Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?

Mattias Nylund.

Hallå där, Mattias Nylund, universitetslektor, Göteborgs universitet. Du ska tala på Skolportens konferens Läraren i yrkesämnen. Vad ska din föreläsning handla om?

– Jag har varit delaktig i ett nyligen avslutat forskningsprojekt om yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag som jag kommer att tala om. Vår utgångspunkt i projektet var att studera yrkesämnen och se vilken roll de här ämnena kan spela för skolans uppdrag att fostra kritiskt tänkande medborgare.

– I min föreläsning tänker jag ta fasta på det här med kritiskt tänkande. Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande? Vad är det för något? Och varför är det viktigt? Jag kommer att visa på exempel från klassrumsundervisning där vi tycker att vi hittar öppningar för kritiskt tänkande på yrkesprogrammen liksom likheter och skillnader samt utvecklingsmöjligheter.

 Fanns det något resultat i forskningsprojektet som förvånade dig?

– Ja, det skulle jag säga. I tidigare studier har man ofta belyst en brist på kritiskt tänkande i yrkesprogram. Vårt projekt ger en mer komplex bild. Vi studerade tre olika typer av yrkesprogram, Fordon- och transportprogrammet som traditionellt domineras av män, Restaurang- och livsmedelsprogrammet som är mer blandat och Vård- och omsorgsprogrammet som i huvudsak kvinnor läser.

– På generell nivå, om man tar tillgång på kritiskt tänkande, så hittade vi det på alla yrkesprogrammen på olika sätt, men också stora skillnader. Skillnaderna kunde i stor utsträckning kopplas till ämnesinnehållet, men även till hur man bedrev undervisningen. Detta är alltså något som man som lärare kan påverka i stor utsträckning.

 Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Yrkesämnena är ofta osynliggjorda när det kommer till skolans demokratiska uppdrag och aspekter som kritiskt tänkande. I stället är fokus nästan alltid på allmänna ämnen som svenska och samhällskunskap. Men yrkesämnena är viktiga här. De är en väsentlig del av skolans demokratiska uppdrag i gymnasieskolan. Det är både rimligt och fullt möjligt att i mycket större utsträckning tänka och diskutera de här ämnena i ljuset av skolans uppdrag.

– Det är jätteviktigt för eleverna att de lär sig få syn på och lär sig förhålla sig till maktaspekter som klass, kön och etnicitet via APL och yrkesämnesundervisning. Här kan skolan uträtta vad den har i uppdrag att göra: att ge eleverna möjligheten till att själva få vara med och utforma samhället i större grad i framtiden.

Av John Miller

Du kan lyssna till Mattias Nylund på Skolportens webbkonferens Lärare i yrkesämnen 15 februari – 5 mars 2021!

Konferensen berör:

  • Hur kan demokratiska värderingar och kritiskt tänkande tillämpas inom yrkesämnen?
  • Yrkeslärarens dubbla identiteter och dolda expertis – så kan den tas till vara.
  • NPF och APL – förbered dina elever med funktionsnedsättning för arbetsmarknaden.
  • Hur kan vi skapa undervisning som stöttar språkutvecklingen i yrkesämnen?
  • Så kan kön, normer och yrkesidentitet hanteras på flick- och pojkdominerade program.
  • Effektivare trepartssamtal – Skolverkets råd och verktyg för att organisera APL.
  • Systematiskt utvecklingsarbete utifrån Skolinspektionens rapport om yrkesprogrammen.
  • Praktiska verktyg för att utveckla det entreprenöriella lärandet i yrkesämnen.

Sidan publicerades 2020-12-22 10:34 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?

Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Han kommer att tala om varför vi undervisar i modersmål.

Deltagarna positiva till Skolportens webbkonferenser

"Tids- och resurssparande.” "Äntligen kunde jag delta på ett sätt som passar mitt liv." Deltagarna på Skolportens webbkonferenser är positiva, visar utvärderingar.

Hur hanterar man kontroversiella åsikter i klassrummet?

Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet och lektor i pedagogik, ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasiet. Han kommer att tala om hur skolan bäst bemöter elever med extrema åsikter.

Hur ökar man motivationen att läsa matematik på yrkesprogram?

Karolina Muhrman, universitetslektor vid Linköpings universitet, ska tala om matematikundervisning på yrkesprogram på Skolportens konferens Matematik för gymnasiet.

Hur kan man använda Cirkelmodellen?

Pär Sahlin, lärare och läromedelsförfattare, håller i Skolportens digitala kurs Cirkelmodellen – introduktion. Han går igenom grunderna för arbetssättet och visar bland annat hur han använder Cirkelmodellen i sin egen undervisning.

Få grepp om hur programmering kan integreras i undervisningen

Mikael Tylmad, programmeringsproffs, författare och systemadministratör på Södertörns friskola, du har designat Skolportens digitala kurs Programmering i matematik.

“Problemen och svårigheterna tar ju inte slut då man börjar sjuan” – på många håll lyser skolgångshandledarna med sin frånvaro i årskurs 7–9

I nästan alla kommuner i Finland jobbar största delen av skolgångshandledarna i årskurs 1–6, visar Svenska Yles kartläggning. Det beror bland annat på att beslutsfattare utgår från att starkare insatser i de lägre klasserna gör eleverna mer självständiga med åren. Men svårigheterna tar nödvändigtvis inte slut då man börjar sjuan. Om stödet inte är tillräckligt finns risken att eleven upplever misslyckande och skolmotivationen minskar.

Unik kartläggning av skolor i utsatta områden

Rösterna är höga, åsikterna många och bilderna oftast dystra. Men hur ser verkligheten ut för de rektorer som dagligen tar sig an utmaningarna i det som kallas socioekonomiskt utsatta områden – och hur ska man hitta kunskap för att hantera dem?

Stöd till lärare för svåra frågor i klassrummet

Lärare idag ska klara av att hantera hatspråk, falska nyheter och kontroversiella uttalanden bland elever. Det kan vara både känsligt och konfliktfyllt. Som stöd har Forum för levande historia tagit fram ”Svåra frågor i klassrummet” tillsammans med lärare och skolforskare.

Hur skapar man en tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa?

Alva Appelgren, Skolforskningsinstitutet, ska tillsammans med Karin Fröding, SPSM, tala om tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa på Skolportens webbkonferens Specialpedagogik för grundskolan.

”Dina barn möts av en skola i ständigt förfall”

Elever får inte den utbildning de har rätt till. Det är inte längre en åsikt – det är ett faktum. Facket svek oss. Hade man velat behålla sin trovärdighet hade man valt att strejka, skriver lärarna Alexander Skytte och Pernilla Wallgren.

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Maria Wiman prisbelönt lärare, debattör och författare, leder Skolportens digitala kurser för nya lärare. Här förmedlas mycket av den tysta kunskap som inte lärs ut på lärarutbildningen och som erfarna lärare tar för givet.

Kuratorns oro: Svårt att få insyn om man är utsatt i sin hemmamiljö

Elever med psykisk ohälsa kan få det extra svårt när många är hemma och studerar. Det blir svårare att hålla kontakt med eleverna, varnar kuratorn Jenny Moëll.

Hur kan man tänka kring kritiskt tänkande inom yrkesämnena?

Mattias Nylund, universitetslektor, Göteborgs universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Lärare i yrkesämnen. Han kommer att tala om hur man kan tänka kring kritiskt tänkande på yrkesprogram.

Varför är modersmålsundervisning i skolan viktig?

Kenneth Hyltenstam, professor emeritus vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, ska föreläsa på Skolportens konferens Modersmål. Han kommer att tala om varför vi undervisar i modersmål.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter. ”Bäst är om lärarna upptäcker svårigheterna innan eleven själv gör det”, säger Aya Stehager på SPSM.

Skolportens konferenser
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

Skolporten lanserar digitala kurser med flexibel start!

– Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya kurser enkelt beskrivas. Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.

Läs mer här
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Skolportens digitala kurser
Få grepp om programmering
  Mikael Tylmad

Få grepp om programmering

Mikael Tylmad, programmeringsproffs, författare och systemadministratör på Södertörns friskola, du har designat Skolportens digitala kurs Programmering i matematik.

Läs mer
Fokussida
Betyg och bedömning

Betyg och bedömning

Betyg och bedömning väcker åsikter – håll dig uppdaterad inom ämnet med de senaste nyheterna.

Till fokussida
Skolportens konferenser
Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen
  Annsofie Engborg

Så utvecklar du digital kompetens inom sfi-undervisningen

Hallå där Annsofie Engborg, lärarfortbildare och författare, som ska tala om digital kompetens inom sfi-undervisningen.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Namn och Nytt
Hon blir rektor för ny gymnasieskola i Enskede

Helena Timdahl-Franke heter rektorn för den blivande kommunala gymnasieskolan i Enskede. Vad skolan som hon ska vara rektor på ska heta är dock inte klart ännu.

Stefan Eriksson ny rektor på Slättgårdsskolan i Bredäng

Stefan Eriksson blir ny rektor på Slättgårdsskolan i Bredäng. Han kommer närmast från Thea privata grundskolor i Stockholm där han varit rektor de senaste sju åren.

Omstridd rektor söker ny utmaning

Efter fem år av storstädning på Älvsåkersskolan är det dags för en ny utmaning. För det är så rektor Håkan Cronelid ser sitt uppdrag. ”Jag är ingen som gillar att förvalta. Därför har jag tackat ja till jobbet som rektor i Horred”, säger han.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledning

Här belyser vi studie- och yrkesvägledningens viktiga funktion och samlar nyheter, debatt och forskning.

Till fokussida
Utmärkelser

19-åriga Yousra motverkar rasism på skolan – får utmärkelse

19-åriga Yousra El Mourabit har arbetat mot rasism för att fler elever ska känna sig inkluderade på Södra latin, bland annat genom People of color-föreningen. Hon är en av fem unga personer nu som får utmärkelsen Ungt kurage från Raoul Wallenberg Acadmy för att hon agerar för ett medmänskligare samhälle.

Prisad lärare gör biologin levande

Biologiläraren Henrik Toresson har prisats av Vetenskapsakademien. Dels för sitt underhållande arbete med minnestekniker. Men också för sitt effektiva sätt att ställa om till distansundervisning.

Sex pedagoger prisade av kommunen

Några av pedagogernas viktigaste egenskaper är att få individerna att känna trygghet, nyfikenhet för lärande och att få de att växa och nå sina mål. De har de sex pedagogerna som nu är korade till Årets pedagog i Sigtuna lyckats med.

Läs fler
Fokus Covid-19 och skolan

Vill du hitta nyheter och forskning om skolan och Covid-19? Besök vår fokussida där vi samlar det nya på området.

Till fokussida
Nyhetskategorier
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer