Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna. 

Jenny Edvardsson.

Ska man läsa klassiker? Måste man läsa klassiker? På de frågorna svarar jag ja. Jag tänker att man både ska och måste  – men inte bara och hela tiden. Stöd för detta finns både i grundskolans kursplan och gymnasieskolans ämnesplan. Eleverna ska ”få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen”, lyder det i kursplanen för grundskolan. Sedan görs preciseringar i det centrala innehållet för åk 1-3, 4-6 och 7-9. I ämnesplanen för svenska på gymnasiet står det att eleverna ska utveckla ”kunskaper om centrala svenska och internationella skönlitterära verk och författarskap samt förmåga att sätta in dessa i ett sammanhang”.

Vad är då klassiker? För mig är klassiker litteratur som är tidlös, som kan roa och väcka engagemang och som behandlar allmänmänskliga frågor. Klassiker ger en bild av ett dåtida samhälle och av människorna som levde i det. Den skapar förståelse för de förändringar som samhället genomgått och den ger mig som läsare en bild av hur litteraturen genom tiderna har förändrats.

Att introducera klassiker i skolan är inte alltid så lätt. Många elever förknippar klassiker med gamla böcker och gamla böcker med tråkiga böcker. Riktigt så behöver det dock inte vara. Läs dessa inledningar. Inte är väl de tråkiga? Jag skulle snarare säga att de väcker ett intresse.

”När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt”. (Franz Kafka, Förvandlingen)

”Han kom som ett yrväder…” (Selma Lagerlöf, Hemsöborna)

”Alla barnen, utom en, växte upp (JM Barrie, Peter Pan)

Vad har hänt med Gregor Samsa? Vem är det som kommer som ett yrväder och vad är ett yrväder egentligen? Vilket barn är det som inte växer upp? Det är bara några av de frågor som jag direkt börjar fundera över. Och givetvis vill jag läsa vidare. Vill inte du?

Om man då har bestämt sig för att läsa klassiker med eleverna, hur ska man få tag i dem? Här kommer några tips!

  • Gå till www.litteraturbanken.se. Här finns framför allt äldre svenska och finlandssvenska klassiker. Du hittar verk av Edith Södergran, August Strindberg, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg för att bara nämna några.
  • Gå till www.nordeniskolen.org. Här kan du hitta texter från våra nordiska grannländer exempelvis sagor av HC Andersen och Asbjørnsen & Moe. Själva plattformen är på svenska men många av texterna är på originalspråk.
  • Gå till www.runeberg.org. Här finns äldre texter av svenska och utländska författare exempelvis Shakespeares dramer, Charles Dickens romaner och Homeros klassiska verk.

När du väl hittat den eller de texter du vill läsa med eleverna är det dags att fundera över hur arbetet ska gå till. Både i Litteraturbanken skola och i Norden i skolen kan du ta del av färdiga lärarhandledningar och material kopplat till olika texter. Du kan också ta hjälp av mitt tidigare inlägg på Skolporten: Så kan du arbeta med skönlitterära böcker i undervisningen.

Lycka till!


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019 – nytt nr ute nu!

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 


Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.

Sidan publicerades 2019-10-18 10:18 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2019-11-07 09:50 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Gymnasielärare i samhällskunskap, 4-5 feb i Stockholm

Ny konferens! Ta del av föreläsningar som speglar ämnets breda innehåll. Vi fördjupar oss i teman som mänskliga rättigheter, digital och analog återkoppling, hållbart samhälle, källkritik, eu-kunskap och nationalism. Välkommen!

Fortbildning för dig som undervisar i svenska, 19-20 mars

Två koncentrerade dagar för dig som undervisar i svenska på högstadiet eller gymnasiet! Ta del av föreläsningar om bl. a. likvärdig bedömning av läsförståelse, grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter, källkritik, genvägar för elevaktiv retorikundervisning samt strategier för framgångsrik skrivundervisning.

Jenny Edvardsson: Vikten av läsning

Allt fler unga läser allt mindre på sin fritid. Därför måste vi se till att det ges tid till läsning, både i skolan och i hemmet. Det finns inte några genvägar, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

Dysfunktionella chefer i skolan – vad gör du?

Arbetar du nära en chef som är orättvis eller frånvarande, som hånar eller ironiserar, eller osynliggör en del medarbetare och favoriserar andra? Här är rektor Alf Solanders tre bästa tips till dig.

Lön för lärlingar ska ge fler förskollärare

Med start i höst kommer Luspengymnasiet i Storuman att erbjuda lön till de som går som lärling på barn- och fritidsprogrammet. Målet är att få fler elever att målmedvetet satsa på en framtid som förskollärare inom kommunen.

Malå kommun har stått för blöjor på förskolan i över 30 år

Vem ska stå för blöjorna? Det är det heta samtalet på många förskolor efter en dom i kammarrätten som fått många att klia sig i huvudet. I Malå däremot har det inte varit något snack om saken de senaste 30 åren – förskolan köper själva in blöjorna och alla barn får samma service.

”Lärare dukar under när den svenska skolan är i fritt fall”

Vi blev lärare för att undervisa, inte för att vara socialarbetare och inte för att behöva leva med orimliga krav från föräldrar och politiker i en verksamhet som inte går ihop längre, skriver lärarna Annelie Danling Brash och Jonathan Brash.

Det här säger forskning om vad som avgör val av skola

Erik Gustavsson som är doktorand i pedagogik vid Linnéuniversitetet säger att det är svårt att uttala sig om hur ett aktivt skolval kommer att påverka segregation och likvärdighet eftersom reformen är så ny. Men forskningen visar att det snarare ökar än minskar segregationen.

Maria Wiman: Sluta med övertron på dokumentation

Lärarnas tidnings krönikör Maria Wiman är en av många lärare runt om i Sverige som dignar under dokumentationsbördan. Här skriver hon en krönika om hur hon tänkte när hon drabbades av den så kallade lärarsjukan och menar att det är dags att man slutar med den hysteriska övertron på dokumentation.

Ny forskning: Så påverkas lärarna av lärarassistenter

Mindre psykiskt ansträngande – men lika mycket att göra och mindre tid med kollegorna. Det är några av effekterna som lärare upplevde när lärarassistenter anställdes, visar en ny rapport.

Ekström: Min viktigaste uppgift är att öka jämlikheten i skolan

Kritiken mot likvärdighetsbidraget som Lärarnas Riksförbund framför måste nyanseras med några fakta. Bidraget ska även framöver gå till satsningar på undervisning och elevhälsa. Att fortsätta satsningarna på skolan och stärka jämlikheten är min viktigaste arbetsuppgift som utbildningsminister, replikerar Anna Ekström (S).

Ny undersökning om rektorers välmående: ”Vi är inte bara ledare för den egna skolan”

Jan-Erik Holmkvist är rektor i Söderkulla skola i Sibbo och berättar att det tillkommit en del uppgifter till rektorsarbetet sedan han började jobba. Han känner press, men han blir inte stressad i första taget.

Den onödiga dokumentationen i skolan måste bort

Lärarförbundet kräver att regeringen tillsätter en utredning för att lätta på dokumentationskraven i skolan. Vi vill även att varje skolhuvudman rensar bort krav på dokumentation som inte har stöd i de statliga författningarna, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Tillbaka i skolan som coach

Författaren, föreläsaren och handledaren Gunilla Wahlström är tillbaka i skolan igen i Malmös satsning med seniora medarbetare. ”Utmaningen i skolan i dag är att fånga barnens intresse, att väcka lusten att lära och få dem att inse att det är nu de har sin chans”, säger hon.

Protestbrev från Safirskolans elever – rädsla för sämre betyg

Skolinspektionen har fått in drygt 40 protestmejl från upprörda elever, föräldrar och lärare på Safirskolan i Göteborg. En oro är att elever som tvingas byta skola riskerar sämre betyg.

Stödet minskar för offentlighetsprincip i privata skolor

Redan 2013 var riksdagens partier överens om att offentlighetsprincipen ska gälla även i privat ägda skolor. Men ännu har inga regler ändrats. Och det finns inte längre någon tydlig majoritet i riksdagen för att införa en offentlighetsprincip. Flera partier som då skrev under på överenskommelsen, har ändrat sig eller tvekar.

Konferenser
Poddagogen
Premiär för Poddagogen!

Premiär för Poddagogen!

Ny podd om forskning inom skolvärlden med Janne Kontio & Sofia Lundmark.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

TEMA: Pojkar i skolan. Genom att bryta antiplugg-kulturer och maskulinitetsnormer kan pojkars skolresultat bli bättre.

Läs mer!
Nyhetskategorier
Mest läst senaste veckan

Ny granskning visar på stora svagheter i svenska som andraspråk

På många skolor görs ingen bedömning av vilka elever som är i behov av undervisning i svenska som andraspråk. Det visar en ny granskning från Skolinspektionen. ”Det är så många elever som far illa”, säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Rektorn som trotsar kommunens slöjförbud

Ett par hundra personer demonstrerade i Skurup i går mot SD, M och Skurupartiets beslut i kommunfullmäktige att förbjuda slöjor i kommunens skolor. Rektorn Mattias Liedholm vägrar följa kommunpolitikernas beslut.

Föräldrar och elever ger svagt betyg till svenska skolan

Ökade krav och förväntningar från föräldrar och mer stress kring studierna för gymnasieelever har lett till att nöjdheten gått ner. Resultaten är de lägsta på tio år.

Skolportens expertpanel

Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare – inte bara de som undervisar i svenska, skriver Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia.

”Statsbidrag hotar skolans organisation”

Skolan är inte betjänt av politiska utspel och hierarkiska system. Vi behöver ett nytt ledarskap som utgår från varje skolas unika organisation, skriver Alf Solander, rektor i Botkyrka, skoldebattör och författare.

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Läs fler experttexter
Student
För dig som ska bli lärare

För dig som ska bli lärare

Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

Läs mer
Utmärkelser

Tre skolor fick ta emot utmärkelser för vinnande kvalitetskultur

Under en ceremoni på Rikskonferensen Bättre Skola i Upplands Väsby fick Framtidskompassens förskolor i Vellinge kommun, Virginska gymnasiet i Örebro och Nya Rydsskolan i Linköping ta emot kvalitetsutmärkelser.

Förskolepersonal filmade sig själva på jobbet – vann jämställdhetspris

Sju pedagoger på Derome förskola filmade sig själva för att upptäcka om de behandlade pojkar och flickor olika. I efterhand är de nöjda med det modiga beslutet att granska sig själva.

Mattias är årets lärare i fritidshem

Mattias Henriksson på Hillerstorpsskolan blev på Fritidshemmens rikskonferens i november utsedd till årets lärare i fritidshem av Lärarförbundet.

Läs fler
Namn och Nytt

Chef för utbildningsförvaltningen är utsedd

Nu är det klart att Linda Lindahl blir förvaltningschef för utbildningsförvaltningen i Enköping från den första januari.

Han blir utbildningschef i Borgholms kommun

Roland Hybelius tillträder som utbildningschef den 1 mars och avslutar då sin tjänst som områdeschef på utbildningsförvaltningen i Växjö.

Christer Andersson blir ny skolchef i Ovanåkers kommun

Christer Andersson, nuvarande gymnasiechef och tillförordnad skolchef får tjänsten som Ovanåkers kommuns nya skolchef.

Ny utbildningschef på barn- och ungdomsförvaltningen

Den 21 november 2019 blev det klart att Susanna Falk blir ny utbildningschef och förvaltningschef på Vallentuna kommun

Maria Assarsson ny utbildningschef i Täby kommun

Maria Assarsson har varit tillförordnad utbildningschef i Täby kommun sedan i augusti och blir nu permanent utbildningschef.