Hur kan man jobba med de globala målen i fysikundervisningen?


Ingela Bursjöö

Hallå där, Ingela Bursjöö, doktor i naturvetenskapernas didaktik. Du kommer att tala på Skolportens konferens Fysik.

Vad ska din föreläsning handla om?

– Min föreläsning riktar sig till fysiklärare som arbetar med de stora framtidsfrågorna i sin undervisning, till exempel klimatförändring, energikällor och hur vi möter FN:s globala mål. Det sker en ständig utveckling av fysikämnet och hur ämnet kan undervisas. Det är viktigt att som fysiklärare få påfyllning hela yrkeslivet både vad gäller ämnesinnehåll såväl som det ämnesdidaktiska innehållet.

– Jag kommer att ta upp konkreta exempel utifrån undervisningspraktiken och de senaste forskningsrönen. Jag planerar att också ge exempel på digitala resurser och samarbetspartners som har fokus på ämnesdidaktik i naturvetenskap och teknik som kan vara värdefulla för fysiklärare att samarbeta med.

Hur undervisar man om hållbar utveckling så att det motiverar och inte skrämmer elever?

– Det finns en hel del undersökt om detta. Termer som exempelvis klimatångest har föranlett flera studier. Där har vi en hel del att luta oss emot för att kunna vara mer konkreta i undervisningen för att lyckas balansera på den tunna linjen mellan hopp och det brådskande. Om vi visar på problemen så bör vi också i anslutning till detta också visa på möjliga lösningar.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning? 

– Jag vill att deltagarna får med sig tankar och ideér om hur undervisningen kan bedrivas. Jag hoppas också att föreläsningen kan bidra till en fortsatt diskussion mellan fysiklärare om de samhällsvetenskapliga frågorna med naturvetenskapligt innehåll.

Av John Miller

Du kan lyssna till Ingela Bursjöö på Skolportens konferens Fysik i Stockholm den 27-28 april!

Konferensen berör bland annat:

  • Så säkerställer vi rättssäkra betyg i fysik.
  • Utmana din tankevärld – om medvetandet som fysikaliskt fenomen.
  • Öka motivationen med undervisning om naturvetenskapens karaktär.
  • Nya perspektiv på laborationer – råd, verktyg och kollegialt lärande.
  • Ta dig an de globala målen och klimatförändringarna i fysik.
  • Så ökar vi förståelsen för kraft och rörelse på ett elevnära sätt.
  • Nya tekniker för att förstå representationer av universum.
  • Interaktiv och datadriven undervisning med ”exploranation”.

 

 

Sidan publicerades 2022-03-10 18:09 av John Miller
Sidan uppdaterades 2022-03-11 07:00 av John Miller


Relaterat

Motsättningar utvecklar undervisningen om hållbar utveckling

Frågor om miljö och hållbarhet är komplexa och kan vara svåra att greppa för yngre elever. I sin avhandling har Henning Bengtsson undersökt hur man kan utveckla undervisningen i relation till sådana samhällsfrågor.

Komplexa textsamtal i fysikundervisningen

Att arbeta med textsamtal i NO-undervisningen är komplext. Det konstaterar Jenny Uddling som i sin forskning belyser både möjligheter och begränsningar till språk- och kunskapsutveckling som erbjuds under textsamtalen i fysikklassrummet.

Det manliga geniet är norm på fysikutbildningen

Anders Johanssons forskning om normer och identiteter på fysikutbildningen visar att stereotypen av fysikern som ett manligt geni är djupt rotad. Högst status har teoretisk fysik medan experimentell fysik ses som något man väljer om man inte klarar de mer krävande teoretiska delarna.

Miljökollaps präglar ungas syn på framtiden

Gymnasieungdomars syn på miljöfrågor präglas av maktlöshet och kognitiv dissonans. Unga vill göra ”rätt”, inte bara på miljöområdet, men vet inte hur det ska gå till, säger Kajsa Kramming.

Kreativitet i fysikämnet med egna analogier

Jesper Haglund var intresserad av hur man kan använda analogier i naturkunskapsundervisningen och bestämde sig för att forska i ämnet. Det överraskade honom att särskilt de yngre barnen var så kreativa i sin förmåga att skapa sina egna analogier.

Fritt fram att ställa bebisarna i skolkön

Det bidrar till att barn födda sent på året missgynnas. Det gäller även nyinflyttade och de som saknar information om hur köerna fungerar. Det ökar segregationen. Men C, M, KD, L och SD står på sig. Redan på BB ska du kunna ställa ditt barn i friskolekön, skriver Aftonbladet på ledarplats.

Regeringen tillsätter en utredning om hur säkerheten i skolan kan förbättras

Skolan ska vara en trygg och säker plats för alla, men under de senaste åren har det skett ett antal grova våldsdåd i skolor i Sverige. Regeringen tillsätter därför en utredning som ska utreda och lämna förslag till åtgärder för att förbättra arbetet med säkerhet i skolväsendet.

”Det viktigaste är att eleverna läser längre texter”

Läs vår intervju med Ulf Fredriksson, docent i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för låg- och mellanstadiet. Han kommer att tala om svenska elevers läsutveckling.

