Jenny Edvardsson: Så kan du arbeta med boksamtal

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om boksamtalsmetoder

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson tipsar om boksamtal.

Hur får man alla elever delaktiga i ett boksamtal? Jag har sedan jag började arbeta som lärare i slutet av 1990-talet testat olika boksamtalsmetoder. Gång på gång återkommer jag till en som jag upplever fungerar väldigt bra, nämligen Aidan Chambers modell. Aidan Chambers är en engelsk ungdomsboksförfattare och läsfrämjare. Hans modell är enkel och fungerar därför i alla årskurser. Den utgår från elevernas läsning av en gemensamt vald text, vilket jag ser som en styrka.

Boksamtalen genomför jag i mindre grupp (5-8 elever). Övriga elever får antingen arbeta på egen hand med en uppgift eller så har en kollega eller skolans bibliotekarie hand om dem. Jag vill arbeta med små grupper för att alla elever ska kunna komma till tals. Under och efter läsningen får eleverna fundera över modellens fyra grundfrågor: Vad är det du gillar i/med texten? Vad är det du ogillar? Är det något du inte förstår eller undrar över? Kan du koppla den lästa texten till något annat du läst, något du varit med om eller hört talas om? De skriver ner sina tankar i ett läsprotokoll, som jag förberett. Protokollet och den lästa boken tar de sedan med sig in i samtalet.

När samtalet startar får alla lov att berätta vad de antecknat och därefter fördjupar vi samtalet. Jag ställer frågor som: Vad var det som gjorde att du gillade just detta? Du sa att huvudpersonen var läskig, på vilket sätt då? Ibland har eleverna helt olika åsikter om en sak och då diskuteras detta. Har man elever som är ovana vid att samtala om böcker kan man stötta med börjor, alltså inledningar på meningar. Dessa kan eleverna få utskrivna inför samtalet och de kan därmed förbereda vad de vill säga om sin läsning och eventuellt förbereda frågor som de vill ställa till övriga i gruppen. Börjorna kan se ut så här: Jag tycker inte att… Det som jag reagerade på i boken var…Hur tänkte du när du sa…? Vad var det som gjorde att du…?

När jag utvärderar modellen får den alltid höga betyg. Eleverna tycker att deras förståelse för bokens handling ökar när de får lyssna på andras tolkningar och de tycker att de lär sig mer när de tvingas sätta ord på sina egna tankar.

3 TIPS:

  • Låt elever i en grupp läsa samma text.
  • Låt eleverna skriva ner sina tankar om texten i ett läsprotokoll. Utgå från de fyra grundfrågorna: Vad är det du gillar i/med texten? Vad är det du ogillar? Är det något du inte förstår eller undrar över? Kan du koppla den lästa texten till något annat du läst, något du varit med om eller hört talas om?
  • Låt samtalet handla om det eleverna hittat under och efter läsningen. Utgå från det de skrivit ner i sina läsprotokoll.

Läs mer!
Du hittar mer om Aidan Chambers modell för boksamtal på Lektionsbanken.se

FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat lässtrategier och skolutveckling kopplat till IKT.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 1/2019 – ute nu!

Tema: Dyslexi

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Missa inte vår uppdaterade app med ännu bättre gränssnitt! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-03-25 11:20 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-05-28 09:52 av Moa Duvarci Engman


Konferenser

Förändringar i höstens konferenser

På grund av rådande omständigheter övergår några av höstens konferenser helt till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas då automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information.

Förändringarna gäller alla konfernser som var planerade att genomföras i september och oktober. Läs mer här.

Fortbildning
Skolporten satsar på digitala konferenser

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Läs hela artikeln
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Namn och Nytt

Tidigare Lundsbergsrektor tar över Thoren Business School i Karlstad

Lena Bjuresäter drev en egen friskola i 15 år innan hon sålde verksamheten till ThorenGruppen. Fem år senare – bland annat efter en tid som biträdande rektor på Lundsbergs skola – korsas vägarna igen då Lena kliver in som ny rektor för Thoren Business School i Karlstad.

Ny statssekreterare på Utbildningsdepartementet

Regeringen har utsett Stefan Engström till statssekreterare hos Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

Skolporten 20 år
Uppdrag: Att göra skillnad

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

Läs mer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Nyhetskategorier
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Nytt stort pris för Linköpings Universitet

Kulturgatan i Bodafors tillsammans med Linköpings Universitet har med bidrag ifrån Kamprads Stiftelse möjliggjort ett nytt stipendium för utövare inom trä och konshantverk.

Läs fler