Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?

Mattias Nylund.

Hallå där, Mattias Nylund, universitetslektor, Göteborgs universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Läraren i yrkesämnen. Vad ska din föreläsning handla om?

– Jag har varit delaktig i ett nyligen avslutat forskningsprojekt om yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag som jag kommer att tala om. Vår utgångspunkt i projektet var att studera yrkesämnen och se vilken roll de här ämnena kan spela för skolans uppdrag att fostra kritiskt tänkande medborgare.

– I min föreläsning tänker jag ta fasta på det här med kritiskt tänkande. Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande? Vad är det för något? Och varför är det viktigt? Jag kommer att visa på exempel från klassrumsundervisning där vi tycker att vi hittar öppningar för kritiskt tänkande på yrkesprogrammen liksom likheter och skillnader samt utvecklingsmöjligheter.

 Fanns det något resultat i forskningsprojektet som förvånade dig?

– Ja, det skulle jag säga. I tidigare studier har man ofta belyst en brist på kritiskt tänkande i yrkesprogram. Vårt projekt ger en mer komplex bild. Vi studerade tre olika typer av yrkesprogram, Fordon- och transportprogrammet som traditionellt domineras av män, Restaurang- och livsmedelsprogrammet som är mer blandat och Vård- och omsorgsprogrammet som i huvudsak kvinnor läser.

– På generell nivå, om man tar tillgång på kritiskt tänkande, så hittade vi det på alla yrkesprogrammen på olika sätt, men också stora skillnader. Skillnaderna kunde i stor utsträckning kopplas till ämnesinnehållet, men även till hur man bedrev undervisningen. Detta är alltså något som man som lärare kan påverka i stor utsträckning.

 Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Yrkesämnena är ofta osynliggjorda när det kommer till skolans demokratiska uppdrag och aspekter som kritiskt tänkande. I stället är fokus nästan alltid på allmänna ämnen som svenska och samhällskunskap. Men yrkesämnena är viktiga här. De är en väsentlig del av skolans demokratiska uppdrag i gymnasieskolan. Det är både rimligt och fullt möjligt att i mycket större utsträckning tänka och diskutera de här ämnena i ljuset av skolans uppdrag.

– Det är jätteviktigt för eleverna att de lär sig få syn på och lär sig förhålla sig till maktaspekter som klass, kön och etnicitet via APL och yrkesämnesundervisning. Här kan skolan uträtta vad den har i uppdrag att göra: att ge eleverna möjligheten till att själva få vara med och utforma samhället i större grad i framtiden.

Av John Miller

Du kan lyssna till Mattias Nylund på Skolportens webbkonferens Lärare i yrkesämnen 15 februari – 5 mars 2021!

Konferensen berör:

  • Hur kan demokratiska värderingar och kritiskt tänkande tillämpas inom yrkesämnen?
  • Yrkeslärarens dubbla identiteter och dolda expertis – så kan den tas till vara.
  • NPF och APL – förbered dina elever med funktionsnedsättning för arbetsmarknaden.
  • Hur kan vi skapa undervisning som stöttar språkutvecklingen i yrkesämnen?
  • Så kan kön, normer och yrkesidentitet hanteras på flick- och pojkdominerade program.
  • Effektivare trepartssamtal – Skolverkets råd och verktyg för att organisera APL.
  • Systematiskt utvecklingsarbete utifrån Skolinspektionens rapport om yrkesprogrammen.
  • Praktiska verktyg för att utveckla det entreprenöriella lärandet i yrkesämnen.

Sidan publicerades 2020-12-22 10:34 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?

Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Han kommer att tala om varför vi undervisar i modersmål.

Deltagarna positiva till Skolportens webbkonferenser

"Tids- och resurssparande.” "Äntligen kunde jag delta på ett sätt som passar mitt liv." Deltagarna på Skolportens webbkonferenser är positiva, visar utvärderingar.

Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik, ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet. Han kommer att tala om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter.

Rektorer riktar kritik kommunen: ”Man måste förstå att det kostar”

Rektorer i Färgelanda, riktar nu skarp kritik mot Färgelanda kommuns sätt att hantera skolfrågan. Det har gjorts en extern genomlysning av skolverksamheten, där det bland annat framkommer att kostnaden per elev är ovanlig hög.

”Skolan brister i att ge barn skydd från rasism”

Vi möter elever och personal som vittnar om att trakasserier är så vanliga att man inte längre reagerar på dem. I värsta fall leder detta till att skolpersonal till och med själva utsätter barn, skriver Rädda Barnens Helena Thybell och Hanna Thessén. Rädda Barnens rapport ”Vuxna – vad gör dom?” släpps i dag.

Hur får man högstadieelever att känna sig hemma på universitetet?

”Viktigt att få elever att se möjligheter för sin framtid” Flera av Svartedalsskolans elever känner sig redan hemma på universitetet. Det beror till stor del på läraren Josefin Aronsson som är med och driver läxhjälpsprojektet Pedagogen.

Hur ökar man motivationen för att läsa matematik på yrkesprogram?

Karolina Muhrman, universitetslektor vid Linköpings universitet, ska tala om matematikundervisning på yrkesprogram på Skolportens konferens Matematik för gymnasiet.

Hur kan man använda Cirkelmodellen?

Pär Sahlin, lärare och läromedelsförfattare, håller i Skolportens digitala kurs Cirkelmodellen – introduktion. Han går igenom grunderna för arbetssättet och visar bland annat hur han använder Cirkelmodellen i sin egen undervisning.

Få grepp om hur programmering kan integreras i undervisningen

Mikael Tylmad, programmeringsproffs, författare och systemadministratör på Södertörns friskola, du har designat Skolportens digitala kurs Programmering i matematik.

“Problemen och svårigheterna tar ju inte slut då man börjar sjuan” – på många håll lyser skolgångshandledarna med sin frånvaro i årskurs 7–9

I nästan alla kommuner i Finland jobbar största delen av skolgångshandledarna i årskurs 1–6, visar Svenska Yles kartläggning. Det beror bland annat på att beslutsfattare utgår från att starkare insatser i de lägre klasserna gör eleverna mer självständiga med åren. Men svårigheterna tar nödvändigtvis inte slut då man börjar sjuan. Om stödet inte är tillräckligt finns risken att eleven upplever misslyckande och skolmotivationen minskar.

Unik kartläggning av skolor i utsatta områden

Rösterna är höga, åsikterna många och bilderna oftast dystra. Men hur ser verkligheten ut för de rektorer som dagligen tar sig an utmaningarna i det som kallas socioekonomiskt utsatta områden – och hur ska man hitta kunskap för att hantera dem?

Stöd till lärare för svåra frågor i klassrummet

Lärare idag ska klara av att hantera hatspråk, falska nyheter och kontroversiella uttalanden bland elever. Det kan vara både känsligt och konfliktfyllt. Som stöd har Forum för levande historia tagit fram ”Svåra frågor i klassrummet” tillsammans med lärare och skolforskare.

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

”Dina barn möts av en skola i ständigt förfall”

Elever får inte den utbildning de har rätt till. Det är inte längre en åsikt – det är ett faktum. Facket svek oss. Hade man velat behålla sin trovärdighet hade man valt att strejka, skriver lärarna Alexander Skytte och Pernilla Wallgren.

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Maria Wiman prisbelönt lärare, debattör och författare, leder Skolportens digitala kurser för nya lärare. Här förmedlas mycket av den tysta kunskap som inte lärs ut på lärarutbildningen och som erfarna lärare tar för givet.

Kuratorns oro: Svårt att få insyn om man är utsatt i sin hemmamiljö

Elever med psykisk ohälsa kan få det extra svårt när många är hemma och studerar. Det blir svårare att hålla kontakt med eleverna, varnar kuratorn Jenny Moëll.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens konferenser
Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning
  Jenny Samuelsson, logoped och doktorand

Digitala verktyg i särskolans läs- och skrivundervisning

Hallå där Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, som ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Han blir Skinnskattebergs nya skolchef: ”Dags att prova något nytt”

Det blir Henrik Junno, idag gymnasiechef i Fagersta, som kommer axla rollen som ny skolchef i Skinnskatteberg, vilket nyhetssajten Fagersta Nyheter var först med att rapportera.

Jari Salmijärvi ny rektor på Kunskapscompaniet Gymnasium

Kunskapscompaniet Gymnasium med utbildningar inom Bygg, Fordon och Vård växer med många nya elever. Nu är rekryteringen av en rektor med den erfarenhet av yrkesgymnasiumutbildningar som skolan sökt klar och i oktober tillträder Jari Salmijärvi.

Rektorn som flyttade från storstan till Gällivare:”Jag ville testa på något nytt”

Mikael Wekim är en av landets yngsta rektorer och tog sin an sin första tjänst som rektor redan vid 25-års ålder. I våras tyckte han att det var dags för nya utmaningar. Han lämnade då trygga Stockholm med jobb, familj och vänner för en rektorstjänst inom förskolan i Gällivare kommun.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Isabella och Benjamin är Sveriges bästa kockelever

Det råder segerglädje på Dackeskolan i Mjölby efter att två av skolans kockelever vunnit den tunga bemärkelsen ”Årets kockelever 2021”. Isabella Winkler och Benjamin Hellström vann tävlingen på måndagen efter att ha imponerat med två rätter på lök och äpple.

Sju skolhuvudmän tilldelas kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021 för digital skolutveckling

Digital kompetens hos elever kan byggas systematiskt från förskola till vuxenutbildning. Det visas av sju kommunala skolhuvudmän som har haft den nationella strategin för digitalisering i skolan som grund. För sitt arbete tilldelas dessa huvudmän nu kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2021.

Årets skolbibliotek 2021 går till Linköping

I år går priset Årets skolbibliotek till ett av Linköpings skolbibliotek. I kommunen kallas de skolbibliotek man satsat extra på fokusbibliotek.

Läs fler
Skolportens digitala kurser
Viktigt att förstå orsak till talrädsla
  Klara Härgestam

Viktigt att förstå orsak till talrädsla

Att vara rädd för att tala inför grupp är helt rimligt, till och med naturligt. Det säger Klara Härgestam, retoriker och kursledare för Skolportens digitala kurs ”Trygga talare i svenska”.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier