och gymnasieskola i Stockholm 16-17 oktober, eller på webbkonferensen som är öppen 29 oktober – 21 november.

Konferensen berör bland annat:

  • Hur kan vi förebygga och minska utåtagerande beteende vid IF och autism?
  • Bedömning som synliggör och stödjer alla elevers lärande.
  • Att motverka hedersrelaterat våld och förtryck för elever med IF.
  • Assisterande teknik som alternativ till traditionell läsning och skrivande vid IF.
  • Kommunikation i anpassad grundskola – turtagning, kommunikationssätt och AKK.
  • Hur stödja lärande i undervisning av elever med IF?
  • Möjligheter i bildundervisningen på anpassat gymnasium.

Konferenser

Läs mer
Konferens i Stockholm

Hem- och konsumentkunskap

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i hem- och konsumentkunskap. Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 18–19 nov eller via webbkonferensen 1–22 dec.

Läs mer och boka din plats här

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Temaföreläsningar

Läs mer
Tema

Läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet, tillgänglig mellan 27 oktober och 1 december. Föreläsningen presenterar konkreta, läsfrämjande aktiviteter som stöttar elevers läsutveckling. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Läs mer och boka din plats här

Några av våra kommande temaföreläsningar

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Digitala kurser

Läs mer
Digital kurs | Anna Hellberg Björklund

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Läs mer och ta del av materialet här
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Är du lärare i svenska på högstadiet eller i gymnasieskolan? Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6