Skilda förutsättningar och lokala lösningar – Kompetensförsörjning i förskola, skola och vuxenutbildning

SKR har träffat över hundra kommuner från hela landet för att samtala om lokala lägesbilder och strategier. Engagemanget och kreativiteten som finns lokalt är stora. I denna rapport lyfter vi en del av de intressanta bilder och exempel på åtgärder som vi fått ta del av. (pdf)

Angelica lockar unga till yrkesprogram

Lastbilschauffören och influencern Angelica Larsson har över en miljon följare på Facebook. Och lastbilsintresserade över hela världen tittar på hennes Youtube-kanal. ”Jag vill vara en förebild och visa att man både kan vara liten och vara tjej i det här yrket”, säger hon.

LR-ombuden rasar över undermåliga skolor: ”Som ett u-land”

I Göteborg är vissa skolor i så dåligt skick att lärarna skäms när föräldrar kommer på besök. I Ängelholm huseras var tredje elev i tillfälliga paviljonger. ”Det känns som att stiga in i ett u-land när det är trasiga toaletter, sönderrivna tapeter och doft av mögel”, säger HP Tran, LR:s lokalombud på Tångenskola

Ny undersökning: Så tycker väljarna i skolfrågor

En majoritet, drygt 6 av 10 svenskar, vill förstatliga skolan och förbjuda företag att driva skolor med vinstsyfte. De flesta har också tillit till lärarnas kompetens. Det visar en ny analys av den nationella SOM-undersökningen.

När får alla elever tillgång till ett bemannat skolbibliotek? – DIK presenterar ny rapport om skolbiblioteken

I dag ska alla elever i Sverige enligt lag ha tillgång till ett skolbibliotek. Det har inte alla. I DIK:s nya rapport kan vi konstatera att av de totalt nära 1,6 miljoner eleverna som gick i grundskolan (inklusive förskoleklass) och gymnasiet 2019 var det bara 556 000, eller ca 35 procent, som hade tillgång till ett bibliotek på den egna skolenheten som var bemannat på minst halvtid.

Fortsatta skillnader mellan pojkar och flickor i skolan

Skolan ska vara jämställd men i våra granskningar ser vi att det finns skillnader i exempelvis flickor och pojkars upplevelser av skolan. Vi har samlat några av de iakttagelser som Skolinspektionen lyft fram i rapporter och statistik under hösten 2021 och våren 2022.

”Var tacksam för att skolorna höll öppet”

Naturligtvis finns det elever som har drabbats negativt av pandemin och att det har påverkat skolresultaten negativt. Men överlag ska vi, å svenska skolelevers vägnar, vara tacksamma att skolorna hölls öppna, skriver Lovisa Arvidsson på ledarplats.

”Flummigare att behålla F-betyget än att göra sig av med det”

Dagens budskap till liberala politiker som ger sig in i en skoldebatt de helt enkelt inte behärskar: Det bättre att vara tyst och låta folk tro att man är dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel, skriver Susanne Sjöstedt på ledarplats.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?
  Åsa Wikforss

Hur kan man motverka kunskapsmotstånd?

Läs vår intervju med Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, som ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik. Hon kommer att tala om kunskapsmotstånd.

Läs mer och boka din plats!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Annica Henrysson blir ny gymnasiechef i Skövde kommun

Annica Henrysson efterträder Bengt Stenhammar som gymnasiechef i Skövde kommun. Annica har en lång erfarenhet från olika delar av skolans verksamhet och kommer närmast från en tjänst som avdelningschef inom sektor utbildning i Mariestads kommun.

Mot nya utmaningar – ännu en chef slutar

Landskronas skolchef Fredrik Menkus Wegbratt ut ett mejl till personalen på sin förvaltning att han slutar. Detta efter blott två år på tjänsten.

Carina Högberg ny rektor på Västanviks folkhögskola

Carina Högberg är ny rektor på Västanviks folkhögskola.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Årets lärare vill vara mjuk

Lågstadieläraren Anna Rydberg har arbetat på Husbygårdsskolan i drygt 20 år. Nu prisas hon för sitt lågmälda sätt att undervisa, vilket skapar ett tryggt klimat i klassen. ”Jag vill vara en mjuk lärare som inte behöver höja rösten”, säger hon.

Rekordstort intresse för Pantresan – första pris till Bärstadsskolan i Värmland

Intresset för skoltävlingen Pantresan har varit rekordstort. Aldrig tidigare har så många skolklasser varit med och tävlat, 742 stycken. I tuff konkurrens är nu vårens vinnarklass utsedd: Bärstadsskolan klass 3 Röd i Hammarö i Värmland.

Grattis Fredrika skola – årets bokväckare 2022!

Årets bokväckare 2022 tilldelas Fredrika skola: ”Som visat hur mycket en liten byskola med stort hjärta kan åstadkomma. Fredrika skola har gjort läsning till ett samtalsämne i bygden, och fått både förskolan, föräldrarna och resten av byn med på sitt glädjefyllda bokväckartåg.”

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier