Jenny Edvardsson: Pojkars och flickors läsning

SKOLPORTENS EXPERTPANEL

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, om pojkars och flickors läsvanor och att skolan behöver skapa tid för läsning.

Jenny Edvardsson.

Vi vet att god läsförståelse är viktigt. Att läsa och förstå det man läser påverkar ens chanser att lyckas i skolans alla ämnen. Samtidigt vet vi att det finns många elever som inte utvecklar en god läsförståelse. Skillnader finns kopplat till kön och socioekonomisk bakgrund. Pojkar presterar sämre än flickor och de som lyckas allra sämst är pojkar med invandrarbakgrund och/eller med föräldrar med låg utbildningsnivå. Det är tråkig läsning och den visar tydligt att den svenska skolan inte är likvärdig. Vi lyckas inte möta alla elever på ett sätt som får dem att utveckla en god läsförmåga. Men vad kan då göras för att vända denna trend?

Det finns inte någon quick fix men jag tänker att det finns en hel del saker man kan tänka på. Att skapa läsintresse är en sådan sak. Vi vet att pojkars läsintresse är lägre än flickors. Vi vet också att det finns ett samband mellan läsintresse och god läsförmåga. Man brukar ibland tala om Matteuseffekten, att den som är duktig blir ännu duktigare. De som snabbt lär sig att läsa, fortsätter att läsa och läser mer medan de som har svårt att lära sig läsa, läser mindre och därmed också får mindre träning. Det blir ett växande gap mellan den duktiga och den mindre duktiga läsaren. Lyckas man skapa ett läsintresse kan gapet minska. Manliga läsande förebilder kan vara ett sätt att skapa ett läsintresse, ett annat att fundera över sitt val av litteratur. Vilken litteratur låter vi eleverna läsa? Kan vi tänka på ett annat sätt, välja annan litteratur och på det sättet få fler pojkar intresserade av läsning? Jag tror det.

En viktig aspekt kopplat till läsning är den som handlar om förväntningar och normer. Läsning ses av många som en feminin aktivitet. Att läsa är inget för en pojke. Dessa förväntningar och normer behöver vi tillsammans förändra. Det blir viktigt att visa att läsningen är viktig och att den är viktig för alla. Det räcker dock inte med att säga det. Vi vet ju att barn inte gör som vi säger utan att de gör som vi gör. Om vi vill att våra elever ska bli läsare måste vi också läsa och vi måste tala om vår egen läsning med eleverna. Det gäller för alla lärare och inte bara de som undervisar i svenska.

Jag tror också att man i skolan måste börja fundera över läsvanor. Man blir inte en läsare utan att läsa. Många av våra elever läser inte på sin fritid och även här ser vi att det finns en skillnad mellan könen. Fler flickor är fritidsläsare. Att utveckla fritidsläsare är centralt, inte minst då vi vet att regelbunden fritidsläsning är viktigare än föräldrars socioekonomiska bakgrund för att utveckla en god läsförmåga. Därför måste vi i skolan skapa tid för läsning och det upp i åldrarna. Det gäller att skapa läsvanor. Med en vana följer ofta ett intresse. Lyckas vi med det kommer vi att få elever som successivt utvecklar sin läsförmåga och det oavsett om de är pojkar eller flickor.

  • Skapa läsintresse! Det kan du göra genom att exempelvis välja litteratur som också intresserar pojkar.
  • Förändra förväntningar och normer. Visa dina elever att läsning är något för både pojkar och flickor.
  • Utveckla läsvanor. Skapa tid för läsning i skolan och det upp i åldrarna.

Läs vidare:

*Kulturrådet (2015). Med läsning som mål. Om metoder och forskning på det läsfrämjande området. Hämtad från https://www.bokstart.se/globalassets/med_lasning_som_mal.pdf

*OECD. (2018). PISA 2015. Results in focus. Hämtad från https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf

*OECD (2002). Reading for change: Performance and engagement across countries. Results from PISA 2000. New York: Organisation for Economic Cooperation and Development.

*Skolverket (2017). Skolverkets lägesbedömning 2017. Rapport 421. Stockholm: Fritzes.


FAKTA/Jenny Edvardsson 

Jenny Edvardsson är aktuell med boken Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg (Studentlitteratur). Jenny Edvardsson är lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad samt förstelärare i svenska/språkutveckling/IKT. Hon har tilldelats ett flertal priser, däribland Svenska Akademiens svensklärarpris år 2017. Hon är även författare till ett flertal fackböcker, och föreläser om bland annat läsning, lässtrategier och språkutvecklande arbete.


SKOLPORTENS EXPERTPANEL består av personer som återkommande utifrån sitt ämnesområde, sin expertis, skriver om en praxisnära fråga: utmaningar som de har stött på i yrkesutövningen och hanterar på olika sätt. Tanken är att erbjuda läsarna inspiration, konkreta råd, exempel och verktyg kring hur de kan arbeta i sin yrkesvardag.


Skolporten nr 5/2019

Skolporten nr 5/2019.

Tema: Fritidshemmet. 

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Du som prenumerant kan läsa magasinet digitalt i App Store eller Google Play eller på din dator! 


Du kan lyssna till Jenny Edvardsson på Skolportens konferens för dig som undervisar i svenska 19-20 mars 2020 i Stockholm:

Konferensen berör bland annat:

  • Likvärdig bedömning av läsförståelse – är det möjligt?
  • Digital kompetens i svenskämnet – vad krävs av dig som lärare?
  • Grammatiska verktyg som utvecklar elevernas texter.
  • Källkritik – så avslöjar du nätets falska påståenden.
  • Strategier för framgångsrik skrivundervisning.
  • Elevernas talspråk som pedagogisk tillgång i svenskundervisningen.
  • Tala med kroppen – genvägar för elevaktiv retorikundervisning.
  • Ökad läslust genom värdeskapande arbetssätt i klassrummet.

Sidan publicerades 2019-11-29 19:37 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Svenska som andraspråk, Malmö den 8-9 sept

Ta del av föreläsningar om bl.a. bedömning i svenska som andraspråk, fördomar och funktioner gällande ungdomars språkanvändning i flerspråkiga miljöer, litteracitet för ungdomar som saknar eller har kort formell utbildning, uttalsundervisning med praktiska övningar samt kreativ skrivundervisning med cirkelmodellen. Delta på plats eller via webben, välkommen!

Jenny Edvardsson: Klassiker i undervisningen!

Jenny Edvardsson, lärare i svenska och historia, skriver för Skolportens expertpanel om varför man som lärare ska läsa klassiker med eleverna.

Dysfunktionella chefer i skolan – vad gör du?

Arbetar du nära en chef som är orättvis eller frånvarande, som hånar eller ironiserar, eller osynliggör en del medarbetare och favoriserar andra? Här är rektor Alf Solanders tre bästa tips till dig.

”Så går det när skolan får vara en marknad”

När vi tillåter att skolan är en marknad så accepterar vi samtidigt en osund relation mellan skolan och eleven/vårdnadshavaren, skriver rektor Linnea Lindquist.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson. Hon bekymras av att det inte planeras några underlättande åtgärder inför skolstaten i höst, trots att verkligheten för skolans lärare är att arbetsmiljön många gånger redan är ansträngd och att kraven inte matchar resurserna.

Skolverket om böter: ”Viktigt med dialog i första hand”

Ekot har rapporterat om att en handfull kommuner är beredda att utfärda böter till föräldrar som fortsätter att hålla sina barn hemma i höst på grund av rädsla för coronasmitta. Något som kritiseras bland annat av föräldrar som tillhör riskgrupper.

Kraven på arbetsmiljön i sommarvärmen

Värmeböljan är här – och det kan vara långt till stranden och semestern. Läraren.se tar hjälp av Arbetsmiljöverket för att reda ut vilka skyldigheter arbetsgivaren har för att skydda förskollärare och lärare i fritidshem – och alla andra som jobbar i sommar – mot hettan.

Skolan samlade 150 elever i samma lokal

Trots förbud mot folksamlingar samlades samlades 150 personer i en konsertsal på Lundåkerskolan i Gislaved under skolavslutningen.Nu har flera konstaterats smittade. ”Det är olyckligt att man fattade det beslutet”, säger Carina Uvenfeldt, barn- och utbildningschef i kommunen.

Skolporten satsar på digitala konferenser

Coronakrisen har inneburit stora förändringar för alla i samhället. Skolporten storsatsar nu på en digital lösning med filmade föreläsningar som innebär att alla, oavsett var de bor och om de tillhör en riskgrupp eller har personer i sin omgivning som tillhör en riskgrupp, kommer att ha likvärdig tillgång till fortbildning.

Skolporten satsar på digitala konferenser

I höst storsatsar Skolporten på digitala konferenser. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

Gabriel, 11, ska börja nionde klass i höst

Gabriel Isenfors är 11 år. Och smartare än en femteklassare. ”Man får prata om att man har en liten Zlatan hemma men inte om man har en Einstein. Folk tror att det finns ett människovärde i detta, men det gör det inte”, säger Gabriels mamma Malin Isenfors.

Familjens kamp för Språkförskolans framtid – unik i Småland

Språkförskolan i Ljungby är länets enda som samlar barn med språkstörning, och ger dem anpassat stöd. Nu hotas den av nedläggning – men efter att familjen Durehed startade en namninsamling blev politikerna tveksamma.

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

”Mer skoltid i låg ålder gynnar barn hela livet”

Ökad undervisningstid för yngre elever har märkbart positiva effekter och har potential att skapa mer jämlika förutsättningar att lyckas i skolan. Det skriver tre forskare som författat en ny rapport.

Så vill partierna minska segregationen i skolan

Gemensam antagning till alla skolor. Färre riktade statsbidrag. Och mer styrning av skolan på regional nivå. Det ställer sig en majoritet av riksdagens partier bakom, för att få en mer likvärdig skola.

”Beklämmande innehåll i rapport om skolor”

Den rapport som Friskolornas riksförbund presenterade i förra veckan är ensidig och innehåller felaktigheter, skriver grundskoledirektören i Malmö i en replik.

Konferenser

Information om höstens konferenser

På grund av rådande omständigheter övergår några av höstens konferenser helt till digitalt format. Du som är anmäld till en fysisk konferens flyttas då automatiskt över till webbkonferensen och behåller din plats. Vi kontaktar dig personligen för mer information.

Konferenser som övergår till webbkonferens:

  • Specialpedagogik, 2-3 september, Göteborg
  • Specialpedagogik, 17-18 september, Stockholm
  • Svenska som andraspråk, 8-9 september, Malmö
  • Elevhälsa, 15-16 september, Stockholm
  • Biologi, 28 september, Stockholm
  • Franska, 6-7 oktober, Stockholm
  • Tyska, 6-7 oktober, Stockholm
  • Spanska, 8-9 oktober, Stockholm
  • Fortbildning
    Skolporten satsar på digitala konferenser

    Skolporten satsar på digitala konferenser

    I höst storsatsar Skolporten på digital fortbildning. "Vi tror att vår digitala satsning kommer att komma många i skolan och förskolan till nytta", säger Birgitta Hartzell, Skolportens vd.

    Läs hela artikeln
    SKOLPORTENS MAGASIN
    Skolportens magasin
      Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

    Skolportens magasin

    Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

    Läs mer här
    Skolportens lärarpanel

    Skolportens lärarpanel

    Skolportens lärarpanel läser all ny utbildningsvetenskaplig forskning kring skolan och förskolan.

    Läs mer
    Läsårstider
    När börjar höstterminen?

    När börjar höstterminen?

    Vi har samlat hela Sveriges grundskolors läsårstider för 2020/2021.

    Hitta din kommun
    Fjärr- och distansundervisning
    Skola på distans

    Skola på distans

    Här samlar vi verktyg och information för dig som undervisar från annan plats.

    Läs mer
    Skolporten 20 år
    Uppdrag: Att göra skillnad

    Uppdrag: Att göra skillnad

    Skolporten fyller 20 år! Det startade med ett enkelt faxbrev till Sveriges rektorer. I dag når vi mer än en tredjedel av skolans personal. Läs om Skolportens resa sedan starten år 2000.

    Läs mer
    Annonsera
    Vill du synas hos oss?

    Vill du synas hos oss?

    Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

    Läs mer
    Nyhetskategorier
    Student
    För dig som ska bli lärare

    För dig som ska bli lärare

    Här samlar vi nyheter, forskning och annan relevant information till dig som studerar och som snart ska ut i yrkeslivet.

    Läs mer
    Utmärkelser

    Södertäljes skolor och förskolor får priset Guldtrappan 2020

    Södertälje ligger i framkant när det gäller den digitala skolutvecklingen. Nu vinner kommunen utmärkelsen Guldtrappan.

    Skola hemma-projektet nominerat till Guldlänken

    Skola hemma, ett krishanteringsprojekt och ett stöd för skolor att hantera konsekvenser av coronapandemin, har nominerats till Guldlänken.

    Läs fler
    Namn och Nytt

    Ny rektor vid Linköpings universitet

    I dag beslutade regeringen att anställa Jan-Ingvar Jönsson som rektor vid Linköpings universitet. Jan-Ingvar Jönsson tillträder tjänsten den 1 juli.

    Anna Örjebo slutar som skolchef

    Det fortsätter att storma inom skolvärlden i Östersunds kommun. På onsdagen stod det klart att Anna Örjebo slutar som skolchef efter bara nio månaders tjänstgöring. Istället blir hon chef på kulturskolan.

    Gd slutar och blir chef på Skolinspektionen

    Agneta Broberg har varit Diskrimineringsombudsman i nästan sju år. Nu står det klart att hon kommer att bli regionchef på Skolinspektionen.

    Sveriges elevkårer får ny generalsekreterare

    Myrra Franzén är utsedd till ny generalsekreterare för Sveriges elevkårer.