Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om pojkars och flickors läsvanor och att skolan behöver skapa tid för läsning.

Jenny Edvardsson.

Vi vet att god läsförståelse är viktigt. Att läsa och förstå det man läser påverkar ens chanser att lyckas i skolans alla ämnen. Samtidigt vet vi att det finns många elever som inte utvecklar en god läsförståelse. Skillnader finns kopplat till kön och socioekonomisk bakgrund. Pojkar presterar sämre än flickor och de som lyckas allra sämst är pojkar med invandrarbakgrund och/eller med föräldrar med låg utbildningsnivå. Det är tråkig läsning och den visar tydligt att den svenska skolan inte är likvärdig. Vi lyckas inte möta alla elever på ett sätt som får dem att utveckla en god läsförmåga. Men vad kan då göras för att vända denna trend?

Det finns inte någon quick fix men jag tänker att det finns en hel del saker man kan tänka på. Att skapa läsintresse är en sådan sak. Vi vet att pojkars läsintresse är lägre än flickors. Vi vet också att det finns ett samband mellan läsintresse och god läsförmåga. Man brukar ibland tala om Matteuseffekten, att den som är duktig blir ännu duktigare. De som snabbt lär sig att läsa, fortsätter att läsa och läser mer medan de som har svårt att lära sig läsa, läser mindre och därmed också får mindre träning. Det blir ett växande gap mellan den duktiga och den mindre duktiga läsaren. Lyckas man skapa ett läsintresse kan gapet minska. Manliga läsande förebilder kan vara ett sätt att skapa ett läsintresse, ett annat att fundera över sitt val av litteratur. Vilken litteratur låter vi eleverna läsa? Kan vi tänka på ett annat sätt, välja annan litteratur och på det sättet få fler pojkar intresserade av läsning? Jag tror det.

En viktig aspekt kopplat till läsning är den som handlar om förväntningar och normer. Läsning ses av många som en feminin aktivitet. Att läsa är inget för en pojke. Dessa förväntningar och normer behöver vi tillsammans förändra. Det blir viktigt att visa att läsningen är viktig och att den är viktig för alla. Det räcker dock inte med att säga det. Vi vet ju att barn inte gör som vi säger utan att de gör som vi gör. Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare och inte bara de som undervisar i svenska.

Jag tror också att man i skolan måste börja fundera över läsvanor. Man blir inte en läsare utan att läsa. Många av våra elever läser inte på sin fritid och även här ser vi att det finns en skillnad mellan könen. Fler flickor är fritidsläsare. Att utveckla fritidsläsare är centralt, inte minst då vi vet att regelbunden fritidsläsning är viktigare än föräldrars socioekonomiska bakgrund för att utveckla en god läsförmåga. Därför måste vi i skolan skapa tid för läsning och det upp i åldrarna. Det gäller att skapa läsvanor. Med en vana följer ofta ett intresse. Lyckas vi med det kommer vi att få elever som successivt utvecklar sin läsförmåga och det oavsett om de är pojkar eller flickor.

  • Skapa läsintresse! Det kan du göra genom att exempelvis välja litteratur som också intresserar pojkar.
  • Förändra förväntningar och normer. Visa dina elever att läsning är något för både pojkar och flickor.
  • Utveckla läsvanor. Skapa tid för läsning i skolan och det upp i åldrarna.

Läs vidare:

*Kulturrådet (2015). Med läsning som mål. Om metoder och forskning på det läsfrämjande området. Hämtad från https://www.bokstart.se/globalassets/med_lasning_som_mal.pdf

*OECD. (2018). PISA 2015. Results in focus. Hämtad från https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf

*OECD (2002). Reading for change: Performance and engagement across countries. Results from PISA 2000. New York: Organisation for Economic Cooperation and Development.

*Skolverket (2017). Skolverkets lägesbedömning 2017. Rapport 421. Stockholm: Fritzes.


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 


Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.

Sidan publicerades 2019-11-29 19:37 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Dysfunktionella chefer i skolan – vad gör du?

Arbetar du nära en chef som är orättvis eller frånvarande, som hånar eller ironiserar, eller osynliggör en del medarbetare och favoriserar andra? Här är rektor Alf Solanders tre bästa tips till dig.

Skolelever äter mer mat efter helgerna – personal vittnar om fenomenet

Länets skolelever äter mycket mer mat än tidigare. I en enkät som P4 Jämtland gjort svarar majoriteten av länets kommuner att det går åt mer skolmat, särskilt efter skollov, på måndagar och fredagar. Jörgen Jönsson som är kostchef i Strömsunds kommun känner igen det här mönstret.

Intresset för IRIS-skolan är så stort så att många väntar i kö

Intresset är så stort så att många romska elever som har hoppat av grundskolan nu väntar i kö för att komma in på IRIS-skolan, en vuxenskola i Malmö där alla elever är romer.

Så agerar skolorna under våldsvågen

Flera skolor i områden där skjutningar och sprängningar inträffat arbetar på olika sätt för att få sina elever att känna sig trygga. I Solna har man sedan årsskiftet startat en ny tjänst som är till för att få barnen att känna sig trygga i skolmiljön.

Autismspår testas i Krokom – för att stötta elever med extra behov

Krokoms kommun har startat upp gruppundervisning för elever med autism.Ett särskilt resursspår med sammanlagt åtta platser på Dvärsätts och Nyhedens skolor. Föräldern Johanna Willman i Häggsjövik, vars dotter går på Valsjöbyns skola, tycker det är bra att kommunen satsar på stöd för autism, men för hennes dotter är det inget alternativ att byta till en skola över åtta mil bort.

9-åriga Olga om våldet nära skolan: ”Det är läskigt”

Flera skolor inför nya arbetsmetoder för att hantera elevernas oro när våldet inträffar nära skolmiljön.Parkskolan i Solna förstärker elevhälsan med en skolpsykolog och har skapat en ny tjänst vars huvuduppgift är att finnas i korridorerna och göra eleverna trygga.  

En halv miljard i koncernbidrag skickades till Engelska skolans ägarbolag

Engelska skolan har skickat en halv miljard kronor i bidrag till ägarbolagen i koncernen. Pengarna, som kommer från skolpeng och bidrag, har bland annat gått till räntekostnader på 200 miljoner kronor.  

Fria ordets dag

Fria ordets dag är en digital kostnadsfri lektion för sjätteklassare om yttrandefrihet, källkritik och sociala medier. Här får du tips och exempel på vad som är sant eller falskt och hur man kan lita på en nyhet.

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Exklusiva skolan lockar högutbildade till Västerås – samarbete mellan Northvolt, ABB och Hitachi

Västerås nya internationella skola har höga terminsavgifter och följer en internationell skolplan. ”Vi ska stötta näringslivets behov”, säger Petra Nygård som är rektor.  

Demirok (C): Skolpengen måste göras om

Kommunerna tar större ansvar för skolan och borde därför få en större del av skolpengen, säger nya centerledaren Muharrem Demirok i sitt tal på C-stämman. ”Väldigt glädjande att Muharrem tar tydlig ställning”, menar Caroline von Seth, som kandiderar till ny Cuf-ordförande

”Jämförbara länder har förbud mot vinster i skolan”

Det går att ha valfrihet i skolan utan att lägga pengar i fickorna på riskkapitalbolag, skriver Matz Nilsson och Ann-Charlotte Gavelin Rydman från Sveriges Skolledare i en slutreplik.

Svårt med känsliga ämnen i skolan – ”Måste lära känna eleverna”

Sexuell läggning, klimatkrisen och politiska ideologier är exempel på teman som är ämnesrelevanta – och samtidigt kan vara laddade att prata om i klassrummet. Ett förändrat debattklimat och en förändrad lärarroll kan vara två skäl till att elever går miste om viktiga lärarledda samtal.

Frågor och svar om Letterbox – paketet som ökar barns läs- och skrivutveckling

Monica Achà Sonesson är specialpedagog i botten och nu projektledare för Letterbox Club Sverige, en insats som syftar till att öka barn i socialt utsatta situationers lust till att läsa, skriva, räkna och lära sig. Barnen som är med får hem paket fyllda med noggrant utvalda böcker, spel och pysselsaker. Vi ställde henne några frågor om Letterbox Club!

Skolportens konferenser
Skolportens konferenser
Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre
  Emma Leifler

Så kan inkludering av gymnasieelever med NPF bli bättre

Läs Skolportens intervju med Emma Leifler som är specialpedagog och forskare vid Göteborgs universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om inkludering.

Läs mer och boka din plats!
Fokussida
Fokus förskola

Fokus förskola

Här samlar vi aktuell forskning och nyheter för dig som är verksam i förskolan.

Till fokussida
Annonsera
Vill du synas hos oss?

Vill du synas hos oss?

Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Läs mer
Forskarintervjuer

Skolporten intervjuar varje år ett hundratal forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap och publicerar deras avhandlingar på webben.

Här hittar du alla intervjuer
SKOLPORTENS DIGITALA KURSER
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Fokussida
Internationellt

Internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen. Välkommen in!

Till fokussida
Utmärkelser

Med hjärtat i värdegrunden

När Ulrica Colliander var rektor för Karlbergs F–3-skola i Stockholm slopade hon ordningsreglerna och införde sex hjärtan i stället. För det fick hon priset Årets värdegrundsarbete 2021.

De prisas för sitt arbete med föräldrarna

När Malmö pedagogpris delades ut stod pedagogerna på avdelningen Junibacken på Almgårdens förskola som vinnare. Bland annat för deras fina arbete med relationer, inte bara med barnen utan även med vårdnadshavarna.

Succé för podden Förskolan!

Förskolan har blivit nominerad i kategorin bästa podcast i European Content Awards. Podden görs av de tre förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Elin Björkén, tillsammans med redaktören Anna Westman Swantesson.

Läs fler
Namn och Nytt
Ewa Kristensson slutar som förvaltningschef

Ewa Kristensson har varit förvaltningschef på utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen i Halmstads kommun sedan 2019 och väljer nu att gå i pension.

Anna Ekström får grönt ljus för nya uppdrag – kan ta över ABF Stockholm

Karensnämnden har beslutat att den förra utbildningsministern Anna Ekström (S), utan restriktioner, får bli ny ordförande i ABF Stockholm och styrelseledamot i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO). Valen till uppdragen sker i april.

Gunilla Winberg är ny rektor för Sickla rektorsområde i Nacka

Efter tio år som skolledare i Nacka kommun antar nu Gunilla Winberg utmaningen att bli rektor för Sickla rektorsområde. Därmed får hon strategiskt ansvar för två grundskolor, en grundsärskola, tre förskolor och Modersmålsenheten i Nacka.

Läs fler Namn och Nytt
Fokussida
Fokussida för chefer

Fokussida för chefer

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Till fokussida
Nyhetskategorier