Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna. 

Jenny Edvardsson.

Ska man läsa klassiker? Måste man läsa klassiker? På de frågorna svarar jag ja. Jag tänker att man både ska och måste  – men inte bara och hela tiden. Stöd för detta finns både i grundskolans kursplan och gymnasieskolans ämnesplan. Eleverna ska ”få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen”, lyder det i kursplanen för grundskolan. Sedan görs preciseringar i det centrala innehållet för åk 1-3, 4-6 och 7-9. I ämnesplanen för svenska på gymnasiet står det att eleverna ska utveckla ”kunskaper om centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang”.

Vad är då klassiker? För mig är klassiker litteratur som är tidlös, som kan roa och väcka engagemang och som behandlar allmänmänskliga frågor. Klassiker ger en bild av ett dåtida samhälle och av människorna som levde i det. Den skapar förståelse för de förändringar som samhället genomgått och den ger mig som läsare en bild av hur litteraturen genom tiderna har förändrats.

Att introducera klassiker i skolan är inte alltid så lätt. Många elever förknippar klassiker med gamla böcker och gamla böcker med tråkiga böcker. Riktigt så behöver det dock inte vara. Läs dessa inledningar. Inte är väl de tråkiga? Jag skulle snarare säga att de väcker ett intresse.

”När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt”. (Franz Kafka, Förvandlingen)

”Han kom som ett yrväder…” (Selma Lagerlöf, Hemsöborna)

”Alla barnen, utom en, växte upp (JM Barrie, Peter Pan)

Vad har hänt med Gregor Samsa? Vem är det som kommer som ett yrväder och vad är ett yrväder egentligen? Vilket barn är det som inte växer upp? Det är bara några av de frågor som jag direkt börjar fundera över. Och givetvis vill jag läsa vidare. Vill inte du?

Om man då har bestämt sig för att läsa klassiker med eleverna, hur ska man få tag i dem? Här kommer några tips!

  • Gå till www.litteraturbanken.se. Här finns framför allt äldre svenska och finlandssvenska klassiker. Du hittar verk av Edith Södergran, August Strindberg, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg för att bara nämna några.
  • Gå till www.nordeniskolen.org. Här kan du hitta texter från våra nordiska grannländer exempelvis sagor av HC Andersen och Asbjørnsen & Moe. Själva plattformen är på svenska men många av texterna är på originalspråk.
  • Gå till www.runeberg.org. Här finns äldre texter av svenska och utländska författare exempelvis Shakespeares dramer, Charles Dickens romaner och Homeros klassiska verk.

När du väl hittat den eller de texter du vill läsa med eleverna är det dags att fundera över hur arbetet ska gå till. Både i Litteraturbanken skola och i Norden i skolen kan du ta del av färdiga lärarhandledningar och material kopplat till olika texter. Du kan också ta hjälp av mitt tidigare inlägg på Skolporten: Så kan du arbeta med skönlitterära böcker i undervisningen.

Lycka till!


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019 – nytt nr ute nu!

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 


Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.

Sidan publicerades 2019-10-18 10:18 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-11-07 09:50 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

Dysfunktionella chefer i skolan – vad gör du?

Arbetar du nära en chef som är orättvis eller frånvarande, som hånar eller ironiserar, eller osynliggör en del medarbetare och favoriserar andra? Här är rektor Alf Solanders tre bästa tips till dig.

Tegnell: ”Risken liten att lärare blir allvarligt sjuka”

För Skolsverige råder undantag från Folkhälsomyndighetens direktiv – det är omöjligt att hålla avstånd till små barn. Statsepidemiolog Anders Tegnell förklarar varför han inte tycker att du behöver vara rädd – och vad du kan göra som befinner dig i riskgrupp.

Ledare: Dags för likvärdiga skolbibliotek!

Skolbibliotek kan spela en stor roll för elevers lärande, särskilt när det gäller att höja lågpresterande elevers resultat.

Ny coronastudie: skolstängningar ger liten effekt på smittspridning

En brittisk studie från University College London (UCL) slår fast att bevisen för att skolstängningar skulle hindra corona-smittan är svaga – och att effekten bedöms som liten.

I förskolan gäller inte Folkhälsomyndighetens order

Folkhälsomyndigheten rekommenderar stora avstånd till andra människor och hemarbete för den som kan. Men det är omöjligt i förskolan – vilket får förskolläraren Linda Karlfeldt att fråga: ”Varför ska inte vi ha skydd när de har skydd på ICA?”

Eleven om distansundervisning: ”Jag pluggar mer nu än när jag gick i skolan”

Cynthia Mrad läser sitt sista år på gymnasiet i Eskilstuna. Hon menar att hon får mer gjort hemma än under lektionerna i skolan och är mer utvilad under distansundervisningen. ”Om du har en lektion som börjar 8.30, så kan du liksom gå upp 8.20, sitta i pyjamas och göra det du ska göra. Du får ta det mer lugnt”, säger hon.

”Skolans bristande digitalisering ökar kunskapsskillnaderna”

Den svenska skolan slår i regel ut var tredje elev, den saknar flera tusen lärare och digitaliseringen har varit lika ojämnt spridd som kunskapsutvecklingen. Därför måste vi  inse att ett stort kunskapstapp är ofrånkomligt, skriver Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén.

Uppdrag: Att göra skillnad

Skolporten startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Nu fyller Skolporten 20 år!

Kan jag omplaceras till en annan förskola? Svar om villkor och juridik i kristider

Kan schemat ändras hur som helst? Måste jag acceptera en förflyttning, och har arbetsgivaren rätt att flytta min semester? Coronaviruset skapar inte bara hälso-oro, även arbetsvillkor hamnar i fokus – och många undrar vad som egentligen gäller.

Fri läsning av nya nr av Skolportens magasin

För att uppmärksamma att Skolporten fyller 20 år erbjuder vi fri läsning av nya numret av Skolporten utan kostnad!

Skolportens historia

I år är det 20 år sedan Per Reinolf grundade företaget Skolporten.

Intervju Helén Ängmo: När staten rättar skolan

Kraven på att stänga en skola är ganska höga. Bristerna ska vara allvarliga, omfattande och långvariga. Skolan ska också få möjlighet att rätta sig först, säger Helén Ängmo, Skolinspektionen.

Grafik: Skolpengens systemfel – och här är lösningen

Svensk skola är underfinansierad – trots att kostnaden är som för genomsnittligt OECD-land. En marginalkostnads-modell och klasspeng i stället för nuvarande skolpeng skulle kunna lösa systemfelet, enligt Lärarförbundets ekonomiska experter.

Studenter pluggar på distans: ”Är lite orolig över mina slutbetyg”

Distansundervisningen har gjort att det är en speciell tid för landets gymnasieelever just nu och lite extra press ligger på de elever som går i trean. Lisa Bobin Lindqvist känner en oro över att slutbetygen inte blir som hon har tänkt – speciellt då hon sökt in till universitetet i höst.

Ministern om skolan: Alla beslut kan leda fel i det här läget

Vårterminen kommer att förlängas för att elever ska klara att ta examen och få godkända betyg, enligt utbildningsminister Anna Ekström (S).  Sverige är ett av få länder som fortfarande har sina grundskolor öppna.  ”Jag kan inte peka på något visst ställe i smittkurvan när vi stänger fler skolor”, säger hon.

Konferenser
Skolporten 20 år
Det började med ett fax

Det började med ett fax

Konferenser, magasin och ett forskningsinstitut. Följ med på Skolportens resa sedan starten år 2000!

Läs mer
Fjärr- och distansundervisning
Skola på distans

Skola på distans

Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

Läs mer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 2/2020 – ute 6 april

Skolportens magasin

Tema: SKOLBIBLIOTEK. Drygt hälften av Sveriges elever saknar ett bemannat skolbibliotek. Nu har regeringen tillsatt en särskild utredare för att ändra på det.

Läs mer här
Nyhetskategorier
Läsårstider
När börjar höstterminen?

När börjar höstterminen?

Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

Hitta din kommun
Poddagogen
Missa inte Poddagogen!

Missa inte Poddagogen!

Ny podd om skolforskning med lektorerna Janne Kontio & Sofia Lundmark i samarbete med Skolporten. Lyssna här!

Läs mer
Mest läst senaste veckan

8 berättelser från skolan: Så påverkar corona oss varje dag

Coronapandemin håller Sverige i ett hårt grepp. Skolans värld är starkt påverkad. Från gymnasiet och uppåt drivs undervisningen på distans. Förskola och grundskola är öppna och många lärare gör hjälteinsatser för att verksamheten ska fungera.

Utbildningsministern: Håll inte barnen hemma

Den höga frånvaron i skolan drabbar de mest utsatta eleverna hårdast. Men finns inga medicinska skäl ska oroliga föräldrar inte hålla sina barn hemma, säger Anna Ekström (S). Däremot ger hon inte besked om ifall föräldrar som själva tillhör riskgrupper bör låta sina barn gå till skolan eller inte.

Kritik mot Skolverket: ”Skev bild av barngruppernas storlek”

Barngrupperna i förskolan minskar – det visar Skolverkets nya statistik. ”Det hade varit bra om det stämde med verkligheten”, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets.

Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Här är enda skolan i Östergötland som fått Skolverkets utmärkelse

Kättinge skola i är den enda i Östergötland som jobbar med Skolverkets utmärkelse ”Skola för hållbar utveckling”. Utmärkelsen stöttar och förbättrar skolans arbete med en hållbar utveckling som ska genomsyra all undervisning i såväl, ekonomi, sociala förhållanden, som miljö.

5 tips – så blir du bra på matte

Tycker du matte är tråkigt? Eller kanske har svårt att begripa hur mycket du än försöker? Prisade matematikläraren Daniel Carlsson vid Linköpings universitet ger här fem tips på vad du kan tänka på.

Han får Sveriges största lärarpris

Matematikläraren Daniel Carlsson blir den första mottagaren av Ingemars lärarpris som, med sin prissumma på en halv miljon kronor, blir Sveriges största.

”Det gäller att fånga de roliga stunderna”

Med ett brinnande intresse för naturkunskap och historieberättande som bidragande orsaker utsågs Maria Johansson nyligen till Årets förskolekraft 2020. Ett pris som gjorde henne förvånad, men också väldigt rörd.

Johanna Hallberg är Årets pedagog i Trelleborg 2020

Johanna Hallberg har tilldelats utmärkelsen Årets pedagog i Trelleborg 2020 av bildningsnämndens ordförande Lars Mikkelä (M) och utbildningschef Sofia Henderup Larsson. Johanna Hallberg arbetar som fritidspedagog på Serresjöskolan.

Läs fler
Namn och Nytt

Jörgen Norström blir ny avdelningschef för grundskolan på Gotland

Jörgen Norström, nuvarande rektor för Gråboskolan i Visby, kommer att tillträda tjänsten som avdelningschef för grundskolan den 1 juni 2020.

Olinsgymnasiets nya rektorer – ”drömvärvningar”

Olinsgymnasiet växer och stärker upp ledningsorganisationen med nya rektorer. Från augusti blir Olof Lindblad rektor för Olinsgymnasiet Skara och Thomas Roos blir rektor för Olinsgymnasiet campus Götene.

Nya chefer på kulturskolan och Kulturhuset Najaden

Nu är två rekryteringar av ledare inom kulturen i Halmstads kommun klara. Ny rektor för Halmstads kulturskola blir Henrik Martén, och Marcus Lundberg tillträder som chef för enhet Upplevelser, där bland annat Kulturhuset Najaden ingår.

Jan Strid blir kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen

Charlotte Olsson slutar som verksamhetschef för grundskolan i Karlskoga den 23 juni. I och med detta så har kommundirektör Johan Harryson och Jan Strid gemensamt beslutat att Jan Strid stannar kvar som förvaltningschef för skolförvaltningen tillsvidare.

Ny Arbetsmarknads- och utbildningschef i Boden

Magnus Åkerlund, nuvarande skolchef i Bodens kommun, ska leda den nya arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen i Bodens kommun.