”Viktiga förslag om professionsutveckling och stärkt forskningskapacitet”

Skolkommissionens förslag om ett professionsprogram för lärare och skolledare och åtgärder för att stärka forskningskapaciteten är intressanta, säger Marie-Hélène Ahnborg, vd för det fristående forskningsinstitutet Ifous.

Marie-Hélène Ahnborg, vd, Ifous.
Foto: Annika af Klercker

Vad anser du är det viktigaste förslaget i slutbetänkandet?

– Det är omöjligt att peka ut ett enskilt förslag eftersom det inte finns en lösning på de utmaningar som den svenska skolan står inför. Men de allra viktigaste förslagen är de som rör kompetensförsörjningen och lärarnas möjligheter till kontinuerlig kompetens- och professionsutveckling. Särskilt intressanta är förslagen om ett professionsprogram för lärare och skolledare och åtgärder för att stärka forskningskapaciteten.

Räcker förslagen för att nå de uppsatta målen eller saknar du något i betänkandet?

– Först och främst saknar jag huvudmannaperspektivet. De förslag som läggs är formulerade utifrån ett visst mått av top down-tänkande. Erfarenheterna från tidigare reformer borde ha lärt oss att det är implementeringen som är avgörande för att reformerna ska ge effekt. Det är i klassrum och skolor som det viktiga arbetet för elevernas kunskapsutveckling äger rum. Det är skolhuvudmän som satsar på sina lärare och att utveckla sina skolor som uppnår goda resultat.

– Utmaningen är att få alla skolhuvudmän att ta detta ansvar för att garantera likvärdigheten. Skolkommissionen föreslår att statens styrning ska förstärkas nationellt och regionalt. Detta kan tyckas rimligt men det riskerar att ytterligare förstärka den redan otydliga ansvarsfördelningen mellan stat och kommun och dessutom frånta skolhuvudmännen incitamenten för att ta ansvar på riktigt.

Ser du några kritiska framgångsfaktorer för att förslagen ska ge effekt?

– Den är en lång väg kvar innan förslagen kan bli verklighet och den stora risken är att vi fastnar i bevakning av särintressen och kortsiktiga politiska lösningar. Vi behöver en bred uppslutning utöver partipolitiska och ideologiska hänsyn för att förslagen ska realiseras och skapa långsiktighet och stabilitet.

– Ytterligare en risk är att åtgärder genomförs som enstaka satsningar i form av lyft och andra kompetensutvecklingsinsatser. Vad som behövs är kontinuerligt utvecklingsarbete som involverar de verksamma i skolan och som svarar mot de behov av fördjupad kunskap som lärare och skolledare har för att klara undervisningspraktiken.

Finns det några förslag som du skulle vilja bidra med själv som inte finns med i slutbetänkandet?

– Jag vill slå ett slag för samverkan för skolutveckling på vetenskaplig grund. När skolhuvudmän tar initiativ till samverkan med akademin och andra skolhuvudmän för att med forskningsbaserad kunskap som grund utveckla den egna verksamheten, då händer det saker.

– Jag ser gärna åtgärder som bygger på sådana initiativ och som tar tillvara redan fungerande strukturer för ett effektivt FoU-arbete, exempelvis det som bedrivs med Ifous som samordnare. Det är inte alltid statliga myndigheter som är bäst lämpade att driva utveckling.

Av Susanne Sawander

Sidan publicerades 2017-04-20 15:15 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2017-04-27 22:56 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
Skolportens konferenser
Nya perspektiv på matematikundervisning i de tidiga årskurserna

Nya perspektiv på matematikundervisning i de tidiga årskurserna

Ola Helenius, professor i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik, ska föreläsa om undervisningen av multiplikation och bråk på Skolportens konferens Matematik för låg- och mellanstadiet.

Läs mer och boka din plats!
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Namn och Nytt
Ny CIO i Lärandegruppen i Sverige AB

I februari tillträder Stig Fjeldheim som ny CIO i Lärandegruppen i Sverige AB. Han har senaste tio åren arbetat i Upplands Väsby kommun, senast som digitaliseringschef med ansvar för digital verksamhetsutveckling samt IT, men även som IT-strateg, projektledare och lösningsarkitekt.

Robert Edström är ny biträdande rektor på Anna Whitlocks gymnasium

Robert Edström är ny biträdande rektor på Anna Whitlocks gymnasium. Här berättar han om sig själv och varför han valde att komma till oss på Anna Whitlocks gymnasium.

Skolinspektionens generaldirektör får förlängt förordnande

Regeringen förlänger Helén Ängmos förordnande som generaldirektör och chef för Skolinspektionen.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Lön och karriär

Lön och karriär

Här samlar vi nyheter och forskning om t.ex. lönestatistik och karriärfrågor för dig som är lärare och skolledare.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Utmärkelser

Akalla-läraren Ulrica får läspris

Läraren Ulrica Ambrosious, på Oxhagsskolan i Akalla, får Berättarministeriets utmärkelse Pennsvärdet. Det här är den tredje utmärkelsen som går till skolor runt Järvafältet i år.

Lärarduon prisas med Pennsvärdet 2021

Lärarna Ulrica Ambrosius och Cristina Kullberg är årets vinnare av utmärkelsen Pennsvärdet som går till lärare som arbetar i särskilt utsatta områden.

Läraren Ulrica prisas för sitt arbete i utsatta områden

Ulrica Ambrosius är en av årets pristagare av Pennsvärdet. ”Det är oerhört hedrande att få pris som lärare, men jag har tyckt att det varit roligt att gå till jobbet varenda dag i 18 år. Utmärkelsen är ett kvitto på att vi gör skillnad för våra elever”, säger hon.

Läs fler
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Digitala kurser om lärares tysta kunskap
  Maria Wiman

Digitala kurser om lärares tysta kunskap

Hallå där Maria Wiman, prisbelönt lärare, debattör och författare. Du har snickrat ihop tre av Skolportens digitala kurser.

Läs mer
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Nyhetskategorier