Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?

Mattias Nylund.

Hallå där, Mattias Nylund, universitetslektor, Göteborgs universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Läraren i yrkesämnen. Vad ska din föreläsning handla om?

– Jag har varit delaktig i ett nyligen avslutat forskningsprojekt om yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag som jag kommer att tala om. Vår utgångspunkt i projektet var att studera yrkesämnen och se vilken roll de här ämnena kan spela för skolans uppdrag att fostra kritiskt tänkande medborgare.

– I min föreläsning tänker jag ta fasta på det här med kritiskt tänkande. Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande? Vad är det för något? Och varför är det viktigt? Jag kommer att visa på exempel från klassrumsundervisning där vi tycker att vi hittar öppningar för kritiskt tänkande på yrkesprogrammen liksom likheter och skillnader samt utvecklingsmöjligheter.

 Fanns det något resultat i forskningsprojektet som förvånade dig?

– Ja, det skulle jag säga. I tidigare studier har man ofta belyst en brist på kritiskt tänkande i yrkesprogram. Vårt projekt ger en mer komplex bild. Vi studerade tre olika typer av yrkesprogram, Fordon- och transportprogrammet som traditionellt domineras av män, Restaurang- och livsmedelsprogrammet som är mer blandat och Vård- och omsorgsprogrammet som i huvudsak kvinnor läser.

– På generell nivå, om man tar tillgång på kritiskt tänkande, så hittade vi det på alla yrkesprogrammen på olika sätt, men också stora skillnader. Skillnaderna kunde i stor utsträckning kopplas till ämnesinnehållet, men även till hur man bedrev undervisningen. Detta är alltså något som man som lärare kan påverka i stor utsträckning.

 Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Yrkesämnena är ofta osynliggjorda när det kommer till skolans demokratiska uppdrag och aspekter som kritiskt tänkande. I stället är fokus nästan alltid på allmänna ämnen som svenska och samhällskunskap. Men yrkesämnena är viktiga här. De är en väsentlig del av skolans demokratiska uppdrag i gymnasieskolan. Det är både rimligt och fullt möjligt att i mycket större utsträckning tänka och diskutera de här ämnena i ljuset av skolans uppdrag.

– Det är jätteviktigt för eleverna att de lär sig få syn på och lär sig förhålla sig till maktaspekter som klass, kön och etnicitet via APL och yrkesämnesundervisning. Här kan skolan uträtta vad den har i uppdrag att göra: att ge eleverna möjligheten till att själva få vara med och utforma samhället i större grad i framtiden.

Av John Miller

Du kan lyssna till Mattias Nylund på Skolportens webbkonferens Lärare i yrkesämnen 15 februari – 5 mars 2021!

Konferensen berör:

  • Hur kan demokratiska värderingar och kritiskt tänkande tillämpas inom yrkesämnen?
  • Yrkeslärarens dubbla identiteter och dolda expertis – så kan den tas till vara.
  • NPF och APL – förbered dina elever med funktionsnedsättning för arbetsmarknaden.
  • Hur kan vi skapa undervisning som stöttar språkutvecklingen i yrkesämnen?
  • Så kan kön, normer och yrkesidentitet hanteras på flick- och pojkdominerade program.
  • Effektivare trepartssamtal – Skolverkets råd och verktyg för att organisera APL.
  • Systematiskt utvecklingsarbete utifrån Skolinspektionens rapport om yrkesprogrammen.
  • Praktiska verktyg för att utveckla det entreprenöriella lärandet i yrkesämnen.

Sidan publicerades 2020-12-22 10:34 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Källkritik i fokus Webbkonferens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som vill fördjupa dig i källkritik och MIK på alla stadier. Vi presenterar den senaste forskningen och aktuella vinklar för att utveckla ditt och elevernas källkritiska förhållningssätt.

Lärare i yrkesämnen Webbkonferens

Ny satsning för dig som undervisar i yrkesämnen på gymnasiet och i vuxenutbildningen! Föreläsningar om bl. a. yrkeslärarens dubbla identiteter och dolda expertis, stöd till elever med NPF för fungerande APL, språkutvecklande arbetssätt, samt systematiskt utvecklingsarbete i yrkesämnen.

Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?

Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Han kommer att tala om varför vi undervisar i modersmål.

Deltagarna positiva till Skolportens webbkonferenser

"Tids- och resurssparande.” "Äntligen kunde jag delta på ett sätt som passar mitt liv." Deltagarna på Skolportens webbkonferenser är positiva, visar utvärderingar.

Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik, ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet. Han kommer att tala om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter.

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

”Dina barn möts av en skola i ständigt förfall”

Elever får inte den utbildning de har rätt till. Det är inte längre en åsikt – det är ett faktum. Facket svek oss. Hade man velat behålla sin trovärdighet hade man valt att strejka, skriver lärarna Alexander Skytte och Pernilla Wallgren.

Kuratorns oro: Svårt att få insyn om man är utsatt i sin hemmamiljö

Elever med psykisk ohälsa kan få det extra svårt när många är hemma och studerar. Det blir svårare att hålla kontakt med eleverna, varnar kuratorn Jenny Moëll.

Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?

Mattias Nylund, universitetslektor, Göteborgs universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Lärare i yrkesämnen. Han kommer att tala om hur man kan tänka kring kritiskt tänkande på yrkesprogram.

Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?

Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Han kommer att tala om varför vi undervisar i modersmål.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter. ”Bäst är om lärarna upptäcker svårigheterna innan eleven själv gör det”, säger Aya Stehager på SPSM.

Forskaren: Kontroversiella frågor svåra för lärare

Enligt Christer Mattsson, forskare vid Göteborgs universitet, upplever många lärare att kontroversiella frågor är svåra att undervisa i. Men skolor som ordnar temadagar om sexualitet eller Förintelsen begår ett misstag, enligt honom.

Experten: Så hanterar du kontroversiella åsikter i klassrummet

Christer Mattson är lärare och forskare i våldsbejakande extremism. Han menar att det är viktigt att visa att du som lärare bestämmer. ”Det får inte vara så att elever provocerar fram en diskussion i klassrummet bara för att slippa något annat”, säger han.

Elever om engelska i skolan: Svenska språket är svårare än man tror

Det är lätt att man glömmer bort hur viktigt det är att lära sig behärska det svenska språket. Det säger tre elever som går Engelska skolan efter att de läst DN:s artikel om skolan i Sollentuna som började undervisa 11-åringar på engelska utan tillstånd.

Digital skolutvecklare om framtiden: ”Det kommer hända mycket i klassrummet”

Robotar i klassrum och mer kreativitet på datorer och läsplattor – det är några exempel på digitalisering inom skolan. Enligt den nationella digitaliseringsstrategin ska Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter och alla elever ska ges en likvärdig förutsättning till att utveckla en digital kompetens.

Se hur läraren undervisar eleverna – via en skärm i klassrummet

På grund av coronapandmin behöver Britt-Marie Axetun hålla sig hemma och kan därför inte undervisa eleverna på plats i klassrummet. Men barnen längtade efter sin lärare – så skolan såg till att lösa undervisningen på ett annat sätt.

Skolportens konferenser

Förändringar av våra konferenser

På grund av rådande läge kan vi tvingas besluta om förändringar av våra konferenser. Läs om eventuella förändringar här.



SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Till fokussida fjärr- och distansundervisning
Skolportens konferenser
Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?
  Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

Skolporten
Fokussida
Fokus på förskola

Fokus på förskola

Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussidan förskola
Skolportens konferenser
Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

Deltagarna uppskattar Skolportens webbkonferenser

När coronakrisen slog till i Sverige ställde Skolportens konferensavdelning om till digitala konferenser – en lösning som har visat sig vara väldigt uppskattad. "En klar majoritet av deltagarna är väldigt positiva, och det känns fantastiskt", säger Birgitta Hartzell som är vd på Skolporten.

Läs hela artikeln
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Jerker Ambjörn ny chefsförhandlare/rådgivare på Sveriges Skolledarförbund

Hustrun är rektor och mamman var lärare – själv hamnade han på Sveriges Skolledarförbund. Den 1 maj börjar Jerker Ambjörn som chefsförhandlare/rådgivare.

”Viktigt att stå upp för sina värderingar”

Engagemang, tydlighet och mod. De orden fanns med i motiveringen då Britt Persson blev Årets biträdande rektor i Stockholm 2020.

Anneli Schwartz föreslås bli ny direktör på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen

Kommunstyrelsens arbetsgivarutskott har beslutat att föreslå Anneli Schwartz som ny direktör på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö.

Läs fler Namn och Nytt
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

”Viktigt att stå upp för sina värderingar”

Engagemang, tydlighet och mod. De orden fanns med i motiveringen då Britt Persson blev Årets biträdande rektor i Stockholm 2020.

För Ingvars elever är latin inte rena rama grekiskan

Får utmärkelsen för sin entusiasm och kreativitet: ”Undervisning måste vara lite aptitligt också”.

Rätt plats fick Charlotte att lysa

Hon är barnskötaren som får kollegor och barn att skratta och röra sig mer. I år får Charlotte Hübner priset Årets förskolekraft. Men hennes liv har tidigare kantats av svåra utmaningar.

Läs fler
Nyhetskategorier
This error message is only visible to WordPress admins
Error: No posts found.