Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna. 

Jenny Edvardsson.

Ska man läsa klassiker? Måste man läsa klassiker? På de frågorna svarar jag ja. Jag tänker att man både ska och måste  – men inte bara och hela tiden. Stöd för detta finns både i grundskolans kursplan och gymnasieskolans ämnesplan. Eleverna ska ”få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen”, lyder det i kursplanen för grundskolan. Sedan görs preciseringar i det centrala innehållet för åk 1-3, 4-6 och 7-9. I ämnesplanen för svenska på gymnasiet står det att eleverna ska utveckla ”kunskaper om centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang”.

Vad är då klassiker? För mig är klassiker litteratur som är tidlös, som kan roa och väcka engagemang och som behandlar allmänmänskliga frågor. Klassiker ger en bild av ett dåtida samhälle och av människorna som levde i det. Den skapar förståelse för de förändringar som samhället genomgått och den ger mig som läsare en bild av hur litteraturen genom tiderna har förändrats.

Att introducera klassiker i skolan är inte alltid så lätt. Många elever förknippar klassiker med gamla böcker och gamla böcker med tråkiga böcker. Riktigt så behöver det dock inte vara. Läs dessa inledningar. Inte är väl de tråkiga? Jag skulle snarare säga att de väcker ett intresse.

”När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt”. (Franz Kafka, Förvandlingen)

”Han kom som ett yrväder…” (Selma Lagerlöf, Hemsöborna)

”Alla barnen, utom en, växte upp (JM Barrie, Peter Pan)

Vad har hänt med Gregor Samsa? Vem är det som kommer som ett yrväder och vad är ett yrväder egentligen? Vilket barn är det som inte växer upp? Det är bara några av de frågor som jag direkt börjar fundera över. Och givetvis vill jag läsa vidare. Vill inte du?

Om man då har bestämt sig för att läsa klassiker med eleverna, hur ska man få tag i dem? Här kommer några tips!

  • Gå till www.litteraturbanken.se. Här finns framför allt äldre svenska och finlandssvenska klassiker. Du hittar verk av Edith Södergran, August Strindberg, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg för att bara nämna några.
  • Gå till www.nordeniskolen.org. Här kan du hitta texter från våra nordiska grannländer exempelvis sagor av HC Andersen och Asbjørnsen & Moe. Själva plattformen är på svenska men många av texterna är på originalspråk.
  • Gå till www.runeberg.org. Här finns äldre texter av svenska och utländska författare exempelvis Shakespeares dramer, Charles Dickens romaner och Homeros klassiska verk.

När du väl hittat den eller de texter du vill läsa med eleverna är det dags att fundera över hur arbetet ska gå till. Både i Litteraturbanken skola och i Norden i skolen kan du ta del av färdiga lärarhandledningar och material kopplat till olika texter. Du kan också ta hjälp av mitt tidigare inlägg på Skolporten: Så kan du arbeta med skönlitterära böcker i undervisningen.

Lycka till!


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019 – nytt nr ute nu!

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 


Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.

Sidan publicerades 2019-10-18 10:18 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-11-07 09:50 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

Dysfunktionella chefer i skolan – vad gör du?

Arbetar du nära en chef som är orättvis eller frånvarande, som hånar eller ironiserar, eller osynliggör en del medarbetare och favoriserar andra? Här är rektor Alf Solanders tre bästa tips till dig.

Frågor och svar om Letterbox – paketet som ökar barns läs- och skrivutveckling

Monica Achà Sonesson är specialpedagog i botten och nu projektledare för Letterbox Club Sverige, en insats som syftar till att öka barn i socialt utsatta situationers lust till att läsa, skriva, räkna och lära sig. Barnen som är med får hem paket fyllda med noggrant utvalda böcker, spel och pysselsaker. Vi ställde henne några frågor om Letterbox Club!

”Stoppa friskolor från att dränera kommunala skolor, Edholm”

Kommuners yttrande väger för lätt när Skolinspektionen beviljar tillstånd för nya friskoleetableringar. Det är en ohållbar ordning som kraftigt försvårar kommunernas förutsättningar att planera och dimensionera skolverksamheten, skriver Rose-Marie Carlsson (S), riksdagsledamot.

Riksidrottsförbundets rörelsesatsning i skolan ser ut att ge effekt

En satsning från Riksidrottsförbundet som ska få barn att röra på sig i skolan ser ut att ge effekt. Michail Tonkonogi  som är professor i idrottsfysiologi vid Högskolan Dalarna är mycket positivt överraskad.

Särskilt begåvade barn får ofta problem i skolan

Fyraåriga Teddy Hobbs sätter fokus på särbegåvade barn som nybliven medlem i Mensa. I varje klassrum i Sverige kan det finnas upp till två barn med särskild begåvning. Hör Lisa Agerbaek, mamma till en särbegåvad son, och Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik. (webb-radio)

”Så kan du få C:s skolpolitik på rätt köl, Muharrem Demirok”

Centerpartiet har en gyllene chans att lägga om sin skolpolitik på ett sätt som skulle vinna starkt stöd hos lärarkåren. Det skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges lärare.

Så är du en empatisk ledare – utan att hamna i kläm själv

Att kunna använda sin empati som skolledare är en styrka och inte en svaghet men det är viktigt att ha en professionell gränssättning för sin empati. Det betonar Annah Thunberg, professionell ledarskapscoach.

Tekniska förutsättningar för att genomföra digitala nationella prov

Är du tekniskt ansvarig eller skolchef för en eller flera skolor? Ta del av den senaste informationen om de tekniska förutsättningarna som krävs för att ni ska kunna genomföra digitala nationella prov. På vår webbplats berättar vi hur du säkerställer ett säkert provgenomförande, vilken webbläsare du bör ha och hur arkivering fungerar.

Stöd för undervisning om Förintelsen

Undervisning om Förintelsen kan innebära utmaningar för dig som lärare eftersom ämnet är komplext och kan väcka starka reaktioner hos eleverna. Här får du stöd i att planera och genomföra din undervisning om Förintelsen.

Trenden gör att eleverna pratar flytande spanska: ”Imponeras”

Spanska är ett populärt skolämne på Bäckängsgymnasiet.Och eleverna blir bara bättre och bättre på att prata och uttala. Spanskläraren Antonio Castilla Tapio imponeras och tror att det finns en specifik anledning.

Styret i Stockholms stad: Sätt in förebyggande åtgärder i förskolan

För att fånga upp dom som riskerar att att hamna i kriminalitet behövs förebyggande arbete redan på förskolan. Det menar de som styr i Stockholm stad. Men skeptiker undrar om kompetensen finns för det och om förskolepersonalen är beredd på ansvaret.

Skolpersonal ska bli skyldig att lämna information om barn till polisen

Skolpersonal och andra som tar hand om barn ska bli skyldiga att lämna uppgifter om unga till polisen. Att bryta sekretessen mellan polismyndigheten och t ex socialtjänst eller skola är en av de viktigaste punkterna för att stoppa det eskalerande våldet, menar flera personer vi pratat med inom polisen.

Laholms skolor hanterar kränkningar olika – kritik i revisionsrapport

Personalen vet inte alltid vad de ska anmäla och det saknas en tillräcklig analys av arbetet för att motverka kränkande behandling både på förvaltningsnivå och på vissa skolor, konstaterar kommunens revisorer i en uppföljning till den rapport som kom 2022.

Läraren Hans tog tag i elevs arm – blev av med jobbet

Ett bråk om en iPad som inte stängdes av slutade i mordhot och dubbla polisanmälningar. Men trots att utredningen mot lärarvikarien Hans Olofsborg lades ner så kommer han inte få fler vikariat. ”De menar att jag inte arbetat enligt den lågaffektiva metoden”, säger han.

”Låt fritids ta hand om 8-åringarna – inte gängen”

Om alla 6-9-åringar får rätt till fritids räknar utredningen med en ökning om 10 200 elever (från 408 100 till 418 300). Det framstår som görligt. Kostnaden för staten beräknas till dryga halvmiljarden. Och det, skolminister Lotta Edholm, är kaffepengar om det kan förhindra att förstagluttare och toalettdykare hänger på torget och utbildas till gängkriminella, skriver Expressens ledarredaktion.

Skolportens konferenser
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Skolportens konferenser
Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar
  John Löwenadler

Trender i svensk och engelsk akademisk läsförståelse bland skolungdomar

Läs Skolportens intervju med John Löwenadler, docent i språkdidaktik vid Göteborgs universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska på högstadiet eller gymnasiet och kommer att tala om trender i läsförståelse i svenska och engelska bland tonåriga elever.

Läs mer och boka din plats!
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
Namn och Nytt
Tillförordnad förvaltningschef klar

Christina Josefsson blir tillförordnad förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen medan rekrytering av ny chef pågår.

Malin Broberg blir nya rektor för Göteborgs universitet

Universitetsstyrelsen förslår Malin Broberg som ny rektor för Göteborgs universitet. ”Det känns otroligt spännande och hedrande. Omtumlande och lite läskigt”, säger hon.

Helen Larsholt ny chef för barn- och utbildningsförvaltningen

Helen Larsholt tillträder den 1 februari som ny chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Tanums kommun. Hon har lång erfarenhet inom utbildningsområdet och har de senaste åren arbetat som avdelningschef tillika skolchef och arbetsmarknadschef.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Utmärkelser

Kommunfullmäktige firade 2022 års pedagogiska pristagare

Anna-Lena Peredo, Li Zettermark, Maria Baum, Monica Junefelt och Birgitta Eklund Selander är 2022 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte 30 januari.

Två skolor vinner EU-tävling

Holavedsgymnasiet i Tranås och Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg har vunnit varsin plats till Euroscolaprogrammet.

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

2022 var Martin Howe i Borlänge kommun en av tre som tilldelades lärarpriset Guldäpplet. I arbetet fokuserar Martin Howe på inkludering och tillgänglighet, där han försöker öka elevers måluppfyllelse genom digitala verktyg. Voister har pratat med pristagaren.

Läs fler
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Nyhetskategorier