”Viktiga förslag om professionsutveckling och stärkt forskningskapacitet”

Skolkommissionens förslag om ett professionsprogram för lärare och skolledare och åtgärder för att stärka forskningskapaciteten är intressanta, säger Marie-Hélène Ahnborg, vd för det fristående forskningsinstitutet Ifous.

Marie-Hélène Ahnborg, vd, Ifous.
Foto: Annika af Klercker

Vad anser du är det viktigaste förslaget i slutbetänkandet?

– Det är omöjligt att peka ut ett enskilt förslag eftersom det inte finns en lösning på de utmaningar som den svenska skolan står inför. Men de allra viktigaste förslagen är de som rör kompetensförsörjningen och lärarnas möjligheter till kontinuerlig kompetens- och professionsutveckling. Särskilt intressanta är förslagen om ett professionsprogram för lärare och skolledare och åtgärder för att stärka forskningskapaciteten.

Räcker förslagen för att nå de uppsatta målen eller saknar du något i betänkandet?

– Först och främst saknar jag huvudmannaperspektivet. De förslag som läggs är formulerade utifrån ett visst mått av top down-tänkande. Erfarenheterna från tidigare reformer borde ha lärt oss att det är implementeringen som är avgörande för att reformerna ska ge effekt. Det är i klassrum och skolor som det viktiga arbetet för elevernas kunskapsutveckling äger rum. Det är skolhuvudmän som satsar på sina lärare och att utveckla sina skolor som uppnår goda resultat.

– Utmaningen är att få alla skolhuvudmän att ta detta ansvar för att garantera likvärdigheten. Skolkommissionen föreslår att statens styrning ska förstärkas nationellt och regionalt. Detta kan tyckas rimligt men det riskerar att ytterligare förstärka den redan otydliga ansvarsfördelningen mellan stat och kommun och dessutom frånta skolhuvudmännen incitamenten för att ta ansvar på riktigt.

Ser du några kritiska framgångsfaktorer för att förslagen ska ge effekt?

– Den är en lång väg kvar innan förslagen kan bli verklighet och den stora risken är att vi fastnar i bevakning av särintressen och kortsiktiga politiska lösningar. Vi behöver en bred uppslutning utöver partipolitiska och ideologiska hänsyn för att förslagen ska realiseras och skapa långsiktighet och stabilitet.

– Ytterligare en risk är att åtgärder genomförs som enstaka satsningar i form av lyft och andra kompetensutvecklingsinsatser. Vad som behövs är kontinuerligt utvecklingsarbete som involverar de verksamma i skolan och som svarar mot de behov av fördjupad kunskap som lärare och skolledare har för att klara undervisningspraktiken.

Finns det några förslag som du skulle vilja bidra med själv som inte finns med i slutbetänkandet?

– Jag vill slå ett slag för samverkan för skolutveckling på vetenskaplig grund. När skolhuvudmän tar initiativ till samverkan med akademin och andra skolhuvudmän för att med forskningsbaserad kunskap som grund utveckla den egna verksamheten, då händer det saker.

– Jag ser gärna åtgärder som bygger på sådana initiativ och som tar tillvara redan fungerande strukturer för ett effektivt FoU-arbete, exempelvis det som bedrivs med Ifous som samordnare. Det är inte alltid statliga myndigheter som är bäst lämpade att driva utveckling.

Av Susanne Sawander

Sidan publicerades 2017-04-20 15:15 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2017-04-27 22:56 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin

Skolportens magasin

TEMA FÖRSKOLEKLASSEN: En brygga eller en vallgrav mellan förskola och skola? Förslaget om en tioårig grundskola gör diskussionen om förskoleklassen livligare än någonsin.

Läs mer!
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

Facket står på rektorns sida: “Skurup bryter mot grundlagen”

Nu får rektorn i Skurup, Mattias Liedholm starkt stöd av Sveriges skolledarförbund. ”Det händer allt oftare att lokalpolitiker lägger sig i, men Skurup är ett av de värre fallen”, säger Matz Nilsson som är förbundsordförande.

”Vi måste ha bråttom för barnens skull”

Kvalitet i skolans värld behöver inte kosta en massa pengar, hävdar Nordanstig kommuns nye utbildningschef Thomas Larsson. Däremot får förbättringarna inte ta för lång tid. ”Barn kan inte tänka i femårsperspektiv när det gäller utveckling”, säger han.

Isabel Smedberg-Palmqvist (L) nytt skolborgarråd

Under onsdagen har Isabel Smedberg-Palmqvist (L) nominerats till skolborgarråd i Stockholms stad. Hon kommer att väljas formellt vid kommunfullmäktiges sammanträde den 2 mars.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Prisad lärare: ”Glesbygdsskolorna glöms bort”

Josefin Öberg, som är lärare i Fredrika skola, Åsele kommun, har nyligen mottagit Helgepriset. Här berättar hon om priset, om hur det är att vara lärare på glesbygden och arbetets förutsättningar.

Hovslättslärare bäst i Sverige

Biologiläraren Anders Elm som arbetar på Hovslättsskolan utanför Jönköping är en av Sveriges bästa lärare. Senare i vår kommer han att få ta emot Kungliga Vetenskapsakademiens pris under en högtidlig ceremoni på konserthuset i Stockholm.

Nytänkande lärare prisas av Vetenskapsakademien

Fyra lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen verksamma i Helsingborg, Göteborg, Jönköping och Sollentuna, belönas nu av Vetenskapsakademien. De fyra har genom nya idéer och entusiasmerande arbete väckt elevernas intresse för matematik, fysik, biologi och NO.

Karlskogabördig kan bli årets rektor

Maria Lilja från Karlskoga kan utses till årets rektor vid skolledargalan nästa vecka. Hon är rektor för förskolorna i Vivalla i Örebro, som haft en positiv utveckling på senare år.

 Hon kan bli ”årets unga skolledare”

Johanna Linder är biträdande rektor på Polhemsskolan, ansvarig för teknikprogrammet. Hon har blivit nominerad till titeln ”årets unga skolledare” i Sverige.

Läs fler
Namn och Nytt

Mikael Källarsson blir chef för Eskilstunas kulturskola

Nu är det klart vem som blir chef för kulturskolan i Eskilstuna. Mikael Källarsson tillträder tjänsten i mitten av maj, men kommer även innan dess finnas med i utvecklingsarbetet av kulturskolan och i tillsättning av nya tjänster.

Han föreslås som ny rektor i Linköping

Jan-Ingvar Jönsson, professor i medicinsk cellbiologi, föreslås som ny rektor för Linköpings universitet.

Ulrika Kragner blir ny biträdande förvaltningschef för barn- och utbildning

Nu är det klart vem som blir ny biträdande förvaltningschef på barn- och utbildning i Skara kommun. Ulrika Kragner tillträder tjänsten under våren och blir ett viktigt komplement i nuvarande ledningsgrupp.Hon kommer senast från Jönköpings kommun.

Thomas Persson fortsätter som generaldirektör

I maj 2014 tillträdde Thomas Persson jobbet som generaldirektör på Myndigheten för yrkeshögskolan. Nu har regeringen beslutat att förlänga hans förordnande med tre år till.

Skolchef slutar – får en miljon i avgångsvederlag

Filipstads skolchef Jan-Erik Andrén slutar med omedelbar verkan.