Hur kan man tänka kring undervisningen i litteraturhistoria?

Jonas Johansson

Jonas Johansson

Hallå där, Jonas Johansson, gymnasielärare i svenska och universitetsadjunkt på ämneslärarutbildningen vid Uppsala universitet. Du kommer att tala på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet 9-10 februari.

Vad ska din föreläsning handla om?

–  Min föreläsning ska handla om vilka aspekter som eleverna anser är viktiga för att skapa intresse och engagemang och varför de själva tycker att de bör läsa litteraturhistoria. Jag kommer också ta upp hur man som lärare kan arbeta med detta. Jag kommer att utgå från min licentiatuppsats som handlar om elevperspektiv på vad som väcker intresse för litterära epoker och klassiska verk samt en ny studie i vilken jag undersöker varför elever anser att litteraturhistoria är viktigt.

Hur ser utmaningen ut när det gäller att väcka intresset för litteraturhistoria?

–  Mitt material visar att eleverna inte riktigt ser det meningsfulla med litteraturhistoria och att vi lärare behöver jobba med denna fråga. Olika studier visar också att vi är fast i traditionen om hur litteraturhistoria ska undervisas. Och det leder till att eleverna upplever att det blir väldigt mycket stoff som ska hinnas med. En utmaning för lärare är också att överbrygga mellan elevernas egna erfarenheter och de ibland svåra och esoteriska litterära verken.

Vilka är de vanligaste misstagen svensklärare gör när de introducerar litteraturhistoria? 

– Ett misstag är att vi lärare är för otydliga när det kommer till struktur och disposition av undervisningen. Många elever uppfattar litteraturhistoria som ett väldigt stort ämne som ska gås igenom och det gör det motigt. Vi går för fort fram och eleverna hinner inte fördjupa sig. Det blir helt enkelt för mycket. En annan aspekt är att vi lärare tenderar att prata betyg och kunskapskrav. Vissa elever sporras av utmaningen, men många andra tycker att det föder en stress och de tappar lusten för ämnet.

Vad vill du att konferensdeltagarna får med sig från din föreläsning?

– Jag hoppas att min föreläsning ska bidra till att deltagarna kan spegla sig och känna igen sig och får begrepp och förståelse för varför saker i undervisningen fungerar eller inte fungerar. Jag hoppas också att lärarna får med sig nya idéer och uppslag för hur de skulle kunna göra med sin egen undervisning.

Av John Miller

Du kan lyssna till Jonas Johansson på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet 9-10 februari!

Konferensen berör:

  • Så väcker du elevernas intresse för litteraturhistoria.
  • Didaktiska ingångar till sexualitet, samtycke och relationer i svenskämnet.
  • Praktisk retorik i klassrummet – övningar och goda exempel.
  • Svenskans nyaste ord ­– vilka tendenser kan vi se i nyordslistan?
  • Så utformar du uppgiftsinstruktioner som stöttar skrivutveckling.
  • Källhantering i skrivuppgifter – vad innebär det att skriva ”med egna ord”?
  • Elever som plagierar varandra – vilka konsekvenser får det?

 

 

 

Sidan publicerades 2022-10-12 08:44 av John Miller


Relaterat

Skönlitteratur i undervisningen inte oproblematiskt

Det finns en risk med att lyfta fram läsning som en stark framgångs- och hälsofaktor, bland annat för att andra förklaringsmodeller till att barn inte lyckas i skolan riskerar att osynliggöras. Det konstaterar Elin Sundström Sjödin som forskat om skönlitteratur i undervisningen.

Fokus på det mätbara i litteraturundervisningen

När det mätbara får allt större betydelse fokuserar svensklärarna mer på språkutveckling, läsförståelse och läsförmåga i skönlitteraturundervisningen – och mindre på elevernas läsupplevelser. Det visar en avhandling av Spoke Wintersparv.

Modersmål

Välkommen på konferens om modersmålsundervisning för dig som undervisar i modersmål! Ta del av ny didaktisk forskning och få inspirerande verktyg för undervisningen. Möt och nätverka med kollegor och föreläsare från hela landet. Delta på plats i Malmö eller via webbkonferensen.

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Stöd för undervisning om Förintelsen

Undervisning om Förintelsen kan innebära utmaningar för dig som lärare eftersom ämnet är komplext och kan väcka starka reaktioner hos eleverna. Här får du stöd i att planera och genomföra din undervisning om Förintelsen.

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Så lär ni barnen lyssna på känslorna

Glad, arg eller ledsen? Fånga upp barnens känslouttryck i stunden, utan att värdera. Men arbeta också metodiskt med olika känslor för att stärka till medkänsla och att förstå sig själv. Det skriver Maria-Pia Gottberg, författare och föreläsare.

Så kan man undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor

Läs Skolportens intervju med Lotta Dessen Jankell som är doktorand i geografididaktik och lärare i geografi. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Geografi och kommer att tala om hur man kan undervisa om komplexa hållbarhetsfrågor.

Kom ihåg dina elevers namn – vi har knepen

Varje terminsstart är det samma sak. 30 ansikten sitter framför dig och du försöker desperat att koppla ihop dem med listan på namn som du håller i handen. Men frukta ej, Lärarnas a-kassa har hela listan på knep som får dina nya elevers namn att fastna lite fortare.

Med humor husker dine elever bedre…

… og du har samtidig forøget dine chancer for at blive deres yndlingslærer. Motivationen stiger, modstandsdygtigheden bliver bedre, og følelsen af mestring forbedres. Vi har talt med forfatteren til ”Humor i undervisning” om et mirakel-middel, der kan have seriøse bivirkninger. For der er lige det med røvdilemmaet.

Vägen till högskolan kan hänga på familjen

Din familj och dess ursprung har stor inverkan på sannolikheten för att du börjar läsa på högskola – och när du i så fall gör det. Att gå raka vägen från gymnasiet till högre studier, utan sabbatsår, är vanligare bland personer med utländsk bakgrund.

Ledare: Svensk skola – världsbäst på digitalisering?

Har de digitala verktygen i skolan och förskolan gjort skillnad? En studie från IFAU för några år sedan visade att kunskapsresultaten inte påverkades alls på skolor där alla elever hade en egen dator – förutom hos elever med lågutbildade föräldrar. Där visade studien på en viss försämring av kunskapsresultaten.

Var femte lärare: Mina elever skriver inte för hand

Elever skriver allt mindre för hand i takt med att datorer, surfplattor och mobiltelefoner kommit in i undervisningen. Är det ett problem? Ja, svarar många lärare. ”Det är mer som distraherar när du sitter framför en skärm”, är en av hundratals kommentarer i vår stora enkät.

Utmana genusmönstren i idrott och hälsa!

Läs vår intervju med Inga Oliynyk, lärare i idrott och hälsa och doktor i pedagogik, som ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa i låg- och mellanstadiet. Hon kommer att tala om hur man kan utmana genusmönstren i idrott och hälsa.

”Det behövs mer utrymme att prata om juridik i förskolan”

Läs vår intervju med Maria Refors Legge, jur.dr. som ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskolan. Hon kommer att tala om juridik i förskolan.

18 olika modersmål på Dirigentens förskola

På Dirigentens förskola på Kronoparken i Karlstad har de omkring 90 barnen 18 olika modersmål. För att nå fram till alla barn arbetar man därför med allt ifrån bilder till tecken som stöd i en eget utarbetad flerspråkighetsmodell.

Skolportens konferenser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Namn och Nytt
Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Vikarierande generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten

Aurora Lindberg tillträdde som vikarierande generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten den 20 januari 2023.

Ny skolchef för grundskolan

Susanne Englund är Eskilstuna kommuns nya skolchef för grundskolan och grundsärskolan. Hon har tidigare arbetat som chef och ledare inom utbildningsverksamhet i 22 år.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Kommunfullmäktige firade 2022 års pedagogiska pristagare

Anna-Lena Peredo, Li Zettermark, Maria Baum, Monica Junefelt och Birgitta Eklund Selander är 2022 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte 30 januari.

Två skolor vinner EU-tävling

Holavedsgymnasiet i Tranås och Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg har vunnit varsin plats till Euroscolaprogrammet.

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

2022 var Martin Howe i Borlänge kommun en av tre som tilldelades lärarpriset Guldäpplet. I arbetet fokuserar Martin Howe på inkludering och tillgänglighet, där han försöker öka elevers måluppfyllelse genom digitala verktyg. Voister har pratat med pristagaren.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